النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: بخصوص انواع سويتشات وروترات سيسكو مناسبين لاحدى الشركات

عضو

بخصوص انواع سويتشات وروترات سيسكو مناسبين لاحدى الشركات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الحمد لله وبفضل الله انا حاصل على ccna و ccnp بس فى الحياة الطبيعيه عمرى ما اتعاملت مع السيسكو لدرجة انى معرفشى حتى اشغل علية خط الدى اس ال(ادخل اعدادات الشركات يعنى) للاسف شركتى رافضة سيسكو لاسعارها
    وفى نفس الوقت عايز اشتغل سويتشات و روترات سيسكو يعنى اجمد قلبى وادخل فى الموضوع لانى فى الغالب هتنقل شركة اخرى وهبدء اعمل فيها شبكة من الاول
    ف هقول لحضرتكم اقتراحى وحضرتكم تقولولى صح ولا غلط
    1-ناوى اجيب كل السويتشات سيسكو واكيد طبعا Managed Switches بس فى البداية هل ينفع انى اشغلهم من غير ما اظبط الاعدادات ؟!!
    يعنى مجرد سويتشات عادية زى لينك سس او دى لينك !!!!!
    وياريت تقولى نوع تانى للسويتشات يكون ممكن اركب فى فايبر عشان المصنع(السويتشات بعضها فى المصنع وبعضها فى الادارة)
    2- اشتغل فى الاول برواتر عادية وياريت ترشحولى نوع يكون كويس مش عارف لينك سس كويس كفاية ولا لا !!!!
    3- بعد ما ادخل فى السويتشات واكون عارفها واكسر رهبه التعامل فى الواقع دا اشترى روتر سيسكو
    هل دا كويس ولا لا ؟!!!!!!
    ثانى حاجة ياريت تقترح علية انواع سويتشات ورواتر اشتريها
    (ولو فى رواتر ينفع اركب فيها الفايبر ياريت برضة تقولى موديلها جنب الرواتر العادية)
    لانى فعلا معرفشى

اسف جدا للاطالة

ناوى برضة باذن الله اجيب فايروول

فهل سايبرووم كويس ولا فى حاجة فى سيسكو ويكون gui فى url filter ,reports وكل الحاجات دى زى سايبرووم !!!!!....فاية نوع كويس اجيبة ولو فى حاجة افضل من سايبرووم ياريت تقولولى ,,,

بعتذر تانى عن الاطالة ,,,,

عضو برونزي الصورة الرمزية Gawad

رد: بخصوص انواع سويتشات وروترات سيسكو مناسبين لاحدى الشركات

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه وسلم:
    بالنسبة للسويتشات هي بتبقي plug and play يعني مجرد ما توصلها بتشتغل عادي من غير أي كونفجريشن
    بالنسبة للسويتشات فيه 2960 العادي وده السويتش الشعبي دلوقتي في مصر
    لو عايز حاجة فيها فايبر ممكن تدور علي حاجة فيها موديول الsfp اللي هو ممكن يكون بورت نيتورك عادي وممكن يكون فايبر برضوا وده ممكن يديك لحد 10 جيجا للبورت الواحد، والفايبر اساسا انت بتحتاجه في الاماكن الحساسة اللي ممكن اي ماس كهربي فيها يضيع الدنيا زي شركات البترول مثلا و كمان الفايبر عايز شركة علشان تعمل اللحامات وحوار كبيربالنسبة للموديل تقريبا 2960-s او 3560-x
    بالنسبة للراوترات علشان توصل فروع ببعض اكيد مينفعش تبدا غير بحاجة محترمة زي سيسكو لان التوصيل عن طريق النت مش اوي يعني المهم ممكن تبدا براوتر 2800 او 1900
    الفايروول!!!!!!!!
    فيه حاجات اوبن سورس كتيرة ممكن تشتغل بيها او ممكن تبدا بالشعبي برضوا اللي هو microsoft tmg
    او لو انت مصر علي حاجة هاردوير يبقي الفورتي جيت

وصلي الله وسلم وبارك علي النبي وآله وصحبه وإخوانه وسلم
    التعديل الأخير تم بواسطة Gawad ; 22-11-2012 الساعة 14:07
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=Blue]اللهم صلي على محمد وعلى آل محمد كما صليت على آل إبراهيم وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد[/COLOR][/SIZE]

[B][SIZE=4]اللهم احفظ مصر آمنة مطمئنة وسائر بلاد المسلمين
    اللهم قنا الفتن ما ظهر منا وما بطن
    [/SIZE][/B]
    [/CENTER]

عضو

رد: بخصوص انواع سويتشات وروترات سيسكو مناسبين لاحدى الشركات

اولا شكرا جدا ليك لاهتمامك وردك وتعبك

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه وسلم
    بالنسبة للسويتشات هي بتبقي plug and play يعني مجرد ما توصلها بتشتغل عادي من غير أي كونفجريشن
    بالنسبة للسويتشات فيه 2960 العادي وده السويتش الشعبي دلوقتي في مصر

هو باذن الله الشرا هيكون برا مصر غالبا دولة فى الخليج لان الشركة غالبا هتكون هناك ,,, فأتمنى حاجات تكون اعلى من كدا لو فى يعنى وكلهم طبعا ممكن يكون 8 او 16 او 24 بورت صح ؟؟؟

لو عايز حاجة فيها فايبر ممكن تدور علي حاجة فيها موديول الsfp اللي هو ممكن يكون بورت نيتورك عادي وممكن يكون فايبر برضوا وده ممكن يديك لحد 10 جيجا للبورت الواحد، والفايبر اساسا انت بتحتاجه في الاماكن الحساسة اللي ممكن اي ماس كهربي فيها يضيع الدنيا زي شركات البترول مثلا و كمان الفايبر عايز شركة علشان تعمل اللحامات وحوار كبيربالنسبة للموديل تقريبا 2960-s او 3560-x

يعنى حضرتك تقصد نفس موديل السويتش بس بيكون زيادة علية s او x بيكون كدا فى فايبر يعنى؟!!!
    وطلب تانى واسف لازعاجك ياريت تحدد ليا موديلات تكون 10/100 لو لسة فى كدا وموديلات تانية 10/100/1000 لانى لسة مش عارف الشبكة هناك هعملها كات5 او 6
    يعنى معلشى بس انا فعلا عمرى ما اشتغلت عليهم ولا اعرف اى موديلات خالص فياريت كذا موديل من كل حاجة عشان لو فى حاجة مش متوفرة الاقى التانية

بالنسبة للراوترات علشان توصل فروع ببعض اكيد مينفعش تبدا غير بحاجة محترمة زي سيسكو لان التوصيل عن طريق النت مش اوي يعني المهم ممكن تبدا براوتر 2800 او 1900

طيب اعدادات الكونفجريشن على الروترات دى هتكون سهله ولا صعبه الى هى تظبيط بيانات شركة النت والكلام الى بنعمله دا ولو فى شرح ياريت تدى ليا لينك له ,,, غالبا مش هعمل حاجة غير كدا لانى بشتغل الروتنج او ال vpn بحاجات تانية ؟؟؟

الفايروول!!!!!!!!
    فيه حاجات اوبن سورس كتيرة ممكن تشتغل بيها او ممكن تبدا بالشعبي برضوا اللي هو microsoft tmg
    او لو انت مصر علي حاجة هاردوير يبقي الفورتي جيت

انا ميال اكتر ل سايبرووم لان فورتى جيت اغلى بفرق والريبورت بيحتاج كونسول تانى له اصلا

وصلي الله وسلم وبارك علي النبي وآله وصحبه وإخ

علية الصلاه والسلام

المفضلات