النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: بالله عليكم يا اعضاء ويا مشرفين عرب هاردوير المساعدة فى حل المشكلة الهارد والجهاز

مشرف سابق

بالله عليكم يا اعضاء ويا مشرفين عرب هاردوير المساعدة فى حل المشكلة الهارد والجهاز

بسم الله الرحمن الرحيم

انا عملت موضوع بنفس المشكلة من يومين فا بعد اذن الادارة وبعد اذن مشرفنا الغالى انى افتح مووضوع تانى للنفس المشكلة

ودة رابط الموضوع الثانى
    https://arabhardware.net/forum/showt...533&highlight=

دلوقت يا جماعة انا لسة شارى الجهاز جديد من شركة ماكسيم هاردوير
    ودى امكانيات الجهاز
    معالج /I7 3770
    بوردو / ASROCK EXSTREM 4
    رامات /G.SKILL 8GB (2X4) 1866
    كارت شاشة /GIGABAYT 560TI
    الباور / ultra x4 600w
    وهارد / واحد تيرا بلاك وسترن

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    دلوقت ياجماعة المشكلة الى عندى كالاتى
    الجهاز شغال تمام وسرعة واداء الجهاز جميلة جدا ولا يوجد تهنيج ولا بطىء ولا اى شىء الا فى حالة واحدة عند نقل البيانات من هارد الى هارد او برتيشن الى برتيشن فى نفس الهارد
    يحدث بطىء وتهنيج فى الجهاز وانا شرحت المشكلة تحت فى فديوهات

وشكيت فى كل حاجة وحولت احل المشكلة وجربت الاتى
    1/ قسمت الهارد من على وندز سفن مرة ومن برنامج شركة وسترن مرة ولاكن بدون فائدة نفس المشكلة
    1/ غيرت كبلات الساتا وغيرت مكانهم بدل ساتا 3 خلتهم ساتا 2
    :mad:
    2/ شكيت فى الهارد البلاك فا قومت بتغير الهارد البلاك الى هارد بلو ونفس المشكلة بطىء وتهنيج عند نقل الملفات
    3/ شكيت فى الرامات فا قمت بتركيب رمات اخرى كنج استون هايبر اكس باص 1600 ولاكن بدون فائدة نفس المشكلة
    :mad:
    قمت بعمل اختبارت للهارد قام قال لى المشرف الغالى البشمهندس احمد
    وهذه صور للاختبارت الهارد

5 / قمت بعمل اختبارات لدرجات الحرارة ودى صور للدرجات الحرارة اثناء نقل الملفات

7/ قمت بتصوير الجهاز فديو قبل نقل الملفات واثناء نقل الملفات لاختبار السرعة والاداء ولتحكم بانفسكم

*ودة اول فديو لاختبار اداء وسرعة الجهاز بدون نقل الملفات

<span style="color:#0000ff;">

طبعا لا يوجد تهنيج ولا طىء فى الجهاز والجهاز مشاء الله سرعتو جميلة جدا
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* ودة فديو لاختبار اداء وسرعة الجهاز اثناء نقل الملفات من هارد الى هارد

<span style="color:#0000ff;">

طبعا لاحطتو البطىء والتهنيج الجهاز اثناء نقل الملفات سواء فى تصفح الملفات او فتح البرامج او تشغيل البرامج او اى شىء

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ
    يا جماعة انا كان عندى جهاز قديم لسة بايعو امكانياتو كورت كواد 9550 وبوردة ججيا بايت ep45 ورمات 4 جيجا كنيج استون هايبر اكس وكان الجهاز اسرع بكتير
    ومكنش بيحصل فية اى تهنيج ولا بطىء اثناء نقل الملفات
    ارجو من الاعضاء والمشرفين الكرام السعى لحل هذه المشكلة ومساعدتى لكى اعرف العيب لكى اقوم بأرجاع الجهاز او تبدليه
    لان المشكلة دلوقت انى مش عارف العيب من اية والبطىء اوتهنيح الجهاز اثناء نقل الملفات كتير بيحصل وقليل جدا لو محصلش
    فا انا مش عارف اروح اقول اية لشركة ماكسيم هاروير
    انا بس عايز احدد المشكلة من اية من الهارد ولا من الرامات ولا من البوردة ولا من اى بالظبط
    وهل تحديث البيوث يأثر على الضمان ويسبب مشاكل للجهاز

واخير اسف على الاطالة وسامحونى وارجو المساعدة جزاكم الله خيرا

مخالف للقوانين

رد: بالله عليكم يا اعضاء ويا مشرفين عرب هاردوير المساعدة فى حل المشكلة الهارد والجهاز

اخي جرب طفي الانتي فايروس وانقل الملفات وجرب

عضو برونزي

رد: بالله عليكم يا اعضاء ويا مشرفين عرب هاردوير المساعدة فى حل المشكلة الهارد والجهاز

شوف يا غالي حضرتك هتسطب نسخه جديده وهتعرف جهازك فقط لاغير يعني لا برامج ولا انتي فيرس وجرب ورد علينا وفي الغالب بأزن الله المشكله هتنتهي لانها بتبقي مشكله تضارب برامج مع بعضها وانا عن نفسي كان عندي نفس المشكله وكانت مره من الكوداك ومره من الون امب ومره من الانتي فيرس . جرب كده وان شاء الله تنحل المشكله

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mousa alsari مشاهدة المشاركة
    اخي جرب طفي الانتي فايروس وانقل الملفات وجرب
    جربت يا غالى ومفيش فايدة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xyza مشاهدة المشاركة
    شوف يا غالي حضرتك هتسطب نسخه جديده وهتعرف جهازك فقط لاغير يعني لا برامج ولا انتي فيرس وجرب ورد علينا وفي الغالب بأزن الله المشكله هتنتهي لانها بتبقي مشكله تضارب برامج مع بعضها وانا عن نفسي كان عندي نفس المشكله وكانت مره من الكوداك ومره من الون امب ومره من الانتي فيرس . جرب كده وان شاء الله تنحل المشكله
    جربت يا غالى وبدون فايدة دة وشكرا لمتابعتك

المفضلات