النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: انا داخل امتحان CCNA ارجو المساعدة ضرورى جدا

عضو

انا داخل امتحان CCNA ارجو المساعدة ضرورى جدا

السلام عليكم اخوانى انتم السبب فى دخولى عالم الشبكات بسبب هذا المنتدى العظيم وكلما ابحرت فيه احببت اكثر ووجدته يجتذبنى اكثر واكثر
    انا داخل امتحان CCNA يوم 15\12 القادم ان شاء الله وكنت اخدت الكورس فى سنتر وكان بيهتم بالعملى كثيرا وفعلا انا مستوايا الحمدلله كويس اوى فى العملى بس للاسف النظرى مش اوى فيه وده اللى مخوفنى جدا فى الامتحان انى افاجأ بحاجة معرفهاش فى الامتحان فاقلت انى اذاكر من كتاب ودورت على كتب كثيرة مثل Sybex و Todd Lammleبس وجدت انه كبير للغاية والامتحان قريب واعدت ادور على كتاب يكون صغير فالم اجد غير CCNA Mega Guide وده كتاب جميل جدا بس وجدت انه 182 صفحة فقط فاهل لو اعتمدت عليه فقط فى المذاكرة عشان النظرى لا يهمنى العملى فاهل هو كافى لاجتياز الاختبار باذن الله؟؟ ارجو اارد سريع ضرورى لان امتحانى قريب ومش عارف اعمل ايه

عضو

رد: انا داخل امتحان CCNA ارجو المساعدة ضرورى جدا

طب ممكن على الاقل حد يقولى اسم كتاب حد جربه والنظرى فيه كامل عشان الامتحان ارجو المساعدة ضرورى امتحانى قريب

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

المنهج واحد ....تقسيمه للعملى والنظرى لا يعنى انهم منفصلين عن بعض .....النظرى يشرح الفكره والمضمون وخلاصه الاسباب التى دعت للاستخدام ......والعلمى يشرح كيفية التطبيق ...فانت الآن تعلم كيف تنفذ الاعدادات ......اما النظرى فيعلمك متى تستخدمها ولماذا .....اذن المنهج كتله واحده لا تتجزأ ....اما عن ازمه الامتحان يمكنك مراجعة الامتحانات الموجوده على مواقع التدريب على الامتحانات او ما يعرف ب Brain Dump مثل https://www.examcollection.com/cisco_exams.html & https://www.pass4sure.com/ اما للتدرب على العملى موقع .9tut .com
    اما عن الكتب Sybex الاصدار السادس كتاب جيد .....او ان كان لديك متسع من الوقت فيما بعد عليك بدراسه Cisco Press
    تمنياتى لك بالتوفيق

عضو

انا امتحانى معاك ف نفس اليوم وانصح ل 9tut فية شرح مختصر ع النظرى والتطبيق العملى ف نفس الوقت والإمتحان مبيخرجشى عنة إن شاء الله
    احفظ قواعد السعادة السبع:

(1) لا تكره أحدا مهما أخطأ في حقك
    (2) لا تقلق أبدا
    (3) عش في بساطة مهما علا شأنك
    (4) توقع خيرا مهما كثر البلاء
    (5) أعط كثيرا ولو حرمت
    (6) ابتسم ولوكان القلب يقطر دما
    (7) لا تقطع دعاءك لأخيك بظهر الغيب

المفضلات