النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: ياريت اي حد من المنتدي يرد عليا المره ديه

عضو

Exclamation ياريت اي حد من المنتدي يرد عليا المره ديه

دلوقتي يا اهل المنتدي انا دورت علي سورس oracle 10g بقالي فتره طوييييييييييييييييييييييله جدا ومش لاقيه

لو فيه اي حد يتكرم ويتفضل عليا بانه يديني سورس oracle بس بشرط 10g لاني مابعرفش اعمل غير من الاصدار ده بس

الشرط الثاني انه و هيتكرم برفع السورس يكون البرنامج كامل مافيهوش اي نقص علشان التصطيب يشتغل بشكل كويس

الشرط الثالث ان اللينكات كلها تكون شغاله ومايضحكش علينا

الشرط الرابع ياريت لو تكون لينك واحد علشان لما بتكون اكثر من لينك بيحصل errors كثيره في التصطيب وما بيشتغلش

الله يخليك يا مشرف المنتدي ياريت لو ترد عليا باسرع وقت علشان انا عطلان ومش عارف اشتغل

مع الشكر

عضو

رد: ياريت اي حد من المنتدي يرد عليا المره ديه

يا مشرف ما فيش اي رد ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ياريت توفي وعدك وتلاقي البرنامج وترفعه لينا

عضو

يا اخى متتشرطش عشان الناس تساعدك
    واحمد ربنا انك تلاقى g10 اصلا
    ده الرابط الوحيد اللى لقيته
    https://www.filecrop.com/Oracle-Data...e-Edition.html

عضو

يا باشا دلوقتي انا زي ما توقعت
    ولا لينك من الينكات بتاعت 10g بيشتغل
    ياريت تسيب رقم ليك اكلمك من عليه علشان كده ماينفعش

عضو الصورة الرمزية OREX

السلام عليكم

زي ما قالك الاخ احمد متشرطش على الناس علشان تعرف تلاقى مساعدة ولو سمحت بلاش الخط الكبير دا

انت عايز واحد يرفعلك بتاع 700 ميجا ليك انت بس وبعد كدا هييشيلة وعلى السرعات الزفت اللى فى مصر دلوقتى يبقى يا طول السنين (اخرى رفع 25 ك) مع العلم ان الاصدار اللى بعدية موجود واحسن وهتحمله من موقع اوراكل نفسة والفروقات بينهم مش هتعرفها دلوقتى اصلا

يعنى انت بتطلب طلب كبير مش صغير ابدا

لو لسا لازمك ولازمك بجد مع ان الاحسن تنزل 11g ممكن ارفعهولك تشغلها على مكنة اكس بى

بس من الطبيعى هتكون على كذا جزء الناس كلها بتستخدم حسابات رفع مجانية واخرها 200 م مع الميديايفير
    رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي
    عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ
    عايز تنجح ساعد غيرك ينجح

عضو

وعليكم السلام ورحمه الله
    طيب اسمعني
    دلوقتي انته بتقول فروق بسيطه ازاي وانا نزلت11 من الموقع اوراكيل لاقيت فيرجن مختلف تماما من التسطيب

علي سبيل المقال مافيش اوتوكاتيك باك اب و uninstall other dbases
    وغيرها

للمره الثانيه
    سيب رقم تليفون ليك علشان اكلمك منه اسهل في التعامل يا باشمهندس

وكمان لو انته قدامك اي فرصه ليا شغل انا ممكن ابعتلك السي في بتاعي

تساعدني يعني

انا باكتب بخط كبير علشان تشوف وتقرا كويس

مشكورررررررررررر

عضو

نسيت اقولك انك مابترفعش الداتايز ليا لوحدي الله يرضي عنك

انته بترفعها لكل اللي عايزها زي حلاتي كده
    :ah8::ah8::ah8::ah8:

عضو الصورة الرمزية OREX

برضة بالحجم دا

وربنا الخط الصغير بيتشاف واسهل فى القراية ومش بيوجع العين

1- انت اللى يهمك وانت بتطبق داتابيز شغالة كويس تعرف تكتب اوامرك والفورمز والريبورت عليها وتطلع النتجية صح ولما تشد شوية اقرا زى ما انت عايز عن ادق المعلومات اللى انت عايزها

2- عايز نتكلم فى الفروقات ما بين الاتنين نكلم براحتنا على جمب فى توبيك تانى او حتى اعمل سرش على جوجل هتلاقى كل نقطة الناس شرحاها وبالتفصيل كمان وعربى

3- خطوات تثبيت ال 11g موجودة فى اكتر من منتدى متخصص بالاوراكل عربى برضة علشان لو قلقان من اى اختيار شايفة جديد ولو وقفت معاك اى حاجة انا موجود او اى حد من الاخوة فى القسم هيبقى موجود هيساعدك فيها

4- فرص الشغل كان بودى والله بس مشوفتش اى اعلان اوراكل ديفيلوبر قدامى خالص مع العلم انى معتش اوراكل ديفيلوبر من 2010 ومش بتشغل فى مصر فالاخوة فى مصر هيفدوك اكتر منى

5- الداتابيز هرفعهالك انت بس لان اى حد هيتوجه للاصدار الاحدث ودى نصيحتى ليك

لو لسا عايزها معنديش مشاكل ابدأ ارفعهالك من بليل ان شاء الله
    رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي
    عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ
    عايز تنجح ساعد غيرك ينجح

عضو

انته بن حلال والله يا كوتش
    1-دلوقتي اللي انا باعمله هوه انا باتدرب علي الاوراكيل لاني نسيت فلما اجي ارذكر واراجع هيبقي علي حاجه انا علي الاقل انا عارفها دلوقتي وبعد مده نبقي نشوف نطور نفسنا ازاي

2-هوه انته لما هاترفع الداتابيز هتبقي ليا انا لوحي ليش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    انته المفروض انك بترفعها وبتسيبها للناس كلها مش ليا انا بس زي ما قولتلك قبل كده لجميع من يريدها زي حلاتي كده

3-طيب انته دلوقتي بالنسبه للشغل معايا مافيش اي مخرج كده بالذات اني انا لسه fresh grad

4-ولو انته ناوي ترفعهالي انا بس يبقي بلاش تتعب نفسك وانا هاحاول اسطب 11 تاني بس ليا شويه اساله

دلوقتي انا لما اجي اشيل داتابيز قديمه من 11 ازاي؟

لما بتنزل بتبقي علي 2جزء طيب دلوقتي افك الجزئين دول في فولدر واحد ولا اتصرف ازاي برضه مانته لازم بانك تفيدني؟

انا حاولت اسطبها معايا علي الجهاز والله بنفس طرق الشرح مع اللللللمهندس احمد طرطور بس والله بتجيب error في التسطيب ومابترضاش تكمل تسطيب للنهايه
    انا باحلف علشان تصدقني ومتقولش عليا باكدب عليك

5- طيب هل احنا ممكن نتقابل علي جهازي عن طريق برنامج team viewer
    اديلك الرقم والباس وورد ونتقابل في اي وقت انته تكون فاضي فيه ومناسب لسيادتكم المعظمه ( باْفخم وبانفخ فيك اهه ههههههههه )
    لو يناسبك ده قولي ميعاد وانا اكون موجود ونسطب 11 مع بعض بحيث اني اوريلك errors بنفسك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

6-بص انا هاخلي الخط علي 5 يرضيك كده يا عم علشان ما تضيايقش نفسك وتقرا وانته مرتاح

7- برضه تجاهلت طلب التليفون
    ماشي يا كوتش

ارجو الرد من سيادتك باسرع وقت

مع الشكر

عضو الصورة الرمزية OREX

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة major133 مشاهدة المشاركة
    انته بن حلال والله يا كوتش
    1-دلوقتي اللي انا باعمله هوه انا باتدرب علي الاوراكيل لاني نسيت فلما اجي ارذكر واراجع هيبقي علي حاجه انا علي الاقل انا عارفها دلوقتي وبعد مده نبقي نشوف نطور نفسنا ازاي

تطور اية ؟ وانت هتحس بحاجة اصلا انت هتكتب كودك عادى وبروسيدراتك وترجراتك عادى خالص وتشبكها مع الفورمز والريبورت ولا اى حاجة هتحس بيها

بعدين بقى ان شاء الله لما تشد فى المجال نفسه يبيقى بص على الفروقات من اول 6i(لسا فيى شركات بتستعملة على فكرة وتاخد دعم من شركات برمجة مش من اوراكل طبعا) لغاية النهاردة اية التطور وعملوا اية مع موضوع الكلود واية الاضافات الجديدة وكل الكلام دا

وبص كدا على دا كلمتين وبس علشان متوجعش قلبك فى القراية

https://wiki.answers.com/Q/Differenc...le_10g_and_11g

لو مفهمتش حاجة فكك

2-هوه انته لما هاترفع الداتابيز هتبقي ليا انا لوحي ليش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    انته المفروض انك بترفعها وبتسيبها للناس كلها مش ليا انا بس زي ما قولتلك قبل كده لجميع من يريدها زي حلاتي كده

لو كنت محتاجها الاصدار دا عبينة يعنى هرفعهولك انت وخلاص لانها حاجة قديمة وخلاص محدش عايزها ولا هيعوزها فى التدريب وفية الاحسن منها

3-طيب انته دلوقتي بالنسبه للشغل معايا مافيش اي مخرج كده بالذات اني انا لسه fresh grad

لو فية تأكد انى هعمل بية توبيك فى قسم الوظايف علشان الناس كلها تستفاد , انا فى اول شغل نزلت وزعت سيفيهاتى على الشركات هارد كوبى شركة وشركة والله لحد ما الحمد لله ظبط اول شغل

وهيا اصعب حاجة اول شغل

4-ولو انته ناوي ترفعهالي انا بس يبقي بلاش تتعب نفسك وانا هاحاول اسطب 11 تاني بس ليا شويه اساله

دلوقتي انا لما اجي اشيل داتابيز قديمه من 11 ازاي؟

والله يا اخى كله موجود على المنتديات العربى الاخوة هناك عاملين شغل زى الفل اتعب جوجل بس معاك شوية وانت هتلاقى حاجات زبدة ربنا يباركلهم بجد بس علشان تريح دماغك من شوية حاجات ملهاش اى تلاتين لزمة نزل وندوز جديد وخلية دا بتاع الشغل بتاعك بس

لما بتنزل بتبقي علي 2جزء طيب دلوقتي افك الجزئين دول في فولدر واحد ولا اتصرف ازاي برضه مانته لازم بانك تفيدني؟

هينزل ملفين كليك يمين على كل واحد extract here هتلاقى عمل فولدر اسمة داتابيز مساحتة اتنين جيجا وشوية

انا حاولت اسطبها معايا علي الجهاز والله بنفس طرق الشرح مع اللللللمهندس احمد طرطور بس والله بتجيب error في التسطيب ومابترضاش تكمل تسطيب للنهايه
    انا باحلف علشان تصدقني ومتقولش عليا باكدب عليك

يا سيدى الفاضل انا لا اصدق ولا اكذب واحد قدامة مشكلة بيقولى واحد اتنين تلاتة بناء على المعطيات دى بساعدة وانت هتكدب عليا لية ؟

انا والله متفرجتش على اى حاجة تعليمة فى الاوراكل من زمان غير بصات سريعة كدا فنا مش عارف هوا الشرح كان حتى فيديو او صور

بس انت قبلتك مشكلة خد برنت سكرين للايرور دا واكتبهوله فى التوبيك بتاعة لو مشكلة عندك انت اكيد هيقولك لو مشكلة فى شرحة اكيد هيعرف وهيعدلة

5- طيب هل احنا ممكن نتقابل علي جهازي عن طريق برنامج team viewer
    اديلك الرقم والباس وورد ونتقابل في اي وقت انته تكون فاضي فيه ومناسب لسيادتكم المعظمه ( باْفخم وبانفخ فيك اهه ههههههههه )
    لو يناسبك ده قولي ميعاد وانا اكون موجود ونسطب 11 مع بعض بحيث اني اوريلك errors بنفسك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مش بتثبت متقلقش حتى لو قولتلى اللى كانوا بيقولوا القزافى على نفسه

يا اخى صور الايرور اللى بيطلع وافتح بيه توبيك سواء هنا او فى اى منتدى متخصص اوراكل وقول انا عندى الايور دا ياريت تشوفة حل

كدا هتفيد نفسك وهتفيد اى حد هيقابلة نفس الايرور

انت بعد كدا هتقف معاك ايرورات مش هتبقى عارف دى اية هتعمل سرش هتلاقى بدل التوبيك الف بيكلموا عن نفس الايرور لانهم عملوا كدا

6-بص انا هاخلي الخط علي 5 يرضيك كده يا عم علشان ما تضيايقش نفسك وتقرا وانته مرتاح

انا شغال على شاشة عشرين مع الخط الكبير دا حس ان الكلام قاعد على حجرى :D

7- برضه تجاهلت طلب التليفون
    ماشي يا كوتش

عزرا سيدى الفاضل لو ليك اى استفسار قولة هنا وانا تحت امرك

ارجو الرد من سيادتك باسرع وقت

انا مش سيادتك ورجاء بلاش التثبيت دا احنا كلنا اخوة واللى هيعرف حاجة مش هيتأخر

مع الشكر
    عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ
    عايز تنجح ساعد غيرك ينجح

عضو

والله انت بن حلال دمك خفيف

هههههههههههههه

ماشي ياعم انا مش هثبتك تاني بس دلوقتي لما اخد برنت اسكريين الصوره ديه هارفعها علي الموضوع ازاي تكون الصوره شايفنها؟؟؟

وعلي العموم تشكر جدا يا كوتش انته والقيد القذافي

ربنا يكرمك زيه كده يارب واشوفك متهني هناه

قول امين

مشكورررررررررررررر

عضو

والله انت بن حلال دمك خفيف

هههههههههههههه

ماشي ياعم انا مش هثبتك تاني بس دلوقتي لما اخد برنت اسكريين الصوره ديه هارفعها علي الموضوع ازاي تكون الصوره شايفنها؟؟؟

وعلي العموم تشكر جدا يا كوتش انته والقيد القذافي

ربنا يكرمك زييييه كده يارب واشوفك متهني هناه

قول امين

مشكورررررررررررررر

مخالف للقوانين

أنا فى جامعة القاهرة ثلاث أيام فى الاسبوع كلمنى و خذ ما تريد من كتب و سورس وشرح كمان
    موجود يوم السبت و الآثنين و الأربعاء الكلام للجميع طبعا مش لشخص أى حد محتاج أى حاجة فى أوراكل developer تحت أمركم
    بس برجاء بلاش كلمت الشرط الاول و الكلام ده ثانى
    رقمى 01153603344

عضو

يااشا انته كلك ذوق

انا اخدت رقمك وان شاء الله هاتصل بحضرتك انهارده اسهل في التعامل من الرسايل ديه

مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووورررررررررررررررر يا برنس

عضو

بس تصدق بالله انته الموقع بتاعك ده الف الالف يا ريس

المفضلات