النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: اكسس بوينت

عضو

اكسس بوينت

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الاعضاء المحترمين
    ياريت حد يوضح كيفية تشغيل الراوتر كاكسس بوينت وهل كل الرواترات الموجود فى السوق ينفع تشتغل كاكسس بوينت للعلم الروترات المتاحة معى لهذه العملية
    AZTECh - HW550- 3g

Wirless -G ADSL Home Getway
    model NO - WAG200G Annex-A
    ولكم منى جزيل الشكر ياريت يبقى التوضيح بمثال عملى بالصور او بالفيديو
    تحياتى لكم جميعا

عضو

رد: اكسس بوينت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أغلب الروترات التى تعامل معها تستطيع العمل كأكسيس بوينت فياريت حضرتك تجيب صورة من جوجل لنوع الروترات اللى موجودة مع حضرتك حتى نستطيع تقديم المساعده .
    شكرا.

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بحثت كثيرا على Simulator للراوتر ولكن لم أجد
    كنت أريد عمل شرح فيديو لإفادة باقى الأعضاء .
    ولكن سأقوم بالشرح عن طريق الصور وأى إستسفار أنا جاهز فى أى وقت وممكن أقوم بعمل الكونفجرشن ريموت إن اردت ذلك أنا معاك .
    أولا هذه صورة الراوتر .

2 - لتشغيل هذا الراوتر أكسيس بوينت نضع الكابل فى فتحة wan .
    ده السنياريو اللى هنطبقه لكى يعمل كأكسس بوينت

3 - نقوم بتنصيب الأنترنت على الراوتر
    Ethernet WAN Connection
    Please connect your DSL or Cable modem to HW550-3G WAN port using an Ethernet cable, make sure
    that you have an active Internet account.
    Connection Type
     Static IP – select this if your ISP provides you the IP address, Subnet mask, Gateway and
    DNS server addresses.

فعل الوايرلس وفعل السكيورتى وهشتغل معاك أن شاء الله وأى سؤال أنا موجود وشكرا .

عضو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هندسة
    جزاكم الله خير على رد حضرتك بس فى الحقيقة الرواتر مشتغلش حتى الان كاكسس بوينت وكان ليه سوال عند حضرتك
    انا لما بختار STATIC IP للراوتر اللى المفروض هيشتغل اكسس بوينت هلى الغى ال DHCP ولا اسيبه دى اول حاجة الحاجة التانية بالنسبة لرينج ال IP هيبى من الرواتر الاول ولا من الرواتر الثانى علما بان رينج ال IP فى الراوتر الاول 192.168.1.1 لكن فى الصورة بتاعت حضرتك حاطط 192.168.2.1 الحاجة الاخيرة بالنسبة لاسم الشبكة بتاعت الواير ليس هل اكتب نفس الاسم بتاع الرواتر الاول ولا ده ملوش علاقة بالموضوع واكتب اسم جديد وهيشتغل معاى للعلم انا تقريبا قبل مارسل لحضرتك الرسالة جربت كل جاة تقريبا ولكن حتى الان ماشتغلش كاسسس بوينت تحياتى وجزاكم الله خير فى انتظار ردكم الكريم

عضو

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته أخى الكريم بالنسبة للأسئلة هوضحهالك أكتر ومن قبل قلت لك أن أردت أدخل معاك ريموتلى وأشغله معاك أو كلمنى 01009744513 وأنته بتعمل صطب .
    1 - الراوتر الأول اللى داخل عليه خط التليفون ولنفرض مثلا IP 192.168.1.1 ومعل عليه خدمة dhcp من 192.168.1.3 الى 192.168.1.255 تمام ومفعل عليه الوايرلس تمام .
    2 - دلوقت أنا لو وصلت أى جهاز من الراوتر هياخد IP من dhcp ويطلع أنترنت .
    3 - أخد الكابل ده بعد ماأتكدت انه بيطلع أنترنت وأضعه فى فتحة wan فى الراوتر الذى أريد تشغيله أكسس بوينت .
    4 - وبعد ذلك ندخل على الراوتر الذى تريد تشغيله كأكسس بوينت تضع أعدادات wan نحط static Ip كالأتى :-
    ip 192.168.1.2
    subnet 255.255.255.0
    gatway 192.168.1.1
    dns 8.8.4.4 or as you lik
    بس نحط فى الإعتبارا إن ip 192.168.1.2 ما فيش حد واخدة علشان ما يحصلش conflict يعنى جهازين ياخدو نفس ip .
    لحد كده تمام كده الراوتر اللى عايزه يشتغل كأكسيس بوينت وصله أنترنت . لإاضل اى أشغله أكسس بوينت .
    1 - الجهاز فى الإعدادات ممكن يطلب local ip وهو ip الذى يتم وضعه فى المتصفح لفتح صفحة الكونجرشن اللى هيا GUI . سوف نضع local Ip كالتالى 192.168.1.254 وهذا سوف يصبح gatway اللى بيوزعه AP .
    2 - ssid لل AP مختلف عن SSid للراوتر .ملحوظة من الممكن توحيد الباسورد للتنقل بين الوايرلس أوتوماتك .
    3 - يجب تفعيل dhcp on AP . وأن شاء الله يشتغل تمام وأن مشتغلش كلمنى وأنته بتعمل كونفجرشن .
    شكرا أرجو ان أكون قد وفقت فى إفادتك .

عضو

السلام عليكم اخى الكريم جزاكم الله خيرا على تعاونك معى ولكن حتى بعد كل الاعدادات الجهاز شايف الشبكة ولكن
    NO INTERNET ACCESS
    حتى بعد مابحط الIP يدويا فلوسمحت لو تعرف تدخل معايا من خلال برنامج TEAMVIWER يكون افضل علشان اعرف المشكلة من فين بالظبط تحياتى لكى الاوقات اللى اكون فيها بالبيت من الساعة 11 ص - 2 والمواعيد التى اكون موجود بها فى المساء من الساعة 8 م - اخر الليل وانا سوف اتصل بك بعد تاكيد الموعد الذى سيكون متاح بالنسبة لك تحياتى

عضو

ممكن مساءاً اى يوم تحب ممكن النهاردة بكرة زى ما تحب وشكراً فقط كلمنى عندما تكون جاهز وسوف أدخل معاك تيم فيور أن شاء الله .
    شكراً.
    منتظر إتصالك يأبو أحميد ..

عضوية جديدة

الخ ال غير ip الراوتر ال عاوزة اكسيس بوينت غلط .المفروض يبقى ip تنانى خااالص مختلف يعنى مثلا يبقى ip الراوتر الى عاوزة اكسيس 192.168.2.1 علشان تحل المشكلة عدم وجود انترنت وتقفل DHCP ف الراوتر ال عاوزة اكسيس وان شاء هتتحل معاك

المفضلات