النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: نصيحتي لكل مبتدأ في ccna

عضو

Post نصيحتي لكل مبتدأ في ccna

" بسم الله الرحمن الرحيم "
    لو المذاكرة شخصية يعني مش هتاخد كورس في مركز يبقي نصيحتي ليك كالأتي :
    1- نزل فيديوهات شرح الكورس من المنتدي سواء للمهندس محمد سمير او المهندس ياسر رمزي او المهندس أحمد عبدالله ( وانا انصحك بالمخندس احمد عبدالله عن تجربة )
    2- طبعا الشرح هيكون بالعربي مع الحفاظ علي المصطلحات الاجنبية لكن برده هتواجه نقص في اللغة بالنسبة لشرح الشهادة بالانجليزي انا مش هقولك ذاكر من كتاب سايبكي اللي 1012 صفحة ..... ولا كتاب سيسكو اللي تقريبا نفس عدد صفحات كتاب سايبكس ....... لأانه بصراحة هيبقي حرام بالاخص اللي الانجليزي بتاعة ضعيف يعني هيقعد يترجم ولا يذاكر ويفهم ..... وانت كده كده بتسمع الفيديوهات بالعربي وهتفهم الدنيا ماشية ازاي .... يعني مش محتاج الشرح المكثف اوي بالانجليزي .....لذلك انصحك بكتاب اسمه 31 days before ccna exam الكتاب حوالي 400 صفحة حلو اوي .... وكمان شامل كل اجزاء المنهج لكن بشرح مختصر ويه اعتمادا علي انك فاهم الدنيا كلها هتبقي ازاي من الفيديو فبالتالي مش هتحتاج الانجليزي العميق اوي في الشرح
    ........... وعن تجربة انا بعمل كده بسمع فيديوهات المهندس احمد عبدالله وبعدها اذاكر الجزي اللي سمعته من الفيديو من الكتاب اللي قولت اسمه وبكده ارتحت من عناء اللغة المكثفة في كتب الشرح وكمان فيهمت مضمون كل درس .......... بالذمة مش كده احسن برده

عضو

رد: نصيحتي لكل مبتدأ في ccna

وانا بدوري بنصح كل من هو حابب في دراسة هذا الكورس ان يتابع معنا هنا ويناقش وسوف يجد كل مايتمناها عرب هاردوير هي ارض الاحلام

اطلب يامن لك الرغبة في التقدم ونحن باذن الله معك وكذالك عن تجربة والله ومع كل الاسامي السابقة اضف اليهم الباش مهندس محمود صقر

فهو لايشرح المادة من الكتاب فقط ولاكن يعطي من ماكتسبه من خبرة عميقة في هذا المجال وهناك حل تمارين وتطبيق وكل ماتتوقعه تحية للجميع

المفضلات