النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: مشكلة عدم اقلاع الكمبيوتر

عضوية جديدة

مشكلة عدم اقلاع الكمبيوتر

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا انهارده معايا مشكله بجد حد يشوفلى حل لانها هتجننى خلاص
    دلوقتى انا عندى اتنين جهاز كمبيوتر
    واحد امكانياته
    intel pintum 4
    4 giga ramat
    asrock
    nvidia gforce 210 giga
    وده اللى فى المشكله اللى حصل يا جماعه ان الجهاز كان فل وتمام ومره واحده الجهاز بقيت اشغله الشاشه مش تشتغل عليه يعنى الشاشه منوره وكل حاجه بس مش بتشتغل عليه كأنى مش مشغل الكمبيوتر اصلا اجى مثلا ارستر الاقيه اشتغل
    مره تانيه اشغله مش يرضى ارستر برده افصله وشويه واشغله يشتغل مره كمان مرداش يشتغل برده الشاشه قولت اخد الكيسه واحطها عند اخويا واجرب حطتها فى الجهاز التانى اشتغلت على طول رجعتها تانى اششتغلت تمام لغايت انهارده بقى اللى مش راضيه خاللللللص عملت كل حاجه مش راضيه تقرا على الشاشه تشتغل والفانا تشتغل وكل حاجه انما انها تقرأ لا فأعمل ايه بجد مش عارف ؟؟
    التعديل الأخير تم بواسطة MOUSA AL-SARI ; 03-01-2013 الساعة 21:58 سبب آخر: عنوان غير مناسب

مخالف للقوانين

رد: مشكله هتجننى فى الكيسه !! ؟ :(

مبديئا ساطلب منك نزع الطارية الموجودة على المذربورد لمدة 10 دقائق ومن ثم تركيبها مرة اخرى

ايضا اريد منك تنضيف الجهاز بالبلاور بالكامل وخصوصا الباورسبلاي

جرب فك الرامات ونضفها جيدا هي والسلوت نفسه ثم ركب قطعة واحدة

عضوية جديدة

طيب بص اولا تسلم انك واقف معايا وبتساعدنى ده اولا ثانيا انا عندى بلاور وتمام الرامات حاضر هفكها والباور سبلاى هنضفه انما ايه هو السلوت ده والطاريه ؟ مش فاهم بصراحه فهمنى اكتر وعلش بتعبك

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يوسف 017 مشاهدة المشاركة
    طيب بص اولا تسلم انك واقف معايا وبتساعدنى ده اولا ثانيا انا عندى بلاور وتمام الرامات حاضر هفكها والباور سبلاى هنضفه انما ايه هو السلوت ده والطاريه ؟ مش فاهم بصراحه فهمنى اكتر وعلش بتعبك

اخي يوجد على المذربورد بطارية دائرية تشبه بطارية الساعة او الاله الحاسبة اريد منك فكها ومن ثم تنضيف الجهاز وبعد ان تكمل تقوم بارجاعها

السلوب هو المكان الذي تركب فيه الرام نضفه جيدا بالبلاور

عضو الصورة الرمزية Pincake

اتاكد ان حاطط الكيسة على اي حاجة غير البلاط عشان الكهرباء الارضي ساعات بتعمل مشاكل مع المزودات التجارية وعن تجربة
    واتاكد بردو ان انت مش موصل كهربة الكومبيوتر مع حاجة بتسحب كهرباء كتير زي مكواه او ثلاجة مثلا
    مشكلة ان الجهاز بيفتح مره ومره لا دي بنسبة كبيره مشكلة باور سبلاي لان اكيد الباور عندك تجاري جرب باور غيرو وياريت تجيب باور ماركة 300 وات عشان يعيش معاك وتتفادى المشاكل دي
    واتاكد انك لو مركب اي كارت PCi شيلو عشان ممكن يكون هو الي مسبب المشكلة دي
    قبل ما تغير الباور ياريت تجرب الي قالك عليه الاخ mosa alsari واتاكد وانت بتنضف الجهاز بالبلاور انك تكون فاصل جميع كبلات الباور سبلاي من داخل الكيسه وكمان كابل مشتت المعالج

المفضلات