صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 27

الموضوع: وداعا probook 4540s واهلا lenovo z580 i5

عضو

وداعا probook 4540s واهلا lenovo z580 i5

بسم الله الرحمن الرحيم
    انا من 4 ايام كنت محتاج اجيب لاب توب وكانت ميزانيتي 4500 جنية
    ونزلت لفيت السوق وشدني شكل ال probook 4540s
    من تصميم جذاب ومواصفات جيدة جدا
    وشدني السعر كان معمول علية عرض ب 3750 جنية قولت ممتاز اجيبو وانا اولي بباقي المبلغ وفعلا اشتريتو
    وروحت البيت نزلت نسخة WINDOWS 7 ULTIMATE SP1 وعملت جميع انواع الابديت كان حوالي 400 ميجا

وبدأت اول مشكلة تواجهني التعريفات دخلت علي موقف HP ولقيت ان من كل نوع تعريف سواء بايوص او فيجا يوجد اكتر من شي واتخذت قرار اني انزل كل التعريفات المتاحة
    وفعلا بدأت مشوار تحميل التعريفات وكانت اكثر من 1.8 جيجا وبدأت عملية التسطيب

اول مشكلة واجهتني هيا بصمة الاصبع
    متعرفة وكل شئ لكني لا استطيع استخدامها دخلت علي ال GOOGLE وعملت بحث وصدمت من كثير من الناس يشتكون من مثل هذة المشكلة
    وبعد بحث طويل عرفت ان في برنامج اسمو HP TOOLS يقوم بتفعيل الديفايس وبعد تحميلو 130 ميجا
    اقسم بالله لو انا مبتدئ وبتعلم الفوتوشوب لكان الموضوع يستغرق وقت اقل بكثير من هذا البرنامج كبير ومعقد ومتاهاتو كثيرة لدرجة اني قررت ان طالما البصمة شغالة خلاص المهم انا قلبي اطمن ومش لازم استخدمو

بدات في متابعة كارت الشاشة ووجدت جميع البرامج تقرئ كارت الشاشة HD4000 وبدأ القلق يتسرب الي قلبي وبعد بحث ومشاوير علمت ان الكارت المدمج الاساسي INTEL والكارت الثاني ATI لا يعمل الا في حالة استخدام برنامج او لعبة تحتاج
    ولكن الشك زاد وقولت اعمل بحث علي الجوجل وصدمت ان ناس كتيريت يشتكون ان حتي في تشغيل الالعاب الكارت لا يعمل
    ووجدت شروحات كثيرة لكيفية تفعيل الكارت وبي الامان ناس قالت ان الموضوع اشتغل وناس قالت انو مشتغلش معاها
    دخلت علي موقع AMD وقولت اكيد سوف اجد تعريف جديث يحل مثل هذة المشاكل لكن صدمت ان الموقع لا يدعم الاب توب وان من الاخر روح للشركة الي باعتلك الجهاز
    وبدأت في تكملة تعريف الجهاز حتي استطيع الحصول علي لعبة من صديق واقوم بأستخدامها
    وبعد تسطيب جميع التعريفات بما فيهم البايوص (مع العلم تسطيب البايوص كان ناجح بنسبة 100 % ) وانا الحمد الله خبير في مثل هذة الامور
    وتم عمل الفلاش والجهاز رستر اكثر من مرة وتم تحديث البايوص من F.2 الي F.35
    لكن لم اجد اي اختلاف في الجهاز
    مرت 3 ايام ووجدت الجهاز بطي جدا فا قولت اعمل ريستارت .. تم عمل الريستارت وافاجئ ان الجهاز علق علي شاشة HP في بداية التشغيل

وتم عمل جميع المحاولات لأعتقادي انها نسخة ويندوز سيئة لكن لا يوجد اي استجابة
    تم الذهاب الي المول وقولت قبل ما ادخل للمحل اعمل لفة واخد اراء الناس في الجهاز
    ناس كتير جدا شكرت في موديلات ال PROBOOK عمتا وانا لا انكر ان تصميم الجهاز شكلا ومتانة كان رائع فهذا كان عامل الاساس في شرائة
    لكن بالنسبة للموديل لم اجد من استخدمو او شكاوي منو

وتم الدخول للشركة البائعة لية وعرضت علية المشاكل جميعا بكل صدق

في بداية الامر تم محاولة اصلاح الجهاز بدون جدوي ومحاولة العثور علي خرابيش او كسر او شرخ او اي شئ ضمان لحقهم لكن الحمد الله لم يجدو

وذوقيا تم عرض علية استبدال الاب بنفس النوع او شراء نوع اخر لكن فكرة استرجاع المبلغ حسيت انها هتبقي فيها احراج او او او فا دار بيني وبين نفسي حديث ان الراجل لم يعترض علي شئ مع العلم ان وجدت شكاوي كثير علي النت للاب فا قررت صرف النظر عن استلام الفلوس وتبديلو بجهاز اخر
    والحمد الله بالصدفة كان جميع الابات الموجود مع احترامي الشديد لجميع الاسامي كانت تحتوي علي كارت شاشة ATI وقررت العزوف عنها
    وشراء جهاز بكارت شاشة NVIDIA وتم عرض عليا جهاز
    LENOVO Z580
    مواصفات : بروسيسور I5 جيل ثالث
    رامات : 4 جيجا
    هارد 1 تيرا
    بكل صراحة انا لم اجرب هذة الماركة من قبل وحسيت انها ليست جيدة او بيني وبين نفسي انا هدفع فوق ال 4 الاف جنية عشان اجيب ماركة مش مشهورة لأني من عشان الاتش بي والسوني
    ولكن وجدت الخيار محدود يا اما اشتري اي ماركة انا حاببها لكن بكارت شاشة ATI يا اما الينوفو وقررت شراء اللينوفو
    ووجدت صاحب الشركة قال لي نظرا لسلوكي المهذب في الحديث عرض عليا اخلي الرامات 8 جيجا فقط ب 100 جنية ووافقت وقام بتسطيب نسخة بنفسو واطمئنت حينما وجدت الاب توب معاة سيدهاية تعريفات والتعريفات بسيطة وسلسة ليست اكثر من 12 - 13 تعريف
    مع العلم البرو بوك الي قمت بشرائة قومت بتحميل اكثر من 35 تعريف مع كل هذة المشاكل
    ومع العلم انا قمت بتحميل الاساسيات ثم اتجهت لتحميل باقي التعريف اعتقادا انها هتحل المشكلة
    المهم تم استلامي الجهاز وقمت بمعاينت
    وجدتو مثل موديلت الاتش بي ال dV شريط زرار مختصر يعمل بالتاتش مثل تعلية وتوطي الصوت والاضائة
    وجدت 2 زرار مهمين جدا
    اول زرار يتحكم في سرعة المروحة وقوتها ويجعلها تلف عكسي لطرد الاتربة
    مدخلين USB 3

لون الجهاز كان عصري وومميز (الاحمر )

تم عمل اختبار rATE من علي نسخة ويندوز للبرو بوك
    وحاليا للينوفو وكان النتجية كا الاتي

البرو بوك : 3.0 .... جميع الاختيارات اخذت RANK بين 7 وال 5 ماعادا كارت الشاشة كان 3.0

الليونوف : كان 5.9 جميع الاختبارات كان بين 7.5 و 6.9 .. ماعدا الهارد داتا كان 5.9
    ودي بعض الصور للشرح والمصداقية

سعر ال hp probook 3750

سعر lenovo z580 = حوالي 4200 جنية
    بعد تركيب الرام
    4300 جنية

مواصفات الجهاز بالظبط
    intel i5 320 3rdg
    8gb ddr3 1600
    HD 1TB 5200
    DVD-BLUERAY
    SM READER
    WEPCAM 1MB HD
    usb 3 =2part
    usb 2 = 2part
    HDMI
    خاصية MULITI TOUCH للصوت والاضائة وبعض الاشياء
    شاشة 15.6 كريستال عكس البروبوك TFT
    الي مضايقني فقط ان حاسس ان الاب ممكن يكون كان سعرو اقل من كدة حوالي 150 200 جنية
    لكن الحمد الله علي كل شئ وربنا يطرح فية البركة
    ودي بعد التيست للجهاز من خلال GPU Z وبرنامج EVEREST

مقدرش احكم دة قوة كارت الشاشة الاساسية ولا دة في وضع الخمول لأني مش مشغل اي لعبة
    واي استفسارات انا في الخدمة

عضو

رد: وداعا probook 4540s واهلا lenovo z580 i5

ألف مبروك الجهاز الجديد.

عضو

الف مبروك اللينوفو جهاز ممتاز:ah7: و الحمد لله انك خلصت من جهاز الاتش بي المقرف ده , كان واحد صحبي بردو عنده نفس مشكلة التعريفات دي بس على HP Pavilion g6

و لو تلاحظ في الكومنتات بتاعتي هتلاقيني دائما بحذر من كروت AMD عشان موضوع التعريفات المقرف ده

وداعا AMD و اهلا NVIDIA :D

عضو فضي الصورة الرمزية Haythamovic

انا حبيت اهنيك علي اللابتوب واللينوفو انا جبته برضو بنفس اللون وكنت محتار مابينه وبين ال HP probook 4540s والحمد لله جبت اللينوفو انا اشتريته وعليه نسخة ويندوز 8 والف مبروك عليك اللاب
    Processor: AMD FX 6300 black edition 3.5 GHZ
    Motherboard : Asus M5A97 R2.0
    Ram Corsair Vengance blue 2*4GB DDR3 1600
    VGA : Sapphire HD 7770 Vapor-X GHZ Edition OC
    Power Supply : HEC 450W
    Case : Cooler Master Storm Scout
    Hard Disk : Western Digital Black 1TB

عضو

الف مبروك الجهاز فعلا تحفة انا اشتريته من 4 ايام لكن كان فيه مشكلة بيهنج باستمرار بعد ما تعرف الكارت الخارجي والحمد لله بدلته بواحد جديد تماما والي الان اجهاز تمام وهو الافضل في هذه الفئة السعرية علي الاطلاق كمواصفات وجودة خامات

عضو

سؤال علي الماشي كده هو البطارية عندك لما تكون مشحونة 100% وتشاور عليها بالماوس والنمط بالانس او باور سيفر او هاي برفورمنس بيقوللك مدة البطارية كام؟

عضو فضي الصورة الرمزية wild cat

لي تجربة مع 3 موديلات لينوفو

B570 و Z570 واخيرا Z580

والحمدلله اللينوفو بجد ماركه محترمه جدا جدا وبتقدم افضل اداء مقابل السعر عكس براندات اخرى سعرها غالي بسبب الاسم فقط + انها اقل في المواصفات

والف مبروك يازعيم وتتنهى بيه ان شاء الله

عضو

البطارية يا باشا لو هتشتغل فيس بوك وشات علي اضائة متوسطة بتقعد معاك من ساعتين ونص لي 3 ساعات ونص
    لكن لو هتشغل لعب .. هتقعد معاك من 50 دقيقية لساعة وربع

ودة الطبيعي

عضو

علي السريع كدة مين مش مرتاح مع كيبورد الاب او حاسس انها غريبة شوية او حساسة زيادة عن اللزوم

عضو فضي الصورة الرمزية wild cat

بعد فتره هتتعود عليها زي كده وهيا ممتازة

بس اللي بيدايقني ان لو حة الارقام اللي على اليمين مفيش مسافه بينها وبين باقي الكيبورد

غير كده مريحه بالنسبالي انا عارف ان الديل ممكن يكون الكيباد بتاعه مريح اكتر

بس هنعمل ايه مش هتلاقي لاب كامل

عضو

مبروك وانا ناوي اشتري لاب ده بس مستني وقت محدد ... عندي سؤال هوا بعد ما زود الرامات الضمان راح ولا لسا شغال ؟؟ وانت اشتريته منين ؟؟ وايه اداء كارت الشاشة في الالعاب وياريت تقول الالعاب الي لعبتها وكانت ايه نظامها مهنجة وايه بالضبط ؟؟
    التعديل الأخير تم بواسطة killer2020 ; 08-01-2013 الساعة 14:56

عضو

طيب تمام كدا ..عايز اعرف اللينوفو ضمانه بيبقى تبع شركة ايه ..وبخصوص الخامات بتاعته فيه ناس خوفتنى منها ايه راى النس اللى جربت

عضو

خامات جيدة جدا في رائي المتواضع 85 % بالنسبة لأنها فئة متوسطة

عضو

و الله يا احبائي كلامكم خلاني اجيب لينوفو جي 580 و هو مبدأيا جميل و ربنا يستر هههههههههههههههههههه

عضو

ياريت تقول رائيك في الجهاز بكل صراحة

وهل سطبت كل التعريفات الي علي السيدهاية واية رائيك في الجهاز

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات