صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 20

الموضوع: سوال بخصوص الرامات من ناحيه CL 8 و CL9 و CL10

عضو

سوال بخصوص الرامات من ناحيه CL 8 و CL9 و CL10

السلام عليكم ورحمته الله وبركاته

انا عندى استفسار بسيط وهو

ايه الفرق بين الاكواد ده

CL10
    CL9
    CL8
    CL7

وايهم افضل بالتفصيل

وايهما افضل من ناحيه الاداء

corsair او g.skill

وانا عندى 4 رامات

CORSAIR Vengeance 8GB (1 x 8GB) DDR3 1600 CL10

يعنى 32 جيجا

هل هى رامات جيده ام لا ؟

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

رد: سوال بخصوص الرامات من ناحيه CL 8 و CL9 و CL10

وعليكم السلام
    هي CAS LATENCY واختصارها (CL) وتسمى بتواقيت الرامات وهي الوقت الذي تحتاجة الرامات في قرائة امر او شيئ ما لكي يصبح جاهر بأسرع وقت
    يعني كل ما كانت التواقيت برقم اقل ستكون قطعة الرام اسرع في الاستجابة عندك CL8/CL9/CL10/CL11
    وبالنسبة لشركات corsair او g.skill لا تقلق من افضل الشركات وعدك شركة kingston جيدة ايضا
    وبالنسبة للرامات هل تفكر في شراء رامات ولو كان جوابك نعم اذكر لنا ان كان لديك ايضا رامات في الجهاز
    لانك لو اردت شراء قطعة اضافية ولديك قعطة على الجهاز الافضل تشتري رام بنفس الفولت والتردد والتواقيت
    وضح اكثر واذكر لنا اسم اللوحة ومعالجك ايضا
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضو

المعالج

Intel® Core™ i7-3770 Ivy Bridge 3.4GHz 8MB Cache

والبورده

Gigabyte GA-Z77X-UD3H Socket 1155

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MEEKAS مشاهدة المشاركة
    المعالج

Intel® Core™ i7-3770 Ivy Bridge 3.4GHz 8MB Cache

والبورده

Gigabyte GA-Z77X-UD3H Socket 1155
    طيب على حسب استخدامك ما هو استخدامك للجهاز بضبط؟؟؟
    ان كان للالعاب رامات بحجم 4GB اكثر من كافية الى الان وانما ان كان استخدامك للبرامج ممكن تشتري رامات بحجم 8GB
    او ممكن تشتري الان رامات بحجم 8GB لكي وتريح نفسك لكن انصحك ان تشتري رامات قطعتين كل واحدة بحجم 4GB لكي تستفيد من تقنية dual channel
    رامات بتردد 1600MHZ وتواقيت CL8/CL9 تعتبر كافية لك وبفولت 1.50
    لكن هل المعالج واللوحة عندم او انك لم تشتري الى الان؟؟؟
    unexpected out

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unexpected مشاهدة المشاركة
    طيب على حسب استخدامك ما هو استخدامك للجهاز بضبط؟؟؟
    ان كان للالعاب رامات بحجم 4GB اكثر من كافية الى الان وانما ان كان استخدامك للبرامج ممكن تشتري رامات بحجم 8GB
    او ممكن تشتري الان رامات بحجم 8GB لكي وتريح نفسك لكن انصحك ان تشتري رامات قطعتين كل واحدة بحجم 4GB لكي تستفيد من تقنية dual channel
    رامات بتردد 1600MHZ وتواقيت CL8/CL9 تعتبر كافية لك وبفولت 1.50
    لكن هل المعالج واللوحة عندم او انك لم تشتري الى الان؟؟؟
    اختلف معك بخصوص
    4 جيجا ليست اكثر من كافيه ولا شىء فهى حاليا تقدر تقولى انها على الاد بالظبط .. يوجد بعض الالعاب التى تتطلب 4 جيجا رامات فى الريكواير مين بتعها
    والافضل 8 جيجا رامات اقل شىء علشان لو مشغل اى برامج فى الباك جروند او اى برامج على الديسك توب مش بتقفلها زى الفاير فوكس والوندوز لايف ميل .... الخ بيسحبوا رمات كتير

عن تجربه عندى رامات 8 جيجا . بعض الالعاب التقيله مع البرامج اللى شغاله على الديسك توب والباك جروند بيكون مستهلك 51% من الرامات يعنى أكثر من 4 جيجا

وبما ان صاحب الموضوع معاه i7 مش اقل من 8 جيجا رامات تجبها خساره تجيب اقل من كدا على جهاز بالمواصفات دى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zoro00 مشاهدة المشاركة
    اختلف معك بخصوص
    4 جيجا ليست اكثر من كافيه ولا شىء فهى حاليا تقدر تقولى انها على الاد بالظبط .. يوجد بعض الالعاب التى تتطلب 4 جيجا رامات فى الريكواير مين بتعها
    والافضل 8 جيجا رامات اقل شىء علشان لو مشغل اى برامج فى الباك جروند او اى برامج على الديسك توب مش بتقفلها زى الفاير فوكس والوندوز لايف ميل .... الخ بيسحبوا رمات كتير

عن تجربه عندى رامات 8 جيجا . بعض الالعاب التقيله مع البرامج اللى شغاله على الديسك توب والباك جروند بيكون مستهلك 51% من الرامات يعنى أكثر من 4 جيجا

وبما ان صاحب الموضوع معاه i7 مش اقل من 8 جيجا رامات تجبها خساره تجيب اقل من كدا على جهاز بالمواصفات دى
    اخي فعلا رامات بحجم 4GB كافية الى الان جرب العب اي لعبة مع رامات بحجم 4GB ونفس اللعبة مع رامات 8GB لن تجد فرق ابدا في الاداء وحتى ان وجد سيكون بنسبة لا تتعدى 1% وليس اكثر
    بالنسبة لمتطلبات تشغيل الالعاب عندك للعبة Max Payne 3 اعلى مواصفات رام للعبة تطلب 16GB ومعالج I7 3930K وبطاقة GTX 680
    دي مجرد دعاية لقطع الكمبيوتر وليس اكثر لكي يقوم المستخدمين بتحديث قطع اجهزتهم
    وفي الاخير الجميع استطاع تشغيل العبة دي على اعدادات رائعة حتى مع الاجهزة الضعيفة
    وانا شخصية لعبت العبة على معالج Q9450 وبطاقة GTX 560 TI وحجم رام حتى 3.50 وليس 4GB وكنت اترك صفحات النت وMSN وبرنامج التورنت فاتح اثناء العب مع العبة دي والعديد من الالعاب وحتى والان العب Far Cry 3
    ايضا مع فتح العديد من الاشياء على الديسك توب ومفيش عندي اي تهنيج وحتى عندما اخرج من العبة سرعة الجهاز عادية مع العلم ان الشركة نصحت بحجم رام 8GB للعبة ومفيش عندي اي مشكلة
    وبشكل عام عندما نقول حجم 4GB اكثر من كافي للالعاب اي يعني نقصد الالعاب نفسها
    ودة رابط بسيط يوضح لك فرق الاداء مع الالعاب وعدة احجام رام ستجد الفرق معدوم ولا يتعدى 1%
    https://www.tomshardware.com/reviews...de,2264-3.html
    وعلى فكرة اكرر كلامي انا عندي الرامات بحجم 4GB لكن نسخة النظام 32BIT ويقرأ الرامات بحجم 3.50 فقط والاداء اكثر من رائع مع جميع الالعاب الموجودة
    وللتوضيح ما اقصدة من برامج هو ليست البرامج العادية وانما برامج الضغط والرندر والجرافيكس وقتها الرامات التي بحجم 6 او 8GB ستكون افضل
    unexpected out

عضو فضي الصورة الرمزية A.S.M.O

اخي فعلا رامات بحجم 4GB كافية الى الان جرب العب اي لعبة مع رامات بحجم 4GB ونفس اللعبة مع رامات 8GB لن تجد فرق ابدا في الاداء وحتى ان وجد سيكون بنسبة لا تتعدى 1% وليس اكثر
    بالنسبة لمتطلبات تشغيل الالعاب عندك للعبة Max Payne 3 اعلى مواصفات رام للعبة تطلب 16GB ومعالج I7 3930K وبطاقة GTX 680
    دي مجرد دعاية لقطع الكمبيوتر وليس اكثر لكي يقوم المستخدمين بتحديث قطع اجهزتهم
    وفي الاخير الجميع استطاع تشغيل العبة دي على اعدادات رائعة حتى مع الاجهزة الضعيفة
    وانا شخصية لعبت العبة على معالج Q9450 وبطاقة GTX 560 TI وحجم رام حتى 3.50 وليس 4GB وكنت اترك صفحات النت وMSN وبرنامج التورنت فاتح اثناء العب مع العبة دي والعديد من الالعاب وحتى والان العب Far Cry 3
    ايضا مع فتح العديد من الاشياء على الديسك توب ومفيش عندي اي تهنيج وحتى عندما اخرج من العبة سرعة الجهاز عادية مع العلم ان الشركة نصحت بحجم رام 8GB للعبة ومفيش عندي اي مشكلة
    وبشكل عام عندما نقول حجم 4GB اكثر من كافي للالعاب اي يعني نقصد الالعاب نفسها
    ودة رابط بسيط يوضح لك فرق الاداء مع الالعاب وعدة احجام رام ستجد الفرق معدوم ولا يتعدى 1%
    https://www.tomshardware.com/reviews...de,2264-3.html
    وعلى فكرة اكرر كلامي انا عندي الرامات بحجم 4GB لكن نسخة النظام 32BIT ويقرأ الرامات بحجم 3.50 فقط والاداء اكثر من رائع مع جميع الالعاب الموجودة
    وللتوضيح ما اقصدة من برامج هو ليست البرامج العادية وانما برامج الضغط والرندر والجرافيكس وقتها الرامات التي بحجم 6 او 8GB ستكون افضل
    انا عندي واحد صحبي قفل max payne 3 علي رامات 2 جيجا و كارت شاشه gt520:ah17: كلها اوهااااااااام مش اعلان و بس :D

عضو

شكرا لتعقيبكم
    لكن انا لا اتكلم عن ماكس بين انا اعرف ان ماكس بين لا تحتاج مواصفات كما كانت مكتوبه من الشركه يوجد العاب اخرى تتطلب مواصفات اعلى من ماكس بين
    وليس شرط ان اللعبه تكون جرافك عالى علشان يكون متطلباتها اعلى
    فيه شركات بتحب تترسم بعمل جرافك وتعقيد كبير علشان تشترى كروت شاشه وتزورد رامات وتحدث بروسيسور .. الخ

وبالاخص لو جربت لعبة جد اوف ور 2 فتم نزولها نسخه للكمبيوتر لكن بامليتور وبتحتاج لجهاز قوى جدا وخصوصا بتشد رامات عاليه جدا بسبب الامليتور
    وايضا لعبه اسليبنج دوجز لو جربتها تحتاج مواصفات عاليه جدا من كارت شاشه ورمات ومتطلباتها اعلى من ماكس بين بكتير الشركه معقده فيها فى الجرافك جامد علشان تسوق للمنتجات الحديثه

عن تجربه لما بشغل الالعاب دى الرامات بيكون مستهلك منها اكتر من 51% علما ان راماتى 8 جيجا يعنى عدى الاستهلاك ال 4 جيجا وبشيك على الاستهلاك ببرامج خاصه وبجد استهلاك كبيرر منها والبرامج المعروفه اللى شغاله على الجهاز

4 جيجا غير كافيه بشكل 100% كما تعتقد
    8 جيجا الحد المناسب للرام لجهاز يعتمد على للالعاب بشكل رئيسى

شكرا لتعقيبكم
    لكن انا لا اتكلم عن ماكس بين انا اعرف ان ماكس بين لا تحتاج مواصفات كما كانت مكتوبه من الشركه يوجد العاب اخرى تتطلب مواصفات اعلى من ماكس بين
    وليس شرط ان اللعبه تكون جرافك عالى علشان يكون متطلباتها اعلى
    فيه شركات بتحب تترسم بعمل جرافك وتعقيد كبير علشان تشترى كروت شاشه وتزورد رامات وتحدث بروسيسور .. الخ
    الكلام دة اعرفة جيدا من زمن وليس جديد علي ودة الي بحكي في بعض ردودي
    ذكرت لك اسم للعبة Max Payne 3 مجرد مثال وعندك الكثير من الالعاب تكتب انها تحتاج مواصفات خارقة وفي الاخير تعمل على مواصفات اقل وبشكل ممتاز
    وبالاخص لو جربت لعبة جد اوف ور 2 فتم نزولها نسخه للكمبيوتر لكن بامليتور وبتحتاج لجهاز قوى جدا وخصوصا بتشد رامات عاليه جدا بسبب الامليتور
    وايضا لعبه اسليبنج دوجز لو جربتها تحتاج مواصفات عاليه جدا من كارت شاشه ورمات ومتطلباتها اعلى من ماكس بين بكتير الشركه معقده فيها فى الجرافك جامد علشان تسوق للمنتجات الحديثه
    اختلف معك تماما جربت فعلا لعبة Sleeping Dogs من فترة ولم اشعر اني مشغل لعبة صدرت بسنة 2012 وعلى فكرة حتى الشركة بتنصح لكي تعمل العبة دي على اعلى اعدادات تحتاج رام 4GB اي يعني كافية كما تقول الشركة نفسها
    لعبة God of War بصراحة ايضا جربتها لكن فترة بسيطة جدا جدا ولم اشعر بثقل في الاداء
    واكرر كلامي انا جربت كل الالعاب بحجم رامات 3.50GB وليس 4GB
    والان قمت بتجربة الامر ايضا فتحت 6 صفحات من النت مع تشغيل MSN وبرنامج التورنت وشغلت لعبة Far Cry 3 كان معدل استهلاك الجهاز للرام بضبط 69% فقط
    وتقول لي الان حجم 4GB غير كافي
    ثانيا انت بتناقش فقط مع اني ذكرت في اول ردي (لو كان الاستخدام للالعاب رامات بحجم 4GB كافية
    لكني لم اذكر 4GB للالعاب والبرامج والتصفح في نفس الوقت) ومع ذلك هي فعلا ليست سيئة مع فتح بعض الاشياء على واجة الديسك توب
    4 جيجا غير كافيه بشكل 100% كما تعتقد
    لا اعتقد وانما متأكد
    معدل استهلاك الرامات لديك ممكن عندك برامج تعمل مع بداية التشغيل او ما شابة وممكن ايضا يكون لديك فيروس والمشاكل دي متكررة بشكل كبير في المنتدى
    unexpected out

عضو

أخي العزيز Zoro00

فتحت 4 صفحات أكسبلور + شغلت التورنت وحملت فلم + شغلت برنامج الحراره + برنامج cpuz + staem + msi
    + أحد آقوى ألعاب الجرافيك وعلى الهاي باتل فيلد 3

ومازلت تريد رامات فوق 4 قيقا ؟ انظر الصوره وشوف كم آستخدام الرامات

لله درك يا unexpected ماخلوك مشرف عبث جبتها بالملي متر

التعديل الأخير تم بواسطة هاوي هواها ; 10-01-2013 الساعة 19:12

عضو

الكلام دة اعرفة جيدا من زمن وليس جديد علي ودة الي بحكي في بعض ردودي ذكرت لك اسم للعبة Max Payne 3 مجرد مثال وعندك الكثير من الالعاب تكتب انها تحتاج مواصفات خارقة وفي الاخير تعمل على مواصفات اقل وبشكل ممتاز اختلف معك تماما جربت فعلا لعبة Sleeping Dogs من فترة ولم اشعر اني مشغل لعبة صدرت بسنة 2012 وعلى فكرة حتى الشركة بتنصح لكي تعمل العبة دي على اعلى اعدادات تحتاج رام 4GB اي يعني كافية كما تقول الشركة نفسها لعبة God of War بصراحة ايضا جربتها لكن فترة بسيطة جدا جدا ولم اشعر بثقل في الاداء واكرر كلامي انا جربت كل الالعاب بحجم رامات 3.50GB وليس 4GB والان قمت بتجربة الامر ايضا فتحت 6 صفحات من النت مع تشغيل MSN وبرنامج التورنت وشغلت لعبة Far Cry 3 كان معدل استهلاك الجهاز للرام بضبط 69% فقط وتقول لي الان حجم 4GB غير كافي ثانيا انت بتناقش فقط مع اني ذكرت في اول ردي (لو كان الاستخدام للالعاب رامات بحجم 4GB كافية لكني لم اذكر 4GB للالعاب والبرامج والتصفح في نفس الوقت) ومع ذلك هي فعلا ليست سيئة مع فتح بعض الاشياء على واجة الديسك توب لا اعتقد وانما متأكد معدل استهلاك الرامات لديك ممكن عندك برامج تعمل مع بداية التشغيل او ما شابة وممكن ايضا يكون لديك فيروس والمشاكل دي متكررة بشكل كبير في المنتدى
    الكلام دة اعرفة جيدا من زمن وليس جديد علي ودة الي بحكي في بعض ردودي ذكرت لك اسم للعبة Max Payne 3 مجرد مثال وعندك الكثير من الالعاب تكتب انها تحتاج مواصفات خارقة وفي الاخير تعمل على مواصفات اقل وبشكل ممتاز اختلف معك تماما جربت فعلا لعبة Sleeping Dogs من فترة ولم اشعر اني مشغل لعبة صدرت بسنة 2012 وعلى فكرة حتى الشركة بتنصح لكي تعمل العبة دي على اعلى اعدادات تحتاج رام 4GB اي يعني كافية كما تقول الشركة نفسها لعبة God of War بصراحة ايضا جربتها لكن فترة بسيطة جدا جدا ولم اشعر بثقل في الاداء واكرر كلامي انا جربت كل الالعاب بحجم رامات 3.50GB وليس 4GB والان قمت بتجربة الامر ايضا فتحت 6 صفحات من النت مع تشغيل MSN وبرنامج التورنت وشغلت لعبة Far Cry 3 كان معدل استهلاك الجهاز للرام بضبط 69% فقط وتقول لي الان حجم 4GB غير كافي ثانيا انت بتناقش فقط مع اني ذكرت في اول ردي (لو كان الاستخدام للالعاب رامات بحجم 4GB كافية لكني لم اذكر 4GB للالعاب والبرامج والتصفح في نفس الوقت) ومع ذلك هي فعلا ليست سيئة مع فتح بعض الاشياء على واجة الديسك توب لا اعتقد وانما متأكد معدل استهلاك الرامات لديك ممكن عندك برامج تعمل مع بداية التشغيل او ما شابة وممكن ايضا يكون لديك فيروس والمشاكل دي متكررة بشكل كبير في المنتدى
    اعتقد انك فهمت كلامى بشكل مختلف انا لم اقصد ان الشركات تقول ان مواصفات اللعبه تحتاج لكذا وهى لا تحتاج انا اقصد ان الشركه فعلا بتتعمل تزود وتعقد فى اشياء بالجرافك انها فعلا م\تشتغلش على اى جهاز عادى بشكل مطلوب اى فعلا المتطلبات اللى بيذكروها حقيقيه 100% وليست مزيفه هل شغلت اسليبنج دوجز عزيزى على اعلى جرافك اكستريم + فعلت جميع خصائص الجرافك مثل الانتى انلايز وغيرها ؟ لا اعتقد ذلك حيث الالعاب الحدثه جميعها اصبحت تقوم بعمل تلائم مع مواصفات جهازك وبتضع لك اعدادات تتناسب معها يعنى لو عندك كرت شاشه ضعيف مع رامات اقل .. الخ هتلاقى اعدادات الديسبلاى الديفلك على الlow وبتتغير الاعدادات حسب امكانيات جهازك وبالنسبه لجهازى فهو خالى من الفيروسات تماما فانا ادرى بكل بروسيس تعمل عليه جيدا لكن طبيعة جهازى يعمل 24 ساعه متواصل يوميا ويصل الاب تايم احيانا لأكثر من 20 يوم متواصل يعمل عليه وندوز لايف ميل مفتوح باستمرار + وندوز مسنجر اكثر من واحد مفتوح باستمرار + فاير فوكس مفتوح باستمرار مع حفظ الكاشات مع برامج اخرى استهلاكها ليس بكثير فلا داعى لذكرها كل هذا بدون تشغيل اى العاب مستهلك من 27% حتى 35% حسب فتره تشغيل الجهاز وحفظ الكاشات مع تشغيل الالعاب يستهلك من 45% حتى 51% حسب طبيعة اللعبه واستهلاكها حتى الاخ هاوى فى رده يعزز كلامى بصورته التى وضعها مستهلك 3 جيجا رامات مع لعبه شوويه حجات بسيطه وندوز لايف ميل مع وندوز لايف مسنجر + فاكير فوكس استهلاكهم من الرام بحد ادنى وهمه لسه معملوش اى كاشات من 500 ميجا يعنى وصل الحد القريب ل 4 جيجا رامات فليه تزنق نفسك فى رامات 4 جيجا لما ممكن تجيب 8 جيجا وتريح الجهاز

مشرف سابق

اعتقد انك فهمت كلامى بشكل مختلف انا لم اقصد ان الشركات تقول ان مواصفات اللعبه تحتاج لكذا وهى لا تحتاج انا اقصد ان الشركه فعلا بتتعمل تزود وتعقد فى اشياء بالجرافك انها فعلا م\تشتغلش على اى جهاز عادى بشكل مطلوب اى فعلا المتطلبات اللى بيذكروها حقيقيه 100% وليست مزيفه هل شغلت اسليبنج دوجز عزيزى على اعلى جرافك اكستريم + فعلت جميع خصائص الجرافك مثل الانتى انلايز وغيرها ؟ لا اعتقد ذلك حيث الالعاب الحدثه جميعها اصبحت تقوم بعمل تلائم مع مواصفات جهازك وبتضع لك اعدادات تتناسب معها يعنى لو عندك كرت شاشه ضعيف مع رامات اقل .. الخ هتلاقى اعدادات الديسبلاى الديفلك على الlow وبتتغير الاعدادات حسب امكانيات جهازك وبالنسبه لجهازى فهو خالى من الفيروسات تماما فانا ادرى بكل بروسيس تعمل عليه جيدا لكن طبيعة جهازى يعمل 24 ساعه متواصل يوميا ويصل الاب تايم احيانا لأكثر من 20 يوم متواصل يعمل عليه وندوز لايف ميل مفتوح باستمرار + وندوز مسنجر اكثر من واحد مفتوح باستمرار + فاير فوكس مفتوح باستمرار مع حفظ الكاشات مع برامج اخرى استهلاكها ليس بكثير فلا داعى لذكرها كل هذا بدون تشغيل اى العاب مستهلك من 27% حتى 35% حسب فتره تشغيل الجهاز وحفظ الكاشات مع تشغيل الالعاب يستهلك من 45% حتى 51% حسب طبيعة اللعبه واستهلاكها حتى الاخ هاوى فى رده يعزز كلامى بصورته التى وضعها مستهلك 3 جيجا رامات مع لعبه شوويه حجات بسيطه وندوز لايف ميل مع وندوز لايف مسنجر + فاكير فوكس استهلاكهم من الرام بحد ادنى وهمه لسه معملوش اى كاشات من 500 ميجا يعنى وصل الحد القريب ل 4 جيجا رامات فليه تزنق نفسك فى رامات 4 جيجا لما ممكن تجيب 8 جيجا وتريح الجهاز
    ليه تزنق لما ممكن تجيبب tedata فكرتني بالاعلان ده :D

المقصود هنا اخي الكريم

ان اي شركة تحاول ان تجذب الزبون بأن العابها تحتاج الي اجهزة قوية ولهذا يظن المستهلك انها بها جرافيك عالي ومميزات عليا في حين ان التجربه الفعلية للعب لا تؤدي الي ذلك وفي النهاية يري اللاعب ان اللعبه تلعب معه بامكانيات اقل من المطلوبة .......

ونخلص من هذا ان اسلوب تلك الشركات ليس الا مجرد نوع من انواع الدعاية .........بروباجاندا يا معلم يعني:D

ردودي ستكون بالاسود على ردودك بالاحمر
    وبالنسبه لجهازى فهو خالى من الفيروسات تماما فانا ادرى بكل بروسيس تعمل عليه جيدا لكن طبيعة جهازى يعمل 24 ساعه متواصل يوميا ويصل الاب تايم احيانا لأكثر من 20 يوم متواصل يعمل عليه وندوز لايف ميل مفتوح باستمرار + وندوز مسنجر اكثر من واحد مفتوح باستمرار + فاير فوكس مفتوح باستمرار مع حفظ الكاشات مع برامج اخرى استهلاكها ليس بكثير فلا داعى لذكرها كل هذا بدون تشغيل اى العاب مستهلك من 27% حتى 35% حسب فتره تشغيل الجهاز وحفظ الكاشات مع تشغيل الالعاب يستهلك من 45% حتى 51% حسب طبيعة اللعبه واستهلاكها حتى الاخ هاوى فى رده يعزز كلامى بصورته التى وضعها مستهلك 3 جيجا رامات مع لعبه شوويه حجات بسيطه وندوز لايف ميل مع وندوز لايف مسنجر + فاكير فوكس استهلاكهم من الرام بحد ادنى وهمه لسه معملوش اى كاشات من 500 ميجا يعنى وصل الحد القريب ل 4 جيجا رامات فليه تزنق نفسك فى رامات 4 جيجا لما ممكن تجيب 8 جيجا وتريح الجهاز
    تكملة ردك الاول قام بالرد علية الاخ محمود (mmels) بارك الله فيه
    وبالنسبة لتكملة باقي الرد انت بتقول جهازك احيانا يعمل لمدة 20 يوم ما المشكلة؟؟؟
    انا جهازي يكمن 6 شهور شغال بدون اي استراحة مع فتح الكثير من البرامج والحمد لله مفيش اي تهنيج ابدا
    حتى الاخ هاوى فى رده يعزز كلامى بصورته التى وضعها مستهلك 3 جيجا رامات مع لعبه شوويه حجات بسيطه وندوز لايف ميل مع وندوز لايف مسنجر + فاكير فوكس استهلاكهم من الرام بحد ادنى وهمه لسه معملوش اى كاشات من 500 ميجا يعنى وصل الحد القريب ل 4 جيجا رامات فليه تزنق نفسك فى رامات 4 جيجا لما ممكن تجيب 8 جيجا وتريح الجهاز
    الاخ هاوي رفع لك الصورة لتأكيد كلامي في ردودي السابقة احنا اصلا تكلمنا عن تشغيل الالعاب وبعض صفحات النت وبعض الاشياء دي مع تشغيل لعبة وتعتبر كافية مع رامات بحجم 4GB.
    وفي ردك السابق انت كتبت
    والافضل 8 جيجا رامات اقل شىء علشان لو مشغل اى برامج فى الباك جروند او اى برامج على الديسك توب مش بتقفلها زى الفاير فوكس والوندوز لايف ميل .... الخ (بيسحبوا رمات كتير)
    وفي ردك الاخير بتقول مستهلك 3GB مع لعبة وشوية حاجات بسيطة
    مستهلك 3 جيجا رامات
    مع لعبه شوويه حجات بسيطه
    وندوز لايف ميل مع وندوز لايف مسنجر + فاكير فوكس
    استهلاكهم من الرام بحد ادنى وهمه لسه معملوش اى كاشات من 500 ميجا يعنى وصل الحد القريب ل 4 جيجا رامات فليه تزنق نفسك فى رامات 4 جيجا لما ممكن تجيب 8 جيجا وتريح الجهاز
    انت بتناقض نفسك
    في اول رد تقول ان برامج وندوز لايف ميل مع وندوز لايف مسنجر وفيرفكس استهلاكم كبير مع لعبة استهلاهم كبير للرامات
    لكن عندما وضع الاخ هاوي الصورة لكي يأكد كلامي السابق اختلف كلامك
    مستهلك 3 جيجا رامات مع لعبه شوويه حجات بسيطه وندوز لايف ميل مع وندوز لايف مسنجر + فاكير فوكس
    والان تقول البرامج دي بسيطة
    اصلا النقاش كله على البرامج دي ولعبة معينة
    مرة تقول استهلاك البرامج كبير ومرة تقول استهلاك كبير
    والله احترت معك ومع
    ذلك اتضح ان الرامات 4GB كافية الى الان اولا تجاربي التي اقوم فيها كل يوم مع رامات 3.50 حتى وليست 4GB
    وثانيا الاخ هاوي وضع لك صورة مع لعبة BF3 والعديد من الاشياء الاخرى ومع
    ذلك الجهاز لم يستهلك اكثر من 3GB
    التعديل الأخير تم بواسطة unexpected ; 11-01-2013 الساعة 15:38
    unexpected out

عضو

مش بناقض نفسى ولا حاجه
    لما راجعت اللى انا كاتبه تقريبا حصل مشكله فى بعض الاشياء متكتبتش تقريبا من تهنيج المنتدى
    انا اقصد ان الاخ هاوى الصوره الل وضحها بدون لايف ميل ووندوز ماسنجر
    يعنى لو عنده البرامج دى شغاله هتستهلك اكتر من ال 3 جيجا اللى فى الصوره ... يعنى 4 جيجا يدوبك على الاخر والمفروض يبقى مريح الجهاز بكفايه

الهدف فى الموضوع انه رامات 4 جيجا ليست كافيه مع وضع الضغط على الجهاز من حيث البرامج العاديه مع الالعاب التقيله بدون استخدام برامج جرافك والضغط .. الخ اللى انتا بتقول ان تزويد الرامات 8 جيجا فى هذه الحاله فقط

لكن ببين انه الجهاز بالبرامج العاديه اللى ممكن اى حد يستخدمها + الالعاب التقيله هتشد من الميمورى بشكل ملحوظ فمش هننصح يجيب رامه 4 جيجا علشان فى الاخر حتى لو مش مستهلكه كلها يبقى مستهلك 80 ولا 90% منها

ريح الجهاز ب 8 جيجا رام لاى ظروف بعد كدا حتى لو حبيت تشغل اى برامج جرافك لاى سبب ما يبقى الجهاز مستعد لاى تشغيلات مستقبليه وخصوصا ان فرق السعر بين ال 4 جيجا و ال 8 جيجا بسيط بالنسبه لان واحد يجيب جهاز بالمواصفات العاليه دى

وليس من الطبيعى ان حد بيجيب جهاز للالعاب بس كأنه بلاى استيشن اكيد بيستخدم فى اشياء اخرى عديده

عضو

يا جماعه انا سوالى غرق فى بحر الردود ده :D:D

دلوقتى انا عندى الجهاز اللى قايله فى الموضوع وكنت بستفسر الرامات كويسه ولا لا ؟؟

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات