النتائج 1 إلى 13 من 13

الموضوع: ارجوا المساعدة يا اخواني في مشكلة صغيرة لاب توب توشيبا (ِشاشة او كارت شاشة)

عضوية جديدة

ارجوا المساعدة يا اخواني في مشكلة صغيرة لاب توب توشيبا (ِشاشة او كارت شاشة)

السلام عليكم
    انا اشتريت لاب توب توشيبا جديد من كام يوم وعلية طبعا الضمان بس عاوز اعرف حاجة لاني انا كان معاية واحد قديم وكان في فرق شاسع من الاب دة

المهم الموضوع ان اللا ب الجديد الي معاية في مشكلة ان لما اجي اتفرج علي فيدوا دي في دي عالي الجودة بيكون كويس قبل ما انا اعمة فول اسكرين بس لما بعد ما اعملة فول اسكرين بشوف الفيدوا مش نقي يعني بيكون مش زاهي اوي في دقة الفيدوا وبيظهر شوية نغمشة خفيفة وعدم دقة البيكسل في الفيدوا مع اني مصطب التعريف الشاشة والكودك وكل حاجة متاكد منها حتي دقة الشاشة وكل شي صدقوني انا احترت علشان كان معاية واحد بحس اني بتفرج علي واحد تاني خالص اقل امكانيات من الاول مع اني الاول كان كارت انتل اما الجديد الي في المشكلة اي ام دي 7670 2 جيجا المفروض يكون اقوي من الاول سالت ناس قلولي ممكن العيب من دقة البيكسل بتاعت الشاشة وناس بتقولي ممكن من تعريف السوفت وير مع اني التعريف مظبوط والالعاب بتبقي شغالة زي الفل

ياريت حد يوقلي لية لما اشغل الفيدوا بيظهرلي زي مربعات خفيفة غير متناسقة في وجود الفول اسكرين ضروري

التعديل الأخير تم بواسطة Elkingkeko ; 13-01-2013 الساعة 23:30

مخالف للقوانين

رد: ارجوا المساعدة يا اخواني في مشكلة صغيرة لاب توب توشيبا (ِشاشة او كارت شاشة)

على الاغلب المشكلة من مقطع الفيديو نفسه بحيث يكون بجودة قليلة مثل rmvp وعند تكبيره على حجم الشاشة طبيعي ان تظهر مربعات صغيرة

لكي تتاكد من عدم وجود اي خلل لديك افتح مقطع فيديو وليكن بجودة 1080p حتى تظمن اعلى جودة للفيديو واعمل فل سكرين

واعلمنا بالنتائج

عضوية جديدة

انا عاوز بس اقولك اني كان معاية لاب وكنت بتفرج علي الفيدوهات دية بس كانت واضحة مش زي اللاب دة وغير كدة انا اتفرجت علي فلم دي في دي هية الصورة كويسة بس مش زي التاني حشرحلك بيكون في علي وش الواحد كدة المفروص ما يبقاش فرق في الوش حاجة الممثب بس عندي بيبقي في فرق بسيط يعني الحذ بتاع الوش مش بتناسق يعني مربعات زايدة علي وش الممثل بحاجة بسيطة بس بتفرق لما تتفرج علي الشاشة كلها تلاقي مربعات زايدة في كل حاجة زي بالظبط البكسيل بتاعت الصورة

يعني في الدي في دي بتكون كدة

و افلام ار ام في بي مثل الافلام العربي الي بتنزل في المنتديات تبقي كدة في الصورة الي جنبها طبعا لما اكبر الصورة بتظهر نفس الجودة الي جوة المربع الصغير الي في الصورة اما قبل التكبير بتبقي كويسة
    التعديل الأخير تم بواسطة Elkingkeko ; 14-01-2013 الساعة 16:23

عضو فضي الصورة الرمزية SemsemBanhawy

بقولك هات موديل اللاب القديم والجديد وأنا اعمل مقارنة وشوف الفرق
    الصورة مش واضحة أو مش كويسة بتكون حسب جودة الفيديو او الفيلم خليك مع الـ 720p
    Design For Best Life

عضوية جديدة

والله اعلم عيب الكوديك جرب برنامج اخر مثل vlc

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SemsemBanhawy مشاهدة المشاركة
    بقولك هات موديل اللاب القديم والجديد وأنا اعمل مقارنة وشوف الفرق
    الصورة مش واضحة أو مش كويسة بتكون حسب جودة الفيديو او الفيلم خليك مع الـ 720p
    موديل الاقديم كان A300 - s6830

اما الجديد فهو L850-B208

عضو فضي الصورة الرمزية SemsemBanhawy

القديم
    1280 x 800 pixels
    15.4 inch

الجديد

15.6in (1,366x76

الفرق ان القديم كان معاة كارت مدمج ATI الجديد كارت من أنتل مدمج

حمـل أفلام 720p وسوف تجد فرق

Design For Best Life

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SemsemBanhawy مشاهدة المشاركة
    القديم
    1280 x 800 pixels
    15.4 inch

الجديد

15.6in (1,366x76

الفرق ان القديم كان معاة كارت مدمج ATI الجديد كارت من أنتل مدمج

حمـل أفلام 720p وسوف تجد فرق

انا بصراحة مش فاهمك بس الي عاوز اعرفة ان الموضوع دة من اهية لان انا مصراحة شاكك في الشاشة او الهارد وير بتاع كرت الفيجا يعني بخمن بس بصراحة انا مستغرب من نوع البيكسل بتاعت الشاشة مش حلوة برجاء الافادة ارجوكم لاني انا دورت في النت كلة مش لاقية شكاوية منة النوعية دية

عضوية جديدة

حد يرد علية يا جماعة ارجوكم

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Elkingkeko مشاهدة المشاركة
    انا عاوز بس اقولك اني كان معاية لاب وكنت بتفرج علي الفيدوهات دية بس كانت واضحة مش زي اللاب دة وغير كدة انا اتفرجت علي فلم دي في دي هية الصورة كويسة بس مش زي التاني حشرحلك بيكون في علي وش الواحد كدة المفروص ما يبقاش فرق في الوش حاجة الممثب بس عندي بيبقي في فرق بسيط يعني الحذ بتاع الوش مش بتناسق يعني مربعات زايدة علي وش الممثل بحاجة بسيطة بس بتفرق لما تتفرج علي الشاشة كلها تلاقي مربعات زايدة في كل حاجة زي بالظبط البكسيل بتاعت الصورة

يعني في الدي في دي بتكون كدة

و افلام ار ام في بي مثل الافلام العربي الي بتنزل في المنتديات تبقي كدة في الصورة الي جنبها طبعا لما اكبر الصورة بتظهر نفس الجودة الي جوة المربع الصغير الي في الصورة اما قبل التكبير بتبقي كويسة
    اخي هل جربت تغيير برنامج تشغيل الفيديو الذي تستخدمه ؟؟؟؟

على العموم لن نستطيع الحجم على الجهاز يوجد خلل ام لا

لكن هل جربت مثل ما حكيتلك بردي السابق

عضوية جديدة

انا اول ما اشتغلت علية كانت الافلام شغالة بدون كودك ولا اي حاجة بس كنت فاكر ان العيب دة علشان كدة صطبت برنامج
    Lite Mega Codec Pack 9.6.0 بس لسة الموضوع زي ما هوا نفسي اعرف العيب فين وهل ممكن دة مايكونش عيب هل دة طبيعي في الاب توب

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Elkingkeko مشاهدة المشاركة
    انا اول ما اشتغلت علية كانت الافلام شغالة بدون كودك ولا اي حاجة بس كنت فاكر ان العيب دة علشان كدة صطبت برنامج
    Lite Mega Codec Pack 9.6.0 بس لسة الموضوع زي ما هوا نفسي اعرف العيب فين وهل ممكن دة مايكونش عيب هل دة طبيعي في الاب توب

اريد منك ان تقوم بحذف جميع برامج تشغيل الفيديو والكوديك ايضا احذفه

ومن ثم تقوم بتنصيب برنامج vlc اخر اصدار من الموقع الرسمي البرنامج مجاني ويدعم كل صيغ الفيديو ولن تحتاج الى برنامج اخر

تفضل الرابط من الموقع الرسمي

https://sourceforge.net/projects/vlc...d&source=accel

إداري سابق الصورة الرمزية Ahmed.Elsayed

أخى عند تشغيل فيديو بجودة ضعيفة على شاشة كبيرة فعند تكبير شاشة البرنامج سيتم تزويد عدد نقاط الفيديو

على سبيل المثال : إذا كانت نسبة دقة الفيديو إلى دقة عرض الشاشة هى 1 إلى 4 سيتم تزويد 3 نقاط أضافية فى كل نقطة من كل نقط الفيديو وستكون شكلها مثل المربعات الصغيرة

لكن فى البرامج التى تعتمد على كارت الشاشة فى عرض الفيديوهات مثل برنامج MPC المدمج مع حزمة Klite فيتم عمل فلترة للصورة حتى تظهر الحواف ناعمة

فكلما زادت مساحة الشاشة تزيد عدد النقط فى كل نقطة من نفط الفيديو عند تكبير الفيديو لملئ الشاشة

وللحصول على أفضل أداء لكارت الشاشة يجب تنصيب اَخر تعريف من الموقع الرسمى للشركة المصنعة للابتوب.

المفضلات