النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: تحدى مش عارف انا قده ولا لا

عضوية جديدة

تحدى مش عارف انا قده ولا لا

اليوم انا جلست مع رجل اعمال محترم متعلم سعودى الجنسية

كنت رايح اشوف ايه الوظايف المتاحه عندة فجلس معى و اتكلم معايا فقالى انا محتاج Network Adminisatrator فالصراحة انا مكنتش عارف يعنى ايه
    فقلتله انا معرفش حاجه عن الموضوع ده فقالى اسف معنديش وظايف قولتله انا هدرس الموضوع ده و ظرف 6 شهور هكون عندك و جاهز قالى مستحيل ورينا شطارتك قولتله باذن الله

انتم الوقتى قهمتم القصه و الموضوع ده انا اخده بجد فياريت حد يفهمنى بالله عليكم هل للوظيفة المطلوبة ده علاقة بالسيسكو ولو صحيح ازاى ابدا فى المجال ده
    انا عمرى 24 سنه فى مجال انى استطيع دراسة الموضوع ده وانا صلا بعشق حاجه اسمها كمبيوتر

لو هبدا ابدا ازى بالله عليكم ساعدونى يا اهل المعرفة دورت فى المنتدى بس المواضيع كتير و مش عارف ابدا منين ؟ ؟؟ ؟؟ ؟

ارجوكم

عضو الصورة الرمزية FunctionSys

رد: تحدى مش عارف انا قده ولا لا

بسم الله الرحمن الرحيم
    اللهم صل على محمد وآل محمد ...

بصراحة موضوعك غريب بجد.. كنت تبحث عن وظيفة وقال الموجود فقط نتورك ادمنسستريتر.. وكذلك قال ممكن ينتظرك بعد 6 شهور ..
    اظن بصراحة النت ورك ادمنستريتر تحتاج إلى شخص عنده خبرة ﻻ تقل عن سنتين في مجال النتورك ..

النتورك ماتختص في السيسكو ولكن السيسكو احد الحلول للشبكات.. وبأمكانك بناء الشبكة على طريقة سيسكو

بالنسبة بما انك تعشق الحاسب الالي .. بصراحة الامر مايعتمد ع العشق يعتمد على مدى فهمك واستيعابك للشبكات وعتاد الحاسب
    يعني اذا ماعندك اساسيات النت ورك تحتاج انك تدرسها وتتعلمها ..

الله يوفقك وييسر لك ...

عضو برونزي الصورة الرمزية Gawad

بسم الله والحمد لله والصلاة و السلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه وسلم:
    ممكن تبدأ بدراسة الMICROSOFT MCITP ENTERPRISE ADMIN موجود ليها شروحات عربي علي المنتدي كتير وتاخد بجانبها CISCO CCNA 640-802
    الموضوع ده ممكن ياخد اربع شهور للشهادة الأولي وشهرين للشهادة الثانية علي حسب استجابتك وقدرتك علي المذاكرة طبعاً بعد توفيق ربنا سبحانه وتعالي.
    انا حنقل موضوعك للقسم العام علشان القسم ده مش مناسب، هنا فقط للمواضيع التقنية
    ربنا يوفقك
    وصلي الله وسلم وبارك علي النبي وآله وصحبه وإخوانه وسلم.
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=Blue]اللهم صلي على محمد وعلى آل محمد كما صليت على آل إبراهيم وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد[/COLOR][/SIZE]

[B][SIZE=4]اللهم احفظ مصر آمنة مطمئنة وسائر بلاد المسلمين
    اللهم قنا الفتن ما ظهر منا وما بطن
    [/SIZE][/B]
    [/CENTER]

عضو

انا مع الاخ جواد في دراسة MCITP و يمكن تنزل شروحات الاخ محمود سرحان بالاضافة للكتب و قبل كل هذا عليك ان تسأل الله البركة في الوقت و التوفيق و تأخذ بالاسباب اذا كنت تريد ان تدرسها في 6 اشهر عليك ان تخصص كامل وقتك للدراسة و ان لم يكن لديك دراية بعالم الشبكات مطلقا قد تحتاج ان تبدا ببعض الاساسيات و لكن يمكنك ان تضع هدف اخر هو ان تستمر في دراسة الشبكات و لكن مع العمل في نفس المجال مثلا تكون متدرب في احد الشركات او تدخل في مجال تمديد كيبلات الشبكات لمساعدة مهندسين حتى توفر عليهم الوقت و المهم في الوظيفة ان تتيح لك الوقت من اجل الدراسة لنفترضك انك تعمل في سنترال و الزبائن ليسوا كثرا هذا سيتيح لك الدراسة اثناء العمل بعد ان تتفاهم مع صاحب العمل في النهاية هناك عدة خيارات لا اريد ان اكتب الكثير من الخيارات ساكتفي بهذا القدر
    سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FunctionSys مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اللهم صل على محمد وآل محمد ...

بصراحة موضوعك غريب بجد.. كنت تبحث عن وظيفة وقال الموجود فقط نتورك ادمنسستريتر.. وكذلك قال ممكن ينتظرك بعد 6 شهور ..
    اظن بصراحة النت ورك ادمنستريتر تحتاج إلى شخص عنده خبرة ﻻ تقل عن سنتين في مجال النتورك ..

النتورك ماتختص في السيسكو ولكن السيسكو احد الحلول للشبكات.. وبأمكانك بناء الشبكة على طريقة سيسكو

بالنسبة بما انك تعشق الحاسب الالي .. بصراحة الامر مايعتمد ع العشق يعتمد على مدى فهمك واستيعابك للشبكات وعتاد الحاسب
    يعني اذا ماعندك اساسيات النت ورك تحتاج انك تدرسها وتتعلمها ..

الله يوفقك وييسر لك ...
    السلام عليكم ورحمة الله
    والله يا اخى شاكر على ردك بس الموضوع مش موضوع ان هوا ممكن ينتظرنى بس انا عايز اتعلم سواء حصلته ولا لا
    ولو سمحت مش فاهم قصدك بخصوص اساسيات النت ؟؟
    وشكرا اسف على االاطاله

عضوية جديدة

بسم الله والحمد لله والصلاة و السلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه وسلم

لو سمحت يا ادمن عايز اسئلك هو انا الصراحة خبرتى فى الشبكات 0% اخرى كنت اعمل شبكة وايفاى عشان نعلب جيمز انا وصحابى
    بالنسبة لنصيحة حضرتك الخاصة ب
    MICROSOFT MCITP ENTERPRISE ADMIN هل ابدا بها اولا او ابدا ب A+ و N+ وبعد كده اخش فى CCNA
    اخر سؤال بالله عليك يعنى ايه الرقم ده
    CISCO CCNA 640-802 بيدل على ايه فى CCNA هل هو جزء من اجزاء CCNA

عضوية جديدة

شكرا اخى الصادق على ردك لكن بماذا تقصد ب بعض الاساسيات لانى ما عندى اى اساسيات فى الشبكات بس عندى الحماس الى اقدر بيه احقق اى شئ بعد فضل الله

عضو الصورة الرمزية Michael Youssef

لازم تعرف الاول نظام التشغيل عنده في الشركة بتاعته ايه؟ يعني مش هينفع تتعلم ويندوز و هو عايز واحد ادمن لينكس علي سبيل المثال. انا بقي اذا كانت الوطيفة محتاجة معرفة بسيسكو ، انا اعتقد اي مدير نظام لازم يكون معاه CCNA او علي الاقل مذاكر المنهج.
    شوف هو عايز مدير لبيئة الويندوز و لا لينكس علشان متضيعش وقتك.
    SQL Server Enthusiast
    MCSE & MCSA WINDOWS Server 2000
    MCDBA SQL Server 2000
    MCAD & MCSD .NET
    MCPD C# Windows App Developer
    MCITP SQL Server 2005 Developer
    MCITP SQL Server 2008 Administrator
    MY C# & ASP.NET Articles

عضوية جديدة

استاذ مايكل شكرا على ردك يا باشا والله شوف هوا تقريبا 90 % نظام ويندوز لو هوا نظام ويندوز او لينكس ابدا ازاى عشان انا معرفش حاجه فى الشبكات
    يعنى مثلا ابدا باول حاجه
    1- IT Essentials
    2- بعد كده N+ و A+
    3- بعدكده
    MICROSOFT MCITP ENTERPRISE ADMIN
    4- وبعد كده
    CISCO CCNA
    640-802
    ولا اعمل ايه عشان انا عايز ابقا فاهم من الاول الاساسيات
    ياربت تفيدنى يا استاذ مايكل

عضو الصورة الرمزية Michael Youssef

طيب الاول بس في موضوع مهم جدا علشان نتكلم صح ، ما هو مستواك في اللغة الانجليزية؟ بشكل تاني ، هل تستطيع قراءة كتب انجليزية بدون مشاكل؟
    طبعا في ناس بتقول ان الانجليزي مش مهم بس انا بختلف معاهم اختلاف كلي في الموضوع ، من غير الانجليزي الموضوع صعب و لكن مش مستحيل طبعا.
    SQL Server Enthusiast
    MCSE & MCSA WINDOWS Server 2000
    MCDBA SQL Server 2000
    MCAD & MCSD .NET
    MCPD C# Windows App Developer
    MCITP SQL Server 2005 Developer
    MCITP SQL Server 2008 Administrator
    MY C# & ASP.NET Articles

عضو

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اللهم صلّ و سلم و بارك على سيدنا محمد و على آله و صحبه و من اتبعه بإحسان إلى يوم الدين

أخي اذا كنت انت تعرف الاساسيات عن الهاردوير كروت الجهاز و اسماء الهاردوير و ممكن تكون تعرف تركبهم او تزيلهم انا براي تبدا بكورس NETWORK PLUS فان وجدت نفسك مرتاح في الكورس استمر اما ان وجدت انك تحتاج للعودة لموضوع الهاردوير و الويندوز اذا يمكنك ان تحمل دورة A PLUS بعدها امامك خيارين اما سيسكو او ميكروسوفت طبعا حسب سوق العمل يتحدد التوجه احيانا يكون مطلوب في العمل شهادة MCITP و CCNA و احيانا مطلوب احدهما و لاحظ انك قد لا تعطى كامل المسؤوليات من البداية فقد تبدا في الدعم الفني مثلا ثم تتدرج عندما يطمئن المسؤول عنك انك كفء و هذا يختلف من مكان لاخر ايضا هناك فرق بين سيسكو و ميكروسوفت في ان الاولى تهتم باجهزة سيسكو و التعامل معها مع وجود اجزاء نظري اما التانية فتهتم بالتعامل مع انظمة ميكروسوفت سواء سيرفر او دسكتوب فمثلا للحصول على شهادة ميكروسوفت MCITP server adminstrator 2008 تحتاج اجتياز 3 امتحانات تحصل في اثنين منهم على شهادة و عند اجتياز الثلاثة تحصل على شهادة MCITP server adminstrator 2008 اما سيسكو فمتاح لك اما CCNA او CCDA و اعتقد تم اضافت غير هاتين الشهادتين حديثا يمكن البداية منهم و لست متاكد ان كنت تحتاج ان تدرس CCNA قبل الخوض في الشهادات الجديدة ام ان لهم مسارهم الخاص بحيث لا تحتاج المرور على CCNA على كل دعني افترض انك ستدرس CCNA يمكنك ان تاخدها بعدة طرق اما ان تاخد امتحان واحد شامل ان نجحت فيه تاخد شهادة CCNA او امتحانين تحصل من احدهما على شهادة CCENT و الاخر تحتاجه للحصول على CCNA حيث انك ستحتاج اجتياز الامتحانين للحصول على CCNA او ان تدخل سيسكو اكاديمي و فيها مسارين ديسكفري او اكسبلوريشن و هي 4 فصول او سيمسترات في احد المسارين بعد فصلين يمكن الامتحان على CCENT و بعد الثالث و الربع يمكنك دخول CCNA اما المسار التاني فستحتاج ان تدرس 4 سيمسترات ثم تدخل على CCNA طبعا متى تدخل على الامتحانات يعود لك و لكن المقصود من سيمسترات سيسكو اكاديمي انك ستحصل المعلومة التي تحتاجها للامتحان بعد كم فصل فقط لا غير يعيني كانك دخلت اي مركز درست فيه للشهادة غير ان سيسكو اكاديمي ستقسم المواضيع على 4 سيمسترات ستحصل فيها على قدر اكبر من الوقت يقسم عليه المنهج كما ستحصل على شهادة باجتياز كل فصل بعد ان تجتاز امتحان الفصل و عند اجتياز 4 فصول تحصل على شهادة سيسكو اكاديمي و هي لا تسقط بعد فترة معينة بينما شهادة CCNA صالحة 3 سنوات فقط و بعدها اما ان تعيد الامتحان او تاخد امتحان تاني من الامتحانات التي تقول لك سيسكو انها صالحة لتجديد شهادة CCNA الخاصة بك ل3 سنوات اخرى و من الجدير بالذكر ان اخد شهادة سيسكو على امتحانين سيكون له فائدة ان الامتحان الاول CCENT صالح لثلاث سنوات و عندما تاخد الامتحان التاني ICND2 تحصل على شهادة CCNA و تجدد الشهادة الاولى ل3 سنوات غير ان الامتحان ICND2 لن تحصل من خلاله على اي شهادة فلهذا الافضل ان تدخل على امتحان CCENT/ICND1 اولا ان كتت تريد ان تمتحن امتحانين بدل واحد و لست متاكد ان اخدت امتحانين بدل امتحان كيف سيكون موقفك ان اصدرت سيسكو امتحانات جديدة و الغت الاولى بينما انت اجتزت امتحان واحد فقط و لست متاكد ان امتحنت ICND2 هل ستحصل على 3 سنوات يمكن خلالها التقديم للامتحان الاخر او لا

ان الكلام في الموضوع يطول اما ان كنت تريد البداية ابدا بنتورك بلس ان كان لديك خلفية عن الهاردوير و يوجد دورة في عرب هاردوير تصلح لاصدار 2009 و اعتقد ان هناك اصدار اجدد الا ان هذا لا يضيرك ان لم تكن تنوي التقدم للامتحان و هنا في المنتديات ينصح بعض الاخوة بدراسة منهج نتورك بلس دون الحصول على الشهادة لان ثمن الامتحان ليس بمقدار فائدة الشهادة برايهم و ستجد في المنتدى عدة دورات و شروح لماهية شهادات معينة و توضيح للطريق للمبتدئين يكفي ان تحصل على فكرة منها ان كان بعضها قديم ثم تبحث عن اخر اصدارات الشهادات و اخر التحديثات و التغييرات على طرق الحصول على الشهادات هذا و ان اصبت فمن الله وحده و ان اخطأت فمن نفسي و الشيطان

اللهم صلّ و سلم و بارك على سيدنا محمد و على آله و صحبه و من اتبعه بإحسان إلى يوم الدين
    التعديل الأخير تم بواسطة alsadk ; 18-01-2013 الساعة 23:36
    سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

المفضلات