النتائج 1 إلى 13 من 13

الموضوع: مساعدة من أخى وئام وخبراء الصوت : شراء هيدفون بمبلغ 120 دولار

عضو فضي الصورة الرمزية mido hamdy

مساعدة من أخى وئام وخبراء الصوت : شراء هيدفون بمبلغ 120 دولار

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,,,

اخوانى الكرام خبراء الصوت واخى وئام : اريد مساعدتكم لشراء افضل هيدفون audiophile بميزانية حتى 120 دولار والشراء من الخارج بأذن الله .

الاستخدام للأغانى بمعظم انواعها واهم شئ اريده هو قوة البيز ونقاء الصوت بالدرجة الاولى . وسيتم تشغيل الهيدفون على كارت صوت ASUS Xonar DX فهل سيكون هناك مشكلة فى موضوع المقاومة والحاجة الى امبيليفاير ؟

أمامى النوعين دول والناس بتشكر فيهم جدا على موقع head-fi :

1 - Panasonic RP-HTF600-S . دى سعرها خفيف ومواصفاتها التقنية عالية وفيه ناس بتقول انها تقارع اداء Sennheiser HD650 رغم فرق السعر الرهيب .

https://www.newegg.com/Product/Produ...9SIA0FU0AD0751

2 -
    Audio-Technica ATH-M50S

دى واخده المركز الثانى بعد hd650 فى تصنيف الهيدفونز من حيث تقييم الاداء فى موقع head-fi سعرها 138 دولار فى امازون .

https://www.amazon.com/Audio-Technic.../dp/B000ULAP4U

لو فيه حاجة افضل من دول فى رينج السعر ده ياريت تعرفونى . وزى ماقولت استخدامى الاغانى بالدرجة الاولى مش هشغلها على العاب . واهم حاجة البيز والنقاء لأنى املك sennheiser hd202 وصوتها ممتاز والبيز كويس بس مش قوى .

بأنتظار ارائكم .....

CPU : INTEL CORE I5 2500K OC @ 4.6 GHZ V1.288 / Motherboard : ASUS P8Z68-V PRO / RAM : G.Skill Ripjaws 8 GB BUS 1600MHZ CL9

CPU Cooler : Noctua NH-D14 / HDD : WD Caviar Black 1TB X2 / VGA : Galaxy GS GTX 570 @ 850MHZ OC V1.075

PSU : Seasonic 750W SS-750JS / Monitor : SAMSUNG PX2370 / Logitech Z506 5.1 Surround Sound

Sound Card : ASUS Xonar DX PCI-E 7.1 With SNR 116 db , Dolby Technologies

Sennheiser HD202 DJ Closed Headphone With SNR: 115 db

مشرف سابق الصورة الرمزية weaamx

رد: مساعدة من أخى وئام وخبراء الصوت : شراء هيدفون بمبلغ 120 دولار

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido hamdy مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,,,

اخوانى الكرام خبراء الصوت واخى وئام : اريد مساعدتكم لشراء افضل هيدفون audiophile بميزانية حتى 120 دولار والشراء من الخارج بأذن الله .

الاستخدام للأغانى بمعظم انواعها واهم شئ اريده هو قوة البيز ونقاء الصوت بالدرجة الاولى . وسيتم تشغيل الهيدفون على كارت صوت ASUS Xonar DX فهل سيكون هناك مشكلة فى موضوع المقاومة والحاجة الى امبيليفاير ؟

أمامى النوعين دول والناس بتشكر فيهم جدا على موقع head-fi :

1 - Panasonic RP-HTF600-S . دى سعرها خفيف ومواصفاتها التقنية عالية وفيه ناس بتقول انها تقارع اداء Sennheiser HD650 رغم فرق السعر الرهيب .

https://www.newegg.com/Product/Produ...9SIA0FU0AD0751

2 -
    Audio-Technica ATH-M50S

دى واخده المركز الثانى بعد hd650 فى تصنيف الهيدفونز من حيث تقييم الاداء فى موقع head-fi سعرها 138 دولار فى امازون .

https://www.amazon.com/Audio-Technic.../dp/B000ULAP4U

لو فيه حاجة افضل من دول فى رينج السعر ده ياريت تعرفونى . وزى ماقولت استخدامى الاغانى بالدرجة الاولى مش هشغلها على العاب . واهم حاجة البيز والنقاء لأنى املك sennheiser hd202 وصوتها ممتاز والبيز كويس بس مش قوى .

بأنتظار ارائكم .....

عليكم السلام و رحمة الله و بركاته ,,

1- ال M50 أفضل طبعاً و لا غبار عليها - إسم على علم - يكفيك الريتنج بتاعها على أمازون 931 ريفيو منهم فوق ال 700 : 5 نجوم .. و أكيد قريت كلام تقنى عنها فى هيد فاى ..

2- بالنسبة للأمب : لأ مش هتحتاج معاها ..

3- بالنسبة لسعرها :

فموجودة على eBay بــ $110

https://www.ebay.com/itm/390483649868?hlp=false

و لو عندك مشكلة مع الإى باى

و هنا على
    BH بــ $121

https://www.bhphotovideo.com/c/produ...ck_Studio.html

بالتوفيق

عضو برونزي

السلام عليكم
    audio technica ath-m50 موجوده في مصر ب 1250 ونصيحه بلاش منها لو بتحب البيس والمؤثرات الصوتيه
    انا اشتريتها وخسرت فيها فنصيحه لوجه الله بلاش
    هي studio monitor فمش هتستمتع بيها
    عندك razer electra ب400 جنيه
    ومن وجهة نظري ممتعه اكتر ومريحه جدا عن ath m50

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة weaamx مشاهدة المشاركة
    عليكم السلام و رحمة الله و بركاته ,,

1- ال M50 أفضل طبعاً و لا غبار عليها - إسم على علم - يكفيك الريتنج بتاعها على أمازون 931 ريفيو منهم فوق ال 700 : 5 نجوم .. و أكيد قريت كلام تقنى عنها فى هيد فاى ..

2- بالنسبة للأمب : لأ مش هتحتاج معاها ..

3- بالنسبة لسعرها :

فموجودة على eBay بــ $110

https://www.ebay.com/itm/390483649868?hlp=false

و لو عندك مشكلة مع الإى باى

و هنا على
    BH بــ $121

https://www.bhphotovideo.com/c/produ...ck_Studio.html

بالتوفيق
    شكرا لك اخى وئام على ردك التقنى الرائع . بس ليا استفسار اخى محمد قاللى انه اشترها وطلع مفيهاش بيز بالدرجة الكافيه . وانا مش عاوز اشتريها واندم بعد كدة

فهل فيه بديل افضل فى الفئة السعرية دى ولا ايه رأى حضرتك ؟
    CPU : INTEL CORE I5 2500K OC @ 4.6 GHZ V1.288 / Motherboard : ASUS P8Z68-V PRO / RAM : G.Skill Ripjaws 8 GB BUS 1600MHZ CL9

CPU Cooler : Noctua NH-D14 / HDD : WD Caviar Black 1TB X2 / VGA : Galaxy GS GTX 570 @ 850MHZ OC V1.075

PSU : Seasonic 750W SS-750JS / Monitor : SAMSUNG PX2370 / Logitech Z506 5.1 Surround Sound

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed75 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    audio technica ath-m50 موجوده في مصر ب 1250 ونصيحه بلاش منها لو بتحب البيس والمؤثرات الصوتيه
    انا اشتريتها وخسرت فيها فنصيحه لوجه الله بلاش
    هي studio monitor فمش هتستمتع بيها
    عندك razer electra ب400 جنيه
    ومن وجهة نظري ممتعه اكتر ومريحه جدا عن ath m50
    شكرا لك اخى محمد . المشكلة انا عاوز اجيب حاجة محترمة بالمرة وفيه ناس فى المواقع الاجنبية بتقول ان razer electra مش بتعييش كتير وبعد 6 شهور بتلاقى الصوت بقى

واطى فى احد الدرايفرين . وشكرا ليك جدا على رأيك وتنبيهك ليا .

شكرا لك اخى وئام على ردك التقنى الرائع . بس ليا استفسار اخى محمد قاللى انه اشترها وطلع مفيهاش بيز بالدرجة الكافيه . وانا مش عاوز اشتريها واندم بعد كدة

فهل فيه بديل افضل فى الفئة السعرية دى ولا ايه رأى حضرتك ؟

العفو,

1- كلام محمد حسب وجهه نظره هو و ذوقه و إحساس أذنه, فقرأت له من قبل أنه يفضل razer electra على sennheiser hd202 و audio techinca ath-m50 و يرى أنها أحسنهم و أقواهم ...

أما تقنياً الكلام غير صحيح , فال M50 أكبر درايفر و أعلى أوم و أعلاهم فى الإستجابة للترددات ...

2- و بالنسبة للبيز تحديداً فال Frequency Response لكل منهم

1- M50 >>> 15 Hz - 28 kHz
    2- HD202 >>> 18 Hz - 18 kHz
    3- Electra >>> 25 Hz - 16 kHz

و معلوم أن البيز - الترددات الخفيضة - المتداول أنها يقع من 20-200 hz ..... و حسب الأبحاث فإدراك و إستمتاع الأعضاء الداخلية للنظام السمعى قد يبدأ من 16 و أقل ....

فجلى جداً أن ال M50 أقواهم على إلتقاط ترددات أقل و من ثم بيز أعمق و أقوى طبعاً حيث أكبرهم فى حجم الدرايفر 45mm ...

3- بعض كلام المراجعات عن M50 :

* بيز عميق مشابه للألتراسون 8 ( هيدفون سعرها $1300 )

* صوتها نقى و واضح بنسبة 90% كستاكس اوميجا 2 و فى بعض الأغانى البوب صوتها أفضل لأن بيز ال M50 أعمق .. ( هيدفون سعرها $2000 )

* After 1 hour playing time: bass starts to show, sound quality increases

After 2 hours playing time: bass comes in nice and full, further increases in sound quality

After 3 hours: enough bass for you john

يقصد أثناء وقت البريك إن كيف تحسن البيز حتى إكتفى ..

عضو برونزي

والله العظيم ath-m50 البيز فيها عادي جدا طبعا مع break in بيتحسن لاني اول ما اشتريتها كان الصوت ضايع بس بعد 3 اسابيع استحدام اتحسن بس برضه البيس تعبان
    عندي حاليا sennheiser hd202 و razer electra وكان عندي ATH-M50 وانا بقول الكلام ده عن تجربه ان razer electra احسنهم

https://

عضو برونزي

انا ضيعت وقت كتير في البحث والمراجعات بس في الاخر الصوت احساس وتجارب مش ارقام وانا عندي EARPHONE اللي بتيجي مع SAMSUNG I9100 صوتها اسطوري بالمقارنه مع حاجات تانيه ب 300 جنيه واكتر
    مع اني كنت شاريها ب 25 جنيه

عضو ذهبي الصورة الرمزية MOSAHADIDI

صاحب الموضوع ومشرفنا وئام....ما رايكم بهذه السماعه وهي ممتازه جدااا جدااا وعن تجربه....

https://www.sennheiserusa.com/around...id-size_504765

العفو, 1- كلام محمد حسب وجهه نظره هو و ذوقه و إحساس أذنه, فقرأت له من قبل أنه يفضل razer electra على sennheiser hd202 و audio techinca ath-m50 و يرى أنها أحسنهم و أقواهم ... أما تقنياً الكلام غير صحيح , فال M50 أكبر درايفر و أعلى أوم و أعلاهم فى الإستجابة للترددات ... 2- و بالنسبة للبيز تحديداً فال Frequency Response لكل منهم 1- M50 >>> 15 Hz - 28 kHz 2- HD202 >>> 18 Hz - 18 kHz 3- Electra >>> 25 Hz - 16 kHz و معلوم أن البيز - الترددات الخفيضة - المتداول أنها يقع من 20-200 hz ..... و حسب الأبحاث فإدراك و إستمتاع الأعضاء الداخلية للنظام السمعى قد يبدأ من 16 و أقل .... فجلى جداً أن ال M50 أقواهم على إلتقاط ترددات أقل و من ثم بيز أعمق و أقوى طبعاً حيث أكبرهم فى حجم الدرايفر 45mm ... 3- بعض كلام المراجعات عن M50 : * بيز عميق مشابه للألتراسون 8 ( هيدفون سعرها $1300 ) * صوتها نقى و واضح بنسبة 90% كستاكس اوميجا 2 و فى بعض الأغانى البوب صوتها أفضل لأن بيز ال M50 أعمق .. ( هيدفون سعرها $2000 ) * After 1 hour playing time: bass starts to show, sound quality increases After 2 hours playing time: bass comes in nice and full, further increases in sound quality After 3 hours: enough bass for you john يقصد أثناء وقت البريك إن كيف تحسن البيز حتى إكتفى ..
    شكرا ليك جدا اخى وئام على التوضيح . وكنت عايز اعرف رأى حضرتك برضه فى Panasonic RP-HTF600-S لأنى ناوى اشترى هيدفون تانية مع M50 تكون برضه للأغانى فقط لجهازى التانى وكبديل ايضا ل Sennheiser HD202 الغير مريحة على الاطلاق بعد تجربة شخصية لمدة 11 شهر حتى الان . ولو فيه حاجة احسن منها بس تكون بقى فى الفئة السعرية تحت 40 دولار . محتاج رأى حضرتك ؟ عشان اشتريهم بأذن الله مع بعض بالمرة عشان مصاريف الشحن . وشكرا لحضرتك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed75 مشاهدة المشاركة
    والله العظيم ath-m50 البيز فيها عادي جدا طبعا مع break in بيتحسن لاني اول ما اشتريتها كان الصوت ضايع بس بعد 3 اسابيع استحدام اتحسن بس برضه البيس تعبان عندي حاليا sennheiser hd202 و razer electra وكان عندي ATH-M50 وانا بقول الكلام ده عن تجربه ان razer electra احسنهم https://im33.gulfup.com/EWx81.jpg https://
    شكرا لك اخى محمد بس انا جربت Razer Electra قبل كده صوتها كويس بس متوصلش لمستوى Sennheiser HD202 وكمان سعرها هنا مبالغ فيه يعنى 400 جنيه مقابل انى اشتريت HD202 بسعر 240 جنيه فقط . وكمان Razer بيكون ليها منتجات ممكن تبوظ منك بعد 6 شهور او درايفر من السماعة يبقى واطى عن التانى يعنى مش اعتمادية عكس مثلا Sennheiser فيه ناس الهيدفونز قاعدة معاهم اكتر من 11 سنة وبكل كفائة .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mosahadidi مشاهدة المشاركة
    صاحب الموضوع ومشرفنا وئام....ما رايكم بهذه السماعه وهي ممتازه جدااا جدااا وعن تجربه....

https://www.sennheiserusa.com/around...id-size_504765
    HD4 رائعة جداً أيضاً ...

شكرا ليك جدا اخى وئام على التوضيح . وكنت عايز اعرف رأى حضرتك برضه فى Panasonic RP-HTF600-S لأنى ناوى اشترى هيدفون تانية مع M50 تكون برضه للأغانى فقط لجهازى التانى وكبديل ايضا ل Sennheiser HD202 الغير مريحة على الاطلاق بعد تجربة شخصية لمدة 11 شهر حتى الان . ولو فيه حاجة احسن منها بس تكون بقى فى الفئة السعرية تحت 40 دولار . محتاج رأى حضرتك ؟ عشان اشتريهم بأذن الله مع بعض بالمرة عشان مصاريف الشحن . وشكرا لحضرتك

أدائها جيد جداً و يكاد يكون رائع بالنسبة لسعرها ,, بالنسبة لل HD202 ممكن تغيرلها الباده و ممكن الباناسونيك متريحكش بردوا ... متتوقعش إنك هتلاقى خامات الباناسونيك أفضل من السنهايزر ...

دى الباناسونيك مع بادات باير داينمك عشان الراحة و البيز ..

https://www.youtube.com/watch?v=lm9E...layer_embedded

HD4 رائعة جداً أيضاً ...

أدائها جيد جداً و يكاد يكون رائع بالنسبة لسعرها ,, بالنسبة لل HD202 ممكن تغيرلها الباده و ممكن الباناسونيك متريحكش بردوا ... متتوقعش إنك هتلاقى خامات الباناسونيك أفضل من السنهايزر ...

دى الباناسونيك مع بادات باير داينمك عشان الراحة و البيز ..

https://www.youtube.com/watch?v=lm9E...layer_embedded

شكرا لك اخى وئام على مساعدتك ومتابعتك معى . توكلت على الله وهاشترى ال 2 .

المفضلات