النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: هام جدا سؤال عن امتحان رجاء

عضوية جديدة

هام جدا سؤال عن امتحان رجاء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا جماعة عندي سؤال رجاء تساعدوني فيه

انا حاصل على MCP التابعة ل MCSE

وحابب اكمل بقية المواد حتى احصل على ال MCSE

الامتحانات اللي انا مقدمهم من قديم من اكتر من سنة هما :

Planning, Implementing, and Maintaining a Microsoft Windows Server 2003 Active Directory Infrastructure

Managing and Maintaining a Microsoft Windows Server 2003 Environme
    من جديد دخلت على موقع برومتريك عشان اشوف اسعار الامتحانات واحجز لامتحان(infrastructure) ولكن وجدت ارقام الامتحانات مختلفة عن السابق (413-412)و هكذا ووجدت الكثير من العروض وايضا لا يزال امتحاني 70-291\70-293 متاحان بس الصراحة تهت بين كترة العروض وارقام امتحانات الشبكات

اللي بدي اعرفه شو هي ارقام الامتحانات الافضل اللي لازم قدمها حتى اكمل الشهادة واحصل على mcse 2003 وبوضعي الحالي حسب ما شرحت لكم هل استطيع ان احصل على mcse2008 وان كان استطيع ما هي الامتحانات اللتي علي التقدم لها الان
    اتمنى نصحي باالتقدم للامتحان الافضل للحصول على الشهادة المناسبة
    وايضا ان كان هناك حسومات على الامتحانات
    اعتذر على الاطالة واتمنى الاجابة باقصى سرعة

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

رد: هام جدا سؤال عن امتحان رجاء

https://www.microsoft.com/learning/e...mcse.aspx#tab2
    امامك الخيار متاح اما ان تكمل MCSE 2003 وتقوم بالتحديث الى MCITP 2008 ثم التحديث الى MCSA 2012 ومنها الى MCSE 2012 بالتخصص الذى تريده
    او البدء مباشرة فى MCSA 2012
    وعلى حسب بيئة العمل التى تعمل بها ومتطلباتها ...... تكون الدراسه .... وهل مطلوب منك الحصول على الشهاده فى 2003 ام لا
    وعليك ان تأخذ فالاعتبار موعد انتهاء صلاحية الامتحانات فلابد من الانتهاء من اجتياز امتحانات 2003 و 2008 قبل شهر 7 العام الحالى

عضوية جديدة

رد: هام جدا سؤال عن امتحان رجاء

عادي ما هو مطلوب مني 2003 حصرا

هو الصراحة حاسس قصة تجارية بحتة صايرة في مايكرو سوفت الفين امتحان والفين كورس وتحديثات وبطيخ مبسمر واكتر من نصفهم عالفاضي والفروق فيما بينهم بسيطة انا ما بدي ادخل في هي المتاهات وكل هالامتحانات ودفع الفلوس عالطالع والنازل

حسب وضعي الحالي انا باقيلي امتحانين انفرا ويصبح معاي mcse2003,, بس قلتلي بعدين اعمل ابغريد في مشكلة لو اخدت ال 2003 وبقيت على حالي ما عملت اي ابغريد؟
    وشو هي ارقام الامتحانات اللي ازم اتقدم الها في حال قررت اكمل في mcse2003

وفي حال قررت البدء في mcsa 2012 متل ما قلت حضرتك شو هي ارقام الامتحانات اللي لازم اتقدم الها لازم قدم كل شي من جديد ؟ ولا بستفيد من الامتحانات اللي قدمتها بتاعة ال 2003?

ولك جزيل الشكر اخي

المفضلات