النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: عايز طريقه اقفل بيها البرامج المفتوحه فى خلفية الاندرويد

مخالف للقوانين

عايز طريقه اقفل بيها البرامج المفتوحه فى خلفية الاندرويد

الاخوه الكرام

محتاج مساعدتكم

انا كل ما افتح برنامج او لعبه و اشتغل بيهم شويه و اقفلهم الاقيهم كلهم موجودين فى خلفية نظام التشغيل و بياكلوا من البطاريه و الجهاز بيبقى بطئ . فعايز طريقه اقفل بيها البرامج المفتوحه فى خلفية الاندرويد

و حاجه كمان انا قافل الاتصال بالانترنت بس لو فتحه بلاقى برنامج whats app و facebook بيسحبوا من رصيد الموبايل 1 جنيه . فهل توجد طريقه لتعطيل سحب البرامج من رصيدى

عضو

رد: عايز طريقه اقفل بيها البرامج المفتوحه فى خلفية الاندرويد

لو انت على نسخه الايس كريم فما اعلى فده اساسى ومتقدرشى تقفل البرامج دى
    ولو حاولت تقفلهم يدوى او بأى برنامج هيرجعو تانى
    وده لان النظام كده
    وعلى فكره هو مش بياكل من البطاريه اوى لان هما مش شغالين فعليا دول بيبقو زى وضع الاستعداد علشان لما تفتح برنامج منهم الاستجابه تكون سريعه
    الى جانب لو فتحت اى لعبه او برنامج تقيل ومحتاج رامات اكتر النظام لوحده بيقفل البرامج الغير مستخدمه من فتره

مووضع الفيس والوتس والبرامج اللى زى ده
    الافضل تكون عامل روت لجهازك وتنزل اى برنامج حائط نارى ومن البرنامج ممكن تحدد ايه البرامج اللى تشتغل عل الثرى جى وايه اللى على الويرلس وايه اللى ميشتغلش خالص

عضو

اذا كان موبايلك samsung قم بانزال ال Notification Bar من اعلى الاشاشة وتأكد من اقفال زرار Mobile Data كده لن يسحب من رصيدك فلوس الا اذا قمت انت بتفعيل الزرار مرة اخرى. ويمكنك تشغيل whatsapp وغيره عن طريق Wi-Fi فقط.

لاقفال البرامج المفتوحة استمر بالضغط على زرار Home وسيظهر لك خيار على اليمين سلة مهملات اضغط عليه سيلغى البرامج المفتوحة. أيضا استمر بالضغط على زرار Home سيظهر لك على اليسار زرار Task Manager اضغطه ستجد Active Applications اضغط End على اى برنامج يكون مفتوح وتريد اغلاقه.
    If it ain't broke, don't fix it

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HW79 مشاهدة المشاركة
    اذا كان موبايلك samsung قم بانزال ال Notification Bar من اعلى الاشاشة وتأكد من اقفال زرار Mobile Data كده لن يسحب من رصيدك فلوس الا اذا قمت انت بتفعيل الزرار مرة اخرى.

ويمكنك تشغيل whatsapp وغيره عن طريق Wi-Fi فقط.

لاقفال البرامج المفتوحة استمر بالضغط على زرار Home وسيظهر لك خيار على اليمين سلة مهملات اضغط عليه سيلغى البرامج المفتوحة. أيضا استمر بالضغط على زرار Home سيظهر لك على اليسار زرار Task Manager اضغطه ستجد Active Applications اضغط End على اى برنامج يكون مفتوح وتريد اغلاقه.
    الجزء الاول وهو غلق الثرى جى تمام (نسيت دى )
    الجزء التانى عند الضغط على زر الهوم بيعرض اخر برامج انت شغلتها (Hestory ) بمعنى انك لما تقفلها مش معناها انها اتقفلت فى الخلفيه

الجزء التانى صح فى نظام سيمبيان فقط و ايفون

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tahagamal مشاهدة المشاركة

الجزء التانى صح فى نظام سيمبيان فقط و ايفون
    لا هو موجود أيضا فى Android فأنا استخدم Task Manager بالضغط المستمر على زر Home ثم الضغط على الزر الموجود على الشمال ثم Active Applications ثم End على اى برنامج يكون مفتوح وتريد اغلاقه. هو موجود فى ايس كريم والجيلى بين.
    If it ain't broke, don't fix it

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HW79 مشاهدة المشاركة
    لا هو موجود أيضا فى Android فأنا استخدم Task Manager بالضغط المستمر على زر Home ثم الضغط على الزر الموجود على الشمال ثم Active Applications ثم End على اى برنامج يكون مفتوح وتريد اغلاقه. هو موجود فى ايس كريم والجيلى بين.
    دى فى سامسونج فقط ما اظن وملهاش لزمه لان البرامج بتشتغل تانى

جرب كده :rolleyes:

المفضلات