النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: اريد طريقة الحصول على Service Tag أو رقم آخر مسمى Express Service Code للاب توب ديل

عضوية جديدة

اريد طريقة الحصول على Service Tag أو رقم آخر مسمى Express Service Code للاب توب ديل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اتمنى من لديه الخبرة او الطريقة لايجاد Service Tag أو رقم آخر مسمى Express Service Code أو Order Number.

لجهاز dell inspiron الجهاز حاليا مسروق وهو جديد ماله خمس شهور وعليه مستنداات وملفات غاية في الأهمية وانا احتاج رقم التسلسل له لكن لم اجده مكتوب في الفاتوره ولا اعلم اين اجده

وهل هناك ارقام مهمه او لها نفس اهمية رقم التسلسل ممكن تفيدنا لتحديد الجهاز لاني اريد ان اعمم على الجهاز بحيث لايتلقى الدعم ولاالصيانة

لانه مسروق وحسبي الله على من سرقه والله يبتليه في نفسه واهله وماله ويجعله يفقد اعز مايملك واسأل الله ان يعذبه نفسيا وجسديا .

ارجو ان اجد عندكم جواب لسؤالي واسأل الله ان يجزئ من يجيب خير الجزاء ولا يجعله يفقد غالي
    التعديل الأخير تم بواسطة البرفسور الحنون ; 06-03-2013 الساعة 19:49

عضو

رد: اريد طريقة الحصول على Service Tag أو رقم آخر مسمى Express Service Code للاب توب

انا زيك بالضبط

العربية أتكسر ازازها و برغم أن حاطوا في الدواسة برضوا اتخد

و معتقدش حد هيقدر يجيبوا تاني

فا ربنة يعوضك و يعوضني خير

بالنسبة ل
    Service Code

دة بيكون موجود علي ظهر الاب

أو المفروض في الفاتورة

و لو مصر تلاقية هتلاقية موجود في المحل الي أشتريت منوا الاب أكيد بيبقي عندهم سيريالات كل الابات الي طلعت من عندهم

و لو قدرت توصل لحاجة ياريت تقولي اعمل إية علشان اعمل زيك و فين المكان ألي أبلغ فية و ألاقي ناس تتعامل مع الموضوع باحترام مش استهزاء

عضوية جديدة

رد: اريد طريقة الحصول على Service Tag أو رقم آخر مسمى Express Service Code للاب توب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a4_nn مشاهدة المشاركة
    انا زيك بالضبط

العربية أتكسر ازازها و برغم أن حاطوا في الدواسة برضوا اتخد

و معتقدش حد هيقدر يجيبوا تاني

فا ربنة يعوضك و يعوضني خير

بالنسبة ل
    Service Code

دة بيكون موجود علي ظهر الاب

أو المفروض في الفاتورة

و لو مصر تلاقية هتلاقية موجود في المحل الي أشتريت منوا الاب أكيد بيبقي عندهم سيريالات كل الابات الي طلعت من عندهم

و لو قدرت توصل لحاجة ياريت تقولي اعمل إية علشان اعمل زيك و فين المكان ألي أبلغ فية و ألاقي ناس تتعامل مع الموضوع باحترام مش استهزاء
    شكرا لردك لكن مازلت اناشد الخبراء بالامر في هذا المنتدى يفيديوني وين القى الرقم
    انا ادري ان الرقم على ظهر اللاب توب لكن للاسف ماسجلته من اول ماشريت اللاب وهذي غلطه كبيره المفروض الواحد يحتاط لمثل هذي الامور
    على العموم انت اذا مصمم تلقى لاب توبك فاستعين بالله ولاتفقد الامل بايجاده وعلى الاقل تقدر تمنع الجهاز من الدعم اذا لقيت الرقم اللي انا طالبه تتصل على الشركة المصنعه لجهازك وهم راح يطلبون منك محضر بلاغ من الشرطة بالاضافه الا الفاتورة الشراء وكمان رقم التسلسل لجهازك وهم بدورهم يقدرون يوقفون الدعم للجهاز بحيث اذا احد اراد ان يفرمته او يسوي له صيانة لا يستطيع وبالتالي يرجعه لسارق اللي باعه له ويمكن السارق يرجعه مكان اذا كان عديم النفع بالنسبه له وان شاء الله يرجع لنا لابتوباتنا او على الاقل انه نحرم السارق من الاستمتاع باجهزتنا وحسبي الله على كل سارق وسارقه

عضو

حضرتك انا للاسف فقدت الأمل

لعدة أسباب
    1- الأسلوب المستفز جدا و أنت بتعمل محضر كان ألي ضايع منك لعبة أطفال و غجراءات كتير و تضيع وقت
    2- لو فكرت من وجهة نظر السارق هتلاقية واخد الجهاز ببلاش يعني مش هيدور علي دعم ولا أي بدنجان هيبعوا ولو جاب 100 او 150 جنية مصلحة
    3- الي هيشتري منوا الجهاز حتي لو ب 500 جنية مش هيدور بقي و لا ضمان ولا بدنجان دة غذا مكنش هيخبية لانوا أكيد عارف انوا مسروق

ربنة يعوضك خير

أنا مش بحبطك بس هو دة الحال للاسف حاليا في مصر
    يارب يكون الحال عندك احسن و تلاقي جهازك

عضو

فعلا يا جماعة أنا بأتفق مع الأخ a4_nn
    لن يفيد الرقم التسلسلي بشئ أبدااا
    واذا كان له فائدة فأنا معي سيريال جهازي الابتوب المسروق بكرتونته وفاتورته ولم تنفعني
    ندعو الله عزوجل أن يعوضنا خيرا ولا يبارك لهؤلاء اللصوص فيما اغتصبوه وسرقوه من الناس عنوه وبغير وجه حق
    ولنا لقاء آخر مع هؤلاء يوم يكون الانسان منا في أمس الحاجة الي حسنات تثقل موازينه ولا يجد
    استبشروا خيرا وثقوا بأن الله لن يبارك لمن سرق ما ليس يملكه

عضوية جديدة

على العموم انا لن أيأس وسأبذل مابوسعي للحصول على جهازي مهما كلف الامر ولا همني كثرت المحبطين حولي كثير من هم حولي مثلكم تماما قالوا خلاص انسى وربي يعوضك خير وبتلقاها يوم القيامه انا ادري باذن الله اني القاها يوم القيامه سواء رجع اللاب توب او لم يرجع لان الانسان مهما اخذ اي شيء بغير وجه حق سيحاسب عليه سواء كان صغير او كبيرا في يوم تشخص فيه الأبصار . لذا انا لااحبذ اليأس ولا احب ان الواحد يفرط في حقه لازم تسعى ورى الامر الى ان يقدر الله اما ان تجده وبكذا الحمدلله يكون رجع الحق لاصحابه واما انك ماتلقاه وساعتها يكون على الاقل انك سويت شيء وسعيت في الامر واقل القليل تكون اوقفت الدعم طال الزمن اوقصر بيحتاج الجهاز للفورمات ويحتاج يروح لمحال الصيانه وبكذا ممكن مايتلقى الدعم الجهاز لانه مسروق. اتمنى ان الكل يسعى لايجاد ماسرق منه حتى نستطيع مكافحة هذه الشرذمه التي تسطو على ممتلكات الاخرين واللي مقوي شوكتهم انهم يظنون ان الناس سيفقدون الامل في ايجاده مع ان الطرق لايجادهم قد تكون متوفره لكن نظرا لليأس واستصعاب الامر لدى البعض
    هو اللي اعماهم عن هذه الطرق
    اشكر لكم ردكم لكن خلاص الحمدالله انا اخذت الرقم من المحل وبإذن الله سأجد لاب توبي وموقن ومتاكد ان ربي سيرده لي سالم من عبث العابثين لاني استودعته الله وسيرده لي عما قريب
    وحسبي الله ونعم الوكيل على كل سارق وسارقه اللهم ابتليهم في انفسهم وسومهم اشد العذاب الله يعذبهم نفسيا وجسديا الله يفقدهم اعز مايملكون ويجعل الكابه لاتفارق محياهم ويجعل االقلق رفيقهم الدائم ويحرمهم السعاده والفرح والسرور طول حياتهم وفي الاخره يجعلهم مع المنافقين في الدرك الاسفل من النار خالدين مخلدين امين يارب العالمين

المفضلات