صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: بطئ بنقل البيانات وتشغيل بعض الالعاب وعند تنزيل نسخة تنتهي المشكله وتعود بعد اسبوع

عضوية جديدة

Post بطئ بنقل البيانات وتشغيل بعض الالعاب وعند تنزيل نسخة تنتهي المشكله وتعود بعد اسبوع

السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة

انا اشتريت جهاز كمبيوتر جديد وشغال تمام بس في مشكلة
    اشتغل الجهاز تمام بعد اسبوع كده لقيت الجهاز تقل جدا فى نقل الملفات

وعند تشغيل الالعاب نفس الحكايه وفى تشغيل الافلام

سطبت نسخه جديده والجهاز رجع لحالته الطبيعيه والنقل وتشغيل الافلام والالعاب

تمام مفيش مشاكل بعد اسبوع كده رجعت المشكله تانى معرفش ليه

استخدمت برامج Error Repair Professional _ TuneUp

وبرنامج HDD Regenerator لكشف الباد سيكتور لم يجد اى مشاكل
    والمشكلة دي بتظهر وخصوصا في لعبة

ACE COMBAT ASSAULT HORIZON Enhanced Edition
    وتقل في تحميل لغبة Hitman Absolution
    ولعبة destiny worior 6
    انما باقي اللعابب كويسة زي crysis3-battel field 3
    batmana arkham asylum
    call of duty black ops2
    وبأكد ان المشكلة في اللعب بدليل لما بنزل نسخ يتشتغل كويس وبعدين تتقل

طب ايه سبب هذا التقل الذى يحدث فجاه لا اعلم ارجو من اصحاب الخبره الرد على
    وعايز اضيف ملاحظة صغيرة
    الحمد لله انا يمكن اكون مشترك جديد بس انا متابع المنتدى من اكتر من سنتين
    والفضل للمنتدى بعد ربنا في اخترافي للكومبيوتر ومتابعة اخبار التكنولوجيا اول بأول.
    يعني انتو علمتوني كويس وعملت كل الحلول الممكنة من فحص الهارد والرامات والريجستر وبردة انا واعوذ بالله من انا محترف شغل على الهيرن بوت يعني ارجوكم انا عايزحلول جديد حتى لوكانت صعبة انا جربت كل حاجه تاكدت من توصيل الكبلات ونظفت السوكيت للرامات ارجوكم توا جميلكم عليا وكالعادة علموني الحل

مواصفات جهازي
    processor: cor i5 2400 3.10Gh
    RAm: 2*4 king stone hyperx 1600
    vega card: Amd radeon 1Gb ddr5 GH Edition
    Mother board: Z77x d3h
    Hard disk: western didital 1Tb 32 cash caviar blu
    Operating system :Windos7 professional 64 bit
    اما الكيسة فنوعها تايجر ومعها باور صبلاي 550w

ودي درجات الحرارة
    processor:core#0 71 c
    core#1 71 c
    core#2 68 c
    core#3 68 c
    package73 c

vega card: 60

hard disk: 34

والحرارة دي من برنامج cpuid hardware monitor-
    الشاشة
    samsung led 19
    ملاحظة اخيرة انا متابع جيد للالعاب يعني عندي جميع تجميعات برامج اللعاب يعني المشكلة غالبا مش سوفت وير

عذرا للاطالة ولكن ارجوا من الخبراء افادتي لحل المشكلة
    التعديل الأخير تم بواسطة kakashi02 ; 12-03-2013 الساعة 16:06

مخالف للقوانين

رد: بطئ بنقل البيانات وتشغيل بعض الالعاب وعند تنزيل نسخة تنتهي المشكله وتعود بعد اسبو

هل درجات الحرارة المذكورة هي بدون تشغيل اللعاب او برامج ضغط المعالج ؟؟

اريد منك ان تقوم بمسح تعريف كرت الشاشة الحالي واستخدام برنامج driver sweeper لتنضيف اثار التعريف القديم

ثم تقوم بتنزيل اخر تعريف صدر بتاريخ اليوم

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=340506

اما بخصوص الثقل الورندوز بعد اسبوع الافضل تستخدم برنامج CCLEANER او ADVANCED SYSTEM CARE 2012

لتنضيف الملفات الموقتة والحفاظ على سرعة الويندوز

عضوية جديدة

رد: بطئ بنقل البيانات وتشغيل بعض الالعاب وعند تنزيل نسخة تنتهي المشكله وتعود بعد اسبو

يا فندم انا متشكر جدا على اهتمامك والرد السريع دة
    بس يا استاذ موسى انا قولت لحضرتك انتم علمتوني كويس وبرنامج ccleaner عندي منة النسخة ال pro مش المجاني والبرنامج دة اساسي عندي في اي نسخة بغيرها لازم استطبة وكذلك يرنامجADVANCED SYSTEM CARE 2012

ثانيا انا مبعتمدش على تعريفات كارت الشاشة الموجودة في الاسطوانة انا دايما بنزل احدث تعريفات لكارت الشاشة بأستمرار وامسح القديم
    ثالثا جميع درجات الحرارة هي بدون تشغيل اللعاب كما اني لا احب كسر السرعة فلا وجود لعدم ثبات الفولتية
    رابعا وهو الاهم انا بشكر حضرتك لسرعة ردك على موضوعي واهتمامك بي ودة بود احرامي للمنتدى

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kakashi02 مشاهدة المشاركة
    يا فندم انا متشكر جدا على اهتمامك والرد السريع دة
    بس يا استاذ موسى انا قولت لحضرتك انتم علمتوني كويس وبرنامج ccleaner عندي منة النسخة ال pro مش المجاني والبرنامج دة اساسي عندي في اي نسخة بغيرها لازم استطبة وكذلك يرنامجADVANCED SYSTEM CARE 2012

ثانيا انا مبعتمدش على تعريفات كارت الشاشة الموجودة في الاسطوانة انا دايما بنزل احدث تعريفات لكارت الشاشة بأستمرار وامسح القديم
    ثالثا جميع درجات الحرارة هي بدون تشغيل اللعاب كما اني لا احب كسر السرعة فلا وجود لعدم ثبات الفولتية
    رابعا وهو الاهم انا بشكر حضرتك لسرعة ردك على موضوعي واهتمامك بي ودة بود احرامي للمنتدى
    درجات الحرارة مرتفعة للغاية اخي الكريم مع عدم فعل اي شيء تاكد ان الجهاز لايقوم بعمل سكان او مالي ذل

تاكد من تثبيت المشتت جيدا

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmels مشاهدة المشاركة
    درجات الحرارة مرتفعة للغاية اخي الكريم مع عدم فعل اي شيء تاكد ان الجهاز لايقوم بعمل سكان او مالي ذل

تاكد من تثبيت المشتت جيدا
    الافضل تتاكد من خلو المشتت من الاتربة ولا يوجد مانع من فك المشتت وتنضيفه من الغبرة + تنضيف المعجون القديم بقطعة قماش

مبللة بالكحول ومن ثم وضع نقطة معجون بمنتصف المعالج بحجم حبة الارز ومن ثم تركب المشتت باحكام من الاربع جهات وتتاكد

انه لا يتحرك

ومن ثم تقوم برفع صورة لدرجات الحرارة بعد تشغيل لعبة قوية لمدة 15 دقيقة

ولا تنسى تشوف مشتت كرت الشاشة نضيف من الغبار ام لا اذا محتاج تنضيف استعمل البلاور لتنضيفه ولكن يجب ان تثبت المراوح

بيدل قبل توجيه البلاور عليه حتى لا تدور بسرعة كبيرة جدا وتققل من عمرها الافتراضي

عضوية جديدة

مرة تانية شكرا لحضرتك على المتابعة بس انا كنت عايز اقول لحضرتك حاجة انا عندي بلاور وبعمل زي ماحضرتك قولت بحط ايدي على المروحة وبنظف المكثف كويس وكنت عايز اقولك حاجة انا لما شوفت البروسيسور من صفحة الدوس لقيت درجة الحرارة 50c وفي البرنامج زي لما ذكرت قبل كدة. انا اسف لو لخبط حضرتك بس اعمل اية انا واحد محتار وجربت كل الحلول. اسف لازعاجكم عذرا للالحاح

مخالف للقوانين

مرة تانية شكرا لحضرتك على المتابعة بس انا كنت عايز اقول لحضرتك حاجة انا عندي بلاور وبعمل زي ماحضرتك قولت بحط ايدي على المروحة وبنظف المكثف كويس وكنت عايز اقولك حاجة انا لما شوفت البروسيسور من صفحة الدوس لقيت درجة الحرارة 50c وفي البرنامج زي لما ذكرت قبل كدة. انا اسف لو لخبط حضرتك بس اعمل اية انا واحد محتار وجربت كل الحلول. اسف لازعاجكم عذرا للالحاح
    اريد منك ان تقوم بفتح برنامج قياس حرارة الجهاز ومن ثم الدخول الى اثقل لعبة موجودة لديك مثل BFE CRYSIS 3 لمدة 15 دقيقة

ومن ثم تقوم برفع صورة من برنامج قياس الحرارة

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mousa alsari مشاهدة المشاركة
    اريد منك ان تقوم بفتح برنامج قياس حرارة الجهاز ومن ثم الدخول الى اثقل لعبة موجودة لديك مثل BFE CRYSIS 3 لمدة 15 دقيقة ومن ثم تقوم برفع صورة من برنامج قياس الحرارة

عضوية جديدة

استاذ موسى اانا عارف ان حضرتك طلبت صور بس النت عندي اليومين دول سئ جدااااااااااااااااا معلش اعذرني مش هقدر ارفع الصور النهاردة بس انا لاحظت حاجة غريبة درجة حرارة كارت الشاشة بقل لما اكون برة لعبة يعني هي من غير لما اشغل لعبة 58 c وبعدين لما ابدا اللعبة والعب شوية درجة الحرارة بتقل ولما العب حوالي ساعة او اكتر واخرج من اللعبة درجة الحرارة بتقل جدا وبتوصل ل 35 c والبروسيسور كمان بينزل من 70 c الي 59 c .
    وفي كمان حاجة لما العب حوالي نصف ساعة لعبة HitMan تبدا اللعبة ترجع لطبعتها بدون تقل وكمان لما طلعت ولعبت اكتر لعبة كانت تقيلة لقيتها شغالة كويس لعبة ACE COMBAT ASSAULT HORIZON Enhanced Edition
    وزي لما قولت درجات الحرارة قلت .انا عارف حضرتك محتاج الصور والصور عندي فعلا بس الله اعلم عشان افتح بس الفحة وابعت الرد ان اخدت اكتر من ساعة . ودرجاتالحرارة الي انا قولتها لحضرتك هي بالضبط الموجودة في البرنامج عندي .وان شاء الله انا اول لما النت يتحسن هرفع الصور.
    في حاجة اخيرة انا قرات في منتدى اجنبي ان العيب يمكن في البور صبلاى انا البور بتاعي 550W تايجر والجهاز لسة مكملش كام شهر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    شكراااااااااااااااااا

عضو فضي الصورة الرمزية wessam-pro

فى الاول حاول تنزل نسخة مختلفة عن الى بتنزلها عشان تستبعد ان المشكلة سوفت وير
    ثانيا نزل بت ديفندر اخر اصدار هو تريلر 30 يوم يعتبر كامل وبتعمل ابديت عادى واعمل سكان ع الهارد كلو
    لو مفيش فايدة
    سيبك بقى م الالعاب وشغل برنامج furmark واعمل اختبار
    وانت مشغله اضغط ع البروسسور باى برنامج ضغط ويكون الاختبار blind يعنى ضغط رمات وبروسسور
    وتابع الحرارة
    وشوف لو الضغط قل لوحده على كرت الشاشة مثلا يبقى المشكلة فيه
    لو البروسسور قل عليه الضغط يبقى ممكن مشكلة فيه
    لو الاتنين يا اما باور سبلاى او مشكلة فى الكهربا عندك واحتمال الهارد ( جرب هارد تانى )
    اعتقد الموضوع ده هيساعدك كتير فى انك تعرف المشكلة منين بالظبط

مخالف للقوانين

استاذ موسى اانا عارف ان حضرتك طلبت صور بس النت عندي اليومين دول سئ جدااااااااااااااااا معلش اعذرني مش هقدر ارفع الصور النهاردة بس انا لاحظت حاجة غريبة درجة حرارة كارت الشاشة بقل لما اكون برة لعبة يعني هي من غير لما اشغل لعبة 58 c وبعدين لما ابدا اللعبة والعب شوية درجة الحرارة بتقل ولما العب حوالي ساعة او اكتر واخرج من اللعبة درجة الحرارة بتقل جدا وبتوصل ل 35 c والبروسيسور كمان بينزل من 70 c الي 59 c .
    وفي كمان حاجة لما العب حوالي نصف ساعة لعبة HitMan تبدا اللعبة ترجع لطبعتها بدون تقل وكمان لما طلعت ولعبت اكتر لعبة كانت تقيلة لقيتها شغالة كويس لعبة ACE COMBAT ASSAULT HORIZON Enhanced Edition
    وزي لما قولت درجات الحرارة قلت .انا عارف حضرتك محتاج الصور والصور عندي فعلا بس الله اعلم عشان افتح بس الفحة وابعت الرد ان اخدت اكتر من ساعة . ودرجاتالحرارة الي انا قولتها لحضرتك هي بالضبط الموجودة في البرنامج عندي .وان شاء الله انا اول لما النت يتحسن هرفع الصور.
    في حاجة اخيرة انا قرات في منتدى اجنبي ان العيب يمكن في البور صبلاى انا البور بتاعي 550W تايجر والجهاز لسة مكملش كام شهر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    شكراااااااااااااااااا

لا يوجد مشكلة من عدم رفع الصور بما انك تستطيع فهم المعلومات المعروضة ببرنامج قياس الحرارة

اريد منك ان تقوم بتنضيف الجهاز من الاتربة وخصوصا المشتت الخاص بالمعالج كما اخبرتك بردي السابق + نضف مشتت كرت الشاشة جيدا بالبلاور

عضوية جديدة

السلام عليكم ورحمة الله انا حصل معايا مشكلة كبيرة وهي الي اخرت ردي
    انا جبت معجون حراري علشان لقبيت الحرارة عالية وفعلا لقيت المعجون القديم ناشف جدا والمهم لما شيلت البروسيسور لقيت فية اسنان معوجة كتير ونايمة على بعض حطيط البروسيسور تاني وحطيط المعجون ولما جيت اشغل الجهاز كان بيقو لمدة 10 ثواني ويفصل من غير لما الشاشة تجيب جاجة وبعدين الجهاز منطقش خالص
    الحمد لله الجهاز لسة في الضمان وديتة وربنا يسهل بس انا عايز اعرف قية اية وهل الاسنان الي شوفتها هي الي عاملة المشكلة
    ارجوكم افيدوني علشان لو الضمان حاول يراوغني يجيب العيب عليا مع ان الاسنان كانت معوجة واول مرة اشيل البروسيسور من ساعة ما اشتريتة كان زي ما حكيت

مخالف للقوانين

السلام عليكم ورحمة الله انا حصل معايا مشكلة كبيرة وهي الي اخرت ردي
    انا جبت معجون حراري علشان لقبيت الحرارة عالية وفعلا لقيت المعجون القديم ناشف جدا والمهم لما شيلت البروسيسور لقيت فية اسنان معوجة كتير ونايمة على بعض حطيط البروسيسور تاني وحطيط المعجون ولما جيت اشغل الجهاز كان بيقو لمدة 10 ثواني ويفصل من غير لما الشاشة تجيب جاجة وبعدين الجهاز منطقش خالص
    الحمد لله الجهاز لسة في الضمان وديتة وربنا يسهل بس انا عايز اعرف قية اية وهل الاسنان الي شوفتها هي الي عاملة المشكلة
    ارجوكم افيدوني علشان لو الضمان حاول يراوغني يجيب العيب عليا مع ان الاسنان كانت معوجة واول مرة اشيل البروسيسور من ساعة ما اشتريتة كان زي ما حكيت

المشكلة من الاسنان المعوجة طبعا فهي تسبب مشاكل لا حصر لها

ولكن لكي يتعرف الضمان على العطل ويقوم باصلاحه يجب ان يقتنع ان المعالج لم يفك من قبل شخص اخر وان العطل من اول لحظة من التركيب الخاطئ للمعالج

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mousa alsari مشاهدة المشاركة
    المشكلة من الاسنان المعوجة طبعا فهي تسبب مشاكل لا حصر لها

ولكن لكي يتعرف الضمان على العطل ويقوم باصلاحه يجب ان يقتنع ان المعالج لم يفك من قبل شخص اخر وان العطل من اول لحظة من التركيب الخاطئ للمعالج
    مشكور اخي الكريم بس فعلا الحجهاز من اول لما اشتريتة واداءة مش عاجبني وامكانياتة لحد ما عالية من حيث البورد والبروسيسور والرامات بس ماكنتش متوقع ان العيب يمون من الاسنات وخصوصا ات الجهاز من شركة كبيرة وفعلا عندها مهندسين كويسين ومش متوقع ان العيب منهم هو ممكن يكون عيب صناعة وربنا يسهل
    على العموم هم طمنوني وقالولي ان الضمان هيتحمل كافة شئ بس كالعادة انا وسواس ومبطمنش الا لما الحاجة تبقى في ايدي
    شكراررررررررررررررررررر رررررررررررررررررررررر ليكم انتم بحد كنتم خير داعم ومطمئن وكالعادة بتعلم جديد
    وان شاء الله هقولكم على الجديد وان شاء الله هقول المشكلة لما المهندس يسلمني التقريرشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

مخالف للقوانين

مشكور اخي الكريم بس فعلا الحجهاز من اول لما اشتريتة واداءة مش عاجبني وامكانياتة لحد ما عالية من حيث البورد والبروسيسور والرامات بس ماكنتش متوقع ان العيب يمون من الاسنات وخصوصا ات الجهاز من شركة كبيرة وفعلا عندها مهندسين كويسين ومش متوقع ان العيب منهم هو ممكن يكون عيب صناعة وربنا يسهل
    على العموم هم طمنوني وقالولي ان الضمان هيتحمل كافة شئ بس كالعادة انا وسواس ومبطمنش الا لما الحاجة تبقى في ايدي
    شكراررررررررررررررررررر رررررررررررررررررررررر ليكم انتم بحد كنتم خير داعم ومطمئن وكالعادة بتعلم جديد
    وان شاء الله هقولكم على الجديد وان شاء الله هقول المشكلة لما المهندس يسلمني التقريرشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

المشكلة ما اتوقغ عيب صناعة هي خطا من الشخص الذي قام بتركيب المعالج او خلال عملية شحن اللوحة

على كل حال بالتوفيق وان شاء الله تحل المشكلة

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات