النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: مشكلة ارتفاع درجة حرارة البروسيسورcor i5 2400 3.10Gh

عضوية جديدة

Lightbulb مشكلة ارتفاع درجة حرارة البروسيسورcor i5 2400 3.10Gh

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

عندي مشكلة في ارتفاع درجة حرارة البروسيسور لما قيست الحرارة عندي ببرنامج hw monitor و cor temp درجة حرارة الانوية من 70 الى 75 ودة في معظم الاحوال
    عند بدأ تشغيل الجهاز بتكن درجة الحرارة 65 وبتعلى استخدمت برنامج prim 95 للضغط على المعالج لمدة 15 ساعة وكانت النتيجة ان درجة الحرارة وصلت لحد 76 درجة والاختبار مطلعش اي مشاكل .
    انا لقيت في احد المنتديات ان واحد كان عندة نفس المشكلة وانة اتأكد زي من المروحة وعدم وجود اتربة بس لسة الحرارة زي ما هية بس هو عمل حاجة تانية قلل فولت المعالج ل1.1 والحرارة قلت ل 42 وعند الضغط لم تتجاوز 52 درجة .
    انا عايز رايكم في الحل دة قبل ما عاملة وهل هوا امن ومش هيبوظ التناسق في الجهاز ولا هيأثر على الاداء ولو ده هو الحل ممكن تقولولي ازاي انفذة بطريقة امنة
    مواصفات جهازي كالتالي
    processor: cor i5 2400 3.10Gh
    RAm: 2*4 king stone hyperx 1600
    vega card: Amd radeon 1Gb ddr5 GH Edition
    Mother board: Z77x d3h
    Hard disk: western didital 1Tb 32 cash caviar blu
    Operating system :Windos7 professional 64 bit
    اما الكيسة فنوعها تايجر ومعها باور صبلاي 550w

شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

مشرف سابق الصورة الرمزية أبو قصي

رد: مشكلة ارتفاع درجة حرارة البروسيسورcor i5 2400 3.10Gh

وعليكم السلام

1- ان تصل درجة الحرارة بعد الضغط الى 75 فهذا طبيعي ولا داعي للقلق .. اما عندما تقيس درجة حرارة الجهاز بعد تشغيله مباشرةً وتكون الدرجة 65 فهذا غير طبيعي.

2- اريد منك ان تأخذ صورة لدرجة حرارة الجهاز بعد تشغيله مباشرة على ان يكون مطفىء لمدة لا تقل عن 10 دقائق قبل التشغيل وارفع صورة النتائج.

3- موضوع تغيير الفولتية دعك منه الآن .. فلتجعله آخر الحلول.

4- طبعاً تأكد من وجود الكمبيوتر في مكان غير مغلق ويسمح بمرور الهواء بحرية.

مشرف سابق

ما نوع كارت الشاشة لديك وما قدرة الباور السبلاي انا اري انته كاتب 550 هل هو اصلي ام تجاري

تاكد من المروحة ليس بها اتربه يعني نظف المروحة جيدا وايضا غير المعجون اللي علي سطع cpu وذلك بعد مسح القديم بقطعة من القماش المبللة بالكحول

تاكد من المروحة راكبة وكويسة وان الاربعة ارجل مثبتة جيد

ممكن ان تضع صورة من برنامج hwmonitor او برنامج real temp عند الخمول والضغط ببرنامج البرايم

الحرارة لو 75 كويسة مع المشتت الافتراضي ولكن لو 50 عند الخمول (وليس هناك اي برنامج سكان او اي شيء اخر شغال في الخلفية دون ان تدري ) فاعتقد انها مرتفعه بعض الشيء

تاكد من التهوية الجيد داخل الكيسة يعني مروجة لادخال الهواء من الامام او من الجانب مع اخري لاخراج الهواء من الاعلي او من الخلف

عضوية جديدة

مشكورين على الرد يا اخواني
    التهوية عندي داخل الكيسة ممتازة عندي 2 مروحة 120 لادخال الهواء من امام و 3 مراوح لشفط الهواء 120 اثنين من الاعلى وواحدة من الخلف
    انا حاسس ان البروسيسور بيزاولني:ah46:
    يعني وانا بتب الموضوع كانت درجات الحرارة زي ما قولت لكن اخويا طلب اسطب لعبة pes 2013 وبعد لما سطبتها يعني انتوا عارفين انت تسطيب الالعاب بيا خد كام دقيقية وبيتقل الجهاز المهم انا الحمد لله الجهاز مابيستغرقش وقت كبير في التسطيب بس بعد لما التسطيب خلص لقيت درجة الحرارة 38 الى 40 انا هتجنن انا حاليل بكتب الرد وانا موقف الماتش مع اخويا ودرجات الحرارة ثابتة عند الي قولتة من 38 ال 40 انا عايز اعرف هو في اية الجهاز ادائة بيتحسن لما الحرارة تنزل والحرارة مابتنزلش الل لما اشغل عملية تقيلة او العب لعبة تقيلة لمدة 30 دقيقة انا هتجنن :ah38:
    ارجوكم ساعدوني انا عايز الجهاز يكون كويس وي دلوقتي لما الحرارة نزلت.
    شكراااااااااااااااا

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kakashi02 مشاهدة المشاركة
    مشكورين على الرد يا اخواني
    التهوية عندي داخل الكيسة ممتازة عندي 2 مروحة 120 لادخال الهواء من امام و 3 مراوح لشفط الهواء 120 اثنين من الاعلى وواحدة من الخلف
    انا حاسس ان البروسيسور بيزاولني:ah46:
    يعني وانا بتب الموضوع كانت درجات الحرارة زي ما قولت لكن اخويا طلب اسطب لعبة pes 2013 وبعد لما سطبتها يعني انتوا عارفين انت تسطيب الالعاب بيا خد كام دقيقية وبيتقل الجهاز المهم انا الحمد لله الجهاز مابيستغرقش وقت كبير في التسطيب بس بعد لما التسطيب خلص لقيت درجة الحرارة 38 الى 40 انا هتجنن انا حاليل بكتب الرد وانا موقف الماتش مع اخويا ودرجات الحرارة ثابتة عند الي قولتة من 38 ال 40 انا عايز اعرف هو في اية الجهاز ادائة بيتحسن لما الحرارة تنزل والحرارة مابتنزلش الل لما اشغل عملية تقيلة او العب لعبة تقيلة لمدة 30 دقيقة انا هتجنن :ah38:
    ارجوكم ساعدوني انا عايز الجهاز يكون كويس وي دلوقتي لما الحرارة نزلت.
    شكراااااااااااااااا

اريد منك ان تقوم بالدخول للبيوس وتبحث عن خيار SMART FAN وبقوم بتعطيلها

ثم تقوم برفع صورة للحرارة بالخمول والضغط ببرنامج PRIME 95

واذا لمك تتحسن الحرارة يجب ان تقوم بفك المشتت وتنظيفه من الاتربة بشكل جيد وتقوم بتنضيف المعالج من المعجون القديم

بواسطة قطعة قماش مبللة بالكحول ومن ثم تقوم بوضع معجون جديد بحجم حبة الارز بمنتصف المعالج

وان شاء الله الحرارة سوف تتحسن قليلا

عضوية جديدة

انا عارف ان المشكلة ععندي غريبة علشات كدة الحلول اتأخرت
    ارجوكم انا عايز حد يشوفلي حل انا هتجنن وحاسس ان الحل الوحيد هيكون في تقليل فولتية المعالج

مشرف سابق الصورة الرمزية أبو قصي

انا عارف ان المشكلة ععندي غريبة علشات كدة الحلول اتأخرت
    ارجوكم انا عايز حد يشوفلي حل انا هتجنن وحاسس ان الحل الوحيد هيكون في تقليل فولتية المعالج

اخي هل قمت بما طلبته منك؟

عضوية جديدة

ابو قصي مشكور يا اخي على الاهتمام
    بس انا عملت الى حضرتك قولت علية الجهاز قفلتة لمة 12 ساعة وبعد لما شغلتة الحرارة اول لما الجهاز ابتدى 65 وبعد خمس دقائق 72
    وانا بعمل تنظيف دوري للجهاز من الاتربة وكمان تأكدت من تثبيت مروحة البروسيسور كويس وكذلك طريقة وضع المعجون

والتهوية عندي ممتازي زي لما ذكرت قبل كدة بس انا لسة مجربتش تعطيل smart fan زي ما استاذ موسى اقترح عليا لما ارجع من الشغل ان شاء الله النهارده هعملها وابلغ حضارتكم بالنتائج

عضوية جديدة

استاذ موسى انا عملت لل smart fan disable وبردة الحرارة زي ما هية حضرتك تقترح عليا اية تاني

مخالف للقوانين

استاذ موسى انا عملت لل smart fan disable وبردة الحرارة زي ما هية حضرتك تقترح عليا اية تاني
    قم برفع صور للحرارة بالخمول والضغط من برنامج HWMIONTOR

عضوية جديدة

استاذ موسى سكرا على اهتمامك لكن انا النت عندي سئ جدا فأنا مش هقدر ارفع الصور لكن اهقول لحضرتك درجات الحرارة
    في الخمول 70 /72/70/69
    في الضغط 75/73/75/76
    كنت عايز اضيف ملاحظة كارت الشاشة نوعة amd readon hd 7700 gh
    شكرااااااااااا

مخالف للقوانين

استاذ موسى سكرا على اهتمامك لكن انا النت عندي سئ جدا فأنا مش هقدر ارفع الصور لكن اهقول لحضرتك درجات الحرارة
    في الخمول 70 /72/70/69
    في الضغط 75/73/75/76
    كنت عايز اضيف ملاحظة كارت الشاشة نوعة amd readon hd 7700 gh
    شكرااااااااااا

الحرارة هذه تدل على عدم تركيب المشتت 100%100 قم بفك المشتت وتغيير المعجون الحراري مع تركيب المشتت 100%100

من جميع الجهات وتاكد ان ارجل المشتت اخترقت اللوحة من الاسفل

عضوية جديدة

يعطيك العافية

عضوية جديدة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الحمد لله تم حل المشكلة شكرا ليكم على تعاونكم معايا
    بس المشكلة اتحلت بحلول تانية انا مش عارف هي جات ازاي علشان كدة برجو منكم توضيح اية الفائدة في الخطوات الي هقولها لحضرتكم دلوقتي علشان المشكلة دية مش بس بتقابل ااعضاء المنتدى بس دي كمان بتقابل ناس كتير.
    انا عملت تحديث للبيوس وتم بنجاح او انا اكنت فاكر كدة المهم بعد التحديث الحرارة بردة فضات زي ما هيه مافيش حاجة اتغيرت قولت مافيش إلا حل واحد اقلل فولتية المعالج المهم من واجهة 3d bios قللت ...v core
    هو كان normal بس خليتة 1.1 v المهم فعلا الحرارة نزلت ل 58 C بس انا طمعت ونزلت الفولت اكتر ل حوالي 985. حسيت اني انا اسطعبت شوية المهم حصل حاجة غريبة الويندوز كل لما يجي يدخل يجيب شاشة زرقا المهم حسيت اني لخبط الدنيا المهم قولت ادخل تاني للبيوس وانا كنت بحب اتعامل معاها لأنها 3d حصل المقلب التاني والبيوس مهنج يعتي لو حتى دخل بيهنج وبيوقف
    قعدت اعمل ريستارت مافيش فايدة الجهاز مش عايز يروح شمال ولا يمين
    قولت خلاص معدش فية غير أحر حل شلت البطارية من البوردة وعملت clear coms بواسطة سلك المهم شغلت الجهاز وجابلي load opitemezed valu ضغط علية وقولت قبل لما العب في الفولت تاني اشوف الحرارة المفاجأة الحرارة لأول مرة حتى اول مااشتريت الجاز الحرارة كانت وقت الخمول
    من 35 الى 40 كحد اقصى
    وفي الضغط من 72 الى 76 كحد اقصى
    ودة من غير لعب في الفولت او اي حاجة انا بصراحة مش مصدق الكومبيوتر بقى الحمد لله احسن من كان حتى جديد لأني انا حسيت بالمشكلة دي من اول لما اشتريتة وانشاء الله هجرب الايام الجتية واتابع درجات الحرارة واقولكم على الجديد
    انا عايز انبهكم لشوية حاجات علشان توضحولي العيب كان فين
    الجهاز اول لما جة وهو كان فية المشكلة دية يعني هل ممكن اعدادات البسوس كانت فيها مشكلة من البداية
    2 لما حدثت البيوس وتم بنجاح وبردة المشكلة ما اتغيرتش ودرجة الحرارة كانت زي ما هية
    3 لما عملت clear coms وشلت البطارية الجهاز حمل نسخة البيوس الجديدة وهي 17.1 مش القديمة وهي 16.1 يعني الجهاز بدأ بالجديد مش القديم .
    ودي كانت كل الملاحظات انا عارف اني طولت عليكم بس انا عارف ان المشكلة دية بتقابل ناس كتير وبعدين حضارتكم ما بخلتوش عليا بأي مساعدة لذا اشكر كم جميعا واخص بالشكر الاستاذ
    mousa alasari لأنة بصراحة ساعدني في مشاركات تانية كتير وبردة الاستاذ ابو قصى لسرعة ردة على المشاركة
    شكرااااا وارجو توضيح ما حدث معي واي كانت المشكلة لتعظيم الفائدة.
    شكررررررررررررررررر

سلام عليكم

مخالف للقوانين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الحمد لله تم حل المشكلة شكرا ليكم على تعاونكم معايا
    بس المشكلة اتحلت بحلول تانية انا مش عارف هي جات ازاي علشان كدة برجو منكم توضيح اية الفائدة في الخطوات الي هقولها لحضرتكم دلوقتي علشان المشكلة دية مش بس بتقابل ااعضاء المنتدى بس دي كمان بتقابل ناس كتير.
    انا عملت تحديث للبيوس وتم بنجاح او انا اكنت فاكر كدة المهم بعد التحديث الحرارة بردة فضات زي ما هيه مافيش حاجة اتغيرت قولت مافيش إلا حل واحد اقلل فولتية المعالج المهم من واجهة 3d bios قللت ...v core
    هو كان normal بس خليتة 1.1 v المهم فعلا الحرارة نزلت ل 58 C بس انا طمعت ونزلت الفولت اكتر ل حوالي 985. حسيت اني انا اسطعبت شوية المهم حصل حاجة غريبة الويندوز كل لما يجي يدخل يجيب شاشة زرقا المهم حسيت اني لخبط الدنيا المهم قولت ادخل تاني للبيوس وانا كنت بحب اتعامل معاها لأنها 3d حصل المقلب التاني والبيوس مهنج يعتي لو حتى دخل بيهنج وبيوقف
    قعدت اعمل ريستارت مافيش فايدة الجهاز مش عايز يروح شمال ولا يمين
    قولت خلاص معدش فية غير أحر حل شلت البطارية من البوردة وعملت clear coms بواسطة سلك المهم شغلت الجهاز وجابلي load opitemezed valu ضغط علية وقولت قبل لما العب في الفولت تاني اشوف الحرارة المفاجأة الحرارة لأول مرة حتى اول مااشتريت الجاز الحرارة كانت وقت الخمول
    من 35 الى 40 كحد اقصى
    وفي الضغط من 72 الى 76 كحد اقصى
    ودة من غير لعب في الفولت او اي حاجة انا بصراحة مش مصدق الكومبيوتر بقى الحمد لله احسن من كان حتى جديد لأني انا حسيت بالمشكلة دي من اول لما اشتريتة وانشاء الله هجرب الايام الجتية واتابع درجات الحرارة واقولكم على الجديد
    انا عايز انبهكم لشوية حاجات علشان توضحولي العيب كان فين
    الجهاز اول لما جة وهو كان فية المشكلة دية يعني هل ممكن اعدادات البسوس كانت فيها مشكلة من البداية
    2 لما حدثت البيوس وتم بنجاح وبردة المشكلة ما اتغيرتش ودرجة الحرارة كانت زي ما هية
    3 لما عملت clear coms وشلت البطارية الجهاز حمل نسخة البيوس الجديدة وهي 17.1 مش القديمة وهي 16.1 يعني الجهاز بدأ بالجديد مش القديم .
    ودي كانت كل الملاحظات انا عارف اني طولت عليكم بس انا عارف ان المشكلة دية بتقابل ناس كتير وبعدين حضارتكم ما بخلتوش عليا بأي مساعدة لذا اشكر كم جميعا واخص بالشكر الاستاذ
    mousa alasari لأنة بصراحة ساعدني في مشاركات تانية كتير وبردة الاستاذ ابو قصى لسرعة ردة على المشاركة
    شكرااااا وارجو توضيح ما حدث معي واي كانت المشكلة لتعظيم الفائدة.
    شكررررررررررررررررر

سلام عليكم

الحمد لله ان المشكلة تم حلها

التفسير الوحيد لما حدث معك ممكن يكون خلل بقرائة الحرارة من البيوس + ممكن الفولت الخاص بالمعالج مرتفع ولم تقرا اللوحة

الفولت بشكل صحيح والدليل ان البيوس هنج معك عندما حاولت تعديله مرة اخرى المهم ان الخلل كان بالبيوس

عند استعادة الاعدادات الافتراضية = الاعدادات الافتراضية للاخر بيوس قمت بتنصيبه

المفضلات