صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 39

الموضوع: باركولي يا رجالة علي الجهاز الجديد وهو من نتاج آرائكم وكنت عاوز حبت مساعدات

عضو

Exclamation باركولي يا رجالة علي الجهاز الجديد وهو من نتاج آرائكم وكنت عاوز حبت مساعدات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

الحمد لله انا اشتريت جهاز جديد وبنيتة علي آرائكم فجزاكم الله خيرا انا عامتن هاعرضلكوا إلي انا اشتريتة
    amd 64 (3000+)
    bord msi kmn sli socket 939
    ram 256*2
    vga xfx 6600 (256)
    hard 160 wd sata
    case dolphin
    dvd r.w nec
    وانا اشتريت الجهاز والحمد لله فكنت عاوز رأيكم في الجهاز
    وعندي حبت استفسارات ياريت تنصحوني فيها
    1-انا كنت هشتري الكيسة إلي اسمها gama بس مالئتهاش فجبت كيسة اسمها dolphine بس بعد

مشتريتها في واحد قالي انها وحشة مع انها لها سمعة حلوة في مصر وقالي الpower suply بتاعها

وحش وبيضرب لا قدر الله والباور بتعها 450wat 24 bin فأنا دلوئتي محتار فيا ريت تقولولي إه

نظام الكيسة الdolphine .
    2-انتو كنتو رشحتولي الvga 6600 gt بس انا مالأتهوش خالص فجبت الxfx 6600المهم

سؤالي هو البوردة بتاعتي فيها sli mode يعني ينفع اركب 2 كارت فيجا بس في حاجة اسمها بريدج

(كبري) البريدج ده مكانة بس في الكروت ال msi فأنا كنت عاوز اعرف هل ينفع اركب كارتين فيجا من

غير البريدج ده مع العلم ان كارتي الxfx مفيهوش مكان للبريدج وكنت عاوز اعرف إه نظام هذا الكارت

msi 6600 هو احسن ولا xfx 6600 (للمعرفة بما ان احنا بلد بتوصلنا التكنولوجيا متأخره

شيوية فاحنا اخر حاجة وصلتلنا في مصر 6600 معندناش 6800 ولسة مدخلناش في السبعات )
    3_ كان الأخ nazooooor رشحلي ال dvd r.w nec وأنا جبتو بس انا في ناس قالتلي انو

مش اسم يعني الasus والsony معروفين عانو فكنت عاوزكو تطمنوني .
    4- انا الجهاز كلفني 3900 جنية من غير شاشة الكيسة بس فأيه نظام السعر ده.
    جزاكم الله خيرا كثيرا بس يا ريت تطمنوني في الأربع نقط دول بس يا ريت بالتفصيل لأني ناوي اشتري جهاز

لصاحبي فكنت عاوز اعرف قبل ماشتري
    ************ جزي الله خيرا كل من ساعدني علي تحديد مواصفات الجهاز وبالأخص الأخ

gold lion والأخ nazooooor وكل الأخوة الكرام

عضو

مشاركة: باركولي يا رجالة علي الجهاز الجديد وهو من نتاج آرائكم وكنت عاوز حبت مساعدات

الف مبروك اخ بيكو

بالنسبة للباور سبلاي بامكانك استبداله

عضو فضي الصورة الرمزية LIBYAN SNIPER

مشاركة: باركولي يا رجالة علي الجهاز الجديد وهو من نتاج آرائكم وكنت عاوز حبت مساعدات

ممتاز جدا اعتقد انك لن ينقصدك شيء الى 3 سنين قادمه للتطوير ههههههههههههه مبروك اخي الكريم

عضو محترف الصورة الرمزية NaAZoOR

بالنسبة للباور سبلاي فأنا لا أثق سواء في جاما او دولفين ... ولكن لا تتعجل ...

وهناك إذا احتجت بعد ذلك باور جيد اسمه hec

بالنسبة لل DVD-RW فأنا نصحتك به بعد تجربتي الشخصية لمدة سنة ... وأي منتدى اجنبي متخصص ومهتم ستجد ال NEC من اولى ترشيحاته .... انت تعلم جيداً ان اسم ASUS و SONY مسمع في مصر جامد .. ولكن اسوأ انواع ال CD-ROM في مصر هي ال sony و ال asus ....

انهم يصدرون لنا حثالة انتاجهم لأننا نطلب ارخص سعر .. فيصدرون لنا اسوأ كفاءة

من بضع سنين كانت هناك CD-ROM اسمها كالطبل في مصر وهي Creative ... وكان لا احد يفكر في ماركة أخرى ... ولذا وكعادتنا وصل الحال الى ان وجدنا في السوق CD-ROM Creative مكتوب على علبتها for sale in egypt only

وكانت بشعة وسيئة جداً .. ومن وقتها لم نسمع عنها ثانية لأن الكل كرهها ...

NEC و Lite-ON يعتبران الآن الخيار الأمثل للجودة في مصر بالنسبة للأجهزة الضوئية (CDROM,DVD-ROM,DVD-RW)

دعك من الإسم والشهرة في مصر .. فمقابلهم غالباً سوء الجودة ..... عندك مثلاً الهاردات ال WD ....

أشهر هاردات بالسوق .. ولكنها اسوأها جودة وأكثرها مشاكل .. على عكس ال MAXTOR وال SAMSUNG

seagate بدأت تطرق الباب على استحياء بعد ان لفظها السوق لسنوات بعد ان كانت اشهر ماركة هاردات لأنهم ايضاً بدأوا في استيراد هاردات سيئة الجودة عندما اشتهرت

فقط الشركات المحترمة (المستوردين) هي التي تحافظ على سمعتها مثل وكيل MSI

وبالنسبة للكارت فأنت كارتك ليس منتج بدعم خاصية SLI لذا لا تجد مكان ال bridge عليه وبالتالي لن يمكنك تركيب كارتين بخاصية SLI لأن الكارت الموجود لديك لا يدعم هذه الخاصية

الكروت الداعمة للخاصية تجد على كرتونتها كلمة SLI Ready

وبالنسبة للجودة فلن تجد فارق في الأداء بين ال MSI وال XFX كلاهما جيد

عضو

جزاكم الله خيرا يا رجالة بس ما حدش قال حاجة علي السعر وبردة مش موضحين كفائة الcase ال dolphine هل هتستحمل ولا لأ اصل انا قلقان قوي وهل تنصحوني ازود الرامات وحاجة تانية معلش هل اكيد خلاص مينفش اركب كارت شاشة تاني مع ال xfx 6600 من غير بريدج انا في ناس قالتلي ينفع من غير بريدج قالولي البريدج مش مهم وفي عندي مشلة الهارد عندي البرنامج إلي بيئيس درجة الحرارة خيبلي درجة حرارته 55 هو wd 160 sata فأنا مش عارف اركبلة مروحة ملا اعمل ايه وشكرا

أعتقد ان اجابات اسئلتك كلها (ماعدا الرامات) مذكورة في ردي السابق عليك ... اعلى مشاركتك الأخيرة مباشرة

أما الرامات فلا أقل من 1 جيجا حالياً حتى تكون بمعزل عن الصدمة التي سيسببها ال VISTA لكل المستخدمين الذين يستعملون 512 ميجا

عضو

اولا مبروك ...بس 3900 غالى جدا والكيسه بس...من وجهة نظرى سعرها غالى ومبالغ فيه
    انت لو كنت حددت امكانيتك ايه ...وبعدين تشوف الى اللى يناسبك...
    على العموم الف مبروك ..هى ملاحظه واحده بس ...الرام اقل من 1 جيجا مينفعش خصوصا انك دافع 3900 ....فكان المفروض انك تشترى رامات 1 جيجا
    وياريت تقبل رأيى المتواضع جدا..

عضو

مشكور يا رجالة بس في دلوئتي مشكلة قالبالي دماغي خالص وهي ان حرارة الهارد 50 من غير دغط عليه وبالضغط بتوصل 60 ده قياس ببرنامج سبيد فان انا هاردي 160 wd sata نزلت اشتريت للهارد مروحة ب 15 جنية ومعملتش حاجة وكمان الهارد محطوط في safely remove hardware تحت جنب الساعة الهارد دايما موجود فيها يا ريت تؤولولي بسرعة ايه الحل ولا الهارد بايظ كده وكمان انا كنت عاوز اعرف درجة الحرارة الطبيعية اللهارد ال 160 wd sata

عضو

وللمعرفة انا حرارة الجهاز عندي كلها الحمد لله حلوة 38 تحت الضغط والتبريد كويس في الكيسة بس الهارد هو المشكلة درجة حرارته 60 وفيش تهنيج بس عالية جدا يا ريت سرعة الرد وجزاكم الله خيرا

لا تثق بال Speed fan ... عندك برامج اكثر مصداقية .. الجأ اليها .. مثل EVERST و SANDRA

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beeko
    الهارد محطوط في safely remove hardware تحت جنب الساعة الهارد دايما موجود فيها يا ريت تؤولولي بسرعة ايه الحل ولا الهارد بايظ كده وكمان انا كنت عاوز اعرف درجة الحرارة الطبيعية اللهارد ال 160 wd sata
    وانا بنزل دلوئتي everest وهجرب بس يا ريت باقي الأسئلة

ايه هي باقي الأسئلة !!!!!!

عضو

فائده ال bridge فى كروت نفيديا العليا هو توفير وسيله اتصال سريعه بين المعالج الاول والثانى بدون اللجوء لل PCI-E bus لنقل البيانات و بالتالى يزيد الاداء العام للكرتين معا و لكنه ليس بالضرورى حتى تعمل خاصية ال SLI، بالنسبه لكرتين 6600 فوجود ال bridge لا يشكل اهميه لان سرعتهم لن تكون بالدرجه التى يشكل عندها ال PCI-E عائق فى نقل البيانات بين المعالجين. كارتك يدعم الخاصيه SLI و سيعمل مع اخ له بدون مشاكل ان شاء الله.

P4 3.0c@3.75 || Abit IC7 || PQI (Samsung TCCD) 2x512 @ DDR500 (2.5-3-3-5) || PNY GeForce 6800GT@400/1100 || Samsung 172x || CREATIVE X-FI Xtreme Music || Logitech Z-560 THX || 75GB WD Raptor 10000RPM + 120GB WD 7200 + 80GB Samsung 7200 || NEC 3500 DVD-RW || OCZ Modstream 520Watt || Windows XP
    3dmark05 3dmark03

عضو

الهارد محطوط في safely remove hardware تحت جنب الساعة الهارد دايما موجود فيها يا ريت تؤولولي بسرعة ايه الحل ولا الهارد بايظ كده وكمان انا كنت عاوز اعرف درجة الحرارة الطبيعية اللهارد ال 160 wd sata

عضو

حرارة الهارد 50 من غير دغط عليه وبالضغط بتوصل 60 ده قياس ببرنامج سبيد فان وأيفريست انا هاردي 160 wd sata نزلت اشتريت للهارد مروحة ب 15 جنية ومعملتش حاجة وكمان الهارد محطوط في safely remove hardware تحت جنب الساعة الهارد دايما موجود فيها يا ريت تؤولولي بسرعة ايه الحل ولا الهارد بايظ كده وكمان انا كنت عاوز اعرف درجة الحرارة الطبيعية اللهارد ال 160 wd sata لأن الهارد بتاعي في الضمان ممكن اغيرة فكنت عاوز اعرف الدرجة الطبيعية لل 160 wd sata علشان مغيروش علي الفاضي

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة