صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 32

الموضوع: أى الكارتين أختار

عضو

أى الكارتين أختار

يا جماعة موصفات الكمبيوتر هى كالتالى

processor: Dual core E5200 - 2.5GHz
    motherboard: Gigabyte G31M - ES2C revise1.1
    Vga: built in intel GMA3100 - 265MB
    Memory: 2 gigabyte - bus 800
    Monitor: 19 -LG flatron W 1943SE
    Power supply
    : الشركة المصنعة: MediaTech
    بلد الصنع : تيوانى
    الوات: 650 watt
    الفولت: 180 - 260 فولت
    الموديل ATX 1.3

أريد تحديث كارت الفيجا بحيث استطيع لعب معظم الالعاب مثل Mafia ، call for duty ، dirt وغيرها من الالعاب الشائعة فى مصر...............أنا بعد بحث فى المحلات هنا وجدت موجود نوعين فقط من الكروت أرجوا المساعدة فى أختيار احدهما....... كلاهما واحد جيجا بيت

ATI Radeon™ HD 5450 وثمنه 260 جنية

https://accessories.us.dell.com/sna/...n&sku=a3863402
    ASUS EN210 SILENT /DI/1GD وهذا ثمنه 250 جنية

https://www.asus.com/Graphics_Cards/...specifications

مش عارف ايهما افضل وهل كلاهما يشغل معظم الالعاب.... أنا عارف ان الكارتين محدودين جدا ولا اتوقع الكثير وخاصة ان فى كروت تصل 7000 جنية. ولكن على قد لحافك مد رجليك... هل يمكن النصيحة وإختيار الأفضل.

إذا كان هناك كرت افضل من هذين الاثنين ويكون أغلى مثلا فى حدود 100 جنية أرجو ذكر الموديل والنوع ممكن ازود كام عشرة جنية لو فى حاجة هتكون افضل فعلا فى الاداء... انا الحقيقة بدول على اقل كرت يشغل لى الالعاب المشهورة

التعديل الأخير تم بواسطة tham1010 ; 09-04-2013 الساعة 03:42

عضو فضي الصورة الرمزية المتمرد11

رد: أى الكارتين أختار

السلام عليكم
    ممكن تشوف كارت مستعمل واقل كارت HD 6670 وهيكون عامل300 او 350

عضو ذهبي الصورة الرمزية shery5

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المتمرد11 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    +1 فعلا الكارتين الى فى الموضوع فوق اضعف من بعض و لكن على ما اظن فان الكارت الاول مخصص للاب توب

عضو فضي الصورة الرمزية ايمن الطيب

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

فعلا افضل خيار ان تتجة للبطاقات المستعملة وتحبث عن بطاقة مثل HD 6670+الافضل زيادة حجم الرام 2GB اضافية لكي يصبح حجم الرامات 4GB
    وسيتحسن عند الاداء في سرعة نظام التشغيل وافضل ايضا للالعاب
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضو

متشكر لكل من قام بالرد على كل واحد بأسمة ولدى بعض الأستفسارات اطرحها

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المتمرد11 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

هل الكرت المستعمل مضمون ام أن مشاكله كثيرة. أنا اعرف ان معظم اجزاء الحاسب وخاصة انها قطع صينى تبلى سريعا.... فهل المستعمل فى كارت الشاشات مضمون اكثر من الاجزاء الاخرى؟ أنا مثلا عندى اغير الكيبورد والموس كل كام شهر لرداءه الصناعة

هل من الممكن تقول لى على مكان فى القاهرة يبيع كروت شاشة مستعملة لانى لم اسمع مطلقا ان لكروت الفيجا سوق للمستعمل.. أنا جديد تماما فى هذا المجال.. شكرا لوقتك

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن الطيب مشاهدة المشاركة

السعر الحقيقة ممكن اقدر عليه بس هو ليه الكارت لازم يكون 2 جيجا؟ أيهما افضل انى اجيب كارت 512 ميجا مثلا ويكون مواصفات عالية أم 2 جيجا ويكون من نوعية الكروت التى وضعتها فى مشاركتى الاولى.. أنا مثلا لما رحت سألت لقيت من الكارتين حجم 2 جيجا بزيادة 150 جنية فى الثمن ولكنى استبعت فكرة انى احتاج اكثر من 1 جيجا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unexpected مشاهدة المشاركة
    فعلا افضل خيار ان تتجة للبطاقات المستعملة وتحبث عن بطاقة مثل HD 6670+الافضل زيادة حجم الرام 2GB اضافية لكي يصبح حجم الرامات 4GB
    وسيتحسن عند الاداء في سرعة نظام التشغيل وافضل ايضا للالعاب

متشكر لحضرتك جدا... أين أماكن سوق المستعمل فى القاهرة هل من الممكن أن تدلنى؟ ثمن الكارت دة كام لو جديد؟؟؟

هى الكروت اللى قلت عليها فوق مش تشغل اى لعبة من الالعاب اللى فوق لو حتى على اقل إعدادت للعبة؟ أعتقد أن الكارتين اللى فوق افضل من المثبت عندى على المازر بورد وانا كنت بشغل مافيا 1 ولكن بتكون مكسرة الصورة جامد ومشلفطة ولكن كانت بتشتغل...

أيهما افضل من حيث الاداء منتجات شركة ATI أم Nivada
    التعديل الأخير تم بواسطة tham1010 ; 09-04-2013 الساعة 09:57

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة
    متشكر لحضرتك جدا... أين أماكن سوق المستعمل فى القاهرة هل من الممكن أن تدلنى؟ ثمن الكارت دة كام لو جديد؟؟؟

هى الكروت اللى قلت عليها فوق مش تشغل اى لعبة من الالعاب اللى فوق لو حتى على اقل إعدادت للعبة؟ أعتقد أن الكارتين اللى فوق افضل من المثبت عندى على المازر بورد وانا كنت بشغل مافيا 1 ولكن بتكون مكسرة الصورة جامد ومشلفطة ولكن كانت بتشتغل...

أيهما افضل من حيث الاداء منتجات شركة ATI أم Nivada
    بخصوص اماكن البيع لا استطيع مساعدتك لاني غير موجود في مصر
    البطاقات اللي بطاقات ضعيفة الالعاب ستعمل طبعا لكن لا تتوقع منها الكثير والافضل شوف البطاقة 6670
    وبالنسبة لشركة AMD وشركة NVIDIA مفيش شركة افضل من الاخرى كل شركة عندها بطاقات تقارن مع بطاقات من نفس الفئة
    unexpected out

عضو

بخصوص اماكن البيع لا استطيع مساعدتك لاني غير موجود في مصر
    البطاقات اللي بطاقات ضعيفة الالعاب ستعمل طبعا لكن لا تتوقع منها الكثير والافضل شوف البطاقة 6670
    وبالنسبة لشركة AMD وشركة NVIDIA مفيش شركة افضل من الاخرى كل شركة عندها بطاقات تقارن مع بطاقات من نفس الفئة

شكرا لرد حضرتك.. هبحث عنه وأشوف اقدر اجيبة من اين... أسمح لى اسأل حضرتك... حضرتك قلت ان الكارتين اللى قلت عليهم هيشغلوا الالعاب ولكن مثلا فى اقل أعدادت للعبة ولكن هتشتغل صح؟؟؟ أنا مش عاوز اكثر من إنها تشتغل مش مهم دقة وضوح الصورة ولكن على الاقل هتكون فى صورة مش مكسرة وكل شوية اللعب تعمل تقفل بسبب وجود خطأ كما يحدث فى لعبة Mafia>>

أنا بستطيع اشغل كل نسخ لعبة Gata بإعدادت الجهاز البسيط بتاعى والكارت 256 الBuilt in على المازر بورد..... هل فهمت صح من حضرتك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عضو فضي الصورة الرمزية الحياة وهلة

شكرا لرد حضرتك.. هبحث عنه وأشوف اقدر اجيبة من اين... أسمح لى اسأل حضرتك... حضرتك قلت ان الكارتين اللى قلت عليهم هيشغلوا الالعاب ولكن مثلا فى اقل أعدادت للعبة ولكن هتشتغل صح؟؟؟ أنا مش عاوز اكثر من إنها تشتغل مش مهم دقة وضوح الصورة ولكن على الاقل هتكون فى صورة مش مكسرة وكل شوية اللعب تعمل تقفل بسبب وجود خطأ كما يحدث فى لعبة Mafia>>

أنا بستطيع اشغل كل نسخ لعبة Gata بإعدادت الجهاز البسيط بتاعى والكارت 256 الBuilt in على المازر بورد..... هل فهمت صح من حضرتك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    صديقى Unexpected يريد ان يخبرك بأن هذه الكروت ضعيفة جدا .. وادائها فى الالعاب سوف يجعلك تندم على شرائها

لان كل الالعاب سوف تعمل على اقل اعدادت مع اقل دقة وهناك العاب كثيرة لن تستطيع لعبها بسبب التقطيع ..

باختصار هذه الكروت جيدة لمشاهدة الافلام .. اما بالنسبة للالعاب فهى لا تصلح لها اساسا

ممكن تصلح للعبة زوما او الفراخ :D

عضو

خلاص نعلى الميزانية شوية ونستنى شويتين لحد ما نجمع قرشين...

هو الكارت المقصود يا أخ unexpected هو التالى

https://store.arabhardware.net/hardw...-100326lp.html

ثمنه 625 جنية جديد... هو أنا عندى سؤال تقنى شوية. الواحد يخلى باله من أيه علشان يعرف إذا كان الكارت دة يشغل الالعاب ام لا. يعنى ما هو الرقم او العنصر الذى يجب ان يوجد فى الكارت حتى يشغل الالعاب العالية بسهول. أسأل هذا السؤال لان فى كروت بتصل إلى 8000 جنية مصرى وهذا أسعار جنونية طالما ان كارت 600 جنية مثلا يشغل نفس اللعبة وبنفس السهول... مش فاهم الحقيقة

خلاص نعلى الميزانية شوية ونستنى شويتين لحد ما نجمع قرشين...

هو الكارت المقصود يا أخ unexpected هو التالى

https://store.arabhardware.net/hardw...-100326lp.html

ثمنه 625 جنية جديد... هو أنا عندى سؤال تقنى شوية. الواحد يخلى باله من أيه علشان يعرف إذا كان الكارت دة يشغل الالعاب ام لا. يعنى ما هو الرقم او العنصر الذى يجب ان يوجد فى الكارت حتى يشغل الالعاب العالية بسهول. أسأل هذا السؤال لان فى كروت بتصل إلى 8000 جنية مصرى وهذا أسعار جنونية طالما ان كارت 600 جنية مثلا يشغل نفس اللعبة وبنفس السهول... مش فاهم الحقيقة
    انت ايضا ممكن تتجة للبطاقات المستعملة وتحضر نفس البطاقة مستعملة وارخص بالسعر
    المهم بخصوص البطاقات هو الموضوع شرحة طويل شوية
    لكن ححاول شرحة بطريقة سهلة
    شوف اخي لديك مثلا بطاقات AMD
    لنفرض اني اتكلم عن بطاقات فئة HD 6xxx لا تأخد بطاقة اقل من بطاقة مثل HD 6670 وعندما يصبح رقم البطاقة اعلى اي يعني تقدم اداء افضل مع الالعاب
    المقصود بأداء افضل لنفرض مثلا انك تلعب على دقة 1650... هنا انت تستطيع ان تلعب على اعلى دقة موجودة لديك مع تفعيل خيارات اخرى في اعدادات العبة الى medium والعبة تكون سلسة
    ولو احضرت بطاقة برقم اعلى مثل HD 6770 دي طبعا تقدم اداء افضل وممكن تستطيع ترفع باقي اعدادات العبة الى High
    وبأختصار عندما يكون اخر ثلاث ارقام في اسم بطاقات AMD اعلى اي يعني البطاقة تقدم اداء افضل مع الالعاب
    نأتي لموضوع البطاقات اللي سعرها مرتفع جدا دي بكل بساطة انت لو قمت بشراء احد البطاقات دي راح تستطيع تشغيل جميع الالعاب على اعلى اعدادات وافضل جرافيكس لمدة جيدة من الزمان وطبعا الالعاب ستكون سلسة جدا وجرافيكس خارق
    لكن الامر دة لا يعتمد على البطاقات الفئة الضعيفة لانك ممكن تشغل كم لعبة على اعدادات معينة وممكن مع الالعاب الاحدث تحتاج تقلل بعض الاعدادات لكي تصبح العبة سلسة
    وفي الاخير اتمنى ان يكون وصلك المعنى
    unexpected out

عضو

انت ايضا ممكن تتجة للبطاقات المستعملة وتحضر نفس البطاقة مستعملة وارخص بالسعر
    المهم بخصوص البطاقات هو الموضوع شرحة طويل شوية
    لكن ححاول شرحة بطريقة سهلة
    شوف اخي لديك مثلا بطاقات AMD
    لنفرض اني اتكلم عن بطاقات فئة HD 6xxx لا تأخد بطاقة اقل من بطاقة مثل HD 6670 وعندما يصبح رقم البطاقة اعلى اي يعني تقدم اداء افضل مع الالعاب
    المقصود بأداء افضل لنفرض مثلا انك تلعب على دقة 1650... هنا انت تستطيع ان تلعب على اعلى دقة موجودة لديك مع تفعيل خيارات اخرى في اعدادات العبة الى medium والعبة تكون سلسة
    ولو احضرت بطاقة برقم اعلى مثل HD 6770 دي طبعا تقدم اداء افضل وممكن تستطيع ترفع باقي اعدادات العبة الى High
    وبأختصار عندما يكون اخر ثلاث ارقام في اسم بطاقات AMD اعلى اي يعني البطاقة تقدم اداء افضل مع الالعاب
    نأتي لموضوع البطاقات اللي سعرها مرتفع جدا دي بكل بساطة انت لو قمت بشراء احد البطاقات دي راح تستطيع تشغيل جميع الالعاب على اعلى اعدادات وافضل جرافيكس لمدة جيدة من الزمان وطبعا الالعاب ستكون سلسة جدا وجرافيكس خارق
    لكن الامر دة لا يعتمد على البطاقات الفئة الضعيفة لانك ممكن تشغل كم لعبة على اعدادات معينة وممكن مع الالعاب الاحدث تحتاج تقلل بعض الاعدادات لكي تصبح العبة سلسة
    وفي الاخير اتمنى ان يكون وصلك المعنى
    متشكر على الرد والتوضيح....

أنا تقريبا فهمت الوضع. حضرتك لما اخترت لى الكارت 6670 كان من اجل تأمين أداء جيد بشكل عام على معظم الالعاب ولو مثلا فى لعبات جديدة ظهرت اقدر اشغلها برضوا على الاعداد الاقل low لان الكارت هيكون قادر على هذا. اما لو اشتريت كارت ضعيف فهو هيشغل لى بعض الالعاب وليس كلها وفى المستقبل ممكن مش يشغل معظم الالعاب لان كل شوية الجرافك بيزداد تعقيد وهجد بعد سنة مثلا انى مش اقدر اشغل إلا الالعاب النسخ السابقة. هل هذا هو المقصود...

أنا خايف بس من حكاية المستعمل دى. هنا فى مصر محدش بيبيع حاجة إلا لما يكون متهالكة تماما ومش عارف إذا كان فى كروت مستوردة من برة علشان نقول انها ممكن كون كفأة. اخاف اشترى واحد مستعمل ويطلع مضروب وفلوسى تطير بدون فائدة وخاصة ان الكروت كلها صينى يعنى مضروبة اصلا قبل ما تشتغل وهى جديدة...

هو فى سؤال معلش. أيه الكارت اللى ممكن ترشحة ويكون اقل قدر بسيط من 6670... حاجة ممكن تشغل الالعاب على مثلا على أعداد Low مثلا ويكون ارخص شوية من 620 جنية

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المفضلات