صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 23

الموضوع: ارجو المساعدة فى شراء شاشة 3d

عضو

ارجو المساعدة فى شراء شاشة 3d

الاخوة الكرام ارجو المساعدة فى اختيار شاشة 3dامامى اختيارين اولا SAMSUNG S27A950D 27" 2ms Full HD 3D او الاسوسASUS VG278H LED 120Hz بالنسبة للكارت gtx570 المعالج 3930

وايهما افضل فى سيستم ال3d

مشرف سابق الصورة الرمزية Ťắќľắḿḿ

رد: ارجو المساعدة فى شراء شاشة 3d

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماجدرمضان مشاهدة المشاركة
    الاخوة الكرام ارجو المساعدة فى اختيار شاشة 3dامامى اختيارين اولا SAMSUNG S27A950D 27" 2ms Full HD 3D او الاسوسASUS VG278H LED 120Hz بالنسبة للكارت gtx570 المعالج 3930

وايهما افضل فى سيستم ال3d
    الاثنين جيدتين اخي خذ الارخص
    و اذا الميزانية مش فارقة معاك خذ الازوس

عضو برونزي

انا عندى الاولى و انصحك بالتانية علشان انت كارت انفيديا و الشاشة الاولى حلوة بس فيها مشكلة فى الاضاءة ( الجزء الايسر)
    [CENTER][video=youtube;Qw9FT4hcbVw]https://www.youtube.com/watch?v=Qw9FT4hcbVw[/video]

[/CENTER]
    [CENTER][B][SIZE=4][FONT=arial black][COLOR=#0000FF]
    لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
    [/COLOR][/FONT][/SIZE][/B][/CENTER]

عضو فضي

الافضل من الاثنين تليفزيون ال جى باسيف ثرى دى 32 بوصة وسيعمل مع مواصفاتك بسلاسة على الكمبيوتر لاكن ثمنه اغلى شوية لاكن افضل كتير جدا لا يوجد به جوستينج نهائى بيشغل الثرى دى على 120 هرتز وكمان نظاراته رخيصة جدا ويكفى ان حجمه اكبر ومعدل التباين بتاعه اعلى لانه تليفزيون ويمكنك استخدام ماوس واير لس وكيبورد موضوع بعيد مسافة 50 سم عن الشاشة لافضل تجربة ثرى دى وبصراحة منصحكش بالشاشتين الى فوق غير لو مش معاك تشترى التليفزيون

مشرف سابق الصورة الرمزية Ťắќľắḿḿ

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rulezz مشاهدة المشاركة
    انا عندى الاولى و انصحك بالتانية علشان انت كارت انفيديا و الشاشة الاولى حلوة بس فيها مشكلة فى الاضاءة ( الجزء الايسر)
    احمدك يا رب اخيراً ظهرت يا حسام فينك يا راجل مش باين؟

عضو فضي

اخى فى حالة رفضك لفكرة التليفزيون من رأى تشترى سامسونج لان انها افضل فى الصورة وافضل فى سعر النظارات كما ان الماركة لها سمعة طيبة كما انبهك ان فى شاشة aoc 27 باسيف ثرى دى افضل من الشاشتين فى تقنية الثرى دى فقط لاكن لاتدعم 120 هرتز فى التو دى كما ان الوانها وجودة صورتها ممكن يكونو اقل لاكنتستطيع تظبيطها من نيفيديا كنترول بانل وطبعا الماركة مش مشهورة اوى لاكن سمعت انها تبع شركة كبيرة هبقى ابحث واشوف تبع شركة ايه كده امامك كل الخيارات المتاحة

عضو

الاخوة الكرام اشكركم بشدة ولكن الشاشة السامسونج خلصت ومش موجودة عند هاى اند ومش موجود غير الاسوس عند ماكسيموم وعاملة اربعة الاف واربع مائة جنيها انا شايف الاسوس بدعم الكارت النفديا بس قرات ان الالعاب يجب ان تكون دعم نفديا ايضا يعنى ايه وانك تضطر شراء العاب نفديا طيب الالعاب اللى احنا بنلعبها ده ايه المانع انها تشتغل ثرى دى ولو فيه تليفزيون 32 بوصة ثرى دى بدون مشاكل عايز اعرف موديله بالظبط انا مش مهم السعر لو الاسوس افضل اجيبه اهم حاجة مش عايز ادبس واواجه مشاكل برامج والخخ ومشاكل الشاشات عايز حاجة من الاخر مافيهاش مشكلة علشان انا موسوس وممكن لو لقيت فيها عيب احطمها علشان لاتظهر امامى ثانيا فارجوكم ساعدونى اكثر وشكرا لكم

عضو فضي

نصيحة منى اشترى تليفزيون ال جى 32 بوصة وابقى جربه قبل ما تشتريه وشوف الثرى دى فيه
    للأسف اصدار 32 بوصة من ال جى اختفى من السوق كان فى اصدار اسمه lg 3d tv 6690 smart ,وواحد تانى 4410 لو لقيت واحد منهم هيبقى افضل شئ اصلا شكلهم خلصو وبالنسبة للتليفزيون هتستخدم برنامج تراى ديف مجانى لتشغيل كل حاجة الصور والافلام واللالعاب

عضو

طيب ياخى سؤال مهم وخطير لو عايز العب مثلا بيس 2013 لعبة عادية ممكن العب بالدقة الفولhd بدون نقصان مش مهم الافلام اهم حاجة الجمز الدقة حتتغير زى ما حضرتك ذكرت ان الدقة بتقل والحل ان تبتعد قليلا عن الشاشة الكلام ده فى الافلام الثرى دى لكن الامر فى الالعاب العادية هل الدقة بتتغير ولا زى مانت عايز

مشرف سابق

الشاشتين ممتازيين يا اخى
    لكن انصحك بالشاشة دى
    ASUS VG278H LED 120Hz

عضو

تم شراء الشاشة المذكورةASUS VG278H LED 120Hz ولكن انا نادم لشرائها لما سمعت عن اضرار ال3d على المخ والعين هل هذا الكلام صحيح

مشرف سابق

تم شراء الشاشة المذكورة
    ASUS VG278H LED 120Hz ولكن انا نادم لشرائها لما سمعت عن اضرار ال3d على المخ والعين هل هذا الكلام صحيح

بكل امانة انا قريت اخبار كتير عن اخطار التقنية دى وكل الاراء بتأكد ان التقنة دى لها اضرار كتير

وعشان اختصر عليك دة خبر من جريدة اليوم السابع من فترة

اتجاه لتقليل الاعتماد على تقنية «3D» بعد تحذيرات من أضرارها على العين

حالة من القلق انتابت العاملين فى صناعة السينما الأمريكية بعد التحذيرات التى أطلقتها شركة «سونى أون لاين» مؤخرا حول الأضرار الكبرى التى تهدد عين المتفرج خاصة الأطفال فى حال متابعة الأعمال المقدمة بتقنية ثلاثية الأبعاد 3D، سواء على شاشة السينما أو عبر شاشات البلازما فى المنازل، والتى انتشرت بشكل كبير فى الآونة الأخيرة فى الولايات المتحدة، وأفاد تقرير على موقع الشركة الالكترونى أن أضرارا جسيمة قد تقع لعين المتفرج تتسبب فى ضعف الإبصار.
    وقال دكتور «جيمس سالز» الأستاذ بالأكاديمية الأمريكية للبصريات إنه لم يرد إلى الأكاديمية حتى الآن أو إليه فى عيادته أى حالات تشكو من متاعب فى الإبصار بسبب متابعة الشاشات ثلاثية الأبعاد، لكن ذلك لا ينفى أن متابعة تلك الشاشات تستلزم جهدا أكبر من عين المتفرج عنه فى حال متابعة الأعمال على شاشات ثنائية الأبعاد 2D، حيث قد يصاب المتفرج بأعراض جانبية مثل تعب وإرهاق العينين أو صداع الرأس أو الإحساس بالإجهاد العام، وربما هذا ما دفع شركة «سونى» لإطلاق تلك التحذيرات، حتى لا يشكو المتفرجون من حالات أو أعراض غريبة عقب التعرض لتلك الشاشات، وليتفهموا ما يحدث لهم.

وحذر «سالز» من مخاطر تعريض الأطفال وتحديدا الأقل من خمس سنوات لتلك الشاشات، لأن عين الطفل خاصة فى أعوامه الثلاثة الأولى تكون تحت التطوير، وإذا أصابها الضرر من تلك الشاشات قد يحتاج إلى الجراحة لتصحيح الإبصار مبكرا.
    تسبب ذلك التقرير فى إثارة المخاوف لدى عدد من الاستديوهات والشركات الإنتاجية خوفا من إحجام الجمهور عن مشاهدة الأفلام بتلك التقنية التى زاد انتشارها بشكل كبير فى العامين الأخيرين، بعدما تسابقت تلك الشركات للاستعانة بالـ3D فى صناعة عدد كبير من أفلامها المقبلة، نظرا لما حققته من واقعية وجاذبية أدت إلى الإقبال الكبير عليها من الجمهور، واتجاه عدد كبير من المخرجين لتقديم أفلامهم بها، وليس صناع الأفلام التجارية فقط، فقد أعلن كل من «ستيفن سبيلبيرج» و«ستيفن سودربيرج» و«مارتن سكورسيزى» عن اتجاههم لتنفيذ أفلامهم بالـ3D، بعد النجاح الكبير الذى حققه المخرج «جميس كاميرون» فى فيلم «أفاتار» الذى تجاوزت إيراداته المليارى دولار، ولم يعد تقديم الأفلام ثلاثية الأبعاد مقتصرا على أفلام الرسوم المتحركة أو الخيال العلمى، إلا أن بعض الشركات خاصة التى تعمل فى تصنيع شاشات عرض الأفلام بتقنية الـ3D وأيضا النظارات المخصصة لها قللت من أهمية هذه التحذيرات، واتهمت شركة «سونى أون لاين» بإثارة هذا الفزع كى لا تواجه دعاوى قضائية مستقبلا فى حال حدوث أى أضرار لمشاهدى الأفلام أو الشاشات المنزلية، ولغلق باب المطالبة بتعوضيات مادية.

خلاص يبقى متستخدمهاش استخدم الشاشة عادى لكن متسخدمش النظارات ولا التقنية

عضو

طيب ليه بقى محدش حذرنا قبل ما نشترى وندفع مبلغ كبير وكنا وفرنا بس بينى وبينك انا افضل ان امتلك التقنية حتى ولو لن استخدمها على ان اظل اتمنى ان امتلكها ولا احصل عليها ولا ايه

مشرف سابق

طيب ليه بقى محدش حذرنا قبل ما نشترى وندفع مبلغ كبير وكنا وفرنا بس بينى وبينك انا افضل ان امتلك التقنية حتى ولو لن استخدمها على ان اظل اتمنى ان امتلكها ولا احصل عليها ولا ايه
    هيا اراء وكل واحد لية وجهة نظر بس الاعلان عن مخاطر تقنية 3D كان منذ قريب وليس منتشر اوى فى البلاد العربية يعنى هما لسة بيحاول يحلو المشكلة دى
    بس شكلها كدة ملهاش حل وهيضطر بألغاءها
    على كل حال زى منتا قولت انت عندك التقنية وتمتلكها يبقى خلاص اشبعت رغبتك فى امتلاك الحاجة

عضو

هههههههههه الله ينور عليك :ah7:

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات