صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 55

الموضوع: فى رايكم هل رامات 8 جيجا كافية الان ؟ لفتح صفحات نت كتير و صفحات يوتيوب كتير

عضو فضي الصورة الرمزية ahmed601

Question فى رايكم هل رامات 8 جيجا كافية الان ؟ لفتح صفحات نت كتير و صفحات يوتيوب كتير

فى رايكم هل رامات 8 جيجا كافية الان ؟ لفتح صفحات نت كتير و صفحات يوتيوب كتير و للرندر للافلام و للالعاب ؟

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

رد: فى رايكم هل رامات 8 جيجا كافية الان ؟ لفتح صفحات نت كتير و صفحات يوتيوب كتير

ولماذا تتعب نفيسك يا اخي انت لديك رامات بحجم 16GB جرب اعمل جميع الاختبارات التي تريدها مع الانتباة للوقت
    وبعد ذلك فم بفك 8GB وخليك على 8GB واعمل نفس الاختبارات التي جربتها مع الحجم 16GB مع الانتباة للوقت وستعرف بنفسك
    هل يوجد فرق ملحوظ فعلا
    وانت عارف التجربة خير دليل
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضو محترف الصورة الرمزية M o h a m a d

رد: فى رايكم هل رامات 8 جيجا كافية الان ؟ لفتح صفحات نت كتير و صفحات يوتيوب كتير

4G كافية مع الألعاب
    أما مع البرامج وخصوصا الرندر والتصميم فكلما كانت أكبر كان أفضل

مشرف سابق

رامات 4 جيجا اكتر من كافيه مع الاعاب

فمابالك 8 جيجا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ữńếẋṕếčťẽđ مشاهدة المشاركة
    ولماذا تتعب نفيسك يا اخي انت لديك رامات بحجم 16GB جرب اعمل جميع الاختبارات التي تريدها مع الانتباة للوقت
    وبعد ذلك فم بفك 8GB وخليك على 8GB واعمل نفس الاختبارات التي جربتها مع الحجم 16GB مع الانتباة للوقت وستعرف بنفسك
    هل يوجد فرق ملحوظ فعلا
    وانت عارف التجربة خير دليل
    انا الشى الوحيد الية لاحظتة و مش عارف اية علاقتة بالرمات ؟ برنامج progdvb كنت بشغل قنوات HD على رامات 8 جيجا بكرت الشاشة الانترنل فى المعالج i7 3770k المهم لاحظة ترميش فى الصورة بعد تذويد الرمات الى 16 جيجا اختفى الترميش ؟ بس بالنسبة للرمات ال 8 جيجا كنت بستخدم متصفح فيرفكس فتحة اكتر من Tan لقيت استهلاك الرمات يصل الى 5.5 جيجا هل حد جرب يفتح اكتر من صفحة نت فى نفس الوقت ؟ و يرى استهلاك الرمات ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmels مشاهدة المشاركة
    رامات 4 جيجا اكتر من كافيه مع الاعاب

فمابالك 8 جيجا
    4 جيجا كافية بس فى حالة انك مش هتستخدم برامج ذى الفرجول ماشين يعنى بتشغل اكتر من نظام تشغيل فى نفس الوقت لهدف التجربة لشى معين برنامج مثلا لا يعمل على window 7 عاوز تشغله على xp و فى نفس الوقت مش عاوز تسطب xp على الجهاز او مثلا لو عاوز تجرب نسخة وندوز محملها من النت بدون تسطيب انا اصلا جهازى القديم كان معالج crore 2 duo e6600 و المذربورد gigabyte p965 ds كنت شاريها مخصوص علشان دعمها للرمات 8 جيجا و كنت مركب بالفعل رامات 8 جيجا بس مش عارف بحس بفرق فعلا فى السرعة بين لما تركب رامات 4 جيجا او 8 بالرغم ان الوندوز لا يستغل كل مساحة الرمات ال 4 او ال 8 جيجا و بالنسبة للمذربورد الية عندى الان تاخد الى 32 جيجا رام و بالنسبة للباص تاخد الى 2400 ميجا باص بس فى ناس كتير قالم لا يوجد فرق بين الباص 1600 و الباص 2133 ؟؟؟؟؟ تقريبا المعالج لا يستغل الباص بكفائة اكتر من 1600 بيبقى شايفها مثلا 2133 و لكن مش شغالة بكفئتها مثلا ؟ و ايضا سمعت ان مشاكل الرمات المرتفعة فى التردد هو درجة حراررتها بتبقى مرتفعة عن باص 1600 ؟؟؟ و لكن بشكل عام هردات SSD ممكن فى المستقبل و الله اعلم تحل محل الرمات بمعنى الرمات زمان كانت مستخدمة لسبب ان الهردات ميديا و بطيئة بالنسبة للبروسيسور لكن هردات SSD اذا وصل سرعتها مثل سرعة الرمات اذن هل يبقى فى حاجة لتركيب الرمات طالما نفس السرعة ؟

مشرف سابق الصورة الرمزية azzelden

هو زى ما قال اخى حنا تقدر تعمل تيست بنفسك وتقولنا انت النتيجة
    وبالنسبة لى انا
    كنت شغال على رامة كينج ستون 4 جيجا 1600 ومعالج i3 2100 والدنيا كانت تمام قوى جيمز وتصفح
    وكنت بفتح صفحات كتير وعلى اكتر من متصفح فى نفس الوقت
    والان شغال على الامكانيات الفى التوقيع وبرضو تمام قوى
    وزى ما قال اخى محمد امتى يفضل استخدام رامان 16 جيجا
    وموضوع تردد الرام اتكلمنا فيه كتير جدا قبل كده انه مافيش فرق واعلى معدل استفاده بيكون على 1600
    لكن ان شخص استخداماته لا تحتاج ل 16 جيجا رام ويشتريها انا شايف انه تبذير على الفاضى
    يعنى ثمن ال 8 جيجا رام الواحد كان ممكن يستفاد بهم فى حاجة تانية افضل وتنفعه بجد
    يعنى هى بتبقى تقديرات على حسب استيعاب الشخص وفهمه للاشياء
    ممكن الواحد يبقى تقديره غلط وواحد يبقى تقديره صح

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة azzelden مشاهدة المشاركة
    وبالنسبة لى انا
    كنت شغال على رامة كينج ستون 4 جيجا 1600 ومعالج i3 2100 والدنيا كانت تمام قوى جيمز وتصفح
    وموضوع تردد الرام اتكلمنا فيه كتير جدا قبل كده انه مافيش فرق واعلى معدل استفاده بيكون على 1600
    لكن ان شخص استخداماته لا تحتاج ل 16 جيجا رام ويشتريها انا شايف انه تبذير على الفاضى
    مع استخدام الرمات ال 8 جيجا كان فى ترميش على قنوات ال HD كانت الصورة بتقطع ده مع كرت الشاشة فى المعالج و لكن مع زيادة الرمات الى 16 جيجا اختفى التقطيع فى قنوات ال HD فما تفسيرك لذلك ؟ بالنسبة للهردات ال SSD لاحظة فيها شى غريب فى الهرد Kingstone hyperx 120 GB كنت اعتقد ان هرد 64 جيجا اكتر من كافى لانى كنت بسطب الوندوز على الهرد HDD العادى و برتشن 50 جيجا مكنش بيستهلك الا 20 جيجا من مساحة الهرد و بعد تسطيب البرامج و تحديث الوندوز بيستهلك 30 جيجا بالكتير و يتبقى 20 جيجا لكن لما حطية الهرد SSD 120 الوندوز بعد تسطيبة و تحديثة واخد من الهرد ال 120 61 جيجا و متبقى فقط 50 جيجا لو كانت المساحة 64 كان اية الحل دلوقتى ؟ و لاحظة برضة ان المعالج i7 3770k شره فى استخدامة للرمات اكتر من core 2 duo بكتير ده ممكن يرجع للمعالج الرسومى فى الكرت و تعدد الانوية و الهيبر تريدنج ممكن كل نواة بتاخد جزء من الرمات يعنى كا انها على 4/8 اكتر من 2 كور مع معالج كور 2 ديو و الوندوز لا يوجد فية اى فيرس ولا سباى وير

وبالنسبة لى انا
    ادى مشكلة استهلاك مساحة كبيرة فى هردات ال SSD مع الوندوز عنها من HDD العادى دة غير ان تعدد الانوية شره فى استهلاك الرمات ! https://www.tomshardware.com/forum/3...rd-drive-space

من الممكن عملية الكومبريشن للداتا فى الهردات HDD افضل منها فى SSD :confused:

ده استهلاك الرمات لما بفتح Tab كتير على الانترنت اكسبلورر :D و لكن على فيرفوكس الاستهلاك ممكن يصل الى 5.5 جيجا للتصفح فى النت فقط :D

وبالنسبة لى انا
    انت بتستخدم برامج الفرجول ماشين ؟ مع رام 4 جيجا كانت سئ جدا لو حبيت تستخدم مثلا وندوز 7 ووندوز 8 وهمى لان اى وندوز من دول لازم تخصص له رامات عالية و بالنسبة لنااس الية بتستخدم ماكنتوش برضة بيحتاج رامات عالية و لكن انا كا استخدام كنت استخدم الفرجول ماشين لبعض البرامج و سعات بستخدم linux فى الفرجول ماشين بس بشكل عام الوندوز شره فى الرمات اكتر من linux ubuntu او لينوكس سيلكوير اللينوكس كل شى تسطبة بالترمنال و مبيخدش مساحة كبيرة من الرمات رامات 8 جيجا فعلا كافية و لكن انا لما جربة متصفح ذى الفيرفوكس لقيتة بيرتفع جدا فى استهلاك الرام بيصل الى 5.5 جيجا و قابل لزيادة لو فتحة صفحات نت تانية
    بس بشكل عام مشكلة الرمات لو انت جبة 8 جيجا و بعد سنة او 2 عاوز تزود رامات هتلاقى مشكلة التردد هيختلف و الموديل و لازم تبيع القديمة و ممكن كمان متلاقيش رمات DDR 3 فلو جبة رامات زيادة و تفيض مش هتفكر تغيرها لحد ما تحدث الجهاز من جديد ذى موضوع البورسبلاى بالظبط لو جبتة زيادة و يفيض عمرك ما هتفكر تغيرة و لو جبتة مثلا 500 واط و حبيت فى المستقبل تزود كرت شاشة تانى هتطر تغير بورسبلاى الخ المهم الجهاز يشتغلة اد 4 او 5 سنين بدون اى مشاكل
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmed601 ; 26-05-2013 الساعة 10:15

عضو فضي الصورة الرمزية Dr.Hsen

ال 8 جيجا كافيه جدا انا استخدمة 8 كورس اير في شغل الريندرز اخيرا و شايف انها مثاليه في ادائها عن ال ال12 جيجا الكنج ستون اللي استخدمتها 8+4 ...

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

والله يا اخ احمد انت تاعب نفسك من البداية اخبرتك قم بتجربة الامر على عدة احجام رام وستلاحظ ان كان يوجد فرق يستحق بنفسك
    والتجربة خير دليل كما اخبرتك
    عموما انا استخدم رامات بحجم 4GB لكن عندي النظام نسخة 32Bit اي يعني يقرأ حجم الرامات 3.50GB فقط وطبعا استخدامي للجهاز تصفح نت والعاب
    والرامات عندي اكثر من كافية انظر الى الصورة
    لاحظ ما هي البرامج التي تعمل مع الجهاز وانظر الى استهلاك الرامات
    Battlefield 3+CPU-Z+HWMonitor+MSI Afterburner+صفحة واحدة Google Chrome+اربع صفحات من internet explorer+Paint+photoshop +Winrar+Steam+µTorrent+ microsoft office word+windows live messenger +ANTIVIRUS

طبعا انا اتكلم عن نفسي مستخدم عادي العاب تصفح ومشاهدة افلام

التعديل الأخير تم بواسطة unexpected ; 31-05-2013 الساعة 09:05
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ữńếẋṕếčťẽđ مشاهدة المشاركة
    والله يا اخ احمد انت تاعب نفسك من البداية اخبرتك قم بتجربة الامر على عدة احجام رام وستلاحظ ان كان يوجد فرق يستحق بنفسك
    والتجربة خير دليل كما اخبرتك
    عموما انا استخدم رامات بحجم 4GB لكن عندي النظام نسخة 32Bit اي يعني يقرأ حجم الرامات 3.50GHZ فقط وطبعا استخدامي للجهاز تصفح نت والعاب
    والرامات عندي اكثر من كافية انظر الى الصورة
    لاحظ ما هي البرامج التي تعمل مع الجهاز وانظر الى استهلاك الرامات
    Battlefield 3+CPU-Z+HWMonitor+MSI Afterburner+صفحة واحدة Google Chrome+اربع صفحات من internet explorer+Paint+photoshop +Winrar+Steam+µTorrent+ microsoft office word+windows live messenger +ANTIVIRUS

طبعا انا اتكلم عن نفسي مستخدم عادي العاب تصفح ومشاهدة افلام

الواضح من الصورة استاذ حنا انك مستهلك من الرمات 2.68 جيجا يعنى متبقى فقط 0.82 تعتبر ليست اكتر من كافية لانها لو اكتر من كافية لا يزيد استهلاك الرمات عن النص يعنى بالكتير 60 % لازم برضة يبقى فى شوية بحبحة و لكن بالنسبة لنظام التشغيل 32 بيت هو اخرة كده و لكن اخى متوقع خلال السنوات القادمة ان يختفى نظام التشغيل 32 بيت فى حالة لما البرامج هتبقى متطلبتها اعلى من 4 جيجا رام و بالنسبة للرمات بشكل عام هى ذى الهرد ديسك على اد ما تديلة على اد ما يتملى يعنى ممكن انت تجيب هرد 4 تيرا و تروح بية للاصدقائك تاخد العاب قديمة و جديدة و افلام و افلام بلورى و تمله الهرد هتلاقية خلص على الاخر ال 4 تيرا و فى ناس بيبقى عندهم الهرد 1 تيرا و شيفة اكتر من كافى يعنى مبيحملش افلام من النت مبيتفرجش على افلام و استخدامة تصفح نت فقط مع شوية برامج اوفيس على شوية ملفات ورد الرمات كذلك كل ما تفتح برامج اكتر كل ما تاخد يعنى مثلا ممكن اعمل الاتى اشتغل رندر فى فيلم عندى و فى نفس الوقت فاتح كرت الستالايت و بتفرج على التلفزيون و فى نفس الوقت بتصفح مواقع نت فديو ذى اليوتيوب الخ هتاخد كتير من الرمات ( ولكن اخى فى سؤال مهم انا مع الرمات لما كانت 8 جيجا و جربتها لقيت الجهاز مش فى نفس سرعته لما ركبة الرمات ال 16 جيجا بالرغم ان الوندوز لا يستهلك الا 2.6 جيجا او 3 جيجا رام بالكتير السرعة الية بحسها دى مع زيادة الرام هل حقيقى ام احساس يعنى علشان حاسس انى حاطط رامات كبيرة ؟ ) و لكن العيب فى المذربورد عندى انها لا تدعم Quad Channel Memory لو فيها خاصية ذى دى كان يبقى الفرق كبيررر يعنى بدل ما اركب رامات مثلا 8 جيجا قطعتين كنت ركبتهم 2*4 على اربع قطع الخ بتزود الباص للرمات الضعف فى اربعة بس بالنسبة للاستهلاك البروسيسور فى اللاعاب لديك 75 % لما جربة على لأعبة crysis 3 مع المعالج i7 3770k الاستهلاك لا يتخطى 40 % او 50 % و ينزل تانى كذلك مع افلام الاتش دى مع معالج core 2 Duo كان يصل الاستهلاك الى 60 % على ما اتذكر و اللالعاب الى 100 % و كان بياخد ساعة و نص فى عمل الرندر :D
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmed601 ; 27-05-2013 الساعة 00:13

صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المفضلات