النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: محتار جدا في الاختيار مابين الجهازين hp probook 4540s وجهاز dell inspiron 5521

عضوية جديدة

Question محتار جدا في الاختيار مابين الجهازين hp probook 4540s وجهاز dell inspiron 5521

انا محتار جدا في الاختيار بين النوعين دول
    وهشرح سبب الحيرة في الجهازين والمقارنة من غير التفاصيل الكتير
    اول حاجة واهمها ( كارت الشاشة )

HP 4540 نوع الكارت هو
    amd radeon hd 7650

اما 5521 dell هنوع كارت الشاشة هو
    amd radeon hd 8730

الاثنين مساحتهم 2 جيجا بس ياتري مين افضل ؟؟؟؟؟

تاني حاجة وهي البروسيسور
    في ال Hp نوع البروسيسور 3210M i5 2.5 ghz

اما DELL نوع البروسيسور 3317U i5 2.6 ghz

'طبعا في فرق بين M و U بس ياتري فرق كبير اوي ولا لا خصوصا ان واضح من الرقم ان ال dell اعلي 3317 مقارنه برقم ال HP وهو 3210

اهم حاجة انا عاوز جهاز يستحمل معايا شغل سنتين لقدام وطبعا الالعاب والبرامج لاني مهندس وبستعمل برامج تقيلة وكمان مدمن العاب

فرق السعر بين الاتنين
    ال dell اغلي ب 250 ج

كمان الرامات في hp 6 جيجا اما ال dell 4 جيجا بس - لكن مش مشكله مكمن ازود الرامات للdell لو هو احسن

اتمني ان حد يرد عليا بسرعه ويوضحلي الفرق بين كروت الشاشة لو سمحتوووووووووووووووووا
    ولو حد جرب اي الجهازين يقولنا رايي فيهم ايه ؟؟!!

عضوية جديدة

رد: محتار جدا في الاختيار مابين الجهازين hp probook 4540s وجهاز dell inspiron 5521

مشاهدات 33 بدون ولا رد !!!!!!!!!!!!!11

مشرف سابق الصورة الرمزية arsenal_henry

رد: محتار جدا في الاختيار مابين الجهازين hp probook 4540s وجهاز dell inspiron 5521

الديل والكارت 8730 افضل بكتير من 7650 .. لكن البروسيسور في الاتش بي اسرع من في الديل، بروسيسور الديل موفر للطاقة ويدي عمر اكبر للبطارية ..
    احد الاعضاء هنا كان اشترى الديل 5521 وبيشكر فيه ومظهرش معاه مشاكل ..
    تحياتي ,,

عضو برونزي

اخى الكريم انصحك ب HP لانك اذا جبت Dell مش هتستمتع بالالعاب بسبب ان كارت الشاشة قوى و البروسيسور ضعيف
    انا انصحك انك تجيب HP كى تستمتع فى الفترة القادمة بالالعاب خصوصا ان كارت الشاشة 7670
    افضل من ان حضرتك تجيب Dell و تقعد فترة صغيرة تشغل العاب انما هيجى وقت و هتلاقى العاب مش هتشتغل بسبب ضعف البروسيسور

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz مشاهدة المشاركة
    اخى الكريم انصحك ب HP لانك اذا جبت Dell مش هتستمتع بالالعاب بسبب ان كارت الشاشة قوى و البروسيسور ضعيف
    انا انصحك انك تجيب HP كى تستمتع فى الفترة القادمة بالالعاب خصوصا ان كارت الشاشة 7670
    افضل من ان حضرتك تجيب Dell و تقعد فترة صغيرة تشغل العاب انما هيجى وقت و هتلاقى العاب مش هتشتغل بسبب ضعف البروسيسور

بس الكارت في HP هو
    amd radeon hd 7650
    وليس 7
    670

ياتري الكارت 7650 ده كويس !!!؟؟؟

عضو

نصيحة لو مش هتتحرك باللاب كتير جيب جهاز مكتبى ممكن تجمع جهاز ضعف امكانيات اللابين وبنفس السعر ام بقه لو عاوز لاب من راى dell افضل لان البروسيسورات الالترا بتستهلك طاقة اقل فبتحافظ على البطارية اكتر ومتنتظرش انك تشغل الالعاب الحديثة على اعلى من الميديم

عضو ذهبي الصورة الرمزية Mohamed Ibrahim The Unstoppable

لما يكون يااخي الاستخدام العاب يفضل تشتري الجهاز بكارت الشاشة الافضل لان الضعف في البروسيسور وهو u افضل من الضعف في كارت الشاشة لان كارت الشاشة هو المعالج الاساسي للجرافيك واليروسيسور مهم ايضا ولكن الاهم كارت الشاشة يعني من رايي تخليك مع الديل لو استخدامك العاب
    اما لو استخدامك برامج خليك مع hp
    [CENTER][FONT=comic sans ms][SIZE=4][B][COLOR=#ff0000]لا اله الا الله محمد رسول الله[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]

المفضلات