النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: اطلب رائيكم فى برويسير Intel® Pentium® D 930 4MB Cache بدل من intel pentium 4 520 1MB

عضو

اطلب رائيكم فى برويسير Intel® Pentium® D 930 4MB Cache بدل من intel pentium 4 520 1MB

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اطلب رائيكم فى برويسير Intel® Pentium® D 930 3ghz 4MB Cache بدل من intel pentium 4 520 2.8 ghz 1MB

البوردة MSI - G41M-SP120 سوكت 755

هو انا عندى intel pentium 4 520 2.8 ghz 1MB اشعر ببطئ فيه شديد ودرجة حرارته دائمآ فوق 90 الى 92 بمجرد لما افتح حتى المتصفح لاكن فى الوقوف التام تصبح 70 درجة انا كنت عايز اجيب Intel® Pentium® D 930 3ghz 4MB Cache
    سعره رخيص ومتهيئلى انه هيركب على البوردة كنت عايز رائيكم هو انا هلاقى فرق كبير بين الاتنين ودرجة الحرارة تنحل

اصل البرويسير الى عندى الى هو intel pentium 4 520 2.8 ghz 1MB حتى ما يقدم ادائه بسبب درجة الحرارة المرتفعة جدآ

ارجوا الرد وملحوظة ايضآ لو فى برويسير اعلى من Intel® Pentium® D 930 3ghz 4MB Cache ويركب على سوكت 755 بتاع البوردة وبسعر فى حدود 250 وليس اكثر نهائى ممكن الطرح وشكرآ جزيلآ وحاسس بجد انكم هتفدونى

عضو محترف الصورة الرمزية M o h a m a d

رد: اطلب رائيكم فى برويسير Intel® Pentium® D 930 4MB Cache بدل من intel pentium 4 520

وعليكم السلام
    أخي المعالجين أضعف من بعض
    أنصحك بأن تأخد على الأقل core 2 duo مثل core 2 duo E7500 تجده مستعمل في حدود ميزانيتك

عضو

رد: اطلب رائيكم فى برويسير Intel® Pentium® D 930 4MB Cache بدل من intel pentium 4 520

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M o h a m a d مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام
    أخي المعالجين أضعف من بعض
    أنصحك بأن تأخد على الأقل core 2 duo مثل core 2 duo E7500 تجده مستعمل في حدود ميزانيتك
    شكرآ لك على ردك لاكن انا اولآ مش عايز برويسير لالعاب نهائى انا بستخدم 3DMAX2010 وماشى تمام بالمعالج و بالكارت المدمج و راما 4 جيجا بس سعات لما اعمل حجات كتير فى البرنامج بيبقى بطئ و الريندر بيبقى بطئ جدآ فا كنت عايز اجيب Intel® Pentium® D 930 لحل هذه المشكلة وهل انا لو جبت core 2 duo E7500 يستاهل سعره ولا لا اصل انا قولت لو جت على 130 ومش هحس بتعليق فى البرامج عامتآ كلها عادى حلو

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

وعليكم السلام
    طبعا اخي امير المعالج الاخر افضل من معالجك الحالي لكن يجب ان تعلم انة ايضا هذة المعالجات حرارتها مرتفعة تقريبا
    والوضع مع معالجك الحالي يجب ان يكون افضل هل انت متأكد ان المشتت نظيف من الاتربة والمعجون الحراري جديد هذة العوامل تأثر على الحرارة وممكن ايضا تبقى باب الكيسة مفتوح
    وياريت ترفع صورة من برنامج CPU-Z من القائمة Mainboard
    وممكن نعرف حجم الرامات عندك كام؟؟؟
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

أخي برنامج مثل 3DMAX وغيرها من برامج التصميم تحتاج الى معالجات قوية
    وأنا أخترت معالج E7500 لأنه سعره قريب من ميزانيتك والأداء مع البرامج حيكون أفضل من D 930

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ữńếẋṕếčťẽđ مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام
    طبعا اخي امير المعالج الاخر افضل من معالجك الحالي لكن يجب ان تعلم انة ايضا هذة المعالجات حرارتها مرتفعة تقريبا
    والوضع مع معالجك الحالي يجب ان يكون افضل هل انت متأكد ان المشتت نظيف من الاتربة والمعجون الحراري جديد هذة العوامل تأثر على الحرارة وممكن ايضا تبقى باب الكيسة مفتوح
    وياريت ترفع صورة من برنامج CPU-Z من القائمة Mainboard
    وممكن نعرف حجم الرامات عندك كام؟؟؟
    هذه صورة من برنامج CPU-Z و الرامات عندى 4 جيجا

وبالنسبة للمروحة بتاعت البرويسير نوعها وحش بغيرها بس انا قولت هلاحظ فرق كبير بين هذا المعالج و الثانى
    وسعره بسيط ..

عضو

أخي برنامج مثل 3DMAX وغيرها من برامج التصميم تحتاج الى معالجات قوية
    وأنا أخترت معالج E7500 لأنه سعره قريب من ميزانيتك والأداء مع البرامج حيكون أفضل من D 930
    برامج الثرى دى نعم تحتاج معالجات قوية فى الريندر و الانيميشن اما الموديلنج انا جهازى حلو معاه وما يعلق الا لما اكتر محتوى العمل جدآ يمكن لانى عندى 3DMAX2010 طيب لو ما لقيت E7500 مستعمل هيبقى بكام جديد ..؟ وشكرآ لك

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

^^^^
    عموما البرامج التي تستخدمها انت تحتاج معالجات افضل مثل الرباعية على الاقل
    لكن لو فرق السعر بسيط بين معالجك والمعالج الاخر كما تقول ممكن تقوم بتغير وطبعا سبقى افضل من معالجك الحالي
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امير مشاهدة المشاركة
    برامج الثرى دى نعم تحتاج معالجات قوية فى الريندر و الانيميشن اما الموديلنج انا جهازى حلو معاه وما يعلق الا لما اكتر محتوى العمل جدآ يمكن لانى عندى 3DMAX2010 طيب لو ما لقيت E7500 مستعمل هيبقى بكام جديد ..؟ وشكرآ لك
    أعتقد بأنه غير متوفر جديد
    ولو مالقيتوش أبحث عن E7400 أو E8300 أو E8400

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ữńếẋṕếčťẽđ مشاهدة المشاركة
    ^^^^
    عموما البرامج التي تستخدمها انت تحتاج معالجات افضل مثل الرباعية على الاقل
    لكن لو فرق السعر بسيط بين معالجك والمعالج الاخر كما تقول ممكن تقوم بتغير وطبعا سبقى افضل من معالجك الحالي
    خلاص بجيب Intel® Pentium® D 930 3ghz 4MB Cache ولما يتوفر مع الامكانية بغير الجهاز كله
    وانا اهم شئ بس يخفف من التعليق فى برنامج التصميم و التصفح عادى
    وخصوصآ ان Intel® Pentium® D 930 3ghz 4MB Cache يعمل بنظام 64 bit اظن ان ده هيقدم اداء افضل

عضو

أعتقد بأنه غير متوفر جديد
    ولو مالقيتوش أبحث عن E7400 أو E8300 أو E8400

شكرآ على المساعدة ..

مشرف سابق

ننصحك اخي ب e7500 هيكون افصل من معالجك الحالي وخصوصا ان فارق السعر ليس بكبير وحتي عندما تلجا الي بيعه مستقبلا هيكوت سعرو افصل من معالجك الحالي

المفضلات