النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: أفضل كارت شاشة يعمل مع المعالج AMD Phenom™ II X4 955 3.2GHz بدون عنق زجاجة

عضوية جديدة

أفضل كارت شاشة يعمل مع المعالج AMD Phenom™ II X4 955 3.2GHz بدون عنق زجاجة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عايز أعرف إيه هو أفضل كارت الشاشة ممكن يشتغل مع المعالج AMD Phenom™ II X4 955 3.2GHz بدون أي عنق زجاجة.
    ياريت تكتبولي إسم باور سبلاي مناسب مع الكارت والمعالج.
    وهل ينفع أكسر سرعة المعالج للحصول على أداء أفضل في المستقبل؟

مع العلم أن ميزانيتي 1500 جنيه لشراء الكارت ولن تزيد عن ذلك. :ah38:
    شاشتي 19 بوصة وقريبًا هشتري 22 أو 23 بوصة.

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

رد: أفضل كارت شاشة يعمل مع المعالج AMD Phenom™ II X4 955 3.2GHz بدون عنق زجاجة

وعليكم السلام
    اخي ارشح لك هذة البطاقة
    https://store.arabhardware.net/hardw...50-ti-vga.html
    سوف تقدم اداء جيد مع الدقة التي ستلعب عليها
    وطبعا انت محتاج تزود الميزانية تقريبا كمان على الاقل 350 جنية لكي تأخد باور يقوم بالواجب مثل دة
    https://store.arabhardware.net/hardw...s550-550w.html
    او ان كانت الميزانية لن تزيد عن هذا المبلغ الي هو 1500 جنية ممكن تأخد بطاقة اقل في الاداء مثل بطاقة HD 7770
    مع باور بقوة 450W
    طبعا انت ممكن تستغرب لماذا رشحت لك هذة الباورات لانة انت بتقول انك ممكن تكسر السرعة في المستقبل ولهذا نريد ان تبقى في الامان وممكن ايضا تأخد باور بقوة 500W مع اي بطاقة من دول
    لكن ياريت نعرف ما هي اللوحة التي لديك
    وفي الاخير انتظر اخواني المصرين هم يعرفون اسعار القطع اكثر مني وممكن يرشحون لك شيئ افضل على حسب الميزانية
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unexpected مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام
    اخي ارشح لك هذة البطاقة
    https://store.arabhardware.net/hardw...50-ti-vga.html
    سوف تقدم اداء جيد مع الدقة التي ستلعب عليها
    وطبعا انت محتاج تزود الميزانية تقريبا كمان على الاقل 350 جنية لكي تأخد باور يقوم بالواجب مثل دة
    https://store.arabhardware.net/hardw...s550-550w.html
    او ان كانت الميزانية لن تزيد عن هذا المبلغ الي هو 1500 جنية ممكن تأخد بطاقة اقل في الاداء مثل بطاقة HD 7770
    مع باور بقوة 450W
    طبعا انت ممكن تستغرب لماذا رشحت لك هذة الباورات لانة انت بتقول انك ممكن تكسر السرعة في المستقبل ولهذا نريد ان تبقى في الامان وممكن ايضا تأخد باور بقوة 500W مع اي بطاقة من دول
    لكن ياريت نعرف ما هي اللوحة التي لديك
    وفي الاخير انتظر اخواني المصرين هم يعرفون اسعار القطع اكثر مني وممكن يرشحون لك شيئ افضل على حسب الميزانية
    أخي الكريم أنا قصدت 1500 جنيه للكارت فقط غير الباور :D

تقريبًا الميزانية كلها 2000 لشراء كارت شاشة وباور وممكن تزيد شوية بس عشان أحوال البلد وكده

بالنسبة للبودرة أنا لسة بجمع جهاز لكن إحتمال تكون GA-78LMT S2P أو MSI 970A-G46

عضو ذهبي الصورة الرمزية shery5

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo_e86 مشاهدة المشاركة
    أخي الكريم أنا قصدت 1500 جنيه للكارت فقط غير الباور :D

تقريبًا الميزانية كلها 2000 لشراء كارت شاشة وباور وممكن تزيد شوية بس عشان أحوال البلد وكده

بالنسبة للبودرة أنا لسة بجمع جهاز لكن إحتمال تكون GA-78LMT S2P أو MSI 970A-G46
    يبقى افضل خيار لك هو كارت HD 7850 2gb و باور بقوة لا تقل عن 500 وات و يفضل كسر سرعة المعالج للتخلص من عنق الزجاجة

عضو الصورة الرمزية mado monty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shery5 مشاهدة المشاركة

يبقى افضل خيار لك هو كارت HD 7850 2gb و باور بقوة لا تقل عن 500 وات و يفضل كسر سرعة المعالج للتخلص من عنق الزجاجة
    1+
    اذا كنت لم تجمع الجهاز بعد اخى .. فا نصحيه اخويه حاول اقنتاء معالج core i5 2400 من الجيل الثانى من معالجات انتل ومازر بورد h61 فهما تقريبا بنفس سعر البندل الذى تريد شرائه .. ولكن افضل فى الاداء بفارق ملحوظ جدا ويمكنك استخدام بطاقات اعلى من المرشحة ودون ان تواجه عنق زجاجة .. بالتوفيق ان شاء الله

مشرف سابق الصورة الرمزية ASSEMBLY

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mado monty مشاهدة المشاركة
    1+
    اذا كنت لم تجمع الجهاز بعد اخى .. فا نصحيه اخويه حاول اقنتاء معالج core i5 2400 من الجيل الثانى من معالجات انتل ومازر بورد h61 فهما تقريبا بنفس سعر البندل الذى تريد شرائه .. ولكن افضل فى الاداء بفارق ملحوظ جدا ويمكنك استخدام بطاقات اعلى من المرشحة ودون ان تواجه عنق زجاجة .. بالتوفيق ان شاء الله
    كلام جميل جد اخى ماعدا البورد H61 لا تدعم كسر سرعة اما اذا لم تفكر بكسر السرعة فهى جيدة جدا وعامة معالجات انتل تعطى اداء افضل مع الكروت :D

عضو الصورة الرمزية mado monty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ASSEMPLY مشاهدة المشاركة
    كلام جميل جد اخى ماعدا البورد H61 لا تدعم كسر سرعة اما اذا لم تفكر بكسر السرعة فهى جيدة جدا وعامة معالجات انتل تعطى اداء افضل مع الكروت :D
    المعالجات اخى التى تحمل حرف ال k مثل core i5 2500k او core i7 3770k هى تاتى بمعامل ضرب مفتوح مصنعيا وهى جيده فى كسر السرعة وتغيير الترددات الافتراضية اما المعالجات التى لاتحمل حرف ال k والتى نصحت بها العضو الكريم فهى غير مخصصة للكسر وكسر السرعة بها شديد الصعوبة لذا نصحته ب h61 كما انها فى نفس مستوى الميزانية التى رشحها

عضو فضي الصورة الرمزية bebo bob

الافضل لك هو كرت 7850 وباور 500w
    ومعالج i5 3470 وبوردة b75
    وياريت تعمل موضوع فى طلبات تجميع الجهاز

عضو محترف الصورة الرمزية M o h a m a d

SAPPHIRE HD 7850 2GB OC GDDR5 Dual-X 1600 L.E

مشرف سابق الصورة الرمزية kingtifass

للكرت نسخة SAPPHIRE HD 7850 2GB OC GDDR5 Dual-X
    للباور , هات seasonic 500W eco
    الاتنين هيبقى فى ميزانية 2000 جنيه

المفضلات