النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: استفسار عن HD7870 للمحترفين

عضوية جديدة

Question استفسار عن HD7870 للمحترفين

السلام عليكم ورحمة الله
    كل عام وانتم بخير
    ان شاء الله هشتري كارت شاشة HD7870 انا في الأول كنت محتار بين Asus و Sapphire (مع اني معرفش حد بيبيع الـAsus بس ما علينا :confused: كل ده عشان تصميمه عجبني)
    وبعد ما قرأت ودورت ثبت على نسخة Sapphire
    طبعا قبل اي استفسار لازم امكانيات جهازي عشان نبقى واضحين
    Intel® Core™ i5-3450
    Gigabyte GA-B75M-D3H
    CORSAIR Vengeance 4GB (1 x 4GB) DDR3 1600 CL9 Single Module
    Thermaltake Commander MS-I Mid Tower + 450W PSU
    وبالنسبة للـ Resolution 1600*900

بس واجهت تردد تاني بين SAPPHIRE HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5 و SAPPHIRE HD 7870 GHz EDITION 2GB GDDR5 Dual-X (Full Pack)0
    دا بقى السؤال الاول ايه الفرق بينهم ؟ انا عارف فرق الوصلات المرفقة و الامكانيات 1000MHz - 1050MHz بس اقصد في كسر السرعة والتبريد مين يكسب
    انا كنت قرأت المراجعة دي https://www.overclockers.com/sapphir...70-ghz-edition (معرفش ينفع احط رابط المراجعة ولا لأ بس لو في مشاكل انا جاهز امسحة في ثواني :D )
    وعرفت انه مع كسر السرعة وتعديل الفولتية ممكن يوصل لـ 1322
    MHz core و 1450MHz memory دا على حسب كلام الحج اللي كاتب المراجعة

سؤالي التاني هل البور عندي يسمح بالكسر مع تعديل الفولتية ولا لأ لان الحج اللي في المراجعة كاتب ان استهلاك البور كان 350W تقريباً
    انا فهمت ان قصده استهلاك الجهاز ككل بس عندي وسواس ان دا استهلاك الكارت بس عموما انا مستني رايكم

وهل اصلا الكارت يوصل للنتائج المكتوبة ولا الحج قابض عشان يظبط الكارت في المراجعة
    وانا مش ناوي اكسر سرعته للدرجة دي دلوقتي خالص بس انا هجيب الكارت ان شاء الله عشان اطلع عينه بس بعد ستين ولا تلاتة وداكده يبقى السؤال التالت

ندخل على الرابع : انا سمعت ان كروت SAPPHIRE HD 78xx فيها مشاكل زي فلاش اسود الكلام دا اول مانزلت من سنة تقريبا هل دلوقتي المشاكل دي اتحلت ولا لأ

واخيرا احب اعتزر عن التطويل في الكلام لو حد حس اني طولت
    واعتزر عن اسلوب الاسئل بتاع الامتحانات دا
    وجزاكم ربي خيرا

التعديل الأخير تم بواسطة Omar Allam ; 20-07-2013 الساعة 03:46

عضو ذهبي

رد: استفسار عن HD7870 للمحترفين

SAPPHIRE HD 7870 GHz EDITION 2GB GDDR5 Dual-X هاذا النسخه ممتازه جدا و تبريدها رائع

بالنسبه للبور لديك فهوة سيكون كافي اذا لم تكسر سرعه اطلاقا ولاكن اذا اردت الكسر فستواجه مشاكل مع الباور

بالنسبه للمشاكل الي ذكرتها عن جيل 78xx فهية مشاكل شخصيه و محدوده جدا و انا لم اسمع عنها اطلاقا اذا كانت موجوده

مشرف سابق

بالنسبة لكسر السرعة فهذا موضوع نسبي يعني انت وحظك....بمعني مش لازم أي بطاقة تصل لهذه الأرقام
    SAPPHIRE HD 7870 GHz EDITION 2GB GDDR5 Dual-X أفضل
    بالنسبة للباور فهو كافي بدون كسر لأي قطعة
    مشاكل جيل 7800 فقط مع بطاقات Sapphire7870 GHZ القديمة وعليك التأكد من النسخة

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Abdelwahab مشاهدة المشاركة
    بالنسبة لكسر السرعة فهذا موضوع نسبي يعني انت وحظك....بمعني مش لازم أي بطاقة تصل لهذه الأرقام
    SAPPHIRE HD 7870 GHz EDITION 2GB GDDR5 Dual-X أفضل
    بالنسبة للباور فهو كافي بدون كسر لأي قطعة
    مشاكل جيل 7800 فقط مع بطاقات Sapphire7870 GHZ القديمة وعليك التأكد من النسخة
    اولا جزاكما الله خير على الاهتمام اخي mask_of_fear و Ahmed Abdelwahab
    بالنسبة للباور انا دخلت على مواقع لحساب استهلاكي للطاقة وكنت حاطت الكارت وحاجات ناوي اشتريها لسه وكانت النتيجة
    على مواقع thermaltake 342W
    MSI 385W
    ASus 600W شكلهم حرامية اوي
    Cooler Master 380W
    وفي مارجعة overclockers كاتبين دا
    Temperatures/Cooling and Power Consumption

One of the differences between reference cards and aftermarket are the cooling solutions used. As mentioned above, this card from Sapphire uses a 4 copper heatpipe, dual fan (what appears to be 100mm) setup dubbed Dual-X. Using stock clocks, voltages, and fan profile, in a 19 °C room, at idle she hovered around 25 °C. Upon load it hit a relatively chilly 56 °C. At the overclocked speeds, temps only went up to 26 °C and 58 °C respectively. After pushing the limits (details below) running at 1.299 V and 1322/1450 clocks and 100% fan it idled around 25 °C (gotta love their idle clocking!) and loaded to 64 °C.

As far as power consumption, with the system fully overclocked at 5.2 GHz (4c/8t) 1.5 V on the CPU, and 1322/1450 @ 1.299 V on the GPU, the system peaked at 324 W in 3DMark 11 combined test. In the Graphics Test 4, it peaked around 304W. Amazing compared to the GTX 580 I reviewed which when fully overclocked managed to pull 470 W at the wall.

فانا مش فاهم قصده ايه 324W هلى قصده استهلاك الكارت بس ولا استهلاك المنصة كلها

وارجو اعرف ازاي افرق بين النسخ القديمة والجديدة
    وشكراً

عضو محترف الصورة الرمزية M o h a m a d

وعليكم السلام
    أفضل نسخة للكرت هي SAPPHIRE HD 7870 2GB GDDR5 XT WITH BOOST وفرق السعر حوالي 200ج
    ومواصفات جهازك مناسبة لاكن الباور أعتقد بأنه لن يكفي يلزمك باور بقوة 500W لتكون بأمان

عضوية جديدة

يا شباب مفيش حد رد عليا في المراجعة الكلام اللي فيها دا صحيح ولا خاطئ هو كاتب ان النظام كله (CPU at 5.2GHz 1.5V - GPU 1322Core/1450Memory at 1.299 V) استهلك 324W بس ؟؟
    وارقام مشابهه في اكتر من مراجعة اجنبية قرأتها هل دا صح ولا ايه ؟؟ افيدوني جزاكم الله خيرا

عضو فضي الصورة الرمزية abde_cs

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M o h a m a d مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام
    أفضل نسخة للكرت هي SAPPHIRE HD 7870 2GB GDDR5 XT WITH BOOST وفرق السعر حوالي 200ج
    ومواصفات جهازك مناسبة لاكن الباور أعتقد بأنه لن يكفي يلزمك باور بقوة 500W لتكون بأمان
    أخي خذ هاته النسخة فهي ممتازة .... و فارق السعر 200 ج قليل جدااااااااا ب النسبة للأداء
    فكرت 7870 xt هو أعلى نسخة في hd 7870 و مع كسر بسيط ..... سيصبح بنفس آداء hd 7950
    --------------------------------
    توكل على الله أخي

عضو فضي الصورة الرمزية abde_cs

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Omar Allam مشاهدة المشاركة
    يا شباب مفيش حد رد عليا في المراجعة الكلام اللي فيها دا صحيح ولا خاطئ هو كاتب ان النظام كله (CPU at 5.2GHz 1.5V - GPU 1322Core/1450Memory at 1.299 V) استهلك 324W بس ؟؟
    وارقام مشابهه في اكتر من مراجعة اجنبية قرأتها هل دا صح ولا ايه ؟؟ افيدوني جزاكم الله خيرا
    لا تشغل بالك بهاته الأرقام ....... خذ باور أصلي بقوة 500 w من شركة جيدة وريح نفسك
    أحسن الباورات
    thermaltek
    OCZ
    antec
    corsair
    seasonic

المفضلات