النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: كارت الشاشة للاب توب

عضوية جديدة

Question كارت الشاشة للاب توب

انا عندى لاب توب Samsung np550 core i7 - win 8 64-bit المهم الجهاز راماته 8 و كارت الشاشة NVidia 650m 2GB مكتوب في advanced settings ان dedicated video memory 32 MB , shared system memory 1632 MB ليه البيانات ظاهرة بالشكل دة ؟؟ و shared memory بتتحدد على اساس ايه ؟؟ مع العلم انى اعرف واحد عندو نفس الجهاز و shared memory تقريبا 3 جيجا و dedicated memory 2 GB مع العلم برضو ان الالعاب شغالة على ultra عادى مثلا tombraider ارجو الافادة و شكرا

عضو الصورة الرمزية a7med.bero

رد: كارت الشاشة للاب توب

الجهاز بتاعك يوجد به 2 كارت شاشة ( واحد مع البروسيسور ) + (NVidia
    650m )

الكارت الانتل بيستخدم لتوفير الطاقة اي مثل عند استخدام التصفح يتم استخدام الانتل

انا كان عندي جهاز core i5 سامسونج وكان عندي نقس المشكلة بس لقيت حل من خلال تنزيل تعريف لنفيديا ومن خلاله ( بتعمل فتح اللعبة بواسطة كارت

NVidia650m )

هما كان بيقولوا في بعض المواقع الاجنبية الخاصة بالدعم الفني عند تشغيل الالعاب الكارت الخارجي بيعمل تلقائي ولم يحدث ذلك مع العلم اني كنت بستخدم ويندوز 7

مثلا عند فتح لعبة pes2013 لم استطيع تشغيلها الا بعد تنزيل التعريف من شركة
    NVidia

وكان بيقولوا لحد الان لا يوجد تعريف بيعمل سويتش بين الكارتين اي بيفصل كارت فيهم بس بعتقد انه نزل الان

للاسف مش فاكر اصدار التعريف ايه اللي استخدمته في الجهاز الذي قمت ببيعه سابقا
    التعديل الأخير تم بواسطة a7med.bero ; 20-07-2013 الساعة 04:47

مخالف للقوانين

سبب ظهور معلومات كرت الشاشة هكذا هو ان المعلومات دي خاصة بالكرت المدمج مع المعالج وليس الكرت الخارجي ..

لكي تتاكد من معلومات الكرت الخارجي قم باستخدام برنامج GPU Z

الجهاز بتاعك يوجد به 2 كارت شاشة ( واحد مع البروسيسور ) + (
    NVidia
    650m )

الكارت الانتل بيستخدم لتوفير الطاقة اي مثل عند استخدام التصفح يتم استخدام الانتل

انا كان عندي جهاز core i5 سامسونج وكان عندي نقس المشكلة بس لقيت حل من خلال تنزيل تعريف لنفيديا ومن خلاله ( بتعمل فتح اللعبة بواسطة كارت

NVidia650m )

هما كان بيقولوا في بعض المواقع الاجنبية الخاصة بالدعم الفني عند تشغيل الالعاب الكارت الخارجي بيعمل تلقائي ولم يحدث ذلك مع العلم اني كنت بستخدم ويندوز 7

مثلا عند فتح لعبة pes2013 لم استطيع تشغيلها الا بعد تنزيل التعريف من شركة
    NVidia

وكان بيقولوا لحد الان لا يوجد تعريف بيعمل سويتش بين الكارتين اي بيفصل كارت فيهم بس بعتقد انه نزل الان

للاسف مش فاكر اصدار التعريف ايه اللي استخدمته في الجهاز الذي قمت ببيعه سابقا

اخ احمد حل المشكلة التي كنت تعاني منها بسيط يوجد 2 حل للموضوع

1- تقوم بتغيير اعدادات الطاقة الى high performance وسوف يعمل الكرت الخارجي مع كل الالعاب

2- تقوم باضافة الالعاب الى تعريف كرت الشاشة ليقوم الكرت بمعاجلتها عند تشغيلها

عضوية جديدة

شكرا a7med.bero و المشرف على الرد لكن الالعاب شغالة الحمد لله من غير مشاكل .. سؤالى ان البيانات بالشكل دة حاجة طبيعية ؟؟ و لا لازم تظهر بيانات الكارت الخارجى ؟؟؟ و لو كان دا طبيعى ليه في اجهزة بتظهر المدمج و في اجهزة بتظهر الخارجة مع انهم من نفس الشركة ؟؟ يعنى من الاخر كدة الجهاز سليم و لا ايه ؟؟
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmedsamir19910 ; 20-07-2013 الساعة 13:02

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsamir19910 مشاهدة المشاركة
    شكرا a7med.bero و المشرف على الرد لكن الالعاب شغالة الحمد لله من غير مشاكل .. سؤالى ان البيانات بالشكل دة حاجة طبيعية ؟؟ و لا لازم تظهر بيانات الكارت الخارجى ؟؟؟ و لو كان دا طبيعى ليه في اجهزة بتظهر المدمج و في اجهزة بتظهر الخارجة مع انهم من نفس الشركة ؟؟

سبب ظهور البيانات هكذا هو تعرف الجهاز على الكرت المدمج كرت رئيسي مما يظهر بياناته داخل الويندوز بهذاالشكل ويتجاهل الخارجي تماما :rolleyes::rolleyes:

وافضل برنامج للتاكد من البيانات هو GPU Z

المفضلات