النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: مشكلة كرت الشاشة الداخلي مع الخارجي من ati

عضو الصورة الرمزية THE HEAVY GAMER

Arrow مشكلة كرت الشاشة الداخلي مع الخارجي من ati

السلام عليكم.............
    انا بحاول اشغل الكرت الداخلي مع الخارجي ولكن بيحصل تداخل و مشكلة و الجهاز بيطلع الشاشة الزرقاء ويقفل ولو فتح مش بيفتح الشاشة كاملة بيكون في اطار اسود حولين الشاشة و مصغرلي الصورة
    البورده asus m4at88 usb3
    الكرت الداخلي 4250 و الخارجي hd 5770 sapphire
    انا دخلت علي البيوس وعملت الخارجي البرايمري و الداخلي الثاني
    مع العلم انا مسطب الخارجي الاول و كان الداخلي مغلق (بس انا بحاول افتحه عشان استفيد منه طبعا)
    و لما بيفتح الجهاز بيقرا standared vga ........ بروح انزل التعريف تحصل المشاكل كلها و يبوظ حتي تعريف الخارجي
    هي المشكلة عشان التعريف من نفس الشركة و احلها ازاي مع ان لما بحاول احذفه برده بتحصل مشاكل والجهاز بيقفل
    مع العلم الشاشة سامسونج 23 فول اتش دي
    ارجو لمن استطاع ان يفعل هذا الامر مع نفس لاايمكانيات او المشابهة ان يساعد او من يستطيع ذلك
    وارجو ذلك سريعا لان الجهاز متعطل وانا متعطل برده و شكرا
    الويندوز سفن 64 نسخة نضيفة مفهاش مشكلة
    التعديل الأخير تم بواسطة THE HEAVY GAMER ; 23-07-2013 الساعة 21:01

عضو برونزي

رد: مشكلة كرت الشاشة الداخلي مع الخارجي من ati

مع أني لا خبرة لدي بكروت AMD و ربط الداخلي بالخارجي إلا أنني أرى أنه عليك نزع الكرت الخارجي أولاً و الاقلاع بالداخلي و بعد تعريفه و عمله بشكل صحيح تقوم بتركيب الكرت الخارجي و يفترض ان يتعرف عليه ويندوز بشكل اوتوماتيكي بواسطة التعريف المستخدم للداخلي...

أما كيف يتم الربط بعدها ، انتظر رأي الأخوة :D
    [CENTER][h=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370&p=2549424#post2549424"][COLOR=#800080][B][SIZE=2]تحذير عاجل: التعريف الرسمي لكروت Nvidia رقم 320.18 قادر على حرق كرتك ![/SIZE][/B][/COLOR][/URL][/h][B][FONT=arial black][COLOR=#B22222]
    [/COLOR][/FONT][/B]
    [/CENTER]

عضو ذهبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة THE HEAVY GAMER مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم.............
    انا بحاول اشغل الكرت الداخلي مع الخارجي ولكن بيحصل تداخل و مشكلة و الجهاز بيطلع الشاشة الزرقاء ويقفل ولو فتح مش بيفتح الشاشة كاملة بيكون في اطار اسود حولين الشاشة و مصغرلي الصورة
    البورده asus m4at88 usb3
    الكرت الداخلي 4250 و الخارجي hd 5770 sapphire
    انا دخلت علي البيوس وعملت الخارجي البرايمري و الداخلي الثاني
    مع العلم انا مسطب الخارجي الاول و كان الداخلي مغلق (بس انا بحاول افتحه عشان استفيد منه طبعا)
    و لما بيفتح الجهاز بيقرا standared vga ........ بروح انزل التعريف تحصل المشاكل كلها و يبوظ حتي تعريف الخارجي
    هي المشكلة عشان التعريف من نفس الشركة و احلها ازاي مع ان لما بحاول احذفه برده بتحصل مشاكل والجهاز بيقفل
    مع العلم الشاشة سامسونج 23 فول اتش دي
    ارجو لمن استطاع ان يفعل هذا الامر مع نفس لاايمكانيات او المشابهة ان يساعد او من يستطيع ذلك
    وارجو ذلك سريعا لان الجهاز متعطل وانا متعطل برده و شكرا
    الويندوز سفن 64 نسخة نضيفة مفهاش مشكلة
    اخوي لا يجوز شبك الكرتين مع بعضهم البعض لانو انتا مش رح تشتغل على كروس فاير انتا رح تشتغل على تقنيه الهايبرد و هاذه التقنيه تعمل مع كروت معينه فقط و كرت ليس منها لهاذا لا تحاول

عضو الصورة الرمزية THE HEAVY GAMER

هوه مش المفرود ان انا ممكن اعمل واحد برايمري و التاني سكنداري عادي و الويندوز يقراهم
    دي الخاصية انا لقيها في كتاب الماذر بورد نفسه

المفضلات