النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: طلب نصيحة

عضو

طلب نصيحة

طلب رأيكم............
    أنا خريجة حديثا كلية الهندسة قسم حاسبات وتحكم ألي وفكرت في أن أحاول أن اخذ شهادات من مايكروسوفست ولا أعرف اذا كان هذا سيضيف الي السي في الخاص بي أم أن ليس له الأهمية القصوي عند التقدم لعمل....... :confused:

عضو

مشاركة: طلب نصيحة

اكيد طبعا هايضيف ليكى كتير المهم تختارى الشهاده الى هاتخديها وتحطى فى الاعتبار انك بين يعنى تختارى برضه شهاده تريحك فى الشغل يعنى مثلا شهاده سيسكو ممكن تكون متعبه للبنات لانها بتحتاج حركه كتير وتركيب شبكات اما فى طبعا شهادات كتير جدا كويسه

انا اقترح ليكى

MSCE
    MCDBA

وربنا يوفقنا جميعا

عضو

على فكره انا مهندس كمبيوتر فى السعوديه مش هتبقى مبالغه لما اقولك ان الشهادات دى اهم كتير من بكالوريوس الهندسه من واقع اللى شوفته وانا ببحث عن عمل فى الاول سواء فى مصر بس اكتر مليون مره فى الخليج لان تقريبا من غيرها مش هتشتغلى

عضو

بالطبع لما تكتبي بالسف الخاص بك شهادة من الي ذكروهم الاخوة انسى انك كتبت انك مهندس
    لانو هي الشغل الي فيها
    المختار

عضو

مع احترامى للاخوه اللى ردوا على المشاركه مهما اخدت من شهادات من غير بكالوريوس هندسه برضه مش هاتتظبط التظبيطه اللى هى الشركات الكبيره اساسا قبل اى شىء بتشترط انك تكون مهندس اولا وبعدين يبصوا على السى فى بتاعتك انا معاك انه فى الوقت الحالى البكالوريوس مش كافى نظرا للتطور الكبير الذى نعيشه ولكن لانهمل دور البكالوريوس ايضا لانه سنوات كفاح ولاننكر ان استيعاب طالب الهندسه للكورسات بيكون اسرع من غيره لانه عنده خلفيه نوعا ما
    اما بالنسبه للسائله فالموضوع مش كورسات تترص فى السى فى وخلاص لان ياما ناس معاهم شهادات ومش شغالين لانهم مش فاهمين اللى خدوه ده ايه
    المهم اولا حددى انتى هاتشتغلى فى اى مجال وبعدين شوفى شهادات المجال ده ايه؟
    واستوعبيها كويس لان الاهم الماده العلميه فى هذه الكورسات والله الموفق
    MCSA2003 SECURITY,MCSE2003 SECURITY ,MCITP,GSEC,ISO2700x

عضو الصورة الرمزية killerbrain

الاخت الفاضله
    انا عاوز اقوليك انك معاكي مفتاح من المفتاحين الذهبيين للعمل في الشركات المحترمه والكبرى والمتاحين دول هما ( بكالريوس علوم الحاسبات وبكالريوس الهندسه قسم حاسبات) فأكثر الشركات الكبرى تكتب في اعلانها مطلوب كذا وكذا ويفضل الحاصلين على احد البكالريوسين السابقين دي حاجة...
    تاني حاجة انك نازله وعاوزه تشتغلي وطالما انتي دخلتي هندسه من بداية الكلية وانتي عارفه ان كلية الهندسه مش سهله وعاوزه شغل من نار فده معناه انك بتحبي المذاكره والشغل فمفيش حاجه اسمها تاخدي كورس كذا ومتخديش كورس كذا علشان ده فيه تركيب وشغل ومرواح ومجي

طالما عاوزه تشتغلي وتجيبي قرش وتبتدي تصرفي على نفسك يبقى تاخدي الشهادات اللي لها علاقه ببنية الشبكات زي شهاده MCSE مهندس نظم و CCNA مدير شبكات سيسكو واضمني لنفسك دخل لايقل شهريا عن 1500ج مصري اما في الخارج او في دول الخليج العربي فاضربي 1500 في 3 طبعا نظرا لسعر العمله والحاله الاقتصادية لدول الخليج ...

ارجو ان اكون قد افدت
    [CENTER]
    pls: pls: MCSE +Security pls: pls:
    :n: Next Target:n:
    MCDBA - MCDST

lolo: lolo: lolo:
    باقي خطوة واحده ( 294-70 ) على MCSE2003

عضو

أشكركم كلم بجد أفادتوني وأخرجتوني من حيرتي وجزاكم الله ألف خير