النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: استفسار عن اخذ كورس MCSE .وما هى افضل مراكز التدريب علماً انى بالقاهره

عضو

استفسار عن اخذ كورس MCSE .وما هى افضل مراكز التدريب علماً انى بالقاهره

بصراحه انا تعبت من كتر الاراء وياريت اوصل لحل نهائى للتشتيت الفكرى اللى عندى

فى ناس تقول مركز نيوهوريزاون كويس وناس تقول لأ
    وناس تقول مركز سنيرجي كويس وناس تقول لأ

طيب انا اعمل ايه دلوقتى

انا عاوز اعرف ايه هو افضل مركز فى القاهره لأعطاء شهادة MSCE

والتكلفة ؟

ومدة الكورس ؟

وهذا اهم سؤال هل الشهادة هى شهادة من ميكروسوفت كما بالاسفل ولا شهاده من المركز ؟

شهادة ميكروسوفت

وشكراً لإفادتكم

عضو

مشاركة: استفسار عن اخذ كورس MCSE .وما هى افضل مراكز التدريب علماً انى بالقاهره

يا ريت لو فى حد اخد الكورس ده يفيدنى
    وياريت يبعتلى رقم تليفونه فى رساله خاصه او ايميلة واكون شاكر جداً

عضو

سلام عليكم
    كيفك يا اخي واسمح لي اطلق عليك لقب المحتار
    رح عرفك على نفسي انا محمود انا بشتغل تكنيكال انستركتور في معهد نيوهورايزون
    ورح افيدك وابعد عنك الحيرة
    شوف يا اخي
    انتا روح زور المركزيني نيوهورايزون وسينرجي وشيك مين الاحسن من كل النواحي
    يعني اطلب منهم يورجوك اللابات وحاول انك تاخد احسن عرض
    بالنهاية كل شي بعتمد عليك يعني انا بتشغل زي ما قلت لك انستركتور وبدرس ام سي اس ايه وبدرس سسكو ولينوكس وصن وكل شي بخطر في بالك
    وبعرف انه الاعتماد الاول والاخير على الطالب وليس على المدرس
    انشالله كون فدتك
    سلام

عضو

الف الف شكر أخى محمود على اهتمامك

عضو

الاخ محمود شكلك بتعمل دعايه لنفسك بس بالحداقه بدال انت دارس كل حاجه كده وفاهم امال ليه مش بتفيدنا هنا فى المنتدى بأى مشاركه او رأى انا بصراحه اول مره اشوفك ترد او تشارك بس اظاهر الموضوع عشان فى مصلحه بس

وارجو الرد او التوضيح جايز اكون انا غلطان

عضو

الموضوع من وجهة نظرى مش دعاية ولا يحزنون
    الراجل بيقول
    روح المراكز وشوف مين الافضل وافضل العروض
    وقال (وبعرف انه الاعتماد الاول والاخير على الطالب وليس على المدرس )
    ودا كلام جميل

ياعم السائل هقول لك تعمل ايه
    ادخل على موقع ميكروسوفت
    ابحث عن المراكز المعتمدة
    كل مركز له موقع زور هذا الموقع
    حدد 5 مراكز و شوف السعر وعدد الساعات
    وقارن بين كل المراكز وعدد الساعات والاسعار
    و بعدين حدد بنفسك

كلمة اخيرة
    من وجهة نظرى (انا) حدد الاقل سعر و الاكثر عدد ساعات لان الكل فى النهاية (تقريبا متساوى)
    ولابد انك هتبذل مجهود فى البيت والمبلغ اللى توفره ممكن تعمل بيه لاب فى البيت يكون لك اكثر افادة من المركز
    وربنا يوفقك
    MCP : 070-270 ------PASS --------16/03/2006 MCP : 070-293 ------PASS --------20/04/2006
    MCP : 070-350 ------PASS --------28/03/2006 MCP : 070-294 ----- PASS --------26/04/2006
    MCP : 070-297 ------PASS --------02/04/2006 MCP : 070-290 ----- PASS --------01/06/2006
    MCSE: 070-291 ------PASS --------10/06/2006 MCT : -------------------------------30/06/2006

عضو

طيب يا جماعه انا رأيى الشخصى ا فيه واحد صاحبى خاليا باخد الكورس ده فى مركز اسمه INFORM فى مصر الجديدة قدام يبنما روكسى وعاجبه المدرب جدا لو عاوز تاخد الكورس وفيه واحد تانى فى مصر الجديدة اسمه اسمه مصر ليرن فى ميدان سفير مركز ممتاز انا اخدت فيه كورس A+ والمدربين بتاعه تماااااااااام
    الجندى !Clap !Clap !Clap

عضو

والله يا جماعه انا متشكر جداً لإفادتكم لى
    انا لسه معنديش اى فكره عن الكورسات عشان كده بسألى وده هيعتبر اول كورس اخده
    بس هل كل المراكز هتدينى نفس الشهاده فى الاخر ولا ايه ؟
    انا سمعت ان الكورس فى "يـــــات" بـ 2900
    وسألت فى "نيوهيروزون" طلع فى حوار جديد هما عاملينه
    انك تعمل عضويه عندهم بحوالى 1000 جنيه وبعدها تقدر تاخد اى كورس وبيتعملك تخفيض من 50% : 60 % يعنى الكورس ممكن يعمل 4500

بس اهم حاجه نفسى اتأكد منها هل كل المراكز هتدينى نفس الشهاده ؟
    وهلى شكل الشهاده نفش شكل الشهاده اللى انا حاطتها بالاعلى ؟ ولا شهاده مكتوب عليها اسم المركز اللى بدرس فيه ؟
    واسف على الاطاله

عضو

عزيزى السائل
    فيه نوعين من الشهادات
    شهادة (حضور ) تثبت انك حضرت الدورة وهذه تاخذها من الشركة او المركز الذى اتم الدوره معك
    شهادة ( اجتياز )ثتبت انك امتحنت و نجحت فى الامتحانات
    وعددها
    (1 ) خاص بشهادة (MCP)
    او (4 ) خاص بشهادة (MCSA)
    او (7) خاص بشهادة (MCSE)
    و الشهادة الموجودة هنا هى شهادة حضور وهى تختلف فى الشكل من مركز الى اخر

وعلى فكرة يوجد مركز بيعلن فى الاهرام اسمة نيو انتلجنت الدورة ب1500 جنية و انامش عارف مكانه فين ولكن طالما انك لسه جديد فى الموضوع اناافضله لك
    (ملحوظة هامة انا لا اقوم بالتدريب فيه انا ادرب فى مدينه خارج القاهرة والاسكندرية و لكن لن اذكرها ولا اذكر اسم المركز فلا تسألونى)
    (ولا احصل على عمولة من هنا او هناك)(الجملة الاخيرة دعابة)
    (لان فيه احتمال مش قليل انك تجد الموضوع مش مناسب لك ) لان ليس كل من فكر فى الدورة حصل عليها هناك افراد كتير ما بيقدروش يكملو لاختلاف ميولهم و قدراتهم مع الدورة
    و ربنا يوفقك
    MCP : 070-270 ------PASS --------16/03/2006 MCP : 070-293 ------PASS --------20/04/2006
    MCP : 070-350 ------PASS --------28/03/2006 MCP : 070-294 ----- PASS --------26/04/2006
    MCP : 070-297 ------PASS --------02/04/2006 MCP : 070-290 ----- PASS --------01/06/2006
    MCSE: 070-291 ------PASS --------10/06/2006 MCT : -------------------------------30/06/2006

عضو برونزي الصورة الرمزية ironfighter

والله يا اخوان انا زيكم بضبط كنت فاكر ان الاسماء المعروفة للشركات بتدل ان المدربين الي فيها كويسين لكن للاسف كله كلام فاضي جدا ولا اخفيكم سرا اني اتخميت في واحد من المراكزده اسمه oms وللاسف الي كان بيدينا فيه واحد غبي ومتخلف اهم حاجة عنده انه يحبط الناس الي بيشرحلهم المادة العلمية كان سعر الكرس 8500ج من غير الامتحنات كمان يعني بالامتحانات 10500ج تخيلو المبلغ ده كله والافندي الي كان بيدينا نتورك ادمن مش ترينار معتمدمن ميكروسوفت المهم خت معاه الاكسبي والسرفر وتحججت بحجة اي كلام ومشيت خسرت في الموضوع ده 3000ج وعلي فكرة نيوهريزون نفس المشكلة وكل المعاهد برضه وده بسبب انهم متعودين يتعاملو مع الشركات يعني يشرحوا لجروب جايلهم من شركة اما الافراد الي جاين من نفسهم شرح اي كلام معاملة زي الزفت والحق يقال ان سنرجي المدربين الي فيها كويسين جداااااا بس في كل مايتعلق في السسكو بس عموما انا بدرس في يات مصر الجديدة هو كويس
    مش وحش وارحم ب2900 بالنسبة لمركز انتلجنت ده زباله من الاخر
    وشكر

عضو

متشكر جداً اخى fightergenious

يعنى افهم من كلامك انى ابعد عن نيوهيرزون عشان انا كنت ناوى اخد فيه الكورس

وفهمت من كلامك ان الشهاده فى الاخر واحده يعنى لو خدته فى يات مش هتفرق من نيوهيرزون ؟ ولا بتفرق ؟

BEN_CENA
    زائر

اخي العزيز
    لقد احترت مثل حيرتك وكنت مثلك تماما لذلك لن ابخل عليك يهذه النصائح
    1- مش شرط ان المركز كبير يكون المدرب كويس ممكن العكس والاهم في موضوع التدريب هو المدرب.
    2- شوف المركز اللي عدد ساعات الدراسة فيه اكتر من غيره وسعره اقل من غيره ( زي ما قالك احد الاخوان ممكن تخصص بالفلوس الباقية دي لاب وتشتغل بايدك ودا هيكون مفيد ليك جدا وجايز احسن من المركز في بعض الاوقات لان المدرب مقيد بوقت وغير كده ممكن تاخد الـ mcsa وبعدين هتلاقي نفسك قادر انك تكمل للـ mcse لوحدك انشاء الله وممكن تدرس اي دورة شبكات باعتمادك على الكتب والاب اللي انت عاملة ).
    3-حاول قبل ما تقرر المركز اللي هتاخد فيه دورة انك تدور على ناس اخدت الدورة منه واسألهم عن رأيهم في المدرب (الناس اللي خلصو الدورة او اللي لسه لهم وقت بسيط و يخلصو ما تسألش ناس لسه بادئة في الدورة لان معلوماتهم مش هتكون اكتر من معلوماتك.
    4- ولا تنتظر ان اي حد يقولك ان المركز دا احسن من دا
    ما تسألش عن المركز اسأل عن المدرب اللي هيعطيك الدورة وبعدين اسأل عن اسعار المركز
    وعلى فكره لو عايز قائمة بالمراكز اللي في القاهره بسيطة
    ادخل على موقع ميكروسوفت وخد رقم فرعهم اللي موجود في مصر واتصل بيهم واطلب منهم قائمة بالمراكز المعتمده في مصر وهم هيبعتولهالك على الايميل وهتلاقي ارقام تليفونات المراكز دي وانا عملت كده لما كنت في نفس موقفك والحمد لله انا دلوقتي mcsa وبزاكر في الـ mcse ادعيلي
    ولو ما عرفتش تجيب رقمهم قولي وانا ادور لك على الرقم لاني بصراحة مش فاكره دلوقتي للاسف

وربنا يوفقك ونسمع عنك كل خير

عضو

سلام عليكم شباب
    انا عنجد بشكركم جزيل الشكر على اهتمامك بالموضوع وانا حاب عقلك على كلام الاخ الكريم هيثم الي قال اني بعمل دعاية لنفسي
    اخي العزيز انا صحيح بشتغل في نيوهوايزون مدرب كورسات متقدمة بس هذا لا يعني اني صاحب هذا المركز انا موظف واتقاضي اجر لقاء عملي
    بعدين انا شرحت ل الاخ الي طالب المساعدة كيف يقرر ياخد الكورس في اي مركز ما قلت لو تعال خدو في نيوهوايزون لانه احسن مركز لا على العكس انا قلت لو شوف اكتر من مركز وقارن بينها وبالاخر الامر بعتمد عليك
    انا رح احكيلك اخي هيثم عن تجربتي مع الدروات انا بحياتي كلها اخدت بس دورة واحدة في نقابة المهندسين وكان موضوع الدورة عنadministrating windows NT server وبصراحة انا صعقت لاني ما استفد ولا كلمة لانه كان مستوى المدرب كتير متواضع
    قررت من يومها اني ما التحق باي دورة حتى اتعلم [/COLOR]وقررت اتعلم بنفسي ...طبعا تتعلم بنفسك من دون دروة بحتاج جهد وصبر وتحمل وغير تكلفة المعامل الي حتساويها
    الحمدلله خلصت
    mcse 2003 ccnp SCSA linux+ mcse 2000 ccna
    كل ذلك لاني اشتغلت في اكتر من مكان وكل مكان كان فيه امكانيات هائلة للتدريب والتطبيق بس بضل تحط شوي جهد ووقتك الخاص

ورد على اخي العزيز هيثم انا تحت امرك انتا اطلب اي مساعدة وانا جاهز
    انا تعرفت على هذا الموقع الرائع من جديد عن طريق احد طلابي في تراك ccnp ووجد انه فعلا موقع رائع بكل معنى الكملة من معنى
    بتمنى للجميع التوفيق والتقدم
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ................اسف جدا على الاطالة

عضو

الخلاصة :
    شوف المدرب اولا............ اولا.............. اولا
    شوف السعر الاقل......... الاقل............ الاقل
    شوف الساعات الاكثر........ الاكثر ............الاكثر
    لاتتعجل القرار ماتستعجلش ماتستعجلش
    وربنا الموفق