النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: سيميولشن ال ccna ضروري

عضو

سيميولشن ال ccna ضروري

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...

أخواني الاعزاء انا ان شاء الله ناوي أقدم الامتحان يوم الثلااثاء ولكني قلقان من السميوليشن لاني احس اني ضعيف فيها والصراحه اني مش عارف كيف نظامهم وكيف بتكون الاسئله فياا ليت يا اخواني الكرام لو تفيدوني بهالشي وتخبروني كيف الاسئله بتيجي بالامتحان وكيف ممكن احظر لها واكون مستعد 100% بالاضافه لو تزودوني ببرنامج السيوليتر يكون رجستر جزاكم الله الف خير وياليت لو تزودوني بنصائح منكم واانا لكم شاكر كل الشكر ... وسامحوني لاني ثقلة عليكم ...

أخوكم

يحيى من الامارات

عضو

مشاركة: سيميولشن ال ccna ضروري

عضو

abusalma الف شكر لك أخي ... بس انا طلبي هوو كيف السؤال بيكون وهل في مع السؤال خياارات والا انا علي انا ادخل commands ولو لازم ادخل شو هذي ال commands وكيف ممكن اتدرب عليها
    انا امتحاني يوم الاربعاء القادم وللاسف أحسن اني ضعيف جدا باسئلة السميوليشن وكيفية التعامل معها أرجو الفائده واجركم ع الله اخواني الغاللين .. بانتظار ردكم على احر من الجمر .. وسامحوني على الحاحي الزائد .. الله يجزيكم الخير ..

عضو

!!!!!

عضو الصورة الرمزية Mcse2006

السلام عليكم

حبيبى بخصوص اسئلة السيمليوشن بيجيلك 3 اسئله فى الامتحان و عليهم درجات كبيره فلازم تكون فاهمها كويس

1- سؤال خاص بال EIGRP

هتلاقى الرسمه موجوده عندك فى الباس فور شور المهم بيبقى فيه مشكله فى التوصيل غالبا بيكون الخطا انه حاططلك Network زياده و Network ناقصه فانت بتشيل الزياده و بتحط الناقصه و طبعا لازم تكون حافظ ال Commands الخاصه بالخطوات ده بالنسبه للروتر الاول اما بالنسبه للروتر الثانى المشكله هتكون فيه فى ال As و كمان هتكون فيه Network ناقصه و ده الحل بتاع السؤال كله طبعا مع اختلاف ارقام ال IPs

1- اول روتر هتلاقى فى Network ناقصه وواحده زايده هتكون الخطوات فيه كده

sh run
    config term
    router eigrp 222
    No Network 192.168.85.0
    Network 192.168.66.0
    ctrl+z
    copy run start

2- تروح بعد كده للروتر التانى هتلاقى فيه مشكلتين اول واحده ان ال AS غلط هيكون كده
    Router eigrp 22 طبعا ده غلط المفروض يكون Router eigrp 222 و كمان هتلاقى Network ناقصه
    هتكون الخطوات كده

sh run
    config term
    No Router eigrp 22
    Router eigrp 222
    Network 192.168.55.0
    Network 192.168.66.0
    Network 192.168.44.0
    No auto-summary
    Ctrl+z
    copy run start

هتلاحظ اننا هنا بعد مشلنا ال router eigrp 22 و حطينا السليمه اننا هندخل بعد كده كل ال Networks تانى لانها هتكون اتمسحت و بالتالى لازم اننا نعمل الامر بتاع no auto-summary

سؤالين السيمليوشن التانيين موجودين فى ال Pass4sure بنفس الاجابه بتاعتهم طبعا فى الامتحان ال Ips بتكون متغيره برده

و لو احتجت حاجه فيهم قولى و انا اشرحهالك بس نصيحه من اخ لو مكنتش فاهم حل اسئلة السيمليوشن كويس و تعرف تعملها لوحدك و حافظ ال Commands الخاصه بكل سؤال بلاش تدخل الامتحان دلوقتى و اجله شويه على متفهمهم لانهم عليهم درجات عاليه جدا تقريبا كل سؤال 100 درجه يعنى 300 درجه و انت مش مسموحلك بالخطا غير 150 درجه بس لان النجاح من 850
    ربنا معاك بس متتسرعش
    [/CENTER]
    اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
    إن أخطأت فمن نفسي وإن أصبت فمن الله
    لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة x7lwx
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...

أخواني الاعزاء انا ان شاء الله ناوي أقدم الامتحان يوم الثلااثاء ولكني قلقان من السميوليشن لاني احس اني ضعيف فيها والصراحه اني مش عارف كيف نظامهم وكيف بتكون الاسئله فياا ليت يا اخواني الكرام لو تفيدوني بهالشي وتخبروني كيف الاسئله بتيجي بالامتحان وكيف ممكن احظر لها واكون مستعد 100% بالاضافه لو تزودوني ببرنامج السيوليتر يكون رجستر جزاكم الله الف خير وياليت لو تزودوني بنصائح منكم واانا لكم شاكر كل الشكر ... وسامحوني لاني ثقلة عليكم ...

أخوكم

يحيى من الامارات
    يا اخ يحي انت لما بعتلى رساله خاصه انا رديت عليك على طول بالتفاصيل بس كانت فى مشكله عندك فى استقبال الرساله عشان كدة الرساله موصلتشى
    انا والله ما قصرت معاك بس فعلا والله فى مشكلة فى استقبال الرسائل عندك ومشاء الله اخويا العزيز MCSE2006 فسر الموضوع كويس واحسن منى كمان ولو احتجت اى حاجة انا تحت امرك بس ياريت تشوف حل مشكله الرسايل عندك

اخوك احمد

عضو

أخي الكريم kingkolman واخي الفاضل Mcse2006 ...

الف شكر لكم على اهتمامكم ... انا الصراحه قلقان من السميوليشن وزاد قلقي بعد ما عرفت ان عليهم 300 درجه ... انا الحمد لله اطعت ع اسئله P4s 2.60 وع التست كنج والحمد لله استيعابي لها أكثر من جيد جدا ولكن السميوليشن ضعيف انا قررت أأجل الامتحان للاربعاء الموافق 6 / 9 / 2006 .. ولكن سبب تسرعي هو خوفي من تغيير الاسئله مع بداية شهر 9
    ولكني بعد ما عرفت انا السميوليشن عليهم 300 درجه قررت تأجيل الامتحان .. لأتأكد أكثر .. ولكني قلقان ان الاسئله تتغير على اول الشهر ... يا ليت تفيدوني بهالخصوص
    بس يا ليت توقوفوا معي وتساعدوني ع خلاال هالمده وانا اسف جدا لاني ازعجتمكم معاي بس أجركم ع رب العبااد ..

اخواني يا ليت تعطوني لنك السميوليتر عشان اتدرب فيه ويا ليت لو تعلموني الطريقه الي تخليني احفظ ال commands الخاصه بالاسئله وانا شاكر جدا لكم .. انا بانتظاار ردودكم ع احر من الجمر ..
    ألف شكر لكم

أخي kingkolman
    وبخصوص الرسائل الخاصه كان الانبكس عندي فل وانا الحين حذفت الرسائل الزائده والحمد لله انحلت المشكله ..

عضو الصورة الرمزية Mcse2006

السلام عليكم

بالنسبه لبرنامج السيمليوشن ستجده فى هذا الموضوع

https://www.arabhardware.net/forum/s...ad.php?t=31441

بالنسبه لطريقه حفظ ال Commands فهى بالممارسه و سهله جدا مش صعب حفظها بس المهم انك تعرف اى Command بيستخدم فى كل حاله
    [/CENTER]
    اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
    إن أخطأت فمن نفسي وإن أصبت فمن الله
    لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

عضو

السلام عليكم
    الى اخى mcse2006 لو سمحت يا اخى ممكن تقولى على اسئلة drag& drop اللى مكنتش موجوده فى p4s
    انا شوفت مشاركتك السابقة بخصوص الامتحان اللى حضرتك امتحنته بس للاسف السؤال اللى خاص ب drag& drop الصورة من نازلة على الموقع يعنى الكلان بس اللى ظاهر لو سمحت يا اخى ممكن توضح السؤال ده
    وانا عارف ان انا تعبتك معايا وكل فى ميزان حسناتك ان شاء الله