النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: حد يتصل بالمطافي عشان (حرارة المعالج) خلاص واللى ميعرفش الرقم ميدخلش

عضو برونزي الصورة الرمزية Cross Fire

Post حد يتصل بالمطافي عشان (حرارة المعالج) خلاص واللى ميعرفش الرقم ميدخلش

السلام عليكم

فى البداية احب اوضح اني سعيد جدا با انضمامي للمنتدي العسل ده :Big:

واحب اوضح كمان ان القصة اللى هتشوفها دلوقت رفعتلي الضغط :Angry: ولو محدش ساعدني ولحقني هيبقا ذنبي فى رقبتكم :Big:

ندخل فى القصة بقا ________

القصة ببساطة اممممممممم ولا اقولكم نخلي الصور تتكلم فى الاول لان (خير الكلام ما قل ودل) ==> (عامل ذكي ال) LooL

طبعا الصورة اتكلمت .. حرارة المعالج دي من غير ضغط :eek: لما بعمل عملية ضغط بيوصل لـــ ؟؟؟

توقع كده .................. 70 درجة او 73 :eek:

طبعا زمان الناس دلوقت بتدعي عليا وتقول مش تقولنا نوع المعالج ياعم الذكي LooL

برضوا نخلي الصورة تتكلم :Big:

طبعا بعد ما كنت بتفرج على قسم التبريد وشفت مواضيع مشابها بقا عندي شوية خبرة وتقريبا نفذت الحلول (بعض الحلول المتاحة بالنسبة لاامكانياتي المادية) والحمد جت بنتيجة مع الهاردديسك واللوحة الام لكن المعالج Down:

انا دلوقت هقولكم شوية حجات عملتها عشان نوفر جهد وكمان محدش يقول اني كسول LooL

طبعا فكرة تنضيف الجهاز من التراب دي شي منتهي منه لان تقريبا كل اسبوع جهازي بيحصله عملية نضافة على قد امكانياتي وخبرتي البسيطة lolo:

معجون المعالج طبعا انا قريت مواضيع كتير عن تنضيف المعالج وازاي اغير المعجون والحمد لله لفيت وجيبت معجون بس طبعا مش ارتتك سيلفر 5 لانه تقريبا مش متوفر فى مصر بس افضل نوع لقيته جيبته وهو طبعا مجهول الهوية

تركيب مراوح تهوية فى الكيس طبعا نزلت واشتريت شوية فاانات وركبتهم بطريقة زى ما مشروح فى موضوع وراعيت فكرة السحب والطرد

واخر حاجة عملتا شفت واحد زى العسل هنا عمل فكرة انه جاب مروحة بوكس وفتح الكيس والحرارة عنده بقت تمام :rolleyes:

رووحت اخد مروحة االبوكس اللى فى الصالون (اختلستها بالليل من غير ما حد يدري LooL ) وقلت نجرب يمكن يكون فى تقدم

فعلا كان فى تقدم فى حرارة الهاردديسك واللوحة الام لــــــــــــكن المعالج لسه منشف دماغه g:

طبعا مفيش فى الاوضة تكييف والجو نوعا ما حر بس ما اعتقدتش ان جوء الاوضة يوصل للحرارة دي

لان اخويا معاه جهاز تاني وحرارة المعالج عنده 35 لــــ 45 درجة (B)

ياسلام لو اشوف الحرارة دي فى جهازي

اكيد تقلت عليكم بس ياريت اللى يقدم الحلول يراعي ان الحالة المادية متسمحش اني استخدم وحدات تبريد مكلفة زى ادوات زالمان lolo: او تبريد مياه :Big: وكمان مكان الاقامة مصر يعني فى بعض الادوات اللى مش مكلفة لكن مش متوفرة فى مصر

وشكــــــــرا يا اجمل منتدي فى انتظار ردكم الكريم :frnd"

اخوكم Cross Fire

عضو

مشاركة: حد يتصل بالمطافي عشان (حرارة المعالج) خلاص واللى ميعرفش الرقم ميدخلش

امممم
    ممكن تبعت يا صديقي صورة مروحة المعالج

وساعتها سأفجر لك مفاجأة كنت مخفيها لجل الزمن لكن لبعث صورة المروحة بسرعة

ويهمني تبين لي شكل المشتت زين

أخوك القسام محب مصر وأهلها الطيبين

ليت مصر تصير زي زمان.......
    أوقات الإنتظار اعمرها بالإستغفار .... من لزم الإستغفار جعل الله له من كل هم فرجا ومن كل ضيق مخرجا... الإستغفار ... :q: :q: أعجب ماتنطق به وتدعوا به:q: :q: .... سبحان الله الغفور

عن المرء لا تسل وسل عن قرينه****فكل قرين بالمقارن يقتدي

Smile مشاركة: حد يتصل بالمطافي عشان (حرارة المعالج) خلاص واللى ميعرفش الرقم ميدخلش

'طبعا ممكن اتعب ونص يا باشا وكفاية اهتمامك بالموضوع :up:

بس قبل ما اوريك صورة المروحة والمشتت .. احب اعلق

ليت مصر تصير زي زمان.......
    مصر زى زمان وهتفضل مصر ام الدنيا :up:

نيجي للمروحة يا استاذ القسام :Big:

ودي صورة اوضح شويـــــــة :rolleyes:

https://cgi.ebay.com/Intel-Original-...QQcmdZViewItem

فى انتظار المفجاءة القسام باشا :Big:

عضو

طيب

تريد المفاجئة فم بإضافة قطعة من الألمنيوم ولكن ضع الألمنيوم في الثلاجة ؟؟؟

قسام إنتا بتهزر؟؟

لا عن جد أتكلم
    قم بوضع قطعة معدنية كبيرة بعد أن تقوم بوضعها في الثلاجة
    وضعها فوق المشتت

وقيس لي الحرارة ................

أقوى من التبريد المائي نفسه

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟

لا تعجب فإني وضعت نظام التبريد المائي بسعر الهوائي

لكن جرب ما قلته لك؟؟؟؟؟؟

قسام انتا بتتكلم ازاي

نعم زي ما قلتلك اخوي لكن إنتظر الموضوع القادم على هذا اللينك

الــــــــــــــــــــــــــــــــمفاجئة التبريدية حصريا على هاردوير وكتائب هكر القسام

48 ساعة تقريبا على بدأ المفاجئة أسئل الله أن يعطيني العمر ويحسن ختام موتي
    أوقات الإنتظار اعمرها بالإستغفار .... من لزم الإستغفار جعل الله له من كل هم فرجا ومن كل ضيق مخرجا... الإستغفار ... :q: :q: أعجب ماتنطق به وتدعوا به:q: :q: .... سبحان الله الغفور

عن المرء لا تسل وسل عن قرينه****فكل قرين بالمقارن يقتدي

يا باشا فكرتك على عيني وراسي :up: بس محتاجة شوية توضيح

ولو امكن صور لان كده الفكرة موصليش منها غير 20 % منها :rolleyes:

اولا منين اجيب قطعة الالومنيوم دي :confused: ولو عرفت اجيبها اجيب حته قد ايه ؟ عاوز مساحة طول فى عرض g:

تاني حاجة بعد ما اخرجها من التلاجة اثبتها على المشتت واركبها على المعالج :confused:

الصراحة انا مش فاهم فكرتك كويس (BB) يـــــاريت توضيح ابسط من كده وياسلام يا غالي لو تضيف حبة صور عشان الكل يستفاد :up:

اخوك Cross Fire

عضو ذهبي الصورة الرمزية azzozy

اعتقد ان هناك خطأ في قراءة حرارة المعالج .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة azzozy
    اعتقد ان هناك خطأ في قراءة حرارة المعالج .
    والله نفسي كلامك يطلع صح بس اعتقد انها سليمة لان برنامج سبيد فان و ايفرست نفس القراية للحرارة (B)

انا بفكر اغير مروحة المعالج لقيت مروحة بـــ 65 جنيه مختلفة عن مروحة اللى متركبة عندي الفرق ان فيها من تحت المشتت قطعه نحاس

بس انا خايف بعد ما جيبها الحرارة تفضل زى ما هي :Unhappy: واخسر المبلغ :Unhappy:

ياريت لو فى حلول غير مكلفة

عشان انا عاوز اخلي تغير الموحة اخر حاجة لان المروحة اللى متركبة هي الاصلية البوكس

اخوكم Cross Fire

Smile مشاركة: حد يتصل بالمطافي عشان (حرارة المعالج) خلاص واللى ميعرفش الرقم ميدخلش

فى البداية احب اقول اني زعلان من المنتدي

الموضوع ليه يومين ومحدش قدم حل واحد حقيقي (B)

المهم انا قررت اني انجز مشكلتي بنفسي :p لحين حد يديني حل حقيقي

ووصلت لسبب مشكلة الحرارة وهوريكم النتيجة بالصور !Clap

شوفوا درجة الحرارة كده Wink:

اممممم مش معقوال دي الحرارة اللى بتمناها من زمان معقوال شفتها على جهازي :D

عارفين وصلت الحرارة كده ازي :q:

اقولكم القصة جاتلي فرصة من شخص عزيز وانا بحكيله على المشكلة من باب اني مخنوق :Unhappy: عرض عليا عرض مغري ............ استلف البرسوسر بتاعه واجربه عندي :Big:

والبرسوسر اهي امكانياته

البرسوسر الكاش بتاعه 512 K

عرفتم سبب المشكلة (H) المهم انا مبسوط اني عرفت سبب المشكلة وفى نفس الوقت مضايق

المهم عاوز حد يفهمني الفرق بين Northwood و Prescott

واللى عنده حل للمشكلة دي ياريت يقولي :Unhappy:

اخوكم Cross Fire

عضو ذهبي الصورة الرمزية azzozy

بريسكوت افضل في الاداء ولكنه معروف بحرارته العالية .
    افضل شيء كونروي ثم اليندل ثم بريزلر وكلها ذات حرارة منخفضة .

مشرف سابق الصورة الرمزية النديم

الاخ Cross Fire
    البريسكوت هو الاحدث من نورثوود، ولهذا ترى أن معالجكَ يمتاز عن الثاني بزيادة ذاكرة كاش في المستوى الاول L1 والمستوى الثانيL2 ، كما ويمتاز أيضا بزيادة إمكانية تشغيل تعليمات SSE3 عن إمكانيات الثاني، أضف الى ذلك أن معالجكَ مفتوح من ناحية معامله (14x / 18x) فيما الثاني مغلق ( 18x / 18x) . لكن، وهذا مربط الفرس...أتت تلك المميزات بشكل غير مدروس تقنيا" بما فيه الكفاية ، فكان أن جعلت المعالج أكثر حرارة مما يمكن للمبرد القياسي أن يتعامل معه بكفاءة ...فصارت الحرارة الزائدة تخنق الاداء مما جعل المعالج الاقدم أكفأ منه. وهذه سقطة أنتل.
    أولا"_ عليك رفض الاستبدال إذا شئتَ بعدما عرفتَ فروق المزايا.
    ثانيا" _في معالجتكَ للحرارة ... لاحل شامل إلا بأستبدال مبرد ومروحة أنتل بحل من حلول الشركات الاخرى مثل مراوح كبيرة ومبردات نحاسية من إحدى شركات أسوس أو جيغابايت أو زالمان...الخ. فقط عليك أن تحذر بعض الانواع الصينية فأنها منظر فقط.
    إذا كان الحل السابق ليس في متناول اليد حاليا"، تعال نتدارس مايمكن تجريب فائدته ولا ضرر منه :
    1. فتش عن معجون حراري، إذا لم تعرفه إستعن بذو خبرة. يلزمكَ كمية قليلةبقدر حبة الفول.
    2. بحذر (ومساعدة ذو خبرة أو إشرافه إذا لم يسبق لك الامر) أزل المعالج ومبرده، منتبها" لعدم ملامسة أصابعكَ لابره ومحاذرا" من سقوطه غفلة منكَ أرضا" .
    3. أزل المعجون القديم عن ظهر المعالج والمبرد بقطعة قماش وكحول طبي أبيض.
    4. ضع المعجون الجديد، طبقة خفيفة متساوية، على ظهر المعالج والمبرد. ثم ضع المعالج والمبرد في أماكنهما.
    5. هنا نقطة مهمة، قبل أن تقفل ذراعيَّ قاعدة المروحة تأكد أن أطراف شفرات المبرد لا تلامس القاعدة الخارجية أو تستند عليها، وأن أرجل قاعدة المروحة الاربعة دخلت أماكنها بشكل كامل. عندها فقط أغلق الذراعين.
    6. بأمكانك إستعمال مروحتين من مزودات طاقة تالفة بوضعها داخل صندوق الجهاز، إذا سمحت أماكن الفتحات فيه. واحدة تضعها تحت القرص الصلب لجذب الهواء للداخل ، والثانية تحت مزود الطاقة لطرد الهواء للخارج.
    أنا أكيدٌ أن الوضع سيتحسن عندكَ ...ليس جذريا" لكن المعالج لن يشهد حرارة حرجة.
    النديم

شكرا يا azzozy على المعلومة :Big:

النديم الصراحة مش عارف اقولك ايه معلوماتك قيمة وفائدتني جداا :up:

لكن لو كنت اخدت بالك من اول مشاركة هتعرف اني عملت حل المعجون وللااسف مجاش بفاايدة :rolleyes:

يمكن النوع اللى لقيته مش بكفاءة بس طبعا انا عارف انه الافضل ارتتك سيلفر 5 بس مش موجود ولو لقيته ده لو فرضيا هيبقي غالي على ما اظن Con:

على العموم انا هحاول اتاقلم على الحرارة وامري لله (B)

وشكرا لكل من قدملي مساعدة او معلومة

اخوكم Cross Fire