صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 29

الموضوع: سؤال هام عن تعريف نيفيديا 344.48 و خاصية DSR انا جربة الخاصية دى بتعلى الرزليوشن

عضو فضي الصورة الرمزية ahmed601

Question سؤال هام عن تعريف نيفيديا 344.48 و خاصية DSR انا جربة الخاصية دى بتعلى الرزليوشن

سؤال هام عن تعريف نيفيديا 344.48 و خاصية DSR انا جربة الخاصية دى بتعلى الرزليوشن
    يعنى الشاشة عندى اخرها 1920*1080
    لما فعلة الخاصية دى بتخلى الرزليوشن اعلى من كده بكتيرررر
    مش دى المشكلة المشكلة ان اى شاشة فيها ملايين ملايين الترانزيستورات و الشاشة ذات رزليوشن 1080 مثلا فيها مليون ترانزيستور انما الشاشة 4K فيها مثلا 4 ملايين ترانزيستور
    و كنت قرأة من فترة انك لو جايب شاشة رزليوشن اخرة 1080 و شغلتها اعلى من ذلك ممكن و لكن هيقلل من عمر الشاشة و يتلفها بسرعة لانها غير مصمم لاعلى من رزليوشن 1080 مثلا و كان عن طريق برنامج نيفيديا ممكن تزود الرزليوشن بس كان في تحذير مكتوب بالنص الاتى
    ( شركة نيفيديا غير مسئولة اى مسئولية عن ما يلحق من ضرر للشاشة الخاصة بيك عند زيادة الرزليوشن للشاشة عن الرزليوشن الاصلى و هذه الطريقة ربما تؤثر على عمر الشاشة الخاصة بك او تتلف لك الشاشة قوم بتطبيقها على مسئوليتك الشخصية و الشركة غير مسئولة عن اى ضرر يلحق بالشاشة الخاصة بك )
    بمعنى اصح ممكن شركة نيفيديا تنزل تعريف جديد يخرب الهردوير و يتلف الشاشات ؟ علشان يروجم للألعاب ال 4K يتلفم الشاشات الغير داعمه لل 4K على شان الناس تشترى شاشات جديدة و تحدث و تغير الخ ؟

مشرف سابق الصورة الرمزية sprocketgear

رد: سؤال هام عن تعريف نيفيديا 344.48 و خاصية DSR انا جربة الخاصية دى بتعلى الرزليوشن

الخاصية قوية لكن محتاجة كارت هاى ايند علشان تلعب مستريح لانك ببساطة بعد ما تعلى الرزليوشن هيعلى Anti-Aliasing حتى تحصل على صورة براقة
    من رايى ان الخاصية حلوة لكن مش مفيده مع الشاشات ال Full HD حيث يمكنك تعويضها في SSAA
    قد تكون مفيده مع الشاشات ال 20 بوصة وال 19 لانه ستمنحك رزليوشن 1080
    التعديل الأخير تم بواسطة sprocketgear ; 24-10-2014 الساعة 20:50

عضو برونزي الصورة الرمزية MOBH

رد: سؤال هام عن تعريف نيفيديا 344.48 و خاصية DSR انا جربة الخاصية دى بتعلى الرزليوشن

DSR هو إسم تسويقي لمنعم الحواف SSAA المستخدم في بعض الألعاب مثل Tomb Raider و Remember Me
    SSAA تقوم بجعل كرت الشاشة يعالج الصور على دقة أعلى من دقة الشاشة الأصلية
    فقط في الصورة النهائية يقوم كرت الشاشة بتقليل دقة الصورة إلى دقة الشاشة الأصلية
    النتيجة تفاصيل أكثر وتعرج حواف أقل
    ولن يكون هناك تأثير سلبي على الشاشة لأن كرت الشاشة لن يقوم بإرسال بكسلات أكثر من التي تدعمها الشاشة

تعديل:
    نسيت أن أذكر أن هناك طريقة أخرى لتفعيل الخاصية وهناك موضوع قبل سنة في عرب هاردوير يشرح فيه الطريقة على كروت AMD و nvidia
    لكن مع DSR أصبحت الأمور أكثر سهولة وتعطيك خيارات أكثر في إختيار الدقة التي تريد معالجة الصورة عليها
    أتوقع أن تقوم AMD خلال فترة بسيطة بإصدار نفس التقنية في تعريفاتها تحت مسمى تسويقي آخر
    لأن التقنية مفيدة ولا يوجد شيء جديد فيها غير الإسم التسويقي من nvidia
    في النهاية هي مجرد SSAA
    التعديل الأخير تم بواسطة MOBH ; 23-10-2014 الساعة 21:51

عضو فضي

انا لم احصل على اكثر من رزليوشن 1920/1080 في سطح المكتب ولكن في لعبة Middle Earth Shadow of Mordor فعلتها 200% -- السؤال هو هل علي ان احصل على رزليوشن 200% ايضا على سطح المكتب ؟؟؟ واقصد في 200% هو 2160/3840

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة neztiti مشاهدة المشاركة
    انا لم احصل على اكثر من رزليوشن 1920/1080 في سطح المكتب ولكن في لعبة Middle Earth Shadow of Mordor فعلتها 200% -- السؤال هو هل علي ان احصل على رزليوشن 200% ايضا على سطح المكتب ؟؟؟ واقصد في 200% هو 2160/3840
    و مال اية دة ؟
    انا جربة التعريف الجديد على اللاب توب مفيهوش الخاصية دى

عضو

طيب دلوقتى انا عندى شاشة 19 شغال بريزليوشن 1440x900 وانشاء الله على الاسبوع اللى جاى هجيب gtx 970 هل الخاصيه دى هتكون مفيده بالنسبة ليا يعنى هقدر العب على دقة 1080

عضو الصورة الرمزية ĐєçєหŢ ҚỉℓℓęЯ

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sprocketgear مشاهدة المشاركة
    لانك ببساطة بعد ما تعلى الرزليوشن الحواف هتكون متعرجة اكثر فهتحتاج تعلى Anti-Aliasing حتى تحصل على صورة براقة
    من رايى ان الخاصية حلوة لكن مش مفيده مع الشاشات ال Full HD حيث يمكنك تعويضها في SSAA
    1080
    طبعا كلام غير سليم
    حضرتك محتاج تفهم اكثر عن خاصية ال Super sampling AA وخاصية DSR

ولفهمهما جيدا لابد من فهم مفهوم ال DownSampling والمقابل له ال Upsacaling

لان كلاهما يستخدم مفهوم يسمى ال Downsampling

مشرف سابق الصورة الرمزية ASSEMBLY

عموما استخدام هذه الخاصية يغنيك عن استخدام منعم الحواف وبذلك يقل الضغط عن كرت الشاشة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة skytheone مشاهدة المشاركة
    طيب دلوقتى انا عندى شاشة 19 شغال بريزليوشن 1440x900 وانشاء الله على الاسبوع اللى جاى هجيب gtx 970 هل الخاصيه دى هتكون مفيده بالنسبة ليا يعنى هقدر العب على دقة 1080
    DSR لا تتدخل في ريزوليوشن الشاشة الحقيقي
    إذا كانت الشاشة 1440x900 يعني أن عدد البكسلات في الشاشة هو 1440x900 ولن تتمكن تجاوز هذا الرقم
    إذا كرت الشاشة أرسل عدد بكسلات أكثر لن تعمل الشاشة
    بإستخدام DSR (او الإسم الحقيقي لها SSAA) الكرت سيقوم بمعالجة الصور على ريزوليشن أعلى وبعد الإنتهاء من المعالجة يقوم بتصغير الصورة إلى حجم الشاشة الأصلي ويرسلها إلى الشاشة

DSR ستقلل من تعرج الحواف وستعطي تفاصيل أكثر في الصورة
    لكن لن تصل إلى جودة 1080 الحقيقية

عضو

يوجد خاصيه فى لعبه Ryse Son of Rome اسمها
    Super sampling هل هى نفس مصطلح DSR ، لإن أنا لما بفعلها الفريمات بتنزل جامد فكنت عايز أعرف هى ايه الفايده بتاعتها

مشرف سابق الصورة الرمزية Ťắќľắḿḿ

Smile رد: سؤال هام عن تعريف نيفيديا 344.48 و خاصية DSR انا جربة الخاصية دى بتعلى الرزليوشن

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sprocketgear مشاهدة المشاركة
    الخاصية قوية لكن محتاجة كارت هاى ايند علشان تلعب مستريح لانك ببساطة بعد ما تعلى الرزليوشن الحواف هتكون متعرجة اكثر فهتحتاج تعلى Anti-Aliasing حتى تحصل على صورة براقة
    قد تكون مفيده مع الشاشات ال 20 بوصة وال 19 لانه ستمنحك رزليوشن 1080
    السلام عليكم
    كيف حالكم اخواني الكرام ان شاء الله بخير
    بالنسبة لهاذة الخاصية هي احدي التقنيات المستخدمة لعملية Anti-Aliasing و كانت في ما مضي تستخدم من داخل الالعاب في كثير من الالعاب اشهرها BF4 و بالتالي عند استخدامها لا داعي ابداً لاستخدام اي نوع من Anti-Aliasing الاخري وهذا قد يكون مفيد جداً في حالة الكروت الاقل قوة انت تغلق Anti-Aliasing و تستخدم الخاصية هذة.
    الامر الاخر ليس لهذة الخاصية اي علاقة بالشاشة لانها تعمل في ذاكرة الفيديو للكرت و الناتج النهائي للصورة يتم تصغيرة الى دقة عرض الشاشة الحقيقي و ارساله للشاشة.
    التعديل الأخير تم بواسطة Ťắќľắḿḿ ; 24-10-2014 الساعة 08:49

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsm89 مشاهدة المشاركة
    يوجد خاصيه فى لعبه Ryse Son of Rome اسمها
    Super sampling هل هى نفس مصطلح DSR ، لإن أنا لما بفعلها الفريمات بتنزل جامد فكنت عايز أعرف هى ايه الفايده بتاعتها
    المصطلح يختلف لكن التقنية واحدة
    Super sampling أو SSAA هو الإسم المعروف للتقنية
    DSR هو الإسم التسويقي من nvidia
    ميزة DSR هي أنه عندك حرية أكبر في إختيار الريزوليوشن

تقدر تقرأ الردود السابقة حتى تعرف ما فائدة التقنية

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOBH مشاهدة المشاركة
    المصطلح يختلف لكن التقنية واحدة
    Super sampling أو SSAA هو الإسم المعروف للتقنية
    DSR هو الإسم التسويقي من nvidia
    ميزة DSR هي أنه عندك حرية أكبر في إختيار الريزوليوشن

تقدر تقرأ الردود السابقة حتى تعرف ما فائدة التقنية
    شكرا ليك لتوضيح ، و أنا فعلا قرات التعليقات السابقه و فهمت فايده تقنيه DSR , اما بالنسبه ل Super sampling كنت محتاج أفهم هو ايه فايدته لإنه كان بيقتل الفرمات
    شكرا ليك مره تانيه

و مال اية خاصية Change Resolution ?
    من NVIDIA Control Panel>>>Change resolution>>>>Customize>>>>> Create Custom Resolution
    هتلاقى رسالة تحذيرية تقلك الكلام ده ممكن ان يتسبب في تلف الشاشة !

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed601 مشاهدة المشاركة
    و مال اية خاصية Change Resolution ?
    من NVIDIA Control Panel>>>Change resolution>>>>Customize>>>>> Create Custom Resolution
    هتلاقى رسالة تحذيرية تقلك الكلام ده ممكن ان يتسبب في تلف الشاشة !
    هذه ليست ما تسميها نفيديا DSR
    لتفعيل DSR إذهب إلى Manage 3D Setting > DSR factor وحدد القيمة التي تريدها (يمكنك تحديدهم جميعهم)
    ثم في إعدادت اللعبة سترى أنه يمكنك إختيار ريزوليوشن أكبر من الشاشة فقط إختار الذي تريده وتعريف الكرت سيقوم بالباقي

أما خيار Change resolution فهو موجود في لوحة تحكم nvidia من يوم فهمت على الكمبيوتر
    خيار Change resolution يستخدم في السابق لعمل Downsampling وهو نفس الشيء لكن بمصطلح ثالث
    الإستخدام الخاطيء لها ممكن أن يسبب ضرر لشاشات CRT لكن غالباً لن يسبب ضرر للشاشات LCD فقط الشاشة لن تعمل ويمكن إصلاح المشكلة في الدخول على safe mode وإرجاع الإعدادت الأصلية

في الرابط شرح لعمل Downsampling
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=352754
    DSR فقط تختصر لك العملية وتضمن عدم سوء الإستخدام

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات