بسم الله الرحمن الرحيم

مقدمة عن البرنامج

إزيكم يا جماعة ، انا حبيت أبدأ بالصورة على طول علشان انا عارف ان أول شيء بيلفت نظر العين هي الصور
ولما تكون الصورة من مجلة عالمية وموثوق فيها بتكون حاجة جميلة.
الموضوع اللي بعمله ده أعتقد إنه مش موجود في منتدى عربي تاني ، مش فخر والله ولا حاجة بس فعلا أنا دورت كتير علشان ألاقي حاجة تفهمني البرنامج بالتفصيل قبل كده ومالاقيتش خالص .
الموضوع يا جماعة سهل جدا بس كبير
لكن منه هاتفهم برنامج نود كويس قوي وهاتعرف مقدار الحماية اللي بيتميز بيها وطريقة عمله
وإإن شاء الله هانبدأ من أول تسطيب البرنامج ولغاية أخر حاجة خالص
وبإذن الله تكون رحلة ممتعة وشيقة فعلا .

البداية ...
تنصيب البرنامج على الجهاز

إضغط على Extract هاتظهر الصورة دي

إختر Typical واضغط Next

طبعا في الصورة اللي فاتت هانوفق على الإتفاقية ونكمل

خلوا بالكم من الصورة اللي جاية لأنها ممكن ماتظهرش والسبب إن الصورة دي بتظهر للنسخ التجارية من البرنامج واللي هي مباعة أصلا يعني انت اشتريتها من شركة وماحملتهاش من الموقع وبعدين سجلتها ( أو كركتها (z) )

وللعلم فزي ما هو واضح ان الصورة اللي فاتت مخصصة لوضع كلمة السر وإسم المستخدم اللي حصل عليها المشتري من الشركة

هانتابع في الصورة اللي جاية بالإختيار الأول والمخصص للبروكسي وهانختاره باعتبار اننا مانعرفش البروكسي

الصورة اللي جاية مضمونها إن بما أنك وثقت في البرنامج ده عشان يحمي جهازك فليه ماتساعدش الشركة في الحصول على معلومات عن الفيروسات أو المشاكل اللي من النوع ده واللي قابلتك والبرنامج اتعامل معاها علشان يقدروا يساعدوك اكتر ؟

هانوافق وندخل على شوية تفاصيل في التسطيب

والصورة الجاية علشان لو عايز تحط إيميلك يبعتوا لك عليه معلومات او تفاصيل عن الحماية

اضغط موافق ونكست

الخطوة اللي جاية مهمة علشان البرنامج يفحص ملفات بداية التشغيل اوتوماتيك عن كل إعادة تشغيل للجهاز

إضغط نكست

ركزوا يا جماعة في الصورة اللي جاية كويس

لو النسخة اللي عندكم ليها ملفات مرفقة فيكون الصحيح عدم اختيار إعادة التشغيل قبل ما تستفيدوا من الملفات التانية ....(z)

لكن لو نسخة تجارية بقى ( اللي بيكون فيها كلمة سر واسم يوزر ) فهانختار ريستارت طبعا

كده البرنامج اتسطب بحمد الله وبقى تمام وهاتشوفوا الشاشة الإفتتاحية للبرنامج عند بداية التشغيل

بكده يكون أول درس انتهى وهو اللي كان عن تسطيب البرنامج .
إن شاء الله هابدأ معاكم في شرح صورة البرنامج العامة وتفصيل محتوياتها والتعامل مع كل حاجة وإعادة إعدادها علشان البرنامج مايفوتش الهوا يعدي من على جهازك من غير ما يتأكد من سلامته وطبعا بسهولة وسرعة والأهم هو الخفة على النظام
.

وبعد إستراحة قصيرة جدا نكمل الشرح

دلوفتي طبعا لازم تكون أيقونة لوحة تحكم البرنامج موجودة في التراي جنب الساعة بالشكل ده

هاندوس عليها كلنا علشان نشوف شكل البرنامج ونفهم كل حاجة من الحاجات اللي ظهرت لنا دي

هاناخدهم كلهم ان شاء الله بس واحدة واحدة

- AMON : وده المسئول عن فحص ملفات النظام بشكل تلقائي مع كل بداية تشغيل ولغاية ما تطفي الجهاز أثناء الإتنين اي ملف او صفحة ويب او اي حاجة بتفتحها او تستخدمها بتمر عليه .
ودلوقتي هانشوف إزاي نعمل إعداداته بشكل تفصيلي .

إختر AMON ومنه Setup

إختر التبويب التاني وحدد المشار إليه مع ملاحظة أن هذا الخيار يمسح ملفات التجكم في الجهاز عن بعد ، بمعنى إن أي برنامج عندك يسمح بإن غيرك يتحكم في الجهاز عن طريق شبكة أو ما شابه هايتمسح ( طبعا الفايدة أكبر لأنه مش هايخلي اي حد غيرك يتحكم في جهازك )