صفحة 1 من 6 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 80

الموضوع: بالصور ... شرح مفصل لتركيب وإعداد NOD 32 للإستفادة من كامل حمايته الجبارة وبدون تدخل

عضو الصورة الرمزية السقا

بالصور ... شرح مفصل لتركيب وإعداد NOD 32 للإستفادة من كامل حمايته الجبارة وبدون تدخل

بسم الله الرحمن الرحيم

مقدمة عن البرنامج

إزيكم يا جماعة ، انا حبيت أبدأ بالصورة على طول علشان انا عارف ان أول شيء بيلفت نظر العين هي الصور
    ولما تكون الصورة من مجلة عالمية وموثوق فيها بتكون حاجة جميلة.
    الموضوع اللي بعمله ده أعتقد إنه مش موجود في منتدى عربي تاني ، مش فخر والله ولا حاجة بس فعلا أنا دورت كتير علشان ألاقي حاجة تفهمني البرنامج بالتفصيل قبل كده ومالاقيتش خالص .
    الموضوع يا جماعة سهل جدا بس كبير
    لكن منه هاتفهم برنامج نود كويس قوي وهاتعرف مقدار الحماية اللي بيتميز بيها وطريقة عمله
    وإإن شاء الله هانبدأ من أول تسطيب البرنامج ولغاية أخر حاجة خالص
    وبإذن الله تكون رحلة ممتعة وشيقة فعلا .

البداية ...
    تنصيب البرنامج على الجهاز

إضغط على Extract هاتظهر الصورة دي

إختر Typical واضغط Next

طبعا في الصورة اللي فاتت هانوفق على الإتفاقية ونكمل

خلوا بالكم من الصورة اللي جاية لأنها ممكن ماتظهرش والسبب إن الصورة دي بتظهر للنسخ التجارية من البرنامج واللي هي مباعة أصلا يعني انت اشتريتها من شركة وماحملتهاش من الموقع وبعدين سجلتها ( أو كركتها (z) )

وللعلم فزي ما هو واضح ان الصورة اللي فاتت مخصصة لوضع كلمة السر وإسم المستخدم اللي حصل عليها المشتري من الشركة

هانتابع في الصورة اللي جاية بالإختيار الأول والمخصص للبروكسي وهانختاره باعتبار اننا مانعرفش البروكسي

الصورة اللي جاية مضمونها إن بما أنك وثقت في البرنامج ده عشان يحمي جهازك فليه ماتساعدش الشركة في الحصول على معلومات عن الفيروسات أو المشاكل اللي من النوع ده واللي قابلتك والبرنامج اتعامل معاها علشان يقدروا يساعدوك اكتر ؟

هانوافق وندخل على شوية تفاصيل في التسطيب

والصورة الجاية علشان لو عايز تحط إيميلك يبعتوا لك عليه معلومات او تفاصيل عن الحماية

اضغط موافق ونكست

الخطوة اللي جاية مهمة علشان البرنامج يفحص ملفات بداية التشغيل اوتوماتيك عن كل إعادة تشغيل للجهاز

إضغط نكست

ركزوا يا جماعة في الصورة اللي جاية كويس

لو النسخة اللي عندكم ليها ملفات مرفقة فيكون الصحيح عدم اختيار إعادة التشغيل قبل ما تستفيدوا من الملفات التانية ....(z)

لكن لو نسخة تجارية بقى ( اللي بيكون فيها كلمة سر واسم يوزر ) فهانختار ريستارت طبعا

كده البرنامج اتسطب بحمد الله وبقى تمام وهاتشوفوا الشاشة الإفتتاحية للبرنامج عند بداية التشغيل

بكده يكون أول درس انتهى وهو اللي كان عن تسطيب البرنامج .
    إن شاء الله هابدأ معاكم في شرح صورة البرنامج العامة وتفصيل محتوياتها والتعامل مع كل حاجة وإعادة إعدادها علشان البرنامج مايفوتش الهوا يعدي من على جهازك من غير ما يتأكد من سلامته وطبعا بسهولة وسرعة والأهم هو الخفة على النظام
    .

وبعد إستراحة قصيرة جدا نكمل الشرح

دلوفتي طبعا لازم تكون أيقونة لوحة تحكم البرنامج موجودة في التراي جنب الساعة بالشكل ده

هاندوس عليها كلنا علشان نشوف شكل البرنامج ونفهم كل حاجة من الحاجات اللي ظهرت لنا دي

هاناخدهم كلهم ان شاء الله بس واحدة واحدة

- AMON : وده المسئول عن فحص ملفات النظام بشكل تلقائي مع كل بداية تشغيل ولغاية ما تطفي الجهاز أثناء الإتنين اي ملف او صفحة ويب او اي حاجة بتفتحها او تستخدمها بتمر عليه .
    ودلوقتي هانشوف إزاي نعمل إعداداته بشكل تفصيلي .

إختر AMON ومنه Setup

إختر التبويب التاني وحدد المشار إليه مع ملاحظة أن هذا الخيار يمسح ملفات التجكم في الجهاز عن بعد ، بمعنى إن أي برنامج عندك يسمح بإن غيرك يتحكم في الجهاز عن طريق شبكة أو ما شابه هايتمسح ( طبعا الفايدة أكبر لأنه مش هايخلي اي حد غيرك يتحكم في جهازك )

" سبحان ربك رب العزة عما يصفون ، وسلام على المرسلين ، والحمد لله رب العالمين "

عضو برونزي الصورة الرمزية Cross Fire

مشاركة: بالصور ... شرح مفصل لتركيب وإعداد NOD 32 للإستفادة من كامل حمايته الجبارة وبدون تدخل

فى الحقيقة شرح اكتر من رائع :up:

عضو الصورة الرمزية السقا

مشاركة: بالصور ... شرح مفصل لتركيب وإعداد NOD 32 للإستفادة من كامل حمايته الجبارة وبد

شكرا Cross Fire شرفتني
    ولسه بإذن الله نكمل الشرح ويارب يكون مفيد للجميع

وبعد ما خلصنا يا جماعة التبويب الثاني هاندخل على التبويب الثالث Action ونحدد Clean automaticly علشان البرنامج مايسألناش نعمل ايه لما يلاقي ملف مصاب فيعمل له تنظيف بشكل تلقائي وده شيء مهم جدا لأن نود بيسئل على اي ملف مصاب ودي حاجة بتخنق المستخدم خاصة لما يكون مشغول بحاجة تانية ، بس نود بردو كويس يا جماعة سايب لنا كل الإختيارات وبعد كده اختر أوكي OK.

وبكده نكون انهينا إعداد AMON

نيجي بقى للمرحلة التانية
    DMON وهو المسئول عن فحص أي شيء وكل شيء في ملفات مايكرو سوفت أوفيس
    يعني أي ملف وورد - إكسل - باور بوينت - كل ده بيفحصه البرنامج بدقة متناهية .

بردو هانحدد DMON ومنه Setup

وفي أول تبويب نحدد Potentially dangerous applications بردو مع العلم انه هايوقف اي نشاط لبرامج التحكم عن بعد بالنسبة لملفات الأوفيس

دلوقتي هانروح لتبويب Action وهانعمل حاجة مهمة قوي ، هاندي للبرنامج صلاحيات التعامل مع ملفات أوفيس المصابة ، الصلاحيات دي هي انه يعمل للملف المصاب تنظيف ولو ماقدرش فيمسحه ، ولاحظوا إن العملية دي هاتتكرر مع الملفات المضغوطة ، والمضغوطة ذاتية التنفيذ ، وغيرها زي ما هانشوف في الصور

بكده نكون انهينا مرحلتين من إعداد البرنامج للعمل بكفائة عالية جدا وبصمت
    ان شاء الله المرحلة الجاية هاتكون عن فحص البريد الوارد ببرنامج الأوت لوك
    يارب تكونوا استفدتم وان الشرح يكون واضح

عضو برونزي الصورة الرمزية C|EH

مشاركة: بالصور ... شرح مفصل لتركيب وإعداد NOD 32 للإستفادة من كامل حمايته الجبارة وبدون تدخل

ماشاء الله ، الف شكر لك اخي لى شرحك السهل والجميل ،،

الله لا يحرمك الاجر ،،
    [SIZE=3][B][CENTER][IMG]https://www.arabhardware.net/forum/signaturepics/sigpic15315_1.gif[/IMG]
    CyberCrime Investigator
    C[COLOR=Red]|[/COLOR]EH - C[COLOR=Red]|[/COLOR]HFI - MCSA - CWSP - CWNA - Netwok+ - MCTS
    Member of International Information Systems Forensics Association[/CENTER]
    [/B][/SIZE]

عضو

شكرا اخي الكريم ويعطيك العافية على الشرح المفيد
    والله الموفق SHENAR
    قل للذي ألف الذنوب وأجرما وغدا على زلاته متندما

لا تيأسن واطلب كريماً دائماً يولي الجميل تفضلاً وتكرما

يا معشر العاصين جود واسع عند الإله لمن يتوب ويندما

يا أيها العبد المسيء إلى متـى تفني زمانك في عسى ولربما

بادر إلى مولاك يا من عمـره قد ضاع في عصيانه وتصرما

واسأله توفيقا وعفوا ثم قل ياربي بصرني وزل عني العمى

SHENAR
    lolo:

عضو الصورة الرمزية السقا

مشاركة: بالصور ... شرح مفصل لتركيب وإعداد NOD 32 للإستفادة من كامل حمايته الجبارة وبد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة C|EH
    ماشاء الله ، الف شكر لك اخي لى شرحك السهل والجميل ،،

الله لا يحرمك الاجر ،،
    الف شكر على المرور الطيب وعلى الكلام الطيب ، يارب فعلا يكون سهل وواضح

أخي SHENAR
    مشكور، والمهم هي الإفادة ،.... ونورت الموضع

دلوقتي ان شاء الله هاندخل في جزء مهم جدا لمستخدمي برنامج Outlook بصراحة يا جماعة واللهالبرنامج ده جبار قوي في الجزء ده والجزء اللي بعده كمان مع العلم ان الجزئين دول مهمين جدا جدا وبصفة عامة كل الأجزاء في البرنامج مهمة لكن دول علشان الإنترنت بريد وتصفح وهما مصدر القلق ، بسم الله ....

الجزء الخاص بالبريد EMON وهانختارها من صفحة البرنامج

أعتقد بقى إحما فهمنا الصور يعني ممكن الصور تغني عن الكلام ،،،،،
    بس بردو مش هاسيبكم وهافهمكم كل حاجة

في تبويب Scanner اختر “Scan plain text message bodies” and “Scan RTF message bodies”
    والإتنين لفحص الرسائل بما فيها السطور

دوس على Detection ومنه اختاروا “Potentially dangerous applications” وأظن حفظنا وظيفة الإختيار ده LooL

ومن “Extensions” نختار “Scan extensionless files”

ومن “Actions” نحدد بردو صلاحيات البرنامج في التنظيف او المسح اذا فشل في تنظيف ملفات رسالة مصابة ، وهانكررها مع الملفات المضغوطة وكل اللي عملناه قبل كده

بعد كده هانروح لــ “Enviroment” وده المسئول عن التعامل مع الرسالة بأكملها ونختار مسح الرسالة المصابة وده أفضل

وأخيرا من “Logs” نختار “Log all files” لتسجيل كافة الملفات او الرسايل المصابة واللي البرنامج اتعامل معاها

يا جماعة ، الموضوع الجاي مهم جدا جدا ، ده المسئول عن حمايتك أثناء التصفح ، وزي ما قلت ، البرنامج ده عملاق حقيقي في الجزئية دي كمان وبسرعة مش هانحس بيه بسببها ، فإن شاء الله أستريح شوية وأرجع لكم مع شرح IMON حماية التصفح مع نود 32

الحقيقة يستحق التثبيت والتميز ايضا (احد افضل شرح شفته فى نظري الشخصي)

تقبل فائق تقديري لشخصكم اخي السقا

اخوك Cross Fire

عضو الصورة الرمزية السقا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Cross Fire
    الحقيقة يستحق التثبيت والتميز ايضا (احد افضل شرح شفته فى نظري الشخصي)

تقبل فائق تقديري لشخصكم اخي السقا

اخوك Cross Fire
    شكرا جزيلا أخي Cross Fire وبصراحة انا ماكنتش متوقع ان الشرح يعجبكم فعلا
    لكن الحمد لله وشكرا على كلامك
    ويارب الجميع يستفيد وبإذن الله هاكمل دلوقتي مع IMON

عضو الصورة الرمزية السقا

هانختار من صفحة البرنامج الرئيسية كلمة IMON ومنها Setup

ونبدأ مع “POP3” ونختار Setup على شان نظبط قوة التأثير للبرنامج ويا جماعة غالبا بتكون متظبطة أصلا لكن نتأكد بردو

ولو ماكانش المؤشر على Max. Eff. نظبطه يدويا عليها وبعدين OK

النقطة اللي جاية عايزة شوية تركيز

البرنامج ده أصلا بتاع شبكات ، والحتة دي فيها جزء يضاهي حاجز ناري
    ولو كل حاجة من البرامج اللي شغالة واخدة كل صلاحيات الإتصال بالنت فممكن قوي ملف تروجان يمر عن طريق IMON بسهولة للبرنامج المقصود وعلشان كده احنا هانحدد صلاحيات البرامج وهانختار ليهم كلهم "Higher Efficiency" كالتالي ، لكن يا جماعة الفاير فوكس هانخليه زي ما هو على “Higher Compatibility” لأنه على غير الوضع ده مش هاتقدر تفتح أي سايت ،
    الخطوات :
    هاندوس على تبويب HTTP ومنه “Automatically deny download of file” لمنع تحميل أي ملف مصاب بشكل تلقائي وبعد كده ندوس على Client Compatibility ونغير بقى إلى Higher Efficiency ما عدا الفاير فوكس ... وبعدين OK

بعد كده ندوس على Miscellaneous ونحدد Log intrusion attempts to the virus log وبعدين نعمل Repear Now هاتظهر رسالة نوافق عليها ويا جماعة مش لازم ومش ضروري تعمل Repear دي بس لو السرعة فيها مشاكل في الإتصال وممكن بعد ما تدوس عليها التصفح يتوقف لغاية ما تعمل ريستارت للجهاز عادي مافيش اي مشكلة .

وبعد كده ندخل في إعدادات السكانينج

ونحدد منها Potentially dangerous applications اللي اتكلمنا عنها كتيـر قوي في كل مرحلة من مراحل إعداد البرنامج

وبعدين من تبويب Actions نحدد بردو الصلاحيات زي ما قلنا قبل كده

وبكده نكون بحمد الله ظبطنا إعدادت حماية التصفح ونقدر نكون مطمئنين أثناء التصفح وهاتلاحظوا الحكاية دي اثناء التصفخ وعند فتح اي رسالة بريد إلكتروني على الموقع بردو .

ان شاء الله اكمل معاكوا إعدادات الفحص اليدوي لملفاتك

عضو الصورة الرمزية السقا

اعدادات الفحص اليدوي للجهاز

دوس على NOD32 ومنها Run NOD32

في تبويب Scanning Targets اتأكد إن كل اقسام الهارد بتاعك متحددة

وبعدين ادخل على تبويب Scanning log ودوس على علامة Scrolling علشان تشوف كل ملفاتك أثناء أي عملية فحص

نيجي بقى للأهم ، دوس على تبويب Setup وحدد كل حاجة

بعد كده نروح لتبويب Actions وأظن حفظنا اللي هانعمله هنا

أوكي يا جماعة ؟

هانروح بقى لتبويب Profiles ونحدد Run this profile in cleaning mode وكمان Use this profile for scanning files/folders from with the context menu وبعدين ندوس على زر Quit هاتظهر رسالة ندوس Yes علشان نحفظ الإعدادات اللي عملناها لأي عملية فحص مستقبلية

وبكده با جماعة نكون خلصنا الأجزاء الكبيرة والمهمة جدا في البرنامج
    هانيجي بعد كده للتحديث ان شاء الله

اخي السقا احب اقدم لك نصيحة اتمني بعد الانتهاء من اكمال الشرح انك تصنع كتاب بصيغة PDF

ويحتوي على حقوقك وحقوق منتدي عرب هاردوير (مجرد راي ليس الا )

وعشان يتم رفعه فى مكتبة المنتدي ان شاء الله والكل يستفيد من مجهودك الطيب :up:

ومنتظرين بقية الشرح

اخوك Cross Fire

عضو الصورة الرمزية السقا

ضبط إعدادات التحديث للبرنامج

هاندوس على Update> update

الصورة اللي جاية يا جماعة فيها جزء مش هايظهر لكل اللي عندهم البرنامج وانا نوهت ليها في بداية الشرح لأنها للنسخ المباعة او المسجلة فقط

المهم هاندوس على Change تحت Type of Update يعني رقم 3 على طول

ونختار Perform program component upgrade if available” and “Offer computer restart if necessary”

بمعنى إن البرنامج يعمل تحديث تلقائي لو التحديث متاح ويعرض على المستخدم لو محتاج ان الجهاز يعمل ريستارت

هاندوس OK وبعدين ندخل على Advanced

من هنا هاتختار نوع الإتصال بالنت اللي انت بتستخدمه وتحدد لو كنت بتستخدم بروكسي

وطبعا مش هاتختار اي حاجة من هنا لو ماكنتش بتستخدم بروكسي بس الصور للتوضيح

بعد كده اختر OK ونكون انتهينا من شرح اعداد التحديث

بكده يا جماعة نكون تقريبا خلصنا شرح بنسبة 99 بالمائة
    ان شاء الله ممكن نتطرق لحاجات بسيطة في البرنامج بس أفضل نجرب الكلام ده الأول وان شاء الله تعم الفايدة

تحيتي لكم .... السقــــا

عضو الصورة الرمزية السقا

اخي السقا احب اقدم لك نصيحة اتمني بعد الانتهاء من اكمال الشرح انك تصنع كتاب بصيغة PDF

ويحتوي على حقوقك وحقوق منتدي عرب هاردوير (مجرد راي ليس الا )

وعشان يتم رفعه فى مكتبة المنتدي ان شاء الله والكل يستفيد من مجهودك الطيب :up:

ومنتظرين بقية الشرح

اخوك Cross Fire

إن شاء الله أخي Cross Fire لكن اشوف رد فعل الأعضاء ولو الموضوع أفادهم فعلا وعجبهم فأنا تحت أمركم
    والف شكر لك على التفاعل وانا مستعد لأي شيء يفيد المنتدى وأعضائه

برغم اني لا استخدم برنامج NOD 32 بس انا واثق بعد الشرح ده اني لو نزلت البرنامج اكيد هكون فاهمه بسهولة بسبب شرحك المبسط الجميل

الحقيقة المنتدي كسب عضو خلاوق ومميز اسمه السقا

اخوك Cross Fire

عضو الصورة الرمزية السقا

برغم اني لا استخدم برنامج NOD 32 بس انا واثق بعد الشرح ده اني لو نزلت البرنامج اكيد هكون فاهمه بسهولة بسبب شرحك المبسط الجميل

الحقيقة المنتدي كسب عضو خلاوق ومميز اسمه السقا

اخوك Cross Fire

بارك الله فيك أخي Cross Fire
    ويا سيدي انا عايزك تجربه وان شاء الله هايعجبك جدا
    وانا شوفت نسخة حاططها الأخ Adam black ice ممكن تجربها
    والف شكر على كلامك يا عم
    أخجلتم تواضعنا

تقبل تحيتي .. السقا

صفحة 1 من 6 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة