صفحة 4 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 96

الموضوع: هل جهازي قادر علي تشغيل GTX 970 - وما هي افضل نسخة له ! ؟

عضو فضي الصورة الرمزية Sir-Mando

رد: هل جهازي قادر علي تشغيل GTX 970 - وما هي افضل نسخة له ! ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud adg مشاهدة المشاركة
    لا مش كأنك شغال بكارتين بقوه كارت واحد يعني اداء 2من 970 اقوي من واحد 970 بحوالي 46 في الميه ومش هينفع تاخد قوة الكارتين كامله ولازم يكونوا من نفس النوع وبعدين انت مش محتاج اصلا الحوارات دي فالكارت بتاعك قوي والحمدلله بالنسبه للباور لو مش هيكفي الكارتين ممكن يحصل تهنيج وخروج من البرامج والالعاب
    انا مش فاهم مادام مش هتبقي بقوة الكارتين بنسبة 200% ( بمعني ان الكارت الاولاني يديلي اداؤه كله والتاني كذلك )
    ليه عملوا الخاصية دي وايه الفايدة منها ؟ وهل يمكن تركيب كارتين من نوعين مختلفين في حالة نفس الشركة المنتجة او شركتين مختلفتين ! ؟

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

عضو برونزي

خليك في 270x وعلي البروسسور لموديل فينوم x6 عشان تستمتع بكامل قوة الكارت

بعد سنتين هيكون فية تطور كبير في كروت الشاشة وهينزل كروت dx12 هتخلي الgtx970 ملهوش اي لازمة
    الاهم الا الاداء القوي فقط
    لكن جودة الصورة في جيل الدايركت 12 هيكون مختلف تماماً
    هذا رأيي وهو الاقرب للصواب
    بالتوفيق
    ملحوظة
    assassian creed unity هتجيبلك صدمة
    دية لعبة استثناء في متطلباتها
    لكن علي ال270 هتشتغل علي اعدادات متوسطة ب30 فريم تقريباًًًً

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DareL مشاهدة المشاركة
    خليك في 270x وعلي البروسسور لموديل فينوم x6 عشان تستمتع بكامل قوة الكارت

بعد سنتين هيكون فية تطور كبير في كروت الشاشة وهينزل كروت dx12 هتخلي الgtx970 ملهوش اي لازمة
    الاهم الا الاداء القوي فقط
    لكن جودة الصورة في جيل الدايركت 12 هيكون مختلف تماماً
    هذا رأيي وهو الاقرب للصواب
    بالتوفيق
    ملحوظة
    assassian creed unity هتجيبلك صدمة
    دية لعبة استثناء في متطلباتها
    لكن علي ال270 هتشتغل علي اعدادات متوسطة ب30 فريم تقريباًًًً
    انا خلاص اشتريت ال gtx 970 وركبته كمان. انا مش فاهم يعني ال 270 كان هيبقي اقوي من ال 970. انا كنت ناوي اجيب في الاصل ال 770 من اسوس وانا كان عندي ال 5750 والي خلاني ازوح لنفيديا ان فيها معالج بيسرع من اداء البرامج خصوصا في الريندر وماذا عن الالعاب. ده الكارت سعره الضعف تقريبا . انت في الحقيقة روشتني

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sir-Mando مشاهدة المشاركة
    انا خلاص اشتريت ال gtx 970 وركبته كمان. انا مش فاهم يعني ال 270 كان هيبقي اقوي من ال 970. انا كنت ناوي اجيب في الاصل ال 770 من اسوس وانا كان عندي ال 5750 والي خلاني ازوح لنفيديا ان فيها معالج بيسرع من اداء البرامج خصوصا في الريندر وماذا عن الالعاب. ده الكارت سعره الضعف تقريبا . انت في الحقيقة روشتني
    اخي الكريم كروت نيفيديا بها خاصية الفيزيكس التي تجعل تجسيم الانفجارات والدخان وتكسير الزجاج الخ اكثر تجسيماً
    مما يرفع اسعار هذه الكروت بسبب هذه الخاصية
    اي كارت شاشة تقيسة من ناحيتين اساسيتين: الاداء وجودة الصورة
    وجانب ثانوي : استهلاك الطاقة
    والان ما اخبارك في الرياضيات
    مستوي الالعاب ومتطلباتها وتطورها =مقدار التطور في (سعات الهاردات والرامات والبروسسورات وكروت الشاشة)
    كلما يزيد مستوي 2 يودي هذا الي زيادة 1 منطقياً
    وليس ببعيد عنا ان تصل حجم الالعاب الي 100 جيجا او اكثر في مدي 4 سنين من الأن مع نزول الجيل الجديد من كروت الdx12 التي ستكون مختلفة تماماً عن الجيل الحالي من الكروت مثلما كان ال dx10 و dx11
    ايضاً الdx10 و الdx9
    تخيل ما متطلبات لعبة بهذه الحجم من بروسسور ورامات وكرت شاشة
    كروت نيفيديا تعطيك ميزة مؤقتة وهي الفيزيكس (شوية دخان وزجاج ملهمش اي لازمة) ولكن مع تطور الالعاب والطفرات التي تحدث فيها غصباً عنك هتضطر لالغاء خاصية الفيزيكس لتسريع اداء الالعاب
    لذا كروت الati بتعيش اكتر لانها تركز علي الاداء
    الا لو كانت ميزانيتك مفتوحة
    ساعتها ممكن تحدث جهازك مرة كل 3 سنين
    الالعاب يحدث فيها طفرات مرة كل 3 سنين تقريباً
    لو تعرف ترجع الكارتgtx970 رجعة
    بالتوفيق

عضو برونزي

لو شغلك تصميم جرافيك عليك بنيفيديا بالتأكيد

اخي الكريم كروت نيفيديا بها خاصية الفيزيكس التي تجعل تجسيم الانفجارات والدخان وتكسير الزجاج الخ اكثر تجسيماً
    مستوي الالعاب ومتطلباتها وتطورها =مقدار التطور في (سعات الهاردات والرامات والبروسسورات وكروت الشاشة)
    وليس ببعيد عنا ان تصل حجم الالعاب الي 100 جيجا او اكثر في مدي 4 سنين من الأن مع نزول الجيل الجديد من كروت الdx12 التي ستكون مختلفة تماماً عن الجيل الحالي من الكروت مثلما كان ال dx10 و dx11
    ايضاً الdx10 و الdx9
    كروت نيفيديا تعطيك ميزة مؤقتة وهي الفيزيكس (شوية دخان وزجاج ملهمش اي لازمة) ولكن مع تطور الالعاب والطفرات التي تحدث فيها غصباً عنك هتضطر لالغاء خاصية الفيزيكس لتسريع اداء الالعاب
    بالتوفيق
    طيب تمام

معني كده ان الكارت 970 مش هيؤدي بنفس آداء اي كارت من ati في حتة الالعاب لكن في البرامج سيتفوق النيفيدا ؟

انا خلاص اشتريت الكارت وصعب ارجعه ! لاني رجعت ال270x قبل كده صعب ارجع مرتين غير اني شغلت الكارت خلاص

الخلاصة حضرتك بتقول ان الكارت اخره 3 سنين وبعد كده ممكن اضطر اغيره ! لنزول ال dx12

طيب هل الاداء وجودة الصورة في كروت ال ati اعلي من نيفيديا سواء في الالعاب او البرامج ! ؟

وبالنسبة للباور هل افضل بال 450 لحد ما اجيب المعالج واللوحة الام واركبهم كلهم مرة واحده مع الباور الي بته جديد ال 630 واط

ولا اركبه دلوقتي عشان ممكن الكارت يتاثر بالباور ال 450 وات !؟ لانه ضعيف وبقالي 4 سنين باستخدمه
    التعديل الأخير تم بواسطة Sir-Mando ; 29-11-2014 الساعة 11:23

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

وعامة انا شغلي تصميم وجرافيك والعاب !

كده اجيب كارت نيفيديا وكارت ati :D

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

عضو برونزي

طيب تمام

معني كده ان الكارت 970 مش هيؤدي بنفس آداء اي كارت من ati في حتة الالعاب لكن في البرامج سيتفوق النيفيدا ؟

انا خلاص اشتريت الكارت وصعب ارجعه ! لاني رجعت ال270x قبل كده صعب ارجع مرتين غير اني شغلت الكارت خلاص

الخلاصة حضرتك بتقول ان الكارت اخره 3 سنين وبعد كده ممكن اضطر اغيره ! لنزول ال dx12

فعلاً والدليل علي كدة نرجع 3 سنين بالزمن للخلف
    ما هو اجيال كروت الشاشة في نوفمبر 2011
    gtx 590 و amd6990
    https://www.hwcompare.com/9822/gefor...adeon-hd-6990/
    ما هو الكارت الذي يعادلهم الان في نوفمبر 2014
    r9( 285
    ما هو سعرة الان بالقياس لسعرهم في وقتهم ؟
    الكارتين يستهلكوا 375 وات تقريباً للكارت و ال r9 يستهلك 190 وات فقط
    ما هو مقدار سخونية الكروت الثلاثة
    الR9 اقل بكثير في استهلاك الطاقة والحرارة المنبعثة منة
    هناك فرق كبير بين جودة الجرافيك للالعاب وغيرة بين كروت 2011 وكروت 2014
    قيس اداء الكارتين علي اقصي كارت شاشة موجود حالياً
    ستجد فارق اداء ضعف تقريباً علي gtx 980 وهو ليس اقوي كارت شاشة
    وكل هذا في 3 اعوام فقط
    https://www.futuremark.com/hardware/gpu

ممكن نرجع 3 سنين اخريين ونقارن كروت 2008 بكروت 2011 وهنصل لنفس النتيجة

طيب هل الاداء وجودة الصورة في كروت ال ati اعلي من نيفيديا سواء في الالعاب او البرامج ! ؟

نيفيديا افضل طبعاً في التفاصيل ولكن الفرق ليس كبير

وبالنسبة للباور هل افضل بال 450 لحد ما اجيب المعالج واللوحة الام واركبهم كلهم مرة واحده مع الباور الي بته جديد ال 630 واط

العمر الافتراضي لاي باور في المتوسط 5 اعوام بعدها المكثفات الموجودة بالباور تتهالك
    لذا يفضل تغييرة
    م
    ع العلم ان كارتك استهلاكة قليل للطاقة ولا يتعدي 150 وات
    يكفيك باور هيك 500 وات جديد مادمت لن تكسر سرعة الكارت او البروسسور المستقبلي

لكن اسرع بتحديث البروسسور قبل 3 اعوام من الان :D
    ولا اركبه دلوقتي عشان ممكن الكارت يتاثر بالباور ال 450 وات !؟ لانه ضعيف وبقالي 4 سنين باستخدمه
    الرد بالاقتباس

خلاصة الكلام تطور كروت الشاشة كل فترة زمنية قصيرة يجعل ما سبقة لا قيمة لة

ما هي المشكلة ان تلعب الالعاب علي اعدادات very high بدلاً من ULTRA وتوفر فلوسك
    التعديل الأخير تم بواسطة DareL ; 29-11-2014 الساعة 11:59

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

ايضاً الdx10 و الdx9
    بالتوفيق
    اخي من اين تأتي بهذا الكلام
    اولا بطاقة GTX 970 تدعم DX12 دعم كامل وممكن تراجع معلومات عن معمارية GTX 9xx على فكرة حتى على حسب كلامهم ممكن البطاقات الحالية تدعم DX12 لكن ليس دعم كامل مثل جيل GTX 7xx
    ATI اصلا لم تعد اسمها ATI وانما اسمها AMD النقطة الثانية كيف تقول ان كروت AMD تعيش وتخدم اكثر في الاداء من كروت nVIDIA
    يا اخي الفيزكس خاصية ممكن تعجب البعض وممكن لا وانا لا استطيع ان اقول انها سيئة او جيدة لكنها تعطي اكثر واقعية مع الالعاب التي تدعمها
    نقطة اخرى جيل GTX 9xx يدعم الكثير من الاشياء غير خاصية الفزكس اتمنى ان تقرأ جيدا عن معمارية الماكسويل الخاصة بجيل GTX 9xx
    مع العلم في كروت بسعر اقل واداء مقارب مثل كرت R9 290
    نرجع لنقطة ان كروت AMD تعيش اكثر في تقديم الاداء
    وجميعنا نعلم ان كل بطاقة من AMD لديها منافس من NVIDIA ويتم القارنة بينهم
    مثلا قارن R9 290 مع GTX 780 ستجد ان الكرت R9 290 هو افضل في الاداء بنسبة 1% وليس اكثر
    لكن الامور لا تحتسب هكذا فقط يوجد العديد من النقاط التي تحتسب وهي لا تنسى عندما صدر كرت 780 بشهر 5 جاء الرد علية في بطاقة R9 290 بشهر 10 انظر كم هي المدة بينهم لهذا لا تستطيع ان تلوم احد قام بشراء بطاقة 780 ولم ينتظر بطاقة اخرى لاننا لا نعلم ما هو القادم وكم يحتاج
    بعيدا عن الاادء الذي وضحتة يوجد نقاط اخرى تحتسب لنفيديا وهي استهلاك الطاقة الاقل
    واخيرا ممكن نقول هذا الكرت احسن من هذا الكرت فقط في حالة واحدة وهي (السعر فقط) وشيئ اخر مثل الذي تكلمت عنة هذا ليس صحيح ماشي حاخد الكرت الارخص مفيش مانع لكن انك تقول دة بيدي كرت AMD بعيش اكثر من كرت nVIDIA في الاداء هذا ليس صحيح
    كل شركة تتفوق مع كروت معينة في معمارية معينة على الاخرى او العكس
    ممكن الفيزكس تسحب فريمات نعم لكن لا تنسى انة يستطيع ان يعطلها من داخل اعدادات العبة
    وبخصوص DX12 نرجع مرى اخرى في الكلام ما نعلمة حتى الان انة قادم في سنة 2015 وهو قادم لكي ينافس المنتل لكن حتى الان لم يتكلم احد انة سيغير الجرافكس وليس من الضروري فعلا يغير الجرافكس
    مثلا اكيد في فرق بين DX9 وال11 لكن ليس اجباري ان يفرق في جميع الحالات
    نرجع سنة الى الخلف سمعنا ضجة كبيرة عن DX11.2 هل راينا شيئ منة؟؟؟
    حتى الان لا
    وعلى فكرة كرت مثل GTX 970 صدر بسعر ممتاز جدا من شركة nVIDIA بعكس باقي الاجيال لكن مشكلة الاسعار من التجار الجشعة
    واخيرا يجب ان تعلم بما ان جيل اجهزة الكنسول الجديد صدر اعلم ان متطلبات العاب PC الجديدة الكثير منها سيطلب مواصفات مرتفعة.
    واخيرا لدي نصيحة للجميع الافضل دائما عندما نريد الرد في المواضيع يفضل توصيل معلومة صحيحة وليست خاطئة
    التعديل الأخير تم بواسطة unexpected ; 29-11-2014 الساعة 15:16
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضو فضي الصورة الرمزية abde_cs

طيب تمام

لا ترجع الكارت gtx 970 ... لأنه من أفضل الكروت أداءاا و الأفضل في معادلة السعر مقابل الأداء
    .. و الاداء في الألعاب متساوي بين الشركتين .. أداء الكروت حسب الشريحة السعرية لكل كارت ... و لا يوجد شيء إسمه amd أفضل
    أما جودة الصورة فكلهما بنفس الجودة .. بإستثناء بعض التقنيات .. فكل الكروت لها ما يعادلها من الشركة الاخرى
    مثلا لو نقارن بين الكرتين gtx 970 و r9 290
    أول شيء أنهم تقريبا بنفس الأداء ... و لا يوجد شيء إسمه ألوان أفضل
    ثانيا راح نجد لكل كارت خصائص و مميزات و عيوب
    كمثال كارت 970 أفضل من r9 290 من ناحية إستهلاك طاقة و درجات حرارة أقل
    - أما من ناحية التقنية .. لكل مميزاته .. فمثلا لو إتجهت ل amd راح تجد mantel و دعم كلي لل tressfx مثلا بالإضافة إلى تقنية المزامنة الرأسية freesync
    - اما إذا إتجهت إلى nvidia راح تجد تقنيات أخرى مذهلة متمثلة في physics و بعض أنماط منعم الحواف الممتازة بالإضافة إلى دعم تقنية المزامنة الرأسية G-sync
    ... كارتك gtx 970 قوي و ممتاز تبارك الله .. لا تحاول تغييره

الرد بالاقتباس

خلاصة الكلام تطور كروت الشاشة كل فترة زمنية قصيرة يجعل ما سبقة لا قيمة لة

ما هي المشكلة ان تلعب الالعاب علي اعدادات very high بدلاً من ULTRA وتوفر فلوسك

تمام اشكرك علي معلوماتك ولكن ماذا تعني باني العب الالعاب علي اعدادات اقل قليلاً حضرتك تتكلم عن الآن ام بعد 3 سنوات من الآن باذن الله

وسيتم تحديث البروسيسور قبل 3 سنوات بإذن الله

متخفش :D

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unexpected مشاهدة المشاركة
    اخي من اين تأتي بهذا الكلام
    اولا بطاقة GTX 970 تدعم DX12 دعم كامل وممكن تراجع معلومات عن معمارية GTX 9xx على فكرة حتى على حسب كلامهم ممكن البطاقات الحالية تدعم DX12 لكن ليس دعم كامل مثل جيل GTX 7xx
    ATI اصلا لم تعد اسمها ATI وانما اسمها AMD النقطة الثانية كيف تقول ان كروت AMD تعيش وتخدم اكثر في الاداء من كروت nVIDIA
    يا اخي الفيزكس خاصية ممكن تعجب البعض وممكن لا وانا لا استطيع ان اقول انها سيئة او جيدة لكنها تعطي اكثر واقعية مع الالعاب التي تدعمها
    نقطة اخرى جيل GTX 9xx يدعم الكثير من الاشياء غير خاصية الفزكس اتمنى ان تقرأ جيدا عن معمارية الماكسويل الخاصة بجيل GTX 9xx
    مع العلم في كروت بسعر اقل واداء مقارب مثل كرت R9 290
    نرجع لنقطة ان كروت AMD تعيش اكثر في تقديم الاداء
    وجميعنا نعلم ان كل بطاقة من AMD لديها منافس من NVIDIA ويتم القارنة بينهم
    مثلا قارن R9 290 مع GTX 780 ستجد ان الكرت R9 290 هو افضل في الاداء بنسبة 1% وليس اكثر
    لكن الامور لا تحتسب هكذا فقط يوجد العديد من النقاط التي تحتسب وهي لا تنسى عندما صدر كرت 780 بشهر 5 جاء الرد علية في بطاقة R9 290 بشهر 10 انظر كم هي المدة بينهم لهذا لا تستطيع ان تلوم احد قام بشراء بطاقة 780 ولم ينتظر بطاقة اخرى لاننا لا نعلم ما هو القادم وكم يحتاج
    بعيدا عن الاادء الذي وضحتة يوجد نقاط اخرى تحتسب لنفيديا وهي استهلاك الطاقة الاقل
    واخيرا ممكن نقول هذا الكرت احسن من هذا الكرت فقط في حالة واحدة وهي (السعر فقط) وشيئ اخر مثل الذي تكلمت عنة هذا ليس صحيح ماشي حاخد الكرت الارخص مفيش مانع لكن انك تقول دة بيدي كرت AMD بعيش اكثر من كرت nVIDIA في الاداء هذا ليس صحيح
    كل شركة تتفوق مع كروت معينة في معمارية معينة على الاخرى او العكس
    ممكن الفيزكس تسحب فريمات نعم لكن لا تنسى انة يستطيع ان يعطلها من داخل اعدادات العبة
    وبخصوص DX12 نرجع مرى اخرى في الكلام ما نعلمة حتى الان انة قادم في سنة 2015 وهو قادم لكي ينافس المنتل لكن حتى الان لم يتكلم احد انة سيغير الجرافكس وليس من الضروري فعلا يغير الجرافكس
    مثلا اكيد في فرق بين DX9 وال11 لكن ليس اجباري ان يفرق في جميع الحالات
    نرجع سنة الى الخلف سمعنا ضجة كبيرة عن DX11.2 هل راينا شيئ منة؟؟؟
    حتى الان لا
    وعلى فكرة كرت مثل GTX 970 صدر بسعر ممتاز جدا من شركة nVIDIA بعكس باقي الاجيال لكن مشكلة الاسعار من التجار الجشعة
    واخيرا يجب ان تعلم بما ان جيل اجهزة الكنسول الجديد صدر اعلم ان متطلبات العاب PC الجديدة الكثير منها سيطلب مواصفات مرتفعة.
    واخيرا لدي نصيحة للجميع الافضل دائما عندما نريد الرد في المواضيع يفضل توصيل معلومة صحيحة وليست خاطئة
    اشكرك علي المعلومات الرائعه ولكن ياعالم بعد 3 سنين من الآن ماذا سيحدث ؟

عامة انا كملت بالكارت وان شاء الله يكون جيد في الالعاب والبرامج

( لا يمكنني الانتظار لتجديد المعالج واللوحة الام :D )

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abde_cs مشاهدة المشاركة
    لا ترجع الكارت gtx 970 ... لأنه من أفضل الكروت أداءاا و الأفضل في معادلة السعر مقابل الأداء
    .. و الاداء في الألعاب متساوي بين الشركتين .. أداء الكروت حسب الشريحة السعرية لكل كارت ... و لا يوجد شيء إسمه amd أفضل
    أما جودة الصورة فكلهما بنفس الجودة .. بإستثناء بعض التقنيات .. فكل الكروت لها ما يعادلها من الشركة الاخرى
    مثلا لو نقارن بين الكرتين gtx 970 و r9 290
    أول شيء أنهم تقريبا بنفس الأداء ... و لا يوجد شيء إسمه ألوان أفضل
    ثانيا راح نجد لكل كارت خصائص و مميزات و عيوب
    كمثال كارت 970 أفضل من r9 290 من ناحية إستهلاك طاقة و درجات حرارة أقل
    - أما من ناحية التقنية .. لكل مميزاته .. فمثلا لو إتجهت ل amd راح تجد mantel و دعم كلي لل tressfx مثلا بالإضافة إلى تقنية المزامنة الرأسية freesync
    - اما إذا إتجهت إلى nvidia راح تجد تقنيات أخرى مذهلة متمثلة في physics و بعض أنماط منعم الحواف الممتازة بالإضافة إلى دعم تقنية المزامنة الرأسية G-sync
    ... كارتك gtx 970 قوي و ممتاز تبارك الله .. لا تحاول تغييره
    جزاك الله خير علي المقارنة السريعة وتوضيح الامر

عامة تم تبديل الباور بباور افضل تحسباً للمستقبل بإذن الله

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

عضو الصورة الرمزية mahmoud adg

مبرووووك انا بصراحه مرضتش اخش في الزيطه دي ويارب تكون ارتحت للكارت فهو من افضل الكروت ومتشغلش بالك بلي هيحصل بعد 3 سنين هو حد عارف اللي هيحصل بكره استمتع بالجهاز بتاعك ومتسألش كتييييييييير لأنك هتزداد حيره ومبروووووووووك مره تاني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud adg مشاهدة المشاركة
    مبرووووك انا بصراحه مرضتش اخش في الزيطه دي ويارب تكون ارتحت للكارت فهو من افضل الكروت ومتشغلش بالك بلي هيحصل بعد 3 سنين هو حد عارف اللي هيحصل بكره استمتع بالجهاز بتاعك ومتسألش كتييييييييير لأنك هتزداد حيره ومبروووووووووك مره تاني
    تسلم يا حبي. الله يبارك فيك. انا دلوقتي بركب الباور. وان شاء الله انزل الصور لما اخلص. دعوااتك وشكرا علي الرد [emoji5] [emoji5] [emoji5] [emoji5]

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

صفحة 4 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة

المفضلات