النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: ترتيب نظام التهوية داخل NZXT LEXA S

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو فضي الصورة الرمزية Sir-Mando

ترتيب نظام التهوية داخل NZXT LEXA S

السلام عليكم

انا عندي الكيسة - ولا اعلم كيف يكون نظام التهوية

بمعني كيف يتم التحكم في المراوح بحيث يكون الي داخل فين والي خارج منين

يعني المروحة لما تلف بتجيب هوا داخل الكيسة ولما بحط كل المراوح كلها بتدخل الهوماء جوه - طيب ازاي اخلي المراوح تطلع الهواء الي بره عشان يبقي فيه توافق

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

مشرف سابق

رد: ترتيب نظام التهوية داخل NZXT LEXA S

بوجه عام دوره الهواء بتكون داخل الكيسه على النحو الاتى المروحه الاماميه للهاردات +المروحه التى تركب فى البابى الجانبى المتحرك دخول للهواء من الخارج
    المروحه فى السقف العلوى وفى الضهر خروج للهواء الساخن
    ويمكنك ان ترى الموضوع فى توقيعى ولو احتجت اى مساعده لا تتردد فى السؤال .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TIMO1 مشاهدة المشاركة
    بوجه عام دوره الهواء بتكون داخل الكيسه على النحو الاتى المروحه الاماميه للهاردات +المروحه التى تركب فى البابى الجانبى المتحرك دخول للهواء من الخارج
    المروحه فى السقف العلوى وفى الضهر خروج للهواء الساخن
    ويمكنك ان ترى الموضوع فى توقيعى ولو احتجت اى مساعده لا تتردد فى السؤال .
    اولا احب اشكر حضرتك علي الرد السريع وبعتذر علي ردي المتاخر

زي ما حضرتك شايف في الصور انا جبت كارت شاشة جديد وتم تركيبه ( تم اخذ الصورة قبل التركيب )
    ولكن الي الحين لم اركب مزود الطاقة الجديد (لان الحالي شغل الكارت - ولا اعلم ان كان هذا يؤثر علي الكارت سلبيا ام ماذا مع العلم ان مززود الطاقة تم شراؤه من 4 سنوات تقريباً )

1- احد الاشخاص قال لي ان وضع مروحة مشتت المعالج ليس جيد فما رأيك ! ؟

في المستقبل ساشتري معالج هاسويل مع ماذر بورد جديدة وافكر بمشتت مائي فما رأيك وهل سيكون لدي مساحة لوضع مروحة المشتت في السقف في حين توفر مروحتين للمشتت او مروحة واحده

2- فماذا عن خروج الهواء الساخن من الكيسة - هل عن طريق الظهر الخارجي للكيسة ؟

3- في حالة الباور صابلاي الجديد لا توجد سوي حالة واحده وهي تركيبه عن طريق ووجود المروحة في الاسفل لانك تكلمت في موضوعك ( التبريد ) عن اوضاع لمزود الطاقة ولكن اظن انك كنت تقصد ي حالة وجوده في السقف العلوي ! ؟

4-ماذا عن تبريد كارت الشاشة في حالة وجود 3 مرواح كما هو موجود عندي الان من الداخل بالوضع الحالي ( مرفق الصورة قبل تركيب الكارت )

تحديث: تم تغيير الباور الي باور افضل تحسباً للمستقبل

الصور المرفقة الصور المرفقة
    • نوع الملف: jpg 1.jpg‏ (59.2 كيلوبايت, 44 مشاهدات)
    • نوع الملف: jpg 2.jpg‏ (21.8 كيلوبايت, 43 مشاهدات)
    التعديل الأخير تم بواسطة Sir-Mando ; 29-11-2014 الساعة 21:07

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

مشرف سابق

دعنا نبدا خطوه تلو الاخرى
    1-انا رايت الصوره الحديثه للكيسه لديك بعد تركيبك للمشتت وتنظيم دوره الهواء وجعل المروحه تطرد الهواء الساخن الى الخارج وذلك هو الوضع الصح .
    2- المزود لديك تركيبه المروحه تسحب الهواء من الخارج كما انت قمت ايضا بتركيبه سليم جدا فهى بهذا الشكل المزود يسحب هواء بحريه من الخارج من اسفل الكيسه فهو يقوم بسحب الهواء بعيدا تماما عن الكيسه من الداخل وحفاظا ايضا على عدم دخول الاتربه اليه مع وجود الفلتر فى الاسفل .
    3- كما اشرت فى الموضوع الخاص بى فى الصفحه 3 https://arabhardware.net/forum/showt...=384109&page=3
    هناك البعض يركب المروحه بحيث تطرد الهواء الى الداخل وذلك بيكون لوجود مكييف هواء بحيث يدخل الهواء البارد الى المشتت بحيث ينقل اقصى تبريد اليه - وهناك طريقه اخرى وهى جعله يطرد الهواء الساخن الى الخارج والاعتماد على قوده دفع المروحه الخارجيه فى الباب الجانبى لدخول الهواء اليه وفى كلتا الحالتين المشتت المائى يحتاج الى مكييف حتى تاخذ اقصى ادائا وتشعر بفارق بينه وبين المشتتات الهوائيه
    * ولا انصحك بشراء مشتت مائى 240 لان الكيسه لديك ديقه من الاعلى فلن تستطيع تركيبه بحريه وسيحدث عدم توافق فى المساحه بينه وبين اللوحه الام والرامات .
    تبريد كارت الشاشه لا اعلم ماذا تقصد بشانه ولكن المروحه فى الباب الجانبى التى امامه يجب ان تكون فى وضع دخول للهواء والكرات ماشاء الله عليه لا يحتاج الى تعبريد ولكن لتحصل على اقصى استفاده ممكنه اجعل المروحه فى الباب لدخول الهواء والف مبروك على القطع التى تم شرائها وعقبال البقيه .

دعنا نبدا خطوه تلو الاخرى
    1-انا رايت الصوره الحديثه للكيسه لديك بعد تركيبك للمشتت وتنظيم دوره الهواء وجعل المروحه تطرد الهواء الساخن الى الخارج وذلك هو الوضع الصح .
    2- المزود لديك تركيبه المروحه تسحب الهواء من الخارج كما انت قمت ايضا بتركيبه سليم جدا فهى بهذا الشكل المزود يسحب هواء بحريه من الخارج من اسفل الكيسه فهو يقوم بسحب الهواء بعيدا تماما عن الكيسه من الداخل وحفاظا ايضا على عدم دخول الاتربه اليه مع وجود الفلتر فى الاسفل .
    3- كما اشرت فى الموضوع الخاص بى فى الصفحه 3 https://arabhardware.net/forum/showt...=384109&page=3
    هناك البعض يركب المروحه بحيث تطرد الهواء الى الداخل وذلك بيكون لوجود مكييف هواء بحيث يدخل الهواء البارد الى المشتت بحيث ينقل اقصى تبريد اليه - وهناك طريقه اخرى وهى جعله يطرد الهواء الساخن الى الخارج والاعتماد على قوده دفع المروحه الخارجيه فى الباب الجانبى لدخول الهواء اليه وفى كلتا الحالتين المشتت المائى يحتاج الى مكييف حتى تاخذ اقصى ادائا وتشعر بفارق بينه وبين المشتتات الهوائيه
    * ولا انصحك بشراء مشتت مائى 240 لان الكيسه لديك ديقه من الاعلى فلن تستطيع تركيبه بحريه وسيحدث عدم توافق فى المساحه بينه وبين اللوحه الام والرامات .
    تبريد كارت الشاشه لا اعلم ماذا تقصد بشانه ولكن المروحه فى الباب الجانبى التى امامه يجب ان تكون فى وضع دخول للهواء والكرات ماشاء الله عليه لا يحتاج الى تعبريد ولكن لتحصل على اقصى استفاده ممكنه اجعل المروحه فى الباب لدخول الهواء والف مبروك على القطع التى تم شرائها وعقبال البقيه .

تمام جداً

ولكن انا سؤالي في حين تركيب مبرد مائي اذا لم يكن لدي مكيف ( وان كان لدي لاننا في دولةالكويت واي مكان به تكييف نظرا لارتفاع درجات الحرارة الرهيبة في الصيف )

هل سيؤثر بالسلب ! ؟ يعني الفكرة واحده لو كان مشتت هوائي هيدخل نفس الهواء ايه الي حصل بقي لو جبت المائي

اما بالنسبة للمساحة فحضرتك بتقول مش هيكفي

انا شايف انه ممكن لان في بالفعل مروحتين في السقف ممكن استبدالهم بالمبرد

في حالة لو اشتريت نفس القطعه دي ؟ - بس كده هضطر احطه في وضعية خروج الهواء الساخن من الكيسة في حالة لو حطيته في السقف بالمروحتين لا سيما المروحة الخلفة في الكيسة ستكون بنفس الغرض ؟ فهل هذا صحيح

الحالة الاخري

استخدام هذا المبرد

ستكون المروحة في السقف العلو وستعمل علي دخول الهواء من الخارج في حين المروحة التي بجانبها ستعمل علي خروج الهواء الساخن من الخارج لا سيما الخلفية بنفس الغرض !!

فما رأيك ؟

واخيراً ما الفرق عند استخدام مبرد مائي بمروحتين او مروحه ! ؟

وان ضاق الامر ولم استطع بسبب المساحة ما هو المتاح لي مع هذه الكيسة اي يمكن تركيب مبرد مائي بمروحة واحده ووضعها بدل الخلفية وطرد الهواء من السقف العلوي !! ؟
    التعديل الأخير تم بواسطة Sir-Mando ; 30-11-2014 الساعة 14:36

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

مشرف سابق

نعم لديك مشتت بالفعل مروحيتن فى السقف ولكن اضف اليهم انه سيكون هناك رداريتر بحجم اخر يعنى احسب سمكه+ المرواح
    وبالنسبه للمشتت المائى يختلف كثيرا عن الهوائى لسريان الضخ فى الخراطيم وعودتهه الى الراديتر بيحتاج الى التبريد حتى يعيد الدوره مره اخرى بنفس الحراره يعنى بتحتاج الى التشتيت الحرارى الدائم الموجود به على عكس الهوائى الحراره بتخرج مباشره من المشتت دون ناقل اخر .
    وبالنسبه للمشتات يمكنك شراء Corsair Hydro Series H80i Liquid CPU Cooler

وانا لا اعلم لماذا ستقوم بلانتقال الى منصه X99 هل انت ستقوم باللعب ام باعمال شغل جرافيك وخلافه ؟

نعم لديك مشتت بالفعل مروحيتن فى السقف ولكن اضف اليهم انه سيكون هناك رداريتر بحجم اخر يعنى احسب سمكه+ المرواح
    وبالنسبه للمشتت المائى يختلف كثيرا عن الهوائى لسريان الضخ فى الخراطيم وعودتهه الى الراديتر بيحتاج الى التبريد حتى يعيد الدوره مره اخرى بنفس الحراره يعنى بتحتاج الى التشتيت الحرارى الدائم الموجود به على عكس الهوائى الحراره بتخرج مباشره من المشتت دون ناقل اخر .
    وبالنسبه للمشتات يمكنك شراء Corsair Hydro Series H80i Liquid CPU Cooler

وانا لا اعلم لماذا ستقوم بلانتقال الى منصه X99 هل انت ستقوم باللعب ام باعمال شغل جرافيك وخلافه ؟
    طيب يعني حضرتك شايف هتكفي مشتت بمروحتين

وعشان كده حضرتك ذكرتلي مبرد مائي بمروحة واحده احطه بدل المروحة الخلفية صح كده ! ؟

هل يمكنني قياس المسافة في حالة وضعت مشتت بمروحتين في السقف وحضرتك مردتش عليا في الحللات التي ذكرتها بخصوص التبريد ! ؟

وانا اتقل اليها لاني ساقوم بعمل الاثنين ( لعب وشغل جرافيك ) لذلك اريد افضل آداء بغض النظر انها تكنولوجية جديدة ولا سيما ال DDr4 في الذواكر

تحديث: وجدت صورة في الانترنت عن المبرد الي حضرتك ذكرته

ولقيت الوضع حرج

ولذلك لي سؤال آخر : هل هتفرق وجود مروحة او مروحتين في المبرد المائي واكيد كل مروحة لها رادياتور ! ؟صح ولا ايه ؟.
    وهل سيكون التبريد المائي مشكلة حيث سمعت انه يمكن للماء ان يتسرب والخ.. ! ؟

وما رأيك بهذه الطريقة ؟
    اظن انها لا تجدي نفعاً ! ؟

التعديل الأخير تم بواسطة Sir-Mando ; 30-11-2014 الساعة 16:49

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

مشرف سابق

انا وضحت ليك الفكره وقلتلك الشرح فى الدخول او الخروج فى موضوعى عن التبريد وانت يمكنك تركيبه بالطريقه التى تراها اكتر تبريد وده بيبقى عن طريق التجربه العمليه بس انا علشان اريحك افضل ان المروحه تكون خروج هواء ساخن اى طرد وليس سحب من الخارج ... والصوره الى انت جيبتها المرواح حجمها سميك وكذلك هذا ليس المشتت H80i

ووجوده مروحتين فى مشتت 120 بتكون عن طريق السحب والدفع اى الاتنين فى نفس الاتجاه كما فى الصوره الموضوحه ولكن الاولى تضخ الهواء والاخرى تقوم بالسحب منها ووجود مروحه او مروحتين الفرق على حسب قوه المرواح طبعا فلو المرواح جيده مروحتين عن مروحه ممكن يفرق فى 2/3 درجات
    اما فى المشتت الكبير 240 بيكون المروحتين بجانب بعضهم بطول المشتت .
    اما بخصوص الصوره الاخيره ان كنت تفضل ان تظل الكيسه بهذا الشكل فالبطبع يمكنك وقتها تركيب مشتت 240 .

انا وضحت ليك الفكره وقلتلك الشرح فى الدخول او الخروج فى موضوعى عن التبريد وانت يمكنك تركيبه بالطريقه التى تراها اكتر تبريد وده بيبقى عن طريق التجربه العمليه بس انا علشان اريحك افضل ان المروحه تكون خروج هواء ساخن اى طرد وليس سحب من الخارج ... والصوره الى انت جيبتها المرواح حجمها سميك وكذلك هذا ليس المشتت H80i

ووجوده مروحتين فى مشتت 120 بتكون عن طريق السحب والدفع اى الاتنين فى نفس الاتجاه كما فى الصوره الموضوحه ولكن الاولى تضخ الهواء والاخرى تقوم بالسحب منها ووجود مروحه او مروحتين الفرق على حسب قوه المرواح طبعا فلو المرواح جيده مروحتين عن مروحه ممكن يفرق فى 2/3 درجات
    اما فى المشتت الكبير 240 بيكون المروحتين بجانب بعضهم بطول المشتت .
    اما بخصوص الصوره الاخيره ان كنت تفضل ان تظل الكيسه بهذا الشكل فالبطبع يمكنك وقتها تركيب مشتت 240 .
    تمام طيب بالنسبة للوضع الي عندي

حضرتك شايف ان ال

H80i High Performance Liquid CPU Cooler

هيبقي افضل واحطه في الخلف بدل المروحة الخلفية ؟

لاني فكرت فيها صعب احط المراوح بره الكيسة بصراحة :D

انا بس عايز اعرف هل هيبقي فيه فرق كبير بين h100i وال h80i

انا عامة هجيب ال 5820k ان شاء الله
    فحضرتك تنصحني بمشتت ايه او مبرد مائي ايه بالوضع الي عندي ده ! ؟ وهل المائي هيبقي فيه مشكلة في ستريب مياه او كلام كده سمعته غريب عن المبرد المائي !! ؟

وشكرا عل اهتمام حضرتك والرد السريع

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sir-Mando مشاهدة المشاركة
    تمام طيب بالنسبة للوضع الي عندي

حضرتك شايف ان ال

H80i High Performance Liquid CPU Cooler

هيبقي افضل واحطه في الخلف بدل المروحة الخلفية ؟
    مع الافضل ان تضع المشتت فى الخلف
    لاني فكرت فيها صعب احط المراوح بره الكيسة بصراحة :D
    طبعا منظر سىء جدا ومعرضه للاتربه بشكل مباشر
    انا بس عايز اعرف هل هيبقي فيه فرق كبير بين h100i وال h80i

النتائج امامك فى المراجعه من 2-3 درجات فقط فرق لصالح H100i
    https://www.hardocp.com/article/2013...ooler_review/4

انا عامة هجيب ال 5820k ان شاء الله
    فحضرتك تنصحني بمشتت ايه او مبرد مائي ايه بالوضع الي عندي ده ! ؟
    انا من راى لو مش هاتفوم بعمل كسر للمعالج لو تقدر تجيب براكيت للمشتت بتاعك البيرفورما لسوكيت 2011 فلن تحتاج الى مشتت فهو كافى للغايه
    وهل المائي هيبقي فيه مشكلة في ستريب مياه او كلام كده سمعته غريب عن المبرد المائي !! ؟
    لا مفيش موضوع التسريب ده صعب جدا وعلى العموم شركه كورساير شركه محترمه ولا تقلق .
    وشكرا عل اهتمام حضرتك والرد السريع

النتائج امامك فى المراجعه من 2-3 درجات فقط فرق لصالح H100i
    تمام يعني حضرتك شايف انه مش الزام اجيب الh100i عشان درجات الحرارة لان في الصيف عندي بتبقي درجات الحرارة مرتفعه
    يعني لو جبت ال h80i

مش هيبقي فيه فرق كبير حتي لو هكسر سرعة المعالج - انا بفضل اجيب مشتت مائي جديد للمعالج

سؤال آخر : لو حطيت مبرد مائي بمروحة واحده في الجهة الخلفية من كيسة ( في حالة شراء ال h80i)

كيف ستكون التهوية من السقف العلوي فقط وهل علي وضع مروحة اضافية اخري في السقف العلوي

( هل يمكن لدي وضع المبرد h100i )

اعذرني علي كثرة الاسئلة

°°°°

goo.gl/tGEkW9
    °°°°

المفضلات