النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: الحل البسيط لمشكلة انعكاس الشاشة لأي لاب توب .. وحل مشكلة البصمات (Lenovo Z50)

عضو

الحل البسيط لمشكلة انعكاس الشاشة لأي لاب توب .. وحل مشكلة البصمات (Lenovo Z50)

السلام عليكم ورحمة الله

ناس كتير بتعاني من انعكاس الشاشة وخصوصاً في لينوفو Z لانه واضح جداً لأن الشاشة Glossy وتتميز بدقة عالية والوان جميلة
    لكن طبعاً في اللون الاسود الشاشة بتكون زي المرآه

لذلك انا رحت لمحل وسألته على استكر شاشة مطفي زي استكر شاشات الموبايل بكل بساطة ولقيت (بـ 10 جنيه فقط) وركبهولي تمام
    ودي صور للشاشة بعد لزق الاستكر (لم الاحظ اي تأثر في الوان الشاشة او جودة الصورة..)

بالنسبة للضهر فا نفس الفكرة هتجيب استكر ضهر وتخليه يثبتهولك وتتأكد انه ينظف الضهر الاول اكيد
    ودا بيخلي الضهر عاكس شوية وخصوصاً للضوء لكن عادي جدا المهم يحمي الجهاز ومش بيلم بصمات ولا خدوش .. حتى شكله شيك :D

ملاحظة هامة: تأكد ان المحل الي بتروحله له سمعه كويسه عشان يكون الي شغال فيه شاطر وميركبلكش الاسكتر غلط ويسيب هواء جواه .. وكمان عشان الاسعار والجودة

لمن يريد مراجعة لأداء هذا اللاب واختبار الالعاب عليه تفضل بزيارة الموضوع:
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=409310

تحياتي
    الصور المرفقة الصور المرفقة

عضوية جديدة

رد: الحل البسيط لمشكلة انعكاس الشاشة لأي لاب توب .. وحل مشكلة البصمات (Lenovo Z50)

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boddaxp مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله

ناس كتير بتعاني من انعكاس الشاشة وخصوصاً في لينوفو Z لانه واضح جداً لأن الشاشة Glossy وتتميز بدقة عالية والوان جميلة
    لكن طبعاً في اللون الاسود الشاشة بتكون زي المرآه

لذلك انا رحت لمحل وسألته على استكر شاشة مطفي زي استكر شاشات الموبايل بكل بساطة ولقيت (بـ 10 جنيه فقط) وركبهولي تمام
    ودي صور للشاشة بعد لزق الاستكر (لم الاحظ اي تأثر في الوان الشاشة او جودة الصورة..)

بالنسبة للضهر فا نفس الفكرة هتجيب استكر ضهر وتخليه يثبتهولك وتتأكد انه ينظف الضهر الاول اكيد
    ودا بيخلي الضهر عاكس شوية وخصوصاً للضوء لكن عادي جدا المهم يحمي الجهاز ومش بيلم بصمات ولا خدوش .. حتى شكله شيك :D

ملاحظة هامة: تأكد ان المحل الي بتروحله له سمعه كويسه عشان يكون الي شغال فيه شاطر وميركبلكش الاسكتر غلط ويسيب هواء جواه .. وكمان عشان الاسعار والجودة

لمن يريد مراجعة لأداء هذا اللاب واختبار الالعاب عليه تفضل بزيارة الموضوع:
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=409310

تحياتي
    انت منين يا باشا؟؟

عضو

رد: الحل البسيط لمشكلة انعكاس الشاشة لأي لاب توب .. وحل مشكلة البصمات (Lenovo Z50)

من طنطا .. بس اي محل متخصص في اللاب توب هتلاقي عنده دي مجرد اكسيسورز

عضوية جديدة

طب ليها اسم معين ولا حاجة اصل زى ما حضرتك عارف دى بتبقى انواع وكدة ؟
    ثانيا هيا بتلغى موضوع الانعكاس دا تماما ولا بتقلله؟
    ثالثا فى الصورة الثانية فى استكر على حواف الشاشة دا تبع الاستكر ولا حاجة تانية؟

عضو

اها قله استكر مطفي او استكر غامق .. فهمه قله الي بيطفي الشاشة ميخليهاش عاكسة وزي ما قلتلك روح لمحل لابتوب كوييس واكيد بيبقى عارف مجرد ما تقله
    اها بيطفي الشاشة تماما وانا مصور الشاشة بفلاش حضرتك مش شايف فيها اي حاجة غير النور وسواد تام.
    الزق الي على حواف الشاشة دا الي جاي بيه الجهاز انا مشلتوش عشان يفضل شوية يحمي الشاشة فقط .. ولو حضرتك عاوز بيكون في استكر لحولين الكيبورد عشان البصمات برضه بس انا اكتفيت بالضهر والشاشة

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boddaxp مشاهدة المشاركة
    اها قله استكر مطفي او استكر غامق .. فهمه قله الي بيطفي الشاشة ميخليهاش عاكسة وزي ما قلتلك روح لمحل لابتوب كوييس واكيد بيبقى عارف مجرد ما تقله
    اها بيطفي الشاشة تماما وانا مصور الشاشة بفلاش حضرتك مش شايف فيها اي حاجة غير النور وسواد تام.
    الزق الي على حواف الشاشة دا الي جاي بيه الجهاز انا مشلتوش عشان يفضل شوية يحمي الشاشة فقط .. ولو حضرتك عاوز بيكون في استكر لحولين الكيبورد عشان البصمات برضه بس انا اكتفيت بالضهر والشاشة
    انا عاجز عن الشكر والله يا باشا ولو ملقتهوش عندنا ان شاء الله هجيبه من عندك فى طنطا :D

عضو

لا شكر على واجب هههههههههههه ان شاء الله هتلاقيه :D

عضوية جديدة

معلش يا ريس ممكن ايميل حضرتك على الفيس البوك علشان اقدر اتواصل معاك؟؟

المفضلات