صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 20 من 20

الموضوع: مساعدة في شراء لابتوب

مخالف للقوانين

رد: مساعدة في شراء لابتوب

على فكرة مش بس ان البطارية 6 خلايا ولكن
    لان شركة ديل بتديك شاحن له ثلاثة أنظمة شحن متتالية ودا ليه موضوع
    وهى من الشركات القليلة الى بتهتم بموضوع شحن على من 4 الى 3.3 ودا اهم شيىء لعدم وضع استرس فولتية
    في وضع الشحن ودا له عامل مؤثر على العمر الافتراضى للبطارية
    + ان دى الشركة الى مقدمه ده وبأقل سعر عن الاخريين مع جوده جيده

عضو

على فكرة فعلا محتاجين موضوع كامل عن البطاريات لانها تعتبر من اهم الاجزاء الي في اللاب .
    الابات اتعملت علشان هي متنقلة و تقدر تاخدها في اي مكان.
    و فيه ناس كتير مبتاخدش بالها من موضوع البطارية دا و بتشتري و خلاص

إداري سابق الصورة الرمزية Ahmed.Elsayed

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akrammlsh مشاهدة المشاركة
    انا شايف ان ده هيفيدك ان شاء الله بس الشاشة لمس ASUS TP500LA سعره 3666

Intel Core i3 Processor
    6GB DDR3 RAM
    1TB HDD 5400rpm
    15.6 Inche HD Slim LED Touch Screen (1366x76
    Intel HD Graphics 4400
    web camera
    WiFi - Bluetooth - USB
    HDMI
    3 Cell Battery
    هذا اللاب 3Cell لكنه يعطى وقت تشغيل أكثر من أجهزة لاب كثيرة ببطارية 6Cell والمراجعات الأحترافية تثبت ذلك أما الكلام النظرى بخصوص أن اللاب بطاريته ضعيفة وأنقرضت وغير موجودة فهو كلام غير صحيح بالمرة

بطارية الموبايل صغيرة وأصغر من بطاريات اللاب ولكنها تعطى وقت تشغيل أكبر وهذا يعتمد على نسبة الأستهلاك لمكونات الجهاز وطريقة إستخدامك له ونظام التشغيل المستخدم وعوامل أخرى

راجع هذه المراجعة بعد أذنك وستتأكد من كلامى >>> https://www.ultrabookreview.com/4551...00laln-review/

وإذا كنت تعرف معلومة لا أعرفها وعرضتها لى بشكل جيد كنت سأشكرك وستزيد قيمتك عندى لكن إذا عرضتها بشكل سئ لتبدو بشكل أفضل منى لأنك تعلمها وأنا لا فهذا سيقلل من قيمتك عندى

وإعتذار واجب لكل دكاترة الجامعة الأجلاء الذى تعلمنا منهم الكثير حماهم الله ورعاهم وآسف جداً لخطأ المشرف.

عضو برونزي

بعتذر عن كلامي في الجزيئة الخاصة بدكاترة الجامعة وعدم قصدي في الاساءة اليهم في اي شكل تعبير غلط مني و مش في محله
    التعديل الأخير تم بواسطة akrammlsh ; 22-01-2015 الساعة 07:36

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed.Elsayed مشاهدة المشاركة
    هذا اللاب 3Cell لكنه يعطى وقت تشغيل أكثر من أجهزة لاب كثيرة ببطارية 6Cell والمراجعات الأحترافية تثبت ذلك أما الكلام النظرى بخصوص أن اللاب بطاريته ضعيفة وأنقرضت وغير موجودة فهو كلام غير صحيح بالمرة

بطارية الموبايل صغيرة وأصغر من بطاريات اللاب ولكنها تعطى وقت تشغيل أكبر وهذا يعتمد على نسبة الأستهلاك لمكونات الجهاز وطريقة إستخدامك له ونظام التشغيل المستخدم وعوامل أخرى

راجع هذه المراجعة بعد أذنك وستتأكد من كلامى >>> https://www.ultrabookreview.com/4551...00laln-review/

وإذا كنت تعرف معلومة لا أعرفها وعرضتها لى بشكل جيد كنت سأشكرك وستزيد قيمتك عندى لكن إذا عرضتها بشكل سئ لتبدو بشكل أفضل منى لأنك تعلمها وأنا لا فهذا سيقلل من قيمتك عندى

وإعتذار واجب لكل دكاترة الجامعة الأجلاء الذى تعلمنا منهم الكثير حماهم الله ورعاهم وآسف جداً لخطأ المشرف.

انا راجعت الموضوع ولم يذكر عدد الخلايا ............ وبص علشان انا كده هتعب فعلا وصدقنى انا اسهل حاجة عندى الاعترافى بخطأئى أتمنى ان تفعل المثل

البطارية المذكورة في المراجعة دى 4 خلايا

وتانى وثالث ورابع والف

مينفعشى 3 خلايا في اليونت المستخدم حاليا ولمدة 5 سنوات تكون سعتهم 48 واط وانا شرحت طريقة الحساب لسعة الخلية أعلاه ......... ارجو مراجعته
    ولو سيادتكم بعتلى رابط مختلف غير هذا لانسان هاوى بيقول الكلام ده علشان الترويج التجارى

انا مش ممكن اصدقة واكذب مراجع وتجارب كل معامل هذا الكوكب

عايز تبعتلى رابط لو هناك بعض وقت عندك لدراسة ما درستة فأتفضل لكن يكون لموقع علمى
    مش موقع واحد بيراجع لاب توب مع انى قولتلك مستحيل تكون المراجعة دى لبطارية 3 خلايا دى 4 خلايا

انتم ليه مش مصدقين انها انقرضت (ممكن تلاقيها ) لكن هيا خلاص معدتشى بتنزل في لاب توب

وانا فاهم موضوع استهلاك الموبايل والكلام بتاع أولى هندسة ده انه بيدوم اكتر بسبب عدم زيادة الاستهلاك

وعموما انا الى محتاجة مش ان قيمتى تزيد عندك
    انا عايز شجاعة واعتراف بالخطأ ( ده يزودك عندى) وليس العناد فيه

وفعلا من الخطأ انك تضيع معرفة انا مستعد اقدمها للك بالمجان ( اذا كنت تحتاجها فعلا)
    عن البطاريات الليثيوم مش هتلاقيها في اى منتدى باللغة العربية
    وتحتاج وقت طويل وبحث عنها باللغة الأجنبية

تحياتى لشخصكم الكريم المحترم ولمنتداكم الرائع

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

المفضلات