صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4
النتائج 46 إلى 53 من 53

الموضوع: مهم جدا لجميع مستخدمي لاب توب لينوفو بخصوص البطارية ( داخلية أو خارجية )

مشرف سابق الصورة الرمزية ahmadrashad

رد: مهم جدا لجميع مستخدمي لاب توب لينوفو بخصوص البطارية ( داخلية أو خارجية )

السلام عليكم ورحمه الله

بالمناسبه للي مش عارف البرنامج دة مسؤول عن سناسر وحساسات موجودة في اللاب يعني هو من غيره هتلاقي هارد وير مش متعرفه عشان محدش يكون معندهوش لينوفو ويقول نجربه ولا ليه اي فايدة والي معندهوش الخاصيه ولا كانه منزل البرنامج وعلي فكرة من خصائص البرنامج انه بيوفر الطاقه لانه بيقلل سرعه البرسيسور للنص وبيتحكم في سرعه شحن اللاب والخارج من اليو اس بي لو هتشحن من مخرج اليو اس بي وبيعمل تفريغ كامل للبطاريه في اقل من ثلث ساعه وبيرجعها لاعدادات المصنع

عضو

يا جماعة انا عندي الاب لينوفو z510 البطارية مش بتشحن و لما بشيل الشاحن الاب بيفصل علي طول و كانت ثابتة علي 0 % - charging
    عملت battery gauge reset قال البطارية ضعيفة و لازم تتغير
    هل كدا فعلا البطارية مش شغالة و لازم اغيرها
    و لو هشتري واحدة جديدة منين و بكام لان الضمان خلص

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midomido1985 مشاهدة المشاركة
    يا جماعة انا عندي الاب لينوفو z510 البطارية مش بتشحن و لما بشيل الشاحن الاب بيفصل علي طول و كانت ثابتة علي 0 % - charging
    عملت battery gauge reset قال البطارية ضعيفة و لازم تتغير
    هل كدا فعلا البطارية مش شغالة و لازم اغيرها
    و لو هشتري واحدة جديدة منين و بكام لان الضمان خلص
    مش هقدر افيدك بصراحه .. ممكن تعمل موضوع جديد وتكتب المشكلة وحصلت ازاي وبعد قد اي من ساعه ما اشتريت الجهاز وهكذا وان شاء الله حد يساعدك

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rstrui مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    بعد ازن حضرتك عندي مشكلة انا لما حملت البرنامج ده وسطبتة فصل عندي الوايرليس ولا يعمل الوير ليس الا لما اعمل ازالة لل energy power
    ملاحظه انا عندي ويندوز سفن 64 بت ونفس جهاز حضرتك

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar abdelaziz مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لكل اللي بيسال عن ان بطاريته built in يعمل اي ؟؟ واللي قلقان يشيل البطارية ولا لا حتي لو كانت built out؟؟
    أنا كنت قلقان برضه لحد ما نزلت برنامج اسمه Energy Manager وتحت مسمي آخر Power Manager من موقع لينوفو .. كنت بنزل تعريفات اللاب من الموقع ولقيته والجهاز بتاعي z5070
    ودي صورة من اللاب بتاعي وهشرح انا عملت اي .. والصورة شارحة نفسها بصراحه
    [IMG][/IMG]
    طبعا انا مشلتش البطارية بس لما سطبت البرنامج قرأت ال tips بتاعته وعرفت ان لو مش هستخدم البطارية لفترة طويله يبقي افعل وضع اسمه conservation mode
    الوضع ده بيشحن البطارية لحد 55 : 60 % ويفصل البطارية عن الشحن وده موضح بالصورة نسبة الشحن وصلت عندي ل 60 % وجايب رساله ان البطارية not charging بالرغم من انها plugged in .. الوضع ده بفعله ازاي ؟؟؟ بروح على settings وبختار conservation mode زي الصورة دي
    [IMG][/IMG]
    كمان البرنامج ده بيراقب البطارية ونسبة الشحن وممكن تعمل calender بيحدد الوقت اللي انت تختاره عشان ينبهك انك تشحن البطارية فيه وبختار create عشان احدد الوقت زي الصوره دي
    [IMG][/IMG]
    كمان في حاجه في البرنامج اسمها Gauge Reset الخاصيه دي بتتعمل كل شهر او شهرين وتقريبا بتعمل معايرة للبطارية ودي موجوده في أول صورة
    وفي حاجه كمان حلوه جدا اسمها top Power consumption ودي بتوريك معدل استهلاك كل برنامج انت مشغله زي الصورة دي
    [IMG][/IMG]
    المهم وخلاصة القول لا يمكن الاستغناء عن هذا البرنامج لجميع مقني أجهزة لينوفو ... وأي حد عنده لاب آخر يحاول ينزل البرنامج ده لو متاح على موقع شركة اللاب بتاعه والمفروض يكون في
    وأخيرا شكرا لينوفو أبدعت والله .. وبكده نكون حافظنا على البطارية لأطول فتره ممكنه إن شاء الله

"تحديث للموضوع"

الحمد لله لينوفو نزلت تحديث لل Bios التحديث ده هيخلي الجهاز بيفتح زي الصاروخ وكمان هيحل مشكله ان لما بتطفي الجهاز برنامج Energy manager بيفقد اعدادات ال Conversation mode لا خلاص الحمد لله وعن تجربه فكل اللي يملك الجهاز يعمل ابديت لل BIos
    هتدخل على الموقع على اللينك التالي ده
    https://support.lenovo.com/us/en/prod...loads/DS100528

بوضح ان التحديث اللي في اللينك ده خاص بجهازين Lenovo Z40-70, Z50-70
    وأي جهاز غير الجهازين دول ... تدخل على البرامج الخاصه بجهازك وتشوف فين البرنامج بالاسم ده
    BIOS UPDATE

ولما تنزل البرنامج هتطفي كل البرامج اللي شغاله على اللاب عشان شغلك ميضيعش لان اللاب هيعمل ريستارت ويعمل ابديت لل Bios وبعدين ان شاء الله هتلاقي سرعه خرافيه في فتح الجهاز عن تجربه والله وكمان موضوع البطاريه
    انا جربته من امبارح للنهارده واللاب لسه على وضع ال Convesation mode

وكمان دي أفضل نسخه لبرنامج ال Energy Manager
    https://support.lenovo.com/us/en/prod...loads/DS100548

ودمتم بخير و كل عام وأنتم بخير :-)

عضوية جديدة

السلام عليكم
    ارجو المساعدة لديا حاسوب لينوفو و لكنه لم يعد يشتغل ويطلب الكود الخاص بالبيوص مع العلم اني لم اقم بعمل اي كود
    و شكرا مسبقا

عضو

مشكور ما هي اسماء برامج لباقي الانواع لاب توب بنسبة للبطارية
    ك برنامج
    Lenovo Vantage

من شان خاصية توقف شحن عند حدا 60%

عضو فضي الصورة الرمزية ant_gamal

نزلت البرنامج وبعد السيت اب لايعمل g50-45

https://pcsupport.lenovo.com/eg/en/p...novo/downloads

باقي البرامج والتحديثات اشتغلت عادى حتى حدثت البايس

energy manager بيتسطب بس مش بيشتغل الوندوز 10
    التعديل الأخير تم بواسطة ant_gamal ; 14-06-2019 الساعة 13:09
    Civil Eng . Antony Gamal

صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4

المفضلات