النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: على انهي اساس بتختارو dvd واشمعنى nec

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو فضي

على انهي اساس بتختارو dvd واشمعنى nec

على انهي اساس بتختارو الرايتر واشمعنى nec مع انى نزلت وشفته فى المول لقيته زبالة الزبالة حوالى 160 ملى ثانية
    هل ارائكم من تقييم المواقع العالمية
    ام من مواصفات الناسخ
    لو بتاخدو كلام الغرب يبقبوا مش هايفلحوا
    اما لو بالمواصفات الفنية فلا وجة للمقارنة
    الاسوس يكسب بلا منازع
    كفاية انه اول رايتر شغال بتقنية ata dm 66 مش 32
    يعنى بينقل بسرعة 66 ميجا فى الثانية
    ثاني حاجة ودة الاهم زمن الوصول للمعلومة
    فى الرايتر dvd اسوس بيكون 130 ملى ثانية والس دس 120 ملى
    غير السوني مثلا اولا 33 ميجا لا محمل لها غير انها بتاخد 145 ملى ثانية للوصول

مستنى ردودكم

عضو محترف الصورة الرمزية NaAZoOR

مشاركة: على انهي اساس بتختارو dvd واشمعنى nec

تم الرد على موضوع ال NEC في الموضوع السابق الذي اثرته أنت هنا :

https://www.arabhardware.net/forum/s...ad.php?t=41094

ولكن يبدو أنك لم تقرأ ولم تحاول دخول هذا الموقع : https://club.cdfreaks.com

فضلاً ... وقبل أن تقول كما قلت المرة الفائتة بأني مدافع ال NCE ادخل ... واقرأ واحكم بعدها بنفسك ....

لأن ربما بعد قرائتك تكتشف أن كل مواقع الهاردوير المحترمة والموثوق بها مثل tomshardware و anadtech و xbitlabs وغيرهم بالإضافة لكل المستخدمين الذين تعاملوا مع هذا النوع ... ربما تكتشف انهم كلهم مخطئين وان ال NEC فعلاً زبالة الزبالة ولا يستحق سعره ولا سمعته ...

بالمناسبة .... ASUS ليس له سمعة مشهورة في ال DVD-RW لا هنا ولا بالخارج .... و سرعة ال ATA 66 وهمية ... تماماً مثل ال SATA 150 والتي كانت تماثل ان لم تكن أبطأ من ال ATA 100 للهاردات ... ASUS تستعمل وحدها هذه السرعة بدون أي تأثير فعلي ملموس في الحقيقة ....

الموضوع به عوامل أخرى ... مثل قوة العدسة و دعمها لمختلف انواع الميديا وقلة الأخطاء أثناء القراءة أو الكتابة ...

والمعروف ان مجال تميز ال NEC في كتابة ال DVDs أما ككاتب CDs فال Lite-ON يتفوق عليه ... وعلى ASUS و Sony أيضاً بالمناسبة .

أما Sony , ASUS اللذان يغرقان السوق المصرية .. فكفائتهما في الحقيقة متوسطة ... وأقل من Plextor و NEC و Lite-ON و BENQ ....

لك أن تتخيل أن BENQ في موديلاتها الحديثة تفوقت على ASUS و SONY

ومبدأك هذا :

لو بتاخدو كلام الغرب يبقبوا مش هايفلحوا
    خاطيء تماماً ... لأن ميزة الغرب عنا أنهم يجربون الأجهزة في مختلف الظروف ومع تغيير معاملات كثيرة مما يعطي منطقية ومصداقية لنتائج اختباراتهم ...

وقد طلبت منك قراءة آراء المستخدمين في مواقع مشهورة مثل New Egg وهناك أيضاً CNET ... تعرف على رأي مستخدمين عاديين مثلي ومثلك ...

وبعدها احكم ... أما أن تأخذ بالمكتوب فقط على الكرتونة دون اختبارات وتجارب ناس وآراء مستخدمين فهو طريقك لحكم غير سليم على أي منتج ....

عضو فضي

بص انا بش بقول كلامى من فراغ انا نزلت وشفت واشتريت وجربت انامش بعيب فيك انا بقول اللى شايفه
    والله العظيم رايتر nec ارخص رايتر فى السوق ب 220 ومش مكتوب بيانات كتير على العلبة واللى خلاني اشتم فيه وخلانى اثور انى مسكت العلبة اولا اى علبة لرايتر كويس بيبقى فيها فل لحماية الرايتر والعلبة بتاعته متغلفة بكيس بلاستيك من برة ومبرشمة يادوب بلف العلبة والاقى الرايتر بيتحرك جوة ويلق يمين وشمال ودى اول مرة الاقي علبة فيها الحركة دي علبة مبرشمة ومفيهاش فل ثانيا سرعته 24 اكس فى الكتابة مش 32
    ثانيا زمن الوصول للمعلومة اكبر من اى رايتر تاني حوالى 160ملى ثانية
    بينما فى الاسوس 130
    الاسوس من زمان وسمعتها فى الرايترات فى مصر كويسه ولو تفتكر من زمان كانت هي الافضل مقارنة بـ acer قبل ما يغيرو اسمها الى بينك والسوني
    سرعة نقل الببانات الاسوس بتستخدم ata66 والباقي حتى السوني ata33 وعن تجربة فعلية مش كلام كرتونة وبالذات مع هارد ساتا 2 بيبقى زي الصاروخ ممكن تعمل الdvd كاملة فى حوالى 4 او 6دقايق
    وهاردات الساتا مش بطئية زي ما انت بتقول بالعكس بتفرق كتير فى النسخ وسرعتها مش وهمية يمكن انت علشان مجربتش ساتا 2 وسرعة 300 ميجا فتلاقي ساتا 1 سرعتو قريبة من الهارد العادي خصوصا لو معاك بوردة مش حديثة قوى انا بتكلم عن عائلة pci اكسبريس ابتداء من 945 جرب هاتحس بالفرق
    شوفوا طيب الموقع الرسمي للرايتر nec واحكموا https://www.sw.nec.co.jp/products/op...0A/index.shtml
    دة احسن رايتر عندهم
    قارنوا من حيث سرعة نقل البيانات مش عدد الـ X وزمن الوصول ووضعية التشغيل
    والحكم ليكم
    عموما
    اسوس
    فيه خاصية تقليل الاهتزازات وموائمة السرعة اتوماتيكا مع الجهاز لعدم حرق الاسطوانات مش زي الرايتر LG سوبر مالتى كراكة شغاله معاك وانت بتنسخ
    وخواص تانية كتير مش موجودة فى معظم الرايترات
    كمان فيه خاصية لذيذة انك ممكن تشغل الرايتر فى الوض الراسي مش الافقى بس وتنسخ كمان
    وفيه خاصية دعم العدسة لكل انواع الاسطوانات وتحسين القراءة والكتابة
    https://www.asus.com/products4.aspx?...86&modelmenu=1
    ودة لينك الرايتر اللى بتكلم عليه احكموا انتم

عضو الصورة الرمزية Realaction

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cobraxp مشاهدة المشاركة
    ثانيا سرعته 24 اكس فى الكتابة مش 32
    كلامك علط انا لسة شارى موديل ND-3550A وسرعة الكتابة فيه 32x :up:

تلاقيك بتتكلم على موديل ND-3570A ده اللى فعلا مريب شوية لان مالوش اى معلومات على موقع الشركة الرسمى .. وخلى بالك ان المويل ده مغرق السوق دلوقتى اللى سعرة 220 جنية فى حين ات الموديل الاقدم وهو ND-3550A سعرة من 280 جنية وده دليل على انه مضروب وده على فكرة كلام شركة الطويل المستوردة كانوا بيبيعوا الـ ND-3550A بس ولو سالتهم على المويل التانى هيقولوك مالكش دعوة بيه لانه مضروب مع ان التكت بتاعهم عليه !!!! والله الواحد احتار فى السوق المصرى خلاص Con:

عضو محترف الصورة الرمزية dxbboy77

جماعه هدوا اعصابكم

انا بقولك شي

انا واخوي AD1 خذينا 4 هردسكات

2 لي من نوعيه مايكسور و 2 لل AD1 سيجيت

نفس المساحه ونفس السرعه بس الفرق الاسم

وجربنا برنامج يقيم الهاردسكات

وتتوقع النتيجه لي لان مايكسور مشهوره ؟؟

انا توقعتها اني انا بكون العالي

.

.

.

.

ولاكن المفاجئة ان سيجيت هزم مايكسور ...!!!

ليش ؟؟ نفس البفر نفس السرعه نفس المساحه .. كل شي نفس الشي ماعدا اسم شركة التصنيع ..!!

لا والفرق مب بسيط ....!!

هذا انا .. اخذ الماركات المعروفه وتطلع تعبانه والماركات الغير معروفة تطلع احسن من الي عندي ..!!

وعلي فكرة سعر الهارديسك الي عندي اغلي من الي عنده ...!!

اانا اثق بالتجارب اكثر من اني اقرأ العلبة واثق الي مكتوب عليه ...!!

NEC شركة غير منتشرة عندنا في الامارات واتمني انها تنتشر

لان سعرها في جودتها

اما علي ال 160 و ال130 فرق بسيط وما ادري ليش ذابح عمرك عليه

شو الفرق ؟؟ مارايح تحس فيه

يعني 0.30 اجزاء من الثواني زيادة ... معذب عمرك ووو الخ

اذا ما تثق في كلامنا .. ليش تسأل ؟؟
    التسجيل في رابطة أصدقاء عرب هاردوير .

إذا رأيت مشاركة أو موضوع مخالف لأنظمة المنتدى ففضلاً انقر على زر ( تقرير بمشاركة سيئة ) والتي على شكل : وسيتم عمل اللازم بإذن الله .

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الأخ الكريم

1- لا يمكن لشركة NEC اليابانية العريقة أن تصنع شيء ( زبالة الزبالة ).
    2- لم تأخذ أنت بكلام الغرب ولا بكلام العرب، والآخذ بتجارب الغرب ليس بالفشل أبداً.
    3- أنت ترتاح لشركة ASUS إستمر معها وهنيئاً لك نجاحك معها، المهم قناعتك.
    4- ليست الأرقام هي كل شيء، فسيارة يابانية بعداد 200 كلم أقوى وأحسن
    وأطول عمراً وأسرع وأثبت على السرعات العالية من سيارة كورية عدادها 240 كلم.

موفق إن شاء الله

عضو فضي

اخوتى لغلق الموضوع
    نضع امور فى نصابها لكي يستفيد الكل والغرض فى النهاية مصلحة الجميع لا عراك ولا انتقاد لشخص احد دة اولا
    حته 130 و 160 هاتفرق فى مدة النسخ على الاقل وبطى التعامل يعنى بدل ما تقرا فيلم فى 1 دقيقة هاتقراه فى 2.5 دقيقة تقريبا ولو انا بقول غلط فهموني وظيفتها ايه ( المفروض انها زمن وصول الى المعلومة)

هى الفكرة منظومة متكاملة علشان افضل اداء يعنى هارد سريعة مع رامات كبيرة وسريعة ومعالج محترم وبوردة قوية ومناسبة هايبقى الجهاز طلقة
    لو جبت رايتر على مثل هذا الجهاز هايبان الفروق بينه وبين اى رايتر تاني
    عموما انا بقول تجربتى رايتر لسة شارية ممتاز وسريع ومابيحرقش اسطوانات
    وافضل من غيرة وللعلم انامابخدش بكلام الكراتين بس انا باخد بكلام الموقع الرسمي وكلام المنتديات المتخصصة فى ناحية الامكانيات والمفروض ان كلام الكراتين والمواقع يكون مظبوط لانه خاضع لقوانين للاتحاد الاوبى CE للجودة
    عموما ممكن حد يفهمنى انت لو تشترى اى جهاز حساس للحركة ومفيش جواه فل يحميه مع ان العلبه مقفولة ومتبرشمة يبقى تقول ايه على الشركة المصنعة
    ما علينا
    للعلم افضل وقت بين الرايترات هو الاسوس ويلية السوني ويلية LG مع اقتناعي ان LG وحش
    وطريقة اسئل مجرب دي مش دايما بتنفع ولو عندكم طريقة للمقارنة الفعلية ياريت تقولو بحين نقارن بين الرايترات كلها على اساس الامكانيات والقدرات المكتوبة والمعلنة فى المواقع الرسمية والمنتديات المتخصصة

الأخ الفاضل .... كلامك على العين والرأس ...ولكنك تعتمد في كلامك على الأرقام النظرية ... وتبني حساباتك على ارقام لا يمكن أن تتحقق في الواقع غالباً .. وهذا شيء معروف ...سرعة القراءة والكم الداتا المنقولة وسرعة الوصول ... كلها سرعات افتراضية .... يفترض حدوثها في الظروف المثلى Ideal State .. ولو درست فيزياء ستعرف ماذا اعني بال Ideal State .

لذلك التجارب العملية هي خير دليل وليس الكلام النظري ... سواء اللي على الكرتونة أو اللي في موقع الشركة المنتجة.

وحضرتك تسأل عن كيفية المقارنة بين الأنواع وذلك السؤال ينبيء عن عدم دخولك على اي وصلة مما ارفقتها لك .. ما يجعل الرد غير عملي ... ادخل واقرأ يا سيدي ثم تعال نتحدث ...

وسرعة الساتا انا حددتها بال SATA 150 أي SATA 1 ولم اقترب في كلامي من SATA 2

وال ASUS كانت من عامين جيدة جداً في CD-ROM و CD-RW ولكنها بعد ذلك لم تعد ذات اعتمادية كبيرة وكثرت مشاكلها .... وانزل للمولات واسأل الباعة .

عامة انا لن اجرح في ASUS لأني لست اقارن .... وكما قال لك اخونا ياسر ... اذا كنت مرتاح مع ASUS فهنيئاً لك ...

وبالمناسبة .... كل من يتعامل مع كتابة اقراص DVD او حتى CD باحتراف ينصح دائماً بنسخ القرص على اقل سرعات ممكنة ... للحصول على افضل نتائج .. ولتقليل اخطاء الكتابة والتي تؤثر بعد ذلك على سرعة قراءة القرص وعلى عمره الإفتراضي .. الذي يقل كلما زادت سرعة الكتابة .... أيضاً مقاومة القرص للخدوش تزيد كلما كانت سرعة الكتابة بطيئة ...

ادخل على موقع ويندوز فيستا في مايكروسوفت وانظر لنصيحتهم بخصوص نسخ النسخة ال ISO لل Vista RC1,2 ستجدهم ينصحون بالكتابة على سرعة 1X أو 2X للحصول على افضل نتائج (DVD)

أنا شخصياً حتى الآن استعمل سرعة 4X مع ناسخ CDs ال Lite-ON ... واستخدم سرعة 4X للتعامل مع ال DVDs مع ال NEC

مع العلم ان ال DVD-RW لل NEC يصل لسرعة قراءة وكتابة 48X لل CDs و 16X لل DVDs

عضو ذهبي الصورة الرمزية azzozy

انا بصراحة ما افهم في ال DVD وال CD .
    بس حبيت اضيف للموضوع بان افضل مشغل لدي هو BENQ وتجربتي معه ممتازة وافضل من SONY

عضو برونزي الصورة الرمزية Cross Fire

الحقيقة اعتمدت على نصيحة الاستاذا العزيز NaAZoOR بخصوص الــ DVD من نوع NEC والحمد لله تم الشراء والتجربة وهو يعمل بكفاءة عالية

والحقيقة اول مرة اشوف منتج سعر مقابل الاداء فى مصــر

عضو فضي

انا مش بقول كلام نظرى انا بتكلم فى اللى جربته فعليا ( سواء كان اسوس او LG )
    ثانيا شكرا على توضيح موضع النسخ البطي لتقليل الخدوش ( مع انى مش فاهمها قوي )
    عموما ما دام الرايتر شغال وبينسخ بسرعة عاليه وبدون مشاكل يبقى كويس
    خصوصا ان الرايتر ال nec اللى فى مصر مش كويس
    نغلق هذا الموضوع وشكرا لكل من ساهم فى هذا الموضوع لتوضيح الفارق للمستخدمين

ثانيا شكرا على توضيح موضع النسخ البطي لتقليل الخدوش
    بطء سرعة النسخ لزيادة مقاومة القرص ضد الخدوش وليس لتقليل الخدوش.

الرايتر NEC ND-3550A هة أفضل انتاج ل NEC في فئته وهو ليس سيئاً مطلقاً ...

اذهب الى شركة الطويل في كمبيو سيتي مول في شارع جامعة الدول العربية بالمهندسين أعلى مترو ماركت ... هذه الشركة هي المستورد الأكبر والمضمون لهذه الماركة ... ما ستجده عنده أو عند شركة وطنية في نفس المول ولكن بالدور الثاني هو أضمن ما في السوق لأن بالفعل هناك شحنات مضروبة نزلت السوق.