النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: مشكلتين مع Nvidia Quadro 2000 .. ارجو المساعدة ؟؟

عضو

مشكلتين مع Nvidia Quadro 2000 .. ارجو المساعدة ؟؟

سؤال عن مشكلة مواجهاني فى جهازى PC مع كارت شاشة Nvidia Quadro 2000 ؟؟

- انا ماذر بورد gigabyte g41 + 4 gb Ram + Core 2Duo 3.0 GH\cash 6

- كيسة عادية + باور سبلاي 750W عادي مش احترافي وشاشة LED 20 Samsung

- انا فكرت اشتري كارت شاشة خارجي فاشتريت كارت Used
    Nvidia Quadro 2000 ... 1G/DDR5/DirectX11
    https://www.nvidia.com/object/produc...o-2000-us.html

- ميزة الكارت ده انه ما بيحتجش بين باور نهائي بيركب عادى لوحده وحجمه مناسب للكيسة .. انا ركبت الكارت واشتغل واتعرف بس عندى مشكلتين:

الأولى: ان الجهاز عند الفتح مبيظهرش بيانات Boot Screen فانا لو عايز ادخل على اعدادت البوردة مبعرفش بيدينى شاشة سودة كأن الشاشة مقفولة وفجأة بتفتح على دخول الويندوز (انا شغال win7 ultimate 64bit) ؟؟؟؟؟؟

الثانية: انا وانا بجرب العب لعبة على الهاي واللعبة تعتبر مش جديدة Red Alert 3 على اعدادت high اول ما ادخل عشان العب الجهاز بيفصل فجأة تماما باور ... وبيرضاش يفتح الا اما افصل فيشة الكهرباء عنه وارجعها تانى بيشتغل بنفس الطريقة فى النقطة الاولى ؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجوا المساعدة لو حد عنده حل او سبب للى بيحصل عندى ده؟؟

---------------------------------
    يحيى

عضو

رد: مشكلتين مع Nvidia Quadro 2000 .. ارجو المساعدة ؟؟

أولاً كروت Quadro خاصة ببرامج التصميم او الجرافكس
    و غير مخصصة للألعاب

ثانياً لا ينصح بباور تجاري مع أي كرت شاشة مهما كان
    لان البورات التجارية لا تعطي قوة الوات المكتوبة عليها

علي العموم ممكن حضرتك تجرب باور احترافي من أي حد
    علي شان تعرف اذا كان المشكلة من الباور ام لا ....

عضو

بس الكارت بمواصفاته يقدر يقوم الالعاب برضه وانا مش طالب قدرات كبيرة فى اداء الالعاب بس يشغل مجموعة العاب جديدة بمستوى كويس .... الكارت مبيخدش باور نهائي فهل ده معناه انه برضه عايز باور سبلاي احترافي ؟؟؟؟ وهيكون كام وات تقريبا ؟؟؟

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

شوف يا اخى خلاصه الامر واضحه تماما
    1- فصل الكومبيوتر اثناء تشغيل الالعاب هى مشكله الباور الاساسيه ..
    نصيحه شخصيه حافظ على جهازك لحين تغيير الباور بدل ماتخسر الكارت لانك لسى شاريه وهو كارت اداؤه جيد خصوصا ببرامج التصميم
    وايضا حفاظا على باقى المكونات باستثناء الباور ( للاسف الباورات دى لو حصل خطا بتاثر على غيرها مش هى الوحيده الل ىبتتاثر بالعطل او المشكله )

2- بخصوص الشاشه السوداء ممكن اعرف انت مركب كابل ايه بين الكارت والشاشه وايه المخرج اللى انت شغال عليه فى الاتنين ؟

عضو

انا عندى شاشة سامسونج 20 بوصة led series 3 والكارت مفهوش غير مخرج DVI والحمد لله ان الشاشة فيها مخرجين منهم DVI .... انا موصلهم مع بعض مباشر بكابل DVI ، بعد البحث فى المنتديات الاجنبية وجدت احد الاراء التى واجهت مشكلة عدم ظهور البوت اسكرين عند تشغيل الجهاز وقامت بحل المشكلة عن طريق تحديث البيوس للماذر بورد لكنها مع موديل بوردة تانية ... قمت انا بتحميل برنامج Gigabyte bios utility وقام البرنامج بتحديث البيوس وتحميله وعمل ريستارت للجهاز واتحلت المشكلة فعلاً الحمد لله.

بالنسبة للباور سبلاي انا قدامي انى اقدر اجيب باور سبلاى 600 وات اوريجنال لكيسة hp ... هل هيكون كافى ومناسب لمكونات الجهاز والكارت؟ ولا لا؟

سؤال اخير: هل الكارت هيكون قادر يشغل بعض الالعاب الحديثة مثلا 2013 او 2014 ولو على اعدادات بين المتوسطة والهاي انا محتاج نقلة فى الالعاب الجديدة فقط ولو على اعدادت متواضعة ... الكارت مواصفاته هنا
    https://www.nvidia.com/object/product...o-2000-us.html
    .. الكارت 1 جيجا /DDR5/128 BIT/Directx 11 ؟

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

الحمد لله على حل مشكلتك الاولى
    ثانيا لماذا لا تقم بتجربه الالعاب كى تتاكد بنفسك مدى الاعتماديه عليه فى الالعاب ؟
    هذا الكارت مخصوص باعمل التصميم ولكن هناك من يستخدمه لكلاهما ( تصميم مع بعض الالعاب )
    مايعيب فئه تلك الكروت فقط هى الدرايفرات الخاصه بها ( دائما حداثتها تهتم فقط بالبرامج وليس تعديل اداء الالعاب الحديثه )
    لكن ربما الشركه نظرت بتلك الامور الان لانه اصبح لديها علم بتلك الامور ويجب ان نتاكد بادائه طالما اصبح تحت الاختبار وانا اتوقع واتمنى انه مش هيخزلك والشاشه عندك ابعادها 1600x900 تقريبا يعنى هتخدمك اكتر

بخصوص الباور الاوريجينال 600 وات هو جيد جدا للكارت ان شاء الله ( الكارت لا يطلب اكثر من 62 وات )

عضو

شكرا على ردك واهتمامك .. ان شاء الله سأقوم بتجربة الألعاب بمجرد شراء الباور سبلاي .. وهيكون ليا تجربة مع بعض الألعاب وسأقوم بنقل التجربة هنا ان شاء الله اتمنى ان اكون وفقت فى شراء هذا الكارت ؟؟؟

المفضلات