النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: ايه رأيكم في Dell T3500

عضو

ايه رأيكم في Dell T3500

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا كنت عاوز اعرف ايه رأيكم في الكيسه Dell T3500
    هو البروسيسور xeon cash 8
    الرام 4 جيجا دي دي ار 3
    الهارد 160 جيجا
    كارت الشاشه نفيديا كوادرو اب تو 2 جيجا
    ديه بــ 1350 من مول البستان من محل اسمه القناوي

انا هزود الرام واخليها 8 جيجا وادفع فرق 200 جنيه
    والهارده هخليه 500 جيجا وادفع فرق 150 جنيه
    والكارت هجيبه gts 450 بــ 350 جنيه

والشاشه هجيبها استيراد الخارج باردو فرز اول ب 325 جنيه

انا عاوز الجهاز للالعاب الاون لاين زاي silkroad/s4/crossfire
    يعني مش محتاج الجهاز للالعاب اللي بتحتاج مواصفات عاليه
    بس مش عارف الصراحه dell t3500 والبروسيسور ال xeon اللي فيها
    هيبقو كويسين في الالعاب ديه ولا لا !! عشان في واحد قالي ان ال xeon للشغل بس مش للالعاب .. ياريت تقولولي الكلام ده صح ولا غلط ؟
    انا اللي عاجبني في الكيسه انها ddr3 والباور 500 وات تقريبا
    علي عكس كيسات تانيه بتبقي ddr3 والباور 325 وات او ddr2 والباور 457 وات
    المهم انتو رأيكو ايه ؟ وهل الجهاز يستحمل ان انا اسيبه شغال 7 ايام من غير ما اقفله ؟
    التعديل الأخير تم بواسطة Uri ; 21-04-2015 الساعة 20:24

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

رد: ايه رأيكم في Dell T3500

من خلال تفسيرك للامر انت تبحث عن اداء مقابل سعر وطلبك فى الالعاب بسيط جدا
    الاخ الفاضل اللى قالك ان معالج XEON للشغل فقط كلامه صحيح
    انتل بتصنع معالجات Xeon لاجهزه الــــ Workstation + Servers لانها لا تاتى بمعالج جرافيك مدمج ولكنها تاتى بفولتيه اقل واستهلاك اقل فى الحراره
    لغرض العمل طوال 24 ساعه لمده 7 ايام فى الاسبوع ....
    قلب المعالج بيكون مشابهه لمعالج I Core مع فروق فى التدعيمات والخصائص ولكن ماذلت تستطيع الشغل عليه عادى بدون مشكله
    بغض النظر ان بعض معالجات Xeon تاتى الان بجرافيك مدمج لكن فى كل الاحوال انت هتشترى جرافيك خارجى فخلاص نهتم بامر ادائه فقط..

حسب مواصفات موقع امازون لجهاز Dell T3500 فمعالج زيوون الداخلى اسمه Xeon L5520 اربعه نواه بسرعه 2.26GHz للنواه كاش ميمورى 8MB
    المعالج ادائه متقارب مع معالج I7-920 نظرا انهم بنفس المعماريه ونفس Chipset وهى X58 سوكيت LGA 1366

المعالج جيد جدا لالعابك وللالعاب الافضل والاقوى من العابك ( بالتاكيد المعالج قديم ) لكن ان كنت تراه صفقه جيده فلما لا
    اللوحه الام قديمه لكن بالتاكيد لديها القدره على تدعيم عدد كبير من الذواكر لايقل عن 32GB
    عشان نوضح الفرق : معالج وبورده ورامه 4 جيجا وكارت شاشه وهارد 160 ب 1350 جنيه وهتزود 700 جنيه يعنى الميزانيه 2000 جنيه للكيس
    وفى الوقت دا هقولك ارمى معالج Xeon من الشباك ...

H81 Mobo : 500 LE
    Pentium G 3250 3.3GHz = 500 LE
    4G DDR3 = 300 LE
    HDD 500GB = 370 LE
    GTS 450 = 370 LE
    تقريبا نفس الميزانيه وشوفلك اى باور بسيط مؤقتا بس يكون 8 pin للمعالج وعلى نفس كيستك
    العابك بسيطه جدا وربما مش محتاجه Milti Core ومعالج pentium افضل فى اداء Sing;e core
    احدث + حراره افضل + اشهر + اقوى فى single Core + ايضا PCIe 3 ) منصه عمل حديثه Up to date )

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Phenomenon مشاهدة المشاركة
    انتل بتصنع معالجات Xeon لاجهزه الــــ Workstation + Servers لانها لا تاتى بمعالج جرافيك مدمج ولكنها تاتى بفولتيه اقل واستهلاك اقل فى الحراره
    قلب المعالج بيكون مشابهه لمعالج I Core مع فروق فى التدعيمات والخصائص ولكن ماذلت تستطيع الشغل عليه عادى بدون مشكله
    بغض النظر ان بعض معالجات Xeon تاتى الان بجرافيك مدمج لكن فى كل الاحوال انت هتشترى جرافيك خارجى فخلاص نهتم بامر ادائه فقط..

حسب مواصفات موقع امازون لجهاز Dell T3500 فمعالج زيوون الداخلى اسمه Xeon L5520 اربعه نواه بسرعه 2.26GHz للنواه كاش ميمورى 8MB
    المعالج ادائه متقارب مع معالج I7-920 نظرا انهم بنفس المعماريه ونفس Chipset وهى X58 سوكيت LGA 1366

المعالج جيد جدا لالعابك وللالعاب الافضل والاقوى من العابك ( بالتاكيد المعالج قديم ) لكن ان كنت تراه صفقه جيده فلما لا
    اللوحه الام قديمه لكن بالتاكيد لديها القدره على تدعيم عدد كبير من الذواكر لايقل عن 32GB
    عشان نوضح الفرق : معالج وبورده ورامه 4 جيجا وكارت شاشه وهارد 160 ب 1350 جنيه وهتزود 700 جنيه يعنى الميزانيه 2000 جنيه للكيس

4G DDR3 = 300 LE
    HDD 500GB = 370 LE
    GTS 450 = 370 LE
    تقريبا نفس الميزانيه وشوفلك اى باور بسيط مؤقتا بس يكون 8 pin للمعالج وعلى نفس كيستك
    العابك بسيطه جدا وربما مش محتاجه Milti Core ومعالج pentium افضل فى اداء Sing;e core
    احدث + حراره افضل + اشهر + اقوى فى single Core + ايضا PCIe 3 ) منصه عمل حديثه Up to date )
    بص الصراحه انا كنت هجيب تجميعه i3 4150 ... Gigabyte GA-H81M ..WD blue 1TB..G.skill 8gb (2 X 4GB)...SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU .... nzxt source 210
    بس مشكلتي في كارت الشاشه مش عارف اجيبه ايه .. وانا زاي ما قولت مش محتاج الجهاز للالعاب اللي بتحتاج مواصفات عاليه .. والصراحه مستحرم ان انا اجيب كارت ب 1200 زاي r7 265 للالعاب اللي انا قولت عليها silkroad/crossfire/s4
    ممكن تقولي حل ؟
    التعديل الأخير تم بواسطة Uri ; 21-04-2015 الساعة 21:43

انت بالفعل وجدت الحل وكلا المنصتين قادرين على تزويدك بطلبك ولكن ليه تشترى منصه بقالها تقريبا 5 سنين مستهلكه ؟؟
    وخصوصا ان الاداء متقارب ... لو الميزانيه قلت معاك اشترى رامه واحده لو العابك تتطلب رام كبير اعتمد مؤقتا على الجرافيك المدمج
    اما بخصوص حيرتك بين كارت شاشه غالى وكارت رخيص فده يرجعلك اخى جزءا وموضوعا ( هل مفيش العاب مستقبليه انت فى انتظارها ؟ )
    اذا كنت تهوى الالعاب فهناك الكثير منها بنفس مود العابك واحدث وربما اكثر متعه فقط ابدا بالبحث عنها
    لكن ان كان الامر مجرد Addiction ادمان العاب معينه زى العاب الاونلاين
    فخلاص ملايين الجيمر بيجدووا جهازهم عشان لعبه واحده FIFA or BF or COD or Skyrim or MMO games

واكتفى ب GTS 450 ولا يوجد حاجه لباور seasonic وفر سعره واشترى باور اقل فى السعر

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Phenomenon مشاهدة المشاركة
    انت بالفعل وجدت الحل وكلا المنصتين قادرين على تزويدك بطلبك ولكن ليه تشترى منصه بقالها تقريبا 5 سنين مستهلكه ؟؟
    وخصوصا ان الاداء متقارب ... لو الميزانيه قلت معاك اشترى رامه واحده لو العابك تتطلب رام كبير اعتمد مؤقتا على الجرافيك المدمج
    اما بخصوص حيرتك بين كارت شاشه غالى وكارت رخيص فده يرجعلك اخى جزءا وموضوعا ( هل مفيش العاب مستقبليه انت فى انتظارها ؟ )
    اذا كنت تهوى الالعاب فهناك الكثير منها بنفس مود العابك واحدث وربما اكثر متعه فقط ابدا بالبحث عنها
    لكن ان كان الامر مجرد Addiction ادمان العاب معينه زى العاب الاونلاين
    فخلاص ملايين الجيمر بيجدووا جهازهم عشان لعبه واحده FIFA or BF or COD or Skyrim or MMO games

واكتفى ب GTS 450 ولا يوجد حاجه لباور seasonic وفر سعره واشترى باور اقل فى السعر
    طيب ممكن تقولي علي كارت مستعمل في حدود 700 جنيه ويكون SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU كافي ليه
    وياريت لو تقولي علي مكان مضمون اشتريه منه عشان الصراحه انا خبرتي صغيره جدا

من حيث الباور نفسه ( الباور ده تحديدا قادر على كروت بميزانيات عاليه جدا ) متقلقشى من ماركه seasonic ابدا ان شاء الله
    كارت فى حدود 700 جنيه تقريبا ده
    https://store.arabhardware.net/hardw...1gb-gddr5.html
    اشتريه هيشيلك فى الالعاب وتلعب على جوده جرافيك افضل من GTX 450 ويشجعك على العاب اكتر
    من حيث مكان الشراء : انا بطلب القطع اونلاين اخى والله لانى مش من مصر نفسها وبتوصلك شحن حسب الوزن عن طريق شركه ميدل ايست
    ممكن الكارت يكلفك 30 جنيه ذهاب وعوده

{ V.I.P } الصورة الرمزية Black_Spy

الافضل انك تشترى جديد يا غالى دقة تصنيع احدث وافضل واسرع وقابل للتحديث فى المستقبل

ياريت تذكر اقصى ميزانية للجهاز وان شاء الله الاخوه يحاولوا يفيدوك

عضو الصورة الرمزية Frankenstien

بغض النظر عن ان المشاركه قديمه بس لفتت انتبهاهي جدا هوا عمتا ساعتها برضو انا شايف ان ال Xeon كان هيبقى احسنلو بكتير لعده اسباب و هيا
    1- الجهاز الي هوا بيتكلم عليه دا ساعتها كان سعرو حوالي 1200-1300 جنيه بمواصفات
    Xeon w3520 2.66 cash 8mb
    Ram 4gb
    Quadro fx 580
    HDD 250gb
    Power supply 525 watts
    فا بلنسبه لسعر الجهاز و امكانياته ساعتها (لواحد على ميزانيه صغيره يعني) كان جبار بكل ماتحمله الكلمه من معنى
    و بأمكانياته دي كان يقدر يشغل الالعاب الي هوا قالي عليها دي (عن تجربه يعني )
    و الجهاز اخرو 24GB Ram بس دي بس نقطه حبيت اوضحها
    غير برضو ان المعالج الي هوا كان هيجيبو دا ثنائي النواه فا بعض العاب الي محتاجه معالجات رباعيه مكنتش هتشتغل اصلا
    و في الموضوع المثبت الي حضرتك باين بتوضح فيه احسن تجميعه للميزانيه يعني مش فاكر هوا في قسم ايه
    ال w3520 دا اتفوق على ال FX 8350 و دا في حد ذاتو من معالج عمرو حوالي 8 سنين دي حاجه متسدقش الصراحه
    مع كامل احترامي لرأيك ساعتها برضو لو هوا كان معاه فلوس انو يجيب التجميعه دي
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phenomenon مشاهدة المشاركة

4G DDR3 = 300 LE
    HDD 500GB = 370 LE
    GTS 450 = 370 LE

اشكرك على المرور
    لكن لا داعي لرفع موضوع قديم

الفكره ليست ولم تكن يوماً في عدد موارد المعالجه الأكثر خاصةً عند الحديث عن سوفت وير الألعاب خاصةً و إن كانت البطاقه الرسوميه متوسطة الأداء

و إنما في النواه الأسرع و تكون أفضل في حالة تردد سرعتها كانت الاعلى

معالج Pentium G3258 أظهر تفوقه على معالجات C2Q 8300 بفارق الضعف في الأداء بالرغم أن الثاني رباعي النواه و الأول ثنائي النواه فما بالك من W3500
    الاقدم بالعمر

الفكره يا سيدي الفاضل أن معالجات Xeon بمثابة روبابيكيا للأعمال و البرمجيات الحديثه التي تتعطش لوجود الإصدارات الأحدث و الأسرع من الدعم
    البرمجي من خصائص نوافذ التعليمات المدمجه بالمعالج و المسؤوله عن المعالجه بالنواه

بالإضافه إلى التقنيه الأحدث و سرعة النواه و ذاكرة الكاش الأحدث فصدق أو لا تصدق معالج مثل G3258 قد يتفوق حتى على I7-990X

معظم العاب العقد الماضي Single Thread و تضغط بشده على خيوط المعالجه الفرديه لذلك تستطيع النواه الحديثه الفوز على أربعة انويه قديمه

بالرغم ان معالج الاربعة انويه قادر على الهروب من عنق الزجاجه أو الوصول إلى الإختناق بنسبة %100 لكنه يتسبب في نوع آخر من عنق الزجاجه وهو بطىء
    نواته في تحليل الكم الاكبر من الكود المطلوب للبطاقات الرسوميه سواء كانت متوسطه او حتى قويه

قد يفيد معالج الخوادم بوضوح في اعمال التصاميم ايضا و كل ما هو Multi Threads وهو موجهه لهذا النوع من الاعمال و لكنه بلا ادنى اهميه في
    الالعاب الحديثه التي تتسبب في عنق زجاجه حتى لأسرع انوية المعالجه

معالج G3258 رخيص لكنه حديث و سيسمحلك بالترقيه الى معالج I5 / I7 بالمستقبل وهم اسرع معالجات الالعاب في الوقت الحالي لاقوى البطاقات الرسوميه
    أما معالج W3500 أصبح كالثقوب السوداء اي انها ( كانت ) النجوم التي تدمرت بعد انتهاء عمرها ثم هربت من سجنها لتستقر عند الدول الفقيره و سيسمحلك
    في المستقبل فقط بإلقائه في سلة القمامه ( طالما كان سعيك وراء الألعاب )

الألعاب لا تتطلب الكثير من موارد المعالجه ( اغلبها ) و لكنها تتطلب الاسرع في العدد القليل من موارد المعالجه

حتى معالج FX8350 لم نكن يوماً سعيدين في ترشيحه و السبب انه بنفس شكل Xeon W3520 وما على شاكلتهم فهم مصادر معالجه متعدده بلا اهميه

Xeon w3520 2.66 cash 8mb
    Ram 4gb
    Quadro fx 580
    HDD 250gb
    Power supply 525 watts
    جهاز ؟
    هذا ليس جهاز وانما بقايا حطام جهاز تم انتاجه في العقد الماضي لكنك تتربح منه في بيعه لمن يجهل الامر
    وهذا هو اخر تحذيري لك فإذا حاولت ترشح لاي شخص جهاز Xeon في اي مره آخرى او ترفع موضوع عشان تتكلم في معالج Xeon مره تانيه هيكون اخر رد ليك في المنتدى

التعديل الأخير تم بواسطة phenomenon ; 06-06-2017 الساعة 08:49

الإداره الصورة الرمزية abdalhaliem

صدقاا أقول

لو الأمر بيدى لاأتجهت ألى تجريم

جلب تلك النفايات ألينا

أنها نفايات يدفع مقابلها ألوف الجنيهات

مع أقتناع بعض الناس بها للأسف الشديد

وكل عام وأنتم بخير

المفضلات