صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 23

الموضوع: مشكلة في عنق الزجاجة

عضوية جديدة

Arrow مشكلة في عنق الزجاجة

انا عندي معالج core 2 quad و كنت عايز اجيب كارت r9 270x فهل هيكون هناك عنق زجاجة وهل الكارت مع المالج هيشغل الالعاب الحديثة علي هاي او مديم ؟

ملحوظة انا موصفات جهازي الحالي معالج كور 2 كواد كرت شاشة داخلي ورمات 8 جيجا والكيسة Hb اورجينال فهل لو ركبت كارت r9 270x هيشغل الالعاب الحديثة علي هاي او مديم

مشرف سابق

رد: مشكلة في عنق الزجاجة

لاحظ اولا انك تمتلك كيسه اوريجنال فالباور بها بيكون يدوب يكفي ما لديك من مكونات دون كارت الشاشه ولهذا اعتقد انك ممكن في هذا ان تكون بحاجه الي تغيير الباور لانك ممكن ما تلاقيش في وصلة 6 بن او 8 بن الخاصه بكارت الشاشه
    فما هو الوات الفعلي المكتوب لديك علي الباور حاليا
    ما هو نوع المعالج ؟ الاسم كاملا
    اعتثقد ان يكون لديك عنق زجاجه ولكن الالعاب ستلعب علي الميد والقليل منها علي الهاي .. ولكن ينبغي اولا ان نعرف حجم الشاشه لديك وما الريزيليوشن الذي ستلعب عليه ؟

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmels مشاهدة المشاركة
    لاحظ اولا انك تمتلك كيسه اوريجنال فالباور بها بيكون يدوب يكفي ما لديك من مكونات دون كارت الشاشه ولهذا اعتقد انك ممكن في هذا ان تكون بحاجه الي تغيير الباور لانك ممكن ما تلاقيش في وصلة 6 بن او 8 بن الخاصه بكارت الشاشه
    فما هو الوات الفعلي المكتوب لديك علي الباور حاليا
    ما هو نوع المعالج ؟ الاسم كاملا
    اعتثقد ان يكون لديك عنق زجاجه ولكن الالعاب ستلعب علي الميد والقليل منها علي الهاي .. ولكن ينبغي اولا ان نعرف حجم الشاشه لديك وما الريزيليوشن الذي ستلعب عليه ؟
    انا ممكن اركب كارت gtx750 ti واجيب معالج i3 فهل كدا افضل وانا عندي شاشة 22 بوصة مفهاش اتش دي يعني تنصحني العب علي
    ريزيليوشن كام

نوع المعالج core 2 quad q9650 فهل اداءه كويس مع الالعاب واما بنسية لكارت r9 270x البور الي عندي مش عارف هوة كام وات عشان كده هجيب gtx 750 ti عشان مش بيسحب كتير من البور هل الكارت ده حلو مع معالج core 2 quad ولا i3 احلي ومع العلم اني الكيسة اورجينال يعني صعب اركب معالج جديد فهل core 2quad كويس مع الالعاب ومع كارت gtx 750 ti وهل هيشغلو الالعاب علي مديم بدون تقطيع

عضوية جديدة

يا جماعة ارجوكم ردو انتو ليه مش عيزين تساعدوني

مشرف سابق

يا اخي الكريم اذا اردت معالج corei3 لا حظ انك ستغير الجهاز كاملا
    كما قلت لك الوات بيكون مكتوب علي الباور لديك ارجو التاكد من الوات المكتوب وهل به وصلة لكارت الشاشه ؟
    اذا كان هناك عنق زجاجه سيكون بسيطا فمعالجك جيد وتقريبا يساوي في الاداء corei3
    اذا كنت تمتلك القدره لاستخدام معالج corei3 مع بورده مناسبه وتبيع الجهاز لديك هيكون افضل لان هناك امكانيه للتغير مستقبلا corei5 او اعلي ...

عضوية جديدة

يا اخي الكريم اذا اردت معالج corei3 لا حظ انك ستغير الجهاز كاملا
    كما قلت لك الوات بيكون مكتوب علي الباور لديك ارجو التاكد من الوات المكتوب وهل به وصلة لكارت الشاشه ؟
    اذا كان هناك عنق زجاجه سيكون بسيطا فمعالجك جيد وتقريبا يساوي في الاداء corei3
    اذا كنت تمتلك القدره لاستخدام معالج corei3 مع بورده مناسبه وتبيع الجهاز لديك هيكون افضل لان هناك امكانيه للتغير مستقبلا corei5 او اعلي ...

انا بشكرك بجد واسف اتبعبتك معيا ومعلش اسف فيه سؤال كمان اسف بتقل غليك والله طيب لو فكرت اغير البورد الي في الجهاز هينفع ولا لا مع العالم اني جهازي اورجينال عشان انا فعلا كنت هغير لمعالج core i5 مستقبلا وهل لو غيرت البورده لازم اغير حاجة تاني في الجهاز مع العلم اني هغير المعالج وكرت الشاشة والبوردة فهل هينفع اعلي المكنيات دي دون تغير حاجة تاني في الجهاز ومع العلم تاني انا معيا كيسة اورجينال
    التعديل الأخير تم بواسطة abdo21456 ; 23-05-2015 الساعة 23:15

عضوية جديدة

يا مهندس mmels اجروك رد علي موضوعي

عضو الصورة الرمزية ram fetouh

أخي العزيز لو حتغير البوردة والمعالج والباور، حيتفضل إيه في الجهاز الأورجينال..... الكيسة بس صح، فمن الأفضل إنك تبيع الجهاز وتشتري جهاز تاني، مع العلم أن البروسيسور core 2 quad q9650 أداءه نفس أداء core 13، ولكن core 13 يعد أحدث بالطبع

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ram fetouh مشاهدة المشاركة
    أخي العزيز لو حتغير البوردة والمعالج والباور، حيتفضل إيه في الجهاز الأورجينال..... الكيسة بس صح، فمن الأفضل إنك تبيع الجهاز وتشتري جهاز تاني، مع العلم أن البروسيسور core 2 quad q9650 أداءه نفس أداء core 13، ولكن core 13 يعد أحدث بالطبع

انا متشكر جدا علي النصيحة بس فيه سؤال انا مع معالج core 2 quad q9650 وكرت شاشة 750 gtx ti ورمات 8 جيجا فهل هيكون اداءه حلو مع الالعاب الحديثة حتي لو الالعاب هتشتغل علي مديم بس بدون تقطع واف اتعبتك معيا
    التعديل الأخير تم بواسطة abdo21456 ; 24-05-2015 الساعة 13:18

مشرف سابق

ماهي الالعاب التي تود ان تلعبها وقلت لك سابقا من المهم ان نعرف الباور اديك كام وات ولم تجبني
    هتفتح الكيسه وتبص علي الباور وهتلاقيه مكتوب عليه الوات بتاعه وهل به وصلة 6 بن او 8بن علي حسب كارت الشاشه اللي ناوي عليه حضرتك
    وعلي العموم ستلعب معاك الالعاب ان شاء الله .. اللعبه مش هتقول لا يعني :D

عضوية جديدة

ماهي الالعاب التي تود ان تلعبها وقلت لك سابقا من المهم ان نعرف الباور اديك كام وات ولم تجبني
    هتفتح الكيسه وتبص علي الباور وهتلاقيه مكتوب عليه الوات بتاعه وهل به وصلة 6 بن او 8بن علي حسب كارت الشاشه اللي ناوي عليه حضرتك
    وعلي العموم ستلعب معاك الالعاب ان شاء الله .. اللعبه مش هتقول لا يعني :D
    انا الكيسة الورجينال مش بعرف افتحها وبعدين كارت 750 gtx ti مش بيسحب كتير من الباور فهل الكارت ده كويس مع معالج core 2quad q9650 والالعاب الي عايز العبها هي gta v و بتل فيلد 4 وواتش دوجز و مورتال كومبات اكس وطبعا انا مش مهتم جدا بالدقة عشان كدة هل الالعاب ده هشتغل حلو حتي لو علي ميدم بدون تقطيع

عضو

صعب تعدل علي كيسه اوريجنال

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marwan333 مشاهدة المشاركة
    صعب تعدل علي كيسه اوريجنال
    انا مش هغير غير كارت الشاشة والمعالج الي عندي هوة core 2 qaud q9650 فمش هغير غير كارت الشاشة

{ V.I.P } الصورة الرمزية Black_Spy

كارت GTX 750 ti فى حد ذاته كارت كويس جدا وهيشغلك الالعاب دى بس مش على اعلى اعدادات طبعا

المشكلة كانت فى البروسيسور بتاعك والباور سبلاي اللى فى الكيسة وبخصوص البروسيسور هو جيد مع الكارت وان شاء الله مش هيكون فى عنق زجاجه

بس طبعا لو معالج احدث من كده ياريت ويكون افضل عشان راحتك انت وانت بتلعب وكمان للمستقبل للتحديث

والباور سبلاى مهم بردو لان الكيسات الاوريجنال بيكون معاها باور سبلاي يزودها بالطاقه اللازمه للمكونات الموجوده فيها فقط والكارت صحيح مش بيستهلك طاقه كتير بس بردو الباور لازم يكون جيد

دلوقتى احنا محتاجين منك نعرف بس الباور كام وات لو تقدر تصور الباور وتجيب صورة للبيانات المكتوبه عليه وان شاء الله نشوف المناسب ليك

كمان الكيسة عندك تاور ولا ديسكتوب ؟؟ يعنى كيسه واقفه ولا نايمه ؟؟

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Black_Spy مشاهدة المشاركة

كارت GTX 750 ti فى حد ذاته كارت كويس جدا وهيشغلك الالعاب دى بس مش على اعلى اعدادات طبعا

المشكلة كانت فى البروسيسور بتاعك والباور سبلاي اللى فى الكيسة وبخصوص البروسيسور هو جيد مع الكارت وان شاء الله مش هيكون فى عنق زجاجه

بس طبعا لو معالج احدث من كده ياريت ويكون افضل عشان راحتك انت وانت بتلعب وكمان للمستقبل للتحديث

والباور سبلاى مهم بردو لان الكيسات الاوريجنال بيكون معاها باور سبلاي يزودها بالطاقه اللازمه للمكونات الموجوده فيها فقط والكارت صحيح مش بيستهلك طاقه كتير بس بردو الباور لازم يكون جيد

دلوقتى احنا محتاجين منك نعرف بس الباور كام وات لو تقدر تصور الباور وتجيب صورة للبيانات المكتوبه عليه وان شاء الله نشوف المناسب ليك

كمان الكيسة عندك تاور ولا ديسكتوب ؟؟ يعنى كيسه واقفه ولا نايمه ؟؟

انا متشكر جدا لحضترك علي اجابتك وانا الباور عندي 500 وات و بالنسبة للكيسة فهية واقفة وهل الكارت مع المعالج مش هيش الالعاب دي حتي علي مديم بدون تقطيع وتنصحني العب علي رزلوشين كام وانا الشاشة عندي 22 بوصة lcd مفهاش اتش دي

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات