صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 19

الموضوع: مروحة كارت الشاشة لا تتحرك هل هناك امكانية لتغيير المشتت او المروحة ؟

عضوية جديدة

مروحة كارت الشاشة لا تتحرك هل هناك امكانية لتغيير المشتت او المروحة ؟

السلام عليكم
    لدي بطاقة رسومية من نوع ati 4850 vapor x
    المروحة المثبتة علي المشتت اصبحت لا تعمل تماما و كانت تصدر صوت عالي جدا والان توقفت تماما عن العمل
    هل عناك امكانيةلتغيير مروحة المشتت او المشتت كله علي الكارت في مصر ؟

مشرف سابق الصورة الرمزية ahmadrashad

رد: مروحة كارت الشاشة لا تتحرك هل هناك امكانية لتغيير المشتت او المروحة ؟

السلام عليكم ورحمه الله

عموما الصوت العالي الي كان بيخرج دة دليل علي جفاف الشحم الخاص بموتور المروحه والاتربه طبعا في الحالات الي ذي كدة بنفك المشتت و بنشيل منه المروحه وبنظفها من الاتربه كويس جدا وبنشيل الاستيكر الي قافل علي المحور وبنحط نقطه زيت وعن طريق البلاور بنخلي المروحه تدورعشان المحور بتاعها يفك من القفشه بضغط الهواء بس مش بنحط زيت كتير وانا معايا شحم معدني الشحم دة بيستحمل درجات غلايان من غير ما يسيح بس طبعا غالي شويه نفس المستخدم في الرومان بيلي الايطالي انت ممكن تستعوض منه شحم مستيكه دة هتلاقيه في اي بنزينه المهم هتحط علي المحور نقطه شحم وتقفل علي المحور طبعا الاستيكر مش بيلزق مره تانيه ممكن تبدله بقطعه شيكرتون الي بيستخدم في عزل الكهرباء بس طبعا تكون نظفتها كويس جدا من الشحم عشان ميبقاش عازل شوف كدة وانا متابعك

عضوية جديدة

انا حطيت زيت كهربا والمروحة زي ماهي مفيش فايدة

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadrashad مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله

عموما الصوت العالي الي كان بيخرج دة دليل علي جفاف الشحم الخاص بموتور المروحه والاتربه طبعا في الحالات الي ذي كدة بنفك المشتت و بنشيل منه المروحه وبنظفها من الاتربه كويس جدا وبنشيل الاستيكر الي قافل علي المحور وبنحط نقطه زيت وعن طريق البلاور بنخلي المروحه تدورعشان المحور بتاعها يفك من القفشه بضغط الهواء بس مش بنحط زيت كتير وانا معايا شحم معدني الشحم دة بيستحمل درجات غلايان من غير ما يسيح بس طبعا غالي شويه نفس المستخدم في الرومان بيلي الايطالي انت ممكن تستعوض منه شحم مستيكه دة هتلاقيه في اي بنزينه المهم هتحط علي المحور نقطه شحم وتقفل علي المحور طبعا الاستيكر مش بيلزق مره تانيه ممكن تبدله بقطعه شيكرتون الي بيستخدم في عزل الكهرباء بس طبعا تكون نظفتها كويس جدا من الشحم عشان ميبقاش عازل شوف كدة وانا متابعك
    انا معنديش ستيكر علي المروحة معلهاش اي ستيكرات خالص وهي بتركب شبك كانها مغناطيش بس حاسس انه لازقة وبتحك في جسم المشتت

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rafale مشاهدة المشاركة
    انا حطيت زيت كهربا والمروحة زي ماهي مفيش فايدة
    المروحه بتلف معاك مع الدوران بالايد ولا تحسها تقيله عموما لو المروحه بتلف معاك عادي ولما بتوصل الكارته مش بتدور المروحه دة دليل ان الملف الخاص بالمروحه اتحمص ودة يبقي عشان حرارة الصيف مع وقوف المروحه والمشتت بطبيعته سخن المروحه باظت خالص مش هيكون قدامك غير انك تزود مروحه في الكيس قدام الفيجا وتغير مادة التبريد لانها في الغالب انتهت ممكن الوضع يتحسن معاك لانك نادر لما هتلتقي نفس المشتت تشتريه وتركبه جديد وحتي لو لقيته هيكون غالي شوف كدة وانا متابعك

عضوية جديدة

المروحه بتلف معاك مع الدوران بالايد ولا تحسها تقيله عموما لو المروحه بتلف معاك عادي ولما بتوصل الكارته مش بتدور المروحه دة دليل ان الملف الخاص بالمروحه اتحمص ودة يبقي عشان حرارة الصيف مع وقوف المروحه والمشتت بطبيعته سخن المروحه باظت خالص مش هيكون قدامك غير انك تزود مروحه في الكيس قدام الفيجا وتغير مادة التبريد لانها في الغالب انتهت ممكن الوضع يتحسن معاك لانك نادر لما هتلتقي نفس المشتت تشتريه وتركبه جديد وحتي لو لقيته هيكون غالي شوف كدة وانا متابعك

المروحة لا تتحرك اطلاقا وكل كام ثانية الاقي صوت كانها بتحاول تلف بس مبتتحركش نهائي
    غيرت معجون التبريد قبل كدا ونضفت الكارت كويس جدا بس بردوا الكارت محتاج تبريد وبيشتغل دقايق ويقفل من السخونه الفظيعة
    انا بدور علي اي مشتت ينفع علي الكارت مش لاقي خالص عشان كدا كتبت الموضوع لعل حد من الاعضاء الكرام عنده تجربة في تغيير الفانه او المشتت كله

Arrow رد: مروحة كارت الشاشة لا تتحرك هل هناك امكانية لتغيير المشتت او المروحة ؟

انا معنديش ستيكر علي المروحة معلهاش اي ستيكرات خالص وهي بتركب شبك كانها مغناطيش بس حاسس انه لازقة وبتحك في جسم المشتت
    هو الاستيكر الدائري دة لو شلته براحه ممكن يرجع تاني الي هو مكتوب عليه النوعيه و الفولت هتلاقي محور في النص ممكن يكون مقفول بدارة صغيره هتشيلها بابره هتشال معاك وذي ما قولت لك في الاول

عضوية جديدة

هو الاستيكر الدائري دة لو شلته براحه ممكن يرجع تاني الي هو مكتوب عليه النوعيه و الفولت هتلاقي محور في النص ممكن يكون مقفول بدارة صغيره هتشيلها بابره هتشال معاك وذي ما قولت لك في الاول
    شلت الاستيكر ملقتش الي حضرتك بتقول عليه هو سطح بلاستيكي مفهوش اي محور خالص
    وجربت تاني بالزيت مفيش اي فايدة مش راضية تتحرك نهائي

شلت الاستيكر ملقتش الي حضرتك بتقول عليه هو سطح بلاستيكي مفهوش اي محور خالص
    وجربت تاني بالزيت مفيش اي فايدة مش راضية تتحرك نهائي
    انا بحثت علي الكارته بتاعتك عموما المحور بيكون في الجزء الثابت من المروحه مش الجزء الدوار ذي الي في الصورة الاولي الي انت حاطتها بالظبط اما الصوره التانيه الاستيكر في الجزء الدوار ودة الي انا مقصودش انك تشيله انت شيلت اي استيكر بقي من الصورتين لانك لازم تفك المروحه من المشتت عشان تعمل الي انا بنقول عليه ومتحطش زيت ما بين المروحه علي الملف النحاس لانه ملهوش اي لازمه بل ممكن يعملك مشكله ومتحولش تشد الجزء الدوار لانه مقفول بقفل من الناحيه التانيه مش هيخرج معاك الي بالكسر او القفل يبوظ شوف كدة وانا معاك

عضوية جديدة

انا بحثت علي الكارته بتاعتك عموما المحور بيكون في الجزء الثابت من المروحه مش الجزء الدوار ذي الي في الصورة الاولي الي انت حاطتها بالظبط اما الصوره التانيه الاستيكر في الجزء الدوار ودة الي انا مقصودش انك تشيله انت شيلت اي استيكر بقي من الصورتين لانك لازم تفك المروحه من المشتت عشان تعمل الي انا بنقول عليه ومتحطش زيت ما بين المروحه علي الملف النحاس لانه ملهوش اي لازمه بل ممكن يعملك مشكله ومتحولش تشد الجزء الدوار لانه مقفول بقفل من الناحيه التانيه مش هيخرج معاك الي بالكسر او القفل يبوظ شوف كدة وانا معاك
    انا فكيت المروحة من المشتت زب ماحضرتك قولتلي عليه ولسه مفيش فايدة

انا فكيت المروحة من المشتت زب ماحضرتك قولتلي عليه ولسه مفيش فايدة
    يعني فكيت المروحه ولقيت محور في الجزء الثابت ولا انت عملت اي بالظبط في بعض مراوح فعلا مبيكونش فيها فتحه نص ودة بيكون عمرها الافتراضي صغير او بمعني ادق المصنع مش عايز يتعمل صيانه للمروحه عشان تقلبها وتجيب غيرها بالبلدي كدة شوف كدة وانا متابعك
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmadrashad ; 28-07-2015 الساعة 14:34

عضوية جديدة

يعني فكيت المروحه ولقيت محور في الجزء الثابت ولا انت عملت اي بالظبط في بعض مراوح فعلا مبيكونش فيها فتحه نص ودة بيكون عمرها الافتراضي صغير او بمعني ادق المصنع مش عايز يتعمل صيانه للمروحه عشان تقلبها وتجيب غيرها بالبلدي كدة شوف كدة وانا متابعك
    فكيت المروحة من المشتت علي ضهر المروحة لقيت الاستيكر الي قولتلي عليه شلته وحطيت زيت كهربا وغير معجون التبريد وركب الكارت تاني
    كل الي حصل ان المروحة بتشتغل كل كام دقيقة شوية وكانها بتحك في المشتت وبردوا مشتغلتش المروحة

فكيت المروحة من المشتت علي ضهر المروحة لقيت الاستيكر الي قولتلي عليه شلته وحطيت زيت كهربا وغير معجون التبريد وركب الكارت تاني
    كل الي حصل ان المروحة بتشتغل كل كام دقيقة شوية وكانها بتحك في المشتت وبردوا مشتغلتش المروحة

الزيت مينفعش خالص ارجع للمشاركه الي انا كاتبها والتزم بالموجود الزيت بيسخن بسرعه من الاحتكاك وهو هيسيح اصلا في دقيقه وهيجف لازم شحم وتقفل عليه كويس وواضح انك كنت بتشد الجزء الدوار عشان كدة فيه بوش كبير حاول ابعد المروحه عن المشتت باي طريقه ممكن تلاقي في المحور قفل دائري صغير لو تضغط علية وتقفل
    المروحه في مكانه مش هترد علي المشتت وتحك فيه العمليه عايزة هدوء ولازم تخلي المروحه تلف لحد ما تتاكد ان القفشه راحت عشان تلف بثبات بعد ما توصله ويكون عدد الفات مجدي كمان عشان يبرد المشتت
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmadrashad ; 28-07-2015 الساعة 15:08

عضوية جديدة

عملت الي حضرتك قلت عليه المروحة مش ثابتة في مكانها مش لاقي القفل الي حضرتك بتقول عليه بحاول اثبت المروحة مش عارف وهي مهوية خالص مش ثابتة في مكانها ولا بتدور بثبات في محورها

عملت الي حضرتك قلت عليه المروحة مش ثابتة في مكانها مش لاقي القفل الي حضرتك بتقول عليه بحاول اثبت المروحة مش عارف وهي مهوية خالص مش ثابتة في مكانها ولا بتدور بثبات في محورها
    كدة عشان نساعدك لازم ترفع صوره المروحه عشان كدة انا مش متخيل الي انت بتقوله اصلا انت مثبت المروحه بالمسامير بتاعتها ولا لاء

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات