النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: اللاب بيطفي لوحده...

عضو الصورة الرمزية Ell0l

اللاب بيطفي لوحده...

انا هطول شويه بس اعذروني...
    دلوقتي كنت كل ما اجي افتح اللاب الاقي رساله تظهر ان في خلل في مروحه التبريد وبدوس انتر واكمل اقلاع الويندوز وكنت بلاحظ ان المروحه مره تكون عاليه ومره واطيه مش منتظمه خالص من الاخر...فا شوفت فديو في اليوتيوب لطريقه تصليحها وتنظيفها وعملتها...فكيت اللاب وفكيت المروحه ولقيت لفتها تقيله شويه المهم نضفتها من التراب ومكنش فيها تراب يعتبر كان قليل وزيتها من المجرا بتاعتها وركبتها في موتورها تاني ولاحظت ان لفتها بقيت خفيفه جدا وممتازه المهم حطيت معجون علي المعالج وقفلت كل حاجه وتمام..روحت سميت الله وفتحت الجهاز وفتح الحمدلله والمشكله الي كانت بتجيلي ان في خلل في المروحه راحت...بس مكملتش الفرحه ولقيت مشكله غيرها تقريبا معناها ان في خلل في البيوس المهم دوست انتر الجهاز فتح وكل حاجه بس صوت المروحه عالي جدا جدا ومش بيهدي خالص واللاب كل شويه يجيب شاشه سوده ويطفي...واشوف المعالج مكنش سخن زي ما كانت المروحه فاصله كان كويس...قولت اتأكد من الرام وكده لقيتها سخنه جدا هي والهارد....والموضوع ماشي كدا صوت المروحه عالي اللاب ممكن يقعد ساعتين من غير ما يطفي بس ممكن يجيب شاشه سوده ويطفي واشغله ويكمل عند النقطه الي كان فيها.....وديه مش اول مره انضف المروحه..نضفتها مره قبل كده والمره التانيه زيتها غلط..والمره 3 عملتها كويس جدا بس حصل الي حصل...عاوز اعرف ايه المشكله كده...
    ومش عارف. اوديه لمحل صيانه دلوقتي لان كل الي جمبي مش بيفهم وبينهبو فلوس كتير ومش هقدر اروح اي مول الا بعد اسبوع ولا حاجه..
    اللاب hp dv6
    الويندوز 10
    اي معلومات عاوزينها تاني اتفضلو..
    انا مش عارف ده القسم الصحيح ولا لا
    ولو الغلط هنقل الموضوع ان شاء الله

مشرف سابق الصورة الرمزية ahmadrashad

Arrow رد: اللاب بيطفي لوحده...

السلام عليكم ورحمه الله

عموما المفروض من كلامك انك جربت الموضوع كذا مرة ومفيش مشكله بس ممكن يكون عشان الجو حر مزود الحراره معاك والفيديو الي انا هنحطو خاص بصيانه اللاب بتاعك ممكن ينفعك وانت بتعامل معاه :

التعديل الأخير تم بواسطة ahmadrashad ; 03-08-2015 الساعة 16:56

عضو الصورة الرمزية Ell0l

رد: اللاب بيطفي لوحده...

شكرا لي اهتمام حضرتك انا هشوف الفديوهات دلوقتي ...واخر مره انا عملت كل حاجه صح...بس المهم دلوقتي صوت المروحه هدي بعد يوم عذاب والرام والهارد حرارتهم بقيت النورمال...اللاب ده هيجنني
    وحاجه تانيه البيوس عندي اصدار f13 فا احدثه ل f29 من موقع الشركه ولا لا هو مساحته 5 ميجا...
    ملحوظه انا فكيت الغطا الي حامي الهارد والرام وحطيت. اللاب علي مروحه جيجا ماكس
    وبفكر ارجع ل 8.1 او 7 واحدث البيوث الاول عشان في مشاكل كتير معايا في 10 ..
    تعديل..صوت المروحه علي تاني
    التعديل الأخير تم بواسطة Ell0l ; 03-08-2015 الساعة 17:59

مشرف سابق الصورة الرمزية MMS-AMMMK

راجع على درجات الحرارة ببرنامج hwmonitor احتمال كبير صوت المروحة ناتج عن عدم ربط مسامير المبرد جيدا على المعالج

عضو الصورة الرمزية Ell0l

اسف علي التأخير في الرد....هفك اللاب تاني النهارده وهشوف المسامير متركبه صح ولا لا

عضوية جديدة

السلام عليكم

المفضلات