النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: مشكلة فى نسبة استخدام البروسيسور

عضوية جديدة

Exclamation مشكلة فى نسبة استخدام البروسيسور

السلام عليكم
    انا عندى مشكلة يا جماعة مع نسبة استخدام البروسيسور لما بكون مشغل نت عادى بتوصل نسبة استخدام متصفح النت بس الى 25%.
    وكمان فى حاجة غريبة لما بسيب الجهاز شوية مفتوح مثلا ربع ساعة بدون اى استخدام بلاقى نسبة استخدام البروسيسور اتحولت من 1% الى 30% ومفيش اى حاجة بتكون شغالة خالص ولما بفتح task manager بلاقى النسبة دى نتيجة حاجة شغالة اسمها host process of task manager
    وكمان فيه حاجة بتاخد نسبة حوالى 40 % من البروسيسور اسمها windows modules installer
    هل فيه حل يا جماعة ؟؟لأن المروحة بتفضل شغالة حتى وانا فاتح نت وبتصفح بس.. واسف انى طولت
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmed elness ; 28-08-2015 الساعة 09:07

عضوية جديدة

رد: مشكلة فى نسبة استخدام البروسيسور

ملحوظة يا جماعة لما بكون مشغل متصفح النت بس بيكون فى التاسك مانجر اكتر من process للمتصفح بس
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmed elness ; 28-08-2015 الساعة 09:13

عضوية جديدة

host process of task manager دا بتاع برنامج task manager اللي انت فاتحه عشان تشوف ايه اللي شغال وبيسحب
    وبالنسبة للحجات اللي بتاخد مساحة كبيرة من البروسيسور دي
    اقفلها خالص لو مش محتاجها
    والمتصفح لما تفتحه وياخد نسبة كبيرة دا تقريبا لانك فاتح حاجة كبيرة عليه او غير المتصفح كله عشان تروح المشكلة دي
    انا بستخدم
    opera و اقصي استخدام (2) مش 2% من البروسيسور دا لو فاتح الموقع دا بس انما لو فتحت لعبة مثلا بيسحب
    اما مشكلة بيزيد لوحده من 1% ل 30% دي
    معرفش حاجة عنها

عضو

متقلقش دي حاجات عادية خالص بتحصل ساعات والجهاز idle والمفروض انها مثلا بعد 10 دقايق اقصى حاجة تختفي.. انت تقلق بقى اوي لو مش بتستخدم الجهاز وترجع تلاقيه 90 او 100% .. كده يا اما في برنامج بياكل من البروسيسور جامد يا اما في حاجة شغالة في الباك جراوند مثلا زي فيرس او غيره

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة l_POSEIDO_l مشاهدة المشاركة
    متقلقش دي حاجات عادية خالص بتحصل ساعات والجهاز idle والمفروض انها مثلا بعد 10 دقايق اقصى حاجة تختفي.. انت تقلق بقى اوي لو مش بتستخدم الجهاز وترجع تلاقيه 90 او 100% .. كده يا اما في برنامج بياكل من البروسيسور جامد يا اما في حاجة شغالة في الباك جراوند مثلا زي فيرس او غيره
    انا الحمد لله قدرت احل مشكلة host process of windows manager ودى اللى كانت بترفع نسبة استخدام البروسيسور والجهاز idle بس فيه مشكلة ظهرت تانى ان برنامج التورنت فجأة بقى يستغل 30 % من البروسيسور بعد ما كان اخرة 10 %

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mody Gamer مشاهدة المشاركة
    host process of task manager دا بتاع برنامج task manager اللي انت فاتحه عشان تشوف ايه اللي شغال وبيسحب
    وبالنسبة للحجات اللي بتاخد مساحة كبيرة من البروسيسور دي
    اقفلها خالص لو مش محتاجها
    والمتصفح لما تفتحه وياخد نسبة كبيرة دا تقريبا لانك فاتح حاجة كبيرة عليه او غير المتصفح كله عشان تروح المشكلة دي
    انا بستخدم
    opera و اقصي استخدام (2) مش 2% من البروسيسور دا لو فاتح الموقع دا بس انما لو فتحت لعبة مثلا بيسحب
    اما مشكلة بيزيد لوحده من 1% ل 30% دي
    معرفش حاجة عنها
    تمام يا افندم انا حليت المشكلة خلاص ..شكرا جزيلا على الرد

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات