صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 66

الموضوع: ^ دليل عرب هاردوير فى كل ما يلزمك معرفته عن شاشات الالعاب ^

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

رد: ^ دليل عرب هاردوير فى كل ما يلزمك معرفته عن شاشات الالعاب ^

حتى الان اشهر شاشات بينكيو هتلاقيها بالفعل Panel Type TN
    حتى الشاشه الوحيده الاخيره لهم والموجوده بالموضوع هنا موديل UWHD XR3501 1440p ستجدها panel VA

Asus VN248HA 23.8 Inch LED وسعرها 1675 جنيه

Samsung S24d360hl 23.6 Inch LED PLS وسعرها فى رنج 1400 جنيه تقريبا

تقريبا هى ارخص شاشات لوحات عرض in Plane Switch

مخالف للقوانين

ماشاء الله
    ربنا يزيد من علمك
    انا كان عندي استفسار انا كنت مقبل على شراء شاشه 32 بوصه ولقيت قدامي الشاشه دي معمول عليها عرض في رايه ب2100 جنيه فإيه رأي حضرتك
    Samsung S32E590C 32 Inch Curved LED Monitor

Seller Store: Computer Shop
    Brand: Samsung

S.Korean Samsung, 32" 16:9 Wide Curved VA Panel Display FHD (1920 x 1080)
    Optimized for multiple monitor and comfortable screen, Flicker Free & Eye Saver Mode
    Flicker free, 178 Degree Wide viewing angle, 3000:1 Contrast Ratio
    Ultra-wide screen with ultra-capable multitasking: Game mode, 5W Stereo speaker
    T-shape Curved Stand (Tilt, Elivation)

عضو الصورة الرمزية hinokio

موضوع اكثر من رائع وشامل لكل ما يتعلق باخيار الشاشة الافضل لكل شخص
    استمر اخى بالتوفيق

عضوية جديدة

جزاك الله خير مجهود كبير وافاده كبيره

عضو

بجد مجهود جبار و انا قرأت الموضوع كلة و بجد ربنا يباركلك و يزيدك من علمو
    انا بس كان لية استفسار بخصوص جزئية ال Adaptive synchronization و هو ان حضرتك قولت ان لو انا معاية شاشة بمعدل استجابة 144hz و معدل الاطارات زاد 144 fps هيحصل مشكلة Screen Tearing / Stuttring و ان حل المشكلة دة هو g-sync ازاي اعرف ان الشاشة دية بتدعم ال g-sync لاني عملت بحث علي كذا شاشة في موقع benq وملقتش حاجة بتعم ال g-sync

كمان لية استفسار اخر هل مخرخ ال vga هو هو d-usb ولا في اختلاف بينهم
    و كمان انا عندي شاشة سامسونج 18.5 بوصة مفهاش غير منفذ vga واحد هل لو جبت مزر بورد زي h81 مثلا م فيها مخرج dvi هل استطيع توصيلة بي منفذ ال vga الي في الشاشة
    و اخيرا ليك جزيل الشكر

بصراحه مش متأكد ولكن الى يوم كتابة هذا الموضوع شاشات BenQ الخاصه بالالعاب كانت تنحصر فقط في دعمها لتقنية FreeSync مش متأكد هل في موديل جديد يدعم G-Sync نزل ليهم او هينزل قريب ام لا
    منفذ عرض VGA هو هو D-SUB ولكن الاسم الثاني قادر على تدعيم اليكترونيات اكثر ولكن في الغالب لم يعد لها استخدام في الوقت الحالي
    كلاهما واحد

بالتاكيد
    هتحتاج ادابتر كونفيرتر فقط ب 10 جنبيه

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Phenomenon مشاهدة المشاركة
    بصراحه مش متأكد ولكن الى يوم كتابة هذا الموضوع شاشات BenQ الخاصه بالالعاب كانت تنحصر فقط في دعمها لتقنية FreeSync مش متأكد هل في موديل جديد يدعم G-Sync نزل ليهم او هينزل قريب ام لا
    طيب تمام
    هل فعلا ان 144hz لللاستخدام الاونلاين اكثر كما قرات و انا ابحث في بعض مواضيع المنتدي ؟ و هل فعلا لو استخدامي العاب كقصة بس مش اونلاين هيبقي 60hz كفاية ؟ و لا 144hz بتفرق حتي في الاوفلاين ؟
    لان انا استخدامي العاب اوفلاين كقصة وبس مليش في العاب الاونلاين فلو مفيش فرق بينهم يبقي ممكن اكتفي بشاشة benq 21.5inch بزمن استجابة 1ms و خلاص و اية راي حضرتك ؟
    و شكرا لحضرتك

بالضبط اخي الكريم
    شاشات المعدل الزمني الأسرع مطلوبه لألعاب الأونلاين فقط اما شاشات 60hz قياسيه لمود القصه فقط وفي نفس الوقت هي ليست سيئه في الأونلاين اطلاقا فشخصيا اعتد عليها ايضا في العاب الاونلاين

ولكن في بعض الالعاب وخاصة المنظور الاول اذا حاولت دخول سيرفر مخصص لاصحاب شاشات 144hz او لو قابلك صدفه هتلاحظ فرق السرعه بنفسك شبيهه بمشكلة البينج العالي
    وساعتها حتى لو كنت محترف ولكن المبتدئ في اللعبه هيقدر يفوز عليك ويشوفك قبل ما انت تشوفه بلحظات

شخصيا اميل للشاشه الأفضل في زمن الاستجابه الاسرع ومن الافضل مش تقل عن 5ms ولكن اذا قدرت توصل لشاشه 1ms فدي نقطه ممتازه للالعاب الاوفلاين وموود القصه وفي مشاهدة الافلام
    تفكيرك منطقي بالتأكيد وهو الأنسب لمُتطلباتك
    شكرا لك اخي

عضو

بالضبط اخي الكريم
    شاشات المعدل الزمني الأسرع مطلوبه لألعاب الأونلاين فقط اما شاشات 60hz قياسيه لمود القصه فقط وفي نفس الوقت هي ليست سيئه في الأونلاين اطلاقا فشخصيا اعتد عليها ايضا في العاب الاونلاين

ولكن في بعض الالعاب وخاصة المنظور الاول اذا حاولت دخول سيرفر مخصص لاصحاب شاشات 144hz او لو قابلك صدفه هتلاحظ فرق السرعه بنفسك شبيهه بمشكلة البينج العالي
    وساعتها حتى لو كنت محترف ولكن المبتدئ في اللعبه هيقدر يفوز عليك ويشوفك قبل ما انت تشوفه بلحظات

شخصيا اميل للشاشه الأفضل في زمن الاستجابه الاسرع ومن الافضل مش تقل عن 5ms ولكن اذا قدرت توصل لشاشه 1ms فدي نقطه ممتازه للالعاب الاوفلاين وموود القصه وفي مشاهدة الافلام
    تفكيرك منطقي بالتأكيد وهو الأنسب لمُتطلباتك
    شكرا لك اخي

طيب معلش انا اسف للاطالة بس لية استفسار كمان
    هل صحيح ان كل ما كبر حجم الشاشة بيقلل الفبس
    يعني مثلا لو عندي معالح i5 جيل رابع و 8 جيجا رام و كارت شاشة gtx950 و مشغل مثلا gta v علي high 40fps و حجم الشاشة عندي 21.5 بوصة
    هل لو الشاشة بقيت 24 بوصة مثلا دة هيقلل الفبس ؟ و لو قللو هيقللو اد اية ؟
    و شكرا جزيلا ليك مرة تانية

بالتأكيد اخي الكريم

وذاكرة الفيديو رام مسؤله ايضا عن هذا الأمر " بالنظر الى اعدادات الجرافيك التي اُفضل ضبط الالعاب عليها فكلما كانت أعلى كُلما تطلبت البطاقه ذاكرة فيديو أكبر
    حتى لا نُلاجظ بطئ في سرعة الاداء وتدني عدد الاطارات "

اختيارنا دائما للبطاقات الرسوميه يتبعه سؤال في غايه الأهميه : ما هي أبعاد الشاشه التي تعمل عليها شاشتك ؟

كلما كانت أبعاد الشاشه أكبر كلما كانت أكثر في عدد البيكسل " الجُسميات الصغيره والدقيقه جداً " كلما كانت هذه الشاشه تتمتع بدقة تفاصيل الصور والوضوح

ولكن هذه الميزه ليست مجانيه : لان عدد البيكسل الاكبر الموجود في الصوره بيطالب المعالج الرسومي بزيادة مجهوده اكثر فأكثر و هذا يودي الى تأخير
    المعالج الرسومي فترات زمنيه أطول حتى ينتهي من مُعالجة اطار المشهد كاملاً ثم عرضه على الشاشه " جميع الجُسمات او البيكسل الصغير "

هذه الفتره الزمنيه الأطول تظهر بالنسبه لنا على شكل عدد اطارات أقل

فنلاحظ مع شاشه 1080p ان دقه وضوح الصوره مُمتازه ونحصل على 80 اطار من سرعة أداء المعالج الرسومي في هذه اللعبه او مع هذه الاعدادات الجرافيكيه
    ولكن نُلاحظ مع شاشه 1440p أن دقة وضوح الصور أصبحت أفضل وأكثر نقاءا ولكن حينها نحصل على 65 اطار على سبيل المثال فقط
    وبالتفكير في شاشه 2160p نحصل على أجمل الصور وأدق التفاصيل بصوره ملحوظه جدا ولكن لا نحصل سوى على 53 اطار على سبيل المثال فقط من سرعة اداء المعالجه الرسوميه

لذلك ابعاد الشاشه عامل أساسي في إختلاف شكل الأداء وكلما كانت ابعد في الابعاد كلما حصلنا على عدد اطارات اقل ولكن حصلنا على صوره رائعه وجميله

المهم في النهايه هو توازن النتائج والحصول على عدد اطارات نموذجي لا يتسبب لي بالشعور ببطئ اللعبه على شاشتي
    فلابد من الحصول على 30 اطار وفي هذه الحاله لابد من اغلاق V-Sync ولكن حينها ستعاني من مشكلة Screen Tearing او تمزيق الشاشه بسبب اغلاق خاصية المزامنه
    اما اذا حصلنا على 40 الى 50 اطار نشعر بسرعه افضل في الاداء وراحه في العين اكثر وعدم الشعور بحالة صداع مع فترات اللعب فترات طويله ولكن ايضا مع اغلاق V-Sync
    اما اذا تاكدنا ان بطاقتنا الرسوميه قادره على تخطي 60 اطار مع هذه اللعبه على هذه الشاشه فهذا يسمح لي بتفعيل V-Sync والحصول على اجمل صوره مستقره
    بداخل الالعاب

اما اذا حاولت تفعيلها بداخل الالعاب وكانت البطاقه الرسوميه غير قادره على الوصول الى 60 اطار بسبب تاخيرها الملحوظ في عمليات المعالجه
    فكلما واينما كان عدد الاطارات اقل من 60 اطار بفرق كبير نشعر حينها ببطىء ملحوظ Stuttering / Lag في اداء اللعبه
    وهو الامر الذي يفرض علينا تعطيل تقنية المزامنه V-Sync / Triple Buffering من قائمة اعدادات اللعبه

لا داعي للاسف

عضو

بالتأكيد اخي الكريم

وذاكرة الفيديو رام مسؤله ايضا عن هذا الأمر " بالنظر الى اعدادات الجرافيك التي اُفضل ضبط الالعاب عليها فكلما كانت أعلى كُلما تطلبت البطاقه ذاكرة فيديو أكبر
    حتى لا نُلاجظ بطئ في سرعة الاداء وتدني عدد الاطارات "

اختيارنا دائما للبطاقات الرسوميه يتبعه سؤال في غايه الأهميه : ما هي أبعاد الشاشه التي تعمل عليها شاشتك ؟

كلما كانت أبعاد الشاشه أكبر كلما كانت أكثر في عدد البيكسل " الجُسميات الصغيره والدقيقه جداً " كلما كانت هذه الشاشه تتمتع بدقة تفاصيل الصور والوضوح

ولكن هذه الميزه ليست مجانيه : لان عدد البيكسل الاكبر الموجود في الصوره بيطالب المعالج الرسومي بزيادة مجهوده اكثر فأكثر و هذا يودي الى تأخير
    المعالج الرسومي فترات زمنيه أطول حتى ينتهي من مُعالجة اطار المشهد كاملاً ثم عرضه على الشاشه " جميع الجُسمات او البيكسل الصغير "

هذه الفتره الزمنيه الأطول تظهر بالنسبه لنا على شكل عدد اطارات أقل

فنلاحظ مع شاشه 1080p ان دقه وضوح الصوره مُمتازه ونحصل على 80 اطار من سرعة أداء المعالج الرسومي في هذه اللعبه او مع هذه الاعدادات الجرافيكيه
    ولكن نُلاحظ مع شاشه 1440p أن دقة وضوح الصور أصبحت أفضل وأكثر نقاءا ولكن حينها نحصل على 65 اطار على سبيل المثال فقط
    وبالتفكير في شاشه 2160p نحصل على أجمل الصور وأدق التفاصيل بصوره ملحوظه جدا ولكن لا نحصل سوى على 53 اطار على سبيل المثال فقط من سرعة اداء المعالجه الرسوميه

لذلك ابعاد الشاشه عامل أساسي في إختلاف شكل الأداء وكلما كانت ابعد في الابعاد كلما حصلنا على عدد اطارات اقل ولكن حصلنا على صوره رائعه وجميله

المهم في النهايه هو توازن النتائج والحصول على عدد اطارات نموذجي لا يتسبب لي بالشعور ببطئ اللعبه على شاشتي
    فلابد من الحصول على 30 اطار وفي هذه الحاله لابد من اغلاق V-Sync ولكن حينها ستعاني من مشكلة Screen Tearing او تمزيق الشاشه بسبب اغلاق خاصية المزامنه
    اما اذا حصلنا على 40 الى 50 اطار نشعر بسرعه افضل في الاداء وراحه في العين اكثر وعدم الشعور بحالة صداع مع فترات اللعب فترات طويله ولكن ايضا مع اغلاق V-Sync
    اما اذا تاكدنا ان بطاقتنا الرسوميه قادره على تخطي 60 اطار مع هذه اللعبه على هذه الشاشه فهذا يسمح لي بتفعيل V-Sync والحصول على اجمل صوره مستقره
    بداخل الالعاب

اما اذا حاولت تفعيلها بداخل الالعاب وكانت البطاقه الرسوميه غير قادره على الوصول الى 60 اطار بسبب تاخيرها الملحوظ في عمليات المعالجه
    فكلما واينما كان عدد الاطارات اقل من 60 اطار بفرق كبير نشعر حينها ببطىء ملحوظ Stuttering / Lag في اداء اللعبه
    وهو الامر الذي يفرض علينا تعطيل تقنية المزامنه V-Sync / Triple Buffering من قائمة اعدادات اللعبه

لا داعي للاسف

مبدأيا انا الشاشة الي عندي 1360x768 بقالي 6 سنين بيها و مجربتش شاشة اكبر من كدة و الي معايا في حدود 1200 الي هجدد بيهم الشاشة و ناوي علي شاشة 21.5inch 1920 × 1080 بس كلام حضرتك دلوقتي عن دقة و جمال الصورة في ال 2160p خلاني في حيرة الصراحة :D فلو ممكن اسأل حضرتك هل اكتفي بل فول اتش دي و هتبقي كويسة بلنسبالي ولا استني و اجمع مبلغ كمان و اشتري حاجة 1440p او 2160p

و انهو افضل شاشة في ال 2 دول benq RL2240H ولا benq RL2455HM
    و متشكر علي متابعة حضرتك

إنتقالك من ريزلوشن 786p إلى 1080p هيفرق كتير معاك

هناك لاعبين " مُتشددين مُستمرين مع شاشات 1080p " وهي شاشه جيده جدأ حين إعتبارها أول شاشه بدقه عالية الوضوح
    اما اذا كنت شايف انك تقدر توفر ميزانيه اكبر بعد فتره قريبه فممكن تفكر في شاشه 1440p كحد اقصى عشان تكون عامل حسابك للبطاقه الرسوميه المناسبه ليه ايضا
    شاشات 2160p تحتاج وحوش جرافيكيه كي تستطيع الوصول الى اعدادات High فقط بداخل الالعاب الحديثه
    أما اذا فكرت تشتري شاشه بهذا الحجم الضخم واستمرارك على بطاقه بطاقة GTX 960 ستُعاني كثيرا وبنسبه كبيره جداً العابك هتشتغل على Low / Medium
    وده الشيء اللي هلخيلك تلاحظ بوضوح قد ايه مستويات اعدادات متوسط ومُنخفض سىء جدا
    الشاشه الضخمه قادره على ظهور ادق التفاصيل ولذلك يجب شراء بطاقه رسوميه قادره على تحقيق ظهور ادق التفاصيل بصوره نقيه وواضحه

عضو

إنتقالك من ريزلوشن 786p إلى 1080p هيفرق كتير معاك

هناك لاعبين " مُتشددين مُستمرين مع شاشات 1080p " وهي شاشه جيده جدأ حين إعتبارها أول شاشه بدقه عالية الوضوح
    اما اذا كنت شايف انك تقدر توفر ميزانيه اكبر بعد فتره قريبه فممكن تفكر في شاشه 1440p كحد اقصى عشان تكون عامل حسابك للبطاقه الرسوميه المناسبه ليه ايضا
    شاشات 2160p تحتاج وحوش جرافيكيه كي تستطيع الوصول الى اعدادات High فقط بداخل الالعاب الحديثه
    أما اذا فكرت تشتري شاشه بهذا الحجم الضخم واستمرارك على بطاقه بطاقة GTX 960 ستُعاني كثيرا وبنسبه كبيره جداً العابك هتشتغل على Low / Medium
    وده الشيء اللي هلخيلك تلاحظ بوضوح قد ايه مستويات اعدادات متوسط ومُنخفض سىء جدا
    الشاشه الضخمه قادره على ظهور ادق التفاصيل ولذلك يجب شراء بطاقه رسوميه قادره على تحقيق ظهور ادق التفاصيل بصوره نقيه وواضحه

تمام اوي
    اجيب انهو شاشة من ال 2 دول افضل في راي حضرتك benq RL2240H ولا benq RL2455HM

الشاشاتين متقاربين جدا في التقنيات
    لكن ال 24 هتكون أفضل وواضح انها الاحدث وفيها مواصفات اكثر و سماعتين ممكن تعتمد عليهم من خلال منفذ HDMI

عضو

الشاشاتين متقاربين جدا في التقنيات
    لكن ال 24 هتكون أفضل وواضح انها الاحدث وفيها مواصفات اكثر و سماعتين ممكن تعتمد عليهم من خلال منفذ HDMI

انا مش عارف اقول لحضرتك اية يا استاذ ابراهيم بس انا بتوجهلك بجزيل الشكر علي الاهتمام و المتابعة و علي الموضوع الاكثر من رائع و شرحك التفصيلي لكل نقطة فية و انا بقرأتي للموضوع وفر عليا اسالة كتير بخصوص اية هو زمن الاستجابة و اية هو معدل تحديث الاطار و خواص تانية زي ال v-sync و g-sync و freesync الي مكونش اعرف عنهم حاجة
    بتوجهلك بلشكر مرة تانية يا استاذ ابراهيم و ربنا يباركلك و يزيدك من علمو

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات