صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 19 من 19

الموضوع: { 9 } سؤال اليوم التاسع من المسابقه الرمضانيه 2016

عضو تقنى - عرب هاردوير
    Hardware Expert

رد: { 9 } سؤال اليوم التاسع من المسابقه الرمضانيه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Phenomenon مشاهدة المشاركة
    بخصوص السؤال الرابع يا شباب :- الاجابه الرابعه خطا بنسبه 100%100 والمفترض ان محدش يقع فى السؤال ده لسبب مهم جدا والسبب التانى بالتاكيد اهم

1- DMI عباره عن رابط اليكترونى LinK/Lane قادر على ارسال واستقبال " Carrying DATA " بين منفذين اليكترونين Point-To-Point
    على اللوحه الام - اذن لما تلاقى كلمه DMI Controller وهو عمره ما كان متحكم يبقى بنبعدك عن اختياره تماما . ولكن بنخلط بينه وبين DMA Controller

2- جميع منصات Intel بتعتمد بالفعل على DMI Lane منذ فتره طويله , ولـــــــــــــــــــكن
    تعريف Wikipedia شوهه وظيفة عمله تماما لما بدا كلامه فى المصدر بكلمة بربط كل من رقاقه الجسر الشمالى بالجسر الجنوبى عن طريقه
    ولكن هتلاحظ انه صحح كلامه فى اخر سطر فى الفقره الاولى نفسها واقرا الجمله وافهمها كويس

ولكن اللى ويكى مشرحوش فى المصدر اللى حضراتكوا وقعتوا عليه هو ان الاتصال الكامل بين رقاقه الجسر الشمالى والجسر الجنوبى كان يحدث من خلال
    رابط PCI BUS
    ولكن هو ليه بدا كلامه بالجمله دى لانه يقصد بيها
    ان بسبب وحود متحكم الذواكر المدمج نفسه IMC Chip فى قلب رقاقه الجسر الشمالى
    وهناك رقاقه ICH او I/O Controller Hub فى قلب رقاقه الجسر الجنوبى وهناك اتصال بين كل منهما فكان يتم عن طريق DMI Interconnection
    ثم يحدث اتصال بين كل من المعالج المركزى ورقاقه متحكم الذواكر سابقا IMC من خلال QPI او Quick Path Interconnection
    الا ان SubSystem Bus او اتصال جميع البيانات بين جميع اجزاء الكومبيوتر وبتحديد الحديث رقاقتى الجسر الشمالى والجنوبى
    على جميع المنصات السابقه كان يتم من خلال
    PCI BUS

ولذلك هو رجع قالك فى اخر السطر بالفقره نفسها " خد بالك , وجود او حضور وسيله انتقال البيانات DMI وحدها هى ليست الضامن الوحيد لامكانيه الجمع/الاتصال الكلى بين كل من رقاقتى الجسر الشمالى والجنوبى "

شكرًا اخي ابراهيم على الشرح الواضح.

اتعرف اخي ابراهيم من وجهة نظري هناك اشكالية حقيقية بهذه المسابقة وهي ان اغلب اسئلتها تعتمد على المصادر الإنجليزية حيث لا يوجد تقريبًا محتوى عربي يشرح اغلب الاسئلة السابقة وبالتالي يحتاج المشترك بالمسابقة ان تكون لغته الإنجليزية ذات مستوى لا يقل عن جيد.

حيث الامر بالاضافة الى احتياجه الى لغة إنجليزية قوية ايضًا احتوى على خدع في السؤال وعدم وضوحها بشكل مباشر بالاضافة الى صعوبة ودقة الاسئلة بحد ذاتها حيث بهذه الامور قمتم بتضيق واسع اي جعلتموها لفئة قليلة جدًا وطبعًا من حقكم ذلك ولكن كان الواجب ذكر هذه الشروط والصعوبة قبل بداية المسابقة لان انت اخي ابراهيم لو تتذكر في بداية موضوع المسابقة في المشاركة رقم 6 ذكرت ان المسابقة ستكون سهلة ولان تحتاج وقت كبير في الاجابة عن اسئلتها وهذا عكس ما حدث في المسابقة تمامًا!

طبعًا انا هنا لا اقدم شكوت او اعتراض فعن نفسي انا ممتن لكم على هذه الفرصة التي تعلمت منها العديد من المعلومات الجديدة وما زلت اتعلم ولكن ذكرت ما سبق حتى الفت نظركم الى الوجه الذي اصبحت عليه المسابقة والفئة التي تركزت عليها.

اتمنى تقبل كلامي بصدر رحب.
    التواضع يورث المحبة، والقناعة تورث الراحة

عضوية جديدة

يا جماعه الاجابه الرابعه مش خطأ ولا حاجه.. و فى مصادر كتييير بتقول الكلام ده..

https://www.hardwaresecrets.com/ever...ut-chipsets/4/

Currently, Intel uses a dedicated connection called DMI (Direct Media Interface), which uses a concept similar to PCI Express, with lanes using serial communications, and separate channels for data transmission and reception (i.e., full-duplex communication). The first version of DMI uses four lanes and is able to achieve a data transfer rate of 1 GB/s per direction (2.5 Gbps per lane), while the second version of DMI doubles this number to 2 GB/s. Some mobile chipsets use two lanes instead of four, halving the available bandwidth.
    Read more at https://www.hardwaresecrets.com/ever...iJ5hGZR4Xd8.99

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إنـــســـان مشاهدة المشاركة
    شكرًا اخي ابراهيم على الشرح الواضح.

اتعرف اخي ابراهيم من وجهة نظري هناك اشكالية حقيقية بهذه المسابقة وهي ان اغلب اسئلتها تعتمد على المصادر الإنجليزية حيث لا يوجد تقريبًا محتوى عربي يشرح اغلب الاسئلة السابقة وبالتالي يحتاج المشترك بالمسابقة ان تكون لغته الإنجليزية ذات مستوى لا يقل عن جيد.

حيث الامر بالاضافة الى احتياجه الى لغة إنجليزية قوية ايضًا احتوى على خدع في السؤال وعدم وضوحها بشكل مباشر بالاضافة الى صعوبة ودقة الاسئلة بحد ذاتها حيث بهذه الامور قمتم بتضيق واسع اي جعلتموها لفئة قليلة جدًا وطبعًا من حقكم ذلك ولكن كان الواجب ذكر هذه الشروط والصعوبة قبل بداية المسابقة لان انت اخي ابراهيم لو تتذكر في بداية موضوع المسابقة في المشاركة رقم 6 ذكرت ان المسابقة ستكون سهلة ولان تحتاج وقت كبير في الاجابة عن اسئلتها وهذا عكس ما حدث في المسابقة تمامًا!

طبعًا انا هنا لا اقدم شكوت او اعتراض فعن نفسي انا ممتن لكم على هذه الفرصة التي تعلمت منها العديد من المعلومات الجديدة وما زلت اتعلم ولكن ذكرت ما سبق حتى الفت نظركم الى الوجه الذي اصبحت عليه المسابقة والفئة التي تركزت عليها.

اتمنى تقبل كلامي بصدر رحب.
    بالتاكيد اخى الكريم احترم وجهه نظك وبشكرك جدا على طرجها
    ونحترم جميع وجهات النظر وبشكركم جميعا وخاصه اللى مكمل معانا لحد دلوقتى وملتمسين الاعزار للمنسحبين ايضا
    ولكن ثق بكلامى استاذ انسان مستوى الاسئله سهل جدا ولكن للاسف بالفعل المحتوى العربى مش بسيط ونائم فقط ولكن هو ضائع تماما

بالاضافه اننا عارفين من بدايه المسابقه ان لازم بين ال 200 او 160 متسابق منهم حصه كبيره هتعتمد على جوجل
    طيب هل هو حرام ؟ لا طبعا بل فى ناس بتعرض اسئله المسابقه على تومزهاردوير وتسال الناس هناك على الاجابه
    لكن بقول لحضرتك مش ممنوع وكل واحد واجتهاده بس متبقاش غش جماعى بس لان الفكره هو نقاش تقنى بينا وبينكوا فقط

تانى شىء مستوى الاجابات رايي الشخصى اكتر من رائع سواء بسبب جوجل لبعض الناس او بسبب الخبره الاكيده ومتخصصين فى المجال
    طيب ايه الحل ؟
    ايه الحل لو مجاش اسئله صعبه او حاولنا نصنع فيها عقبات وخدع ؟ هنيجى اخر يوم نلاقى 160 متسابق بنتيجه 65 نقطه
    طيب هنحتاج نعمل تصفيات من جديد
    ونعيد من البدايه كل يوم لحد ما يصفوا على عشره او الحل التانى نوفر 160 هديه وللاسف صعب جدا - احنا نتمنى بس صعب او على الاقل صعب مره واحده
    عشان كده بدانا نحط عقبات فى الاسئله لصناعه فرق فى النتائج وتوصل حتى ل 20 او 25 واحد يصفوا مع بعض

فى البدايه اتكلمنا عن ان مستوى الاسئله هيبدا يزيد تدريجى بس يمكن ردى ده انا حزفته لانى كنت فى نقاش حاد مع بعض الاعضاء
    احنا قولنا هيبقى فى سؤال علمى او ثقافى وزعل الناس
    بالرغم انه بيعطى فرصه انك تتقدم على اللى خبرته متمركزه فى الهاردوير فقط لكن بسبب النقد بدانا ننوع فيه ونسهل منه اكتر
    بس صدقنى والله احنا مهروسين حاليا وخصوصا ان الفتره ديقه وصعبه ولكن احنا كنا اسعد بوجودكم ومازلنا

يا استاذ علام انت لسى مش مقتنع ان مفيش حاجه اسمها DMI Controller

مش عارف اقولك ايه : بص السؤال شبيهه باختار الاجابه الصحيحه :

يمكن للانسان السفر بين دولتين عن طريق
    1- الطائره __________ 2- السفينه _______________ 3- القطار ________________4- مروحة الغواصه
    اساسا مفيش حاجه اسمها غواصه مدنيه يمكن للانسان التنقل فيها وحتى لو وجدت غواصه حربيه فهل يمكن السفر عن طري مروحتها ؟
    اذن المفروض انك اول ماتشوف كلمه متحكم يبقى بتبعد عنه تماما لان المتحكم ررقاقه IC بينما الاتصال يحدث من خلال روابط اليكترونيه ومسارات حامله للبيانات

بالاضافه فى فرق بين Currently vs the last decades
    لانه بالفعل حاليا حتى وصول الجيل السادس فيصبج الاتصال على المنصه باكملها من خلال DMI3.0 او على معالجات السيرفر احيانا QPI او ما لا يتم توضيحه للمستهلك
    وتم الغاء PCI BUS بالغاء وظائف رقاقه الجسر الشمالى ونقلها الى المعالج المركزى او خارجه كطاقه كروت الصوت المدمجه التى اصبحت لها
    روابط PCIe من خارج رقاقه الشيبايه نفسها من اجل تزويد اعداد الساتا وباقى اليات التوصيل وميحصلشى اختناق لسرعاتها بسبب كثره الاليات المتصله عليها
    وتصبح امامك خيار واحد فقط لا غير هو الصحيح

التعديل الأخير تم بواسطة MaHmOuD ZeRo ; 29-06-2016 الساعة 21:23

إداري الصورة الرمزية MaHmOuD ZeRo

رد: { 9 } سؤال اليوم التاسع من المسابقه الرمضانيه 2016

تم مراجعة اجابات اليوم التاسع وعرض النتائج
    رافق كل من أراد الخروج من حياتك إلى الباب ...
    وودعه بابتسامة .. وتأكد من أنك أغلقت الباب جيدا

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

المفضلات