النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: مشكلة فى iPhone 6 Plus

عضوية جديدة الصورة الرمزية Muhammad7

Exclamation مشكلة فى iPhone 6 Plus

عندي مشكلة سعات بتظهرلي كتير مش عارف ايه السبب

التاتش لا يعمل فى بعض الاوقات مش دايما يعني ساعات التاتش مبيبقاش شغال بس زرار الهوم شغال عادل لازم اعمل lock و unlock للسكرين و اشغلها تاني علشان التاتش يشتغل تاني عادي او ريبوت

ارجو الافاده

اداري سابق الصورة الرمزية MOHAMED FAROOQ

رد: مشكلة فى iPhone 6 Plus

هتصدقنى لو قولتلك إن المشكله دى أنا لسه شايفها إمبارح مع صديق لى لسه شارى جهاز أى فون 6 مستعمل
    وأعطانى الجهاز عشان أشوف سبب المشكله دى إيه ( التاتش بيعلق ) ولازم تغلق الجهاز من زر الباور ثم تعيد فتحه فيعمل من جديد بدون مشاكل إلى أن يعلق مره أخرى وأقوم بعمل نفس المهمه من جديد ..

وللأسف جربت حلول كثيره وباءت كلها بالفشل ( التاتش مازال يعلق ) ومازلت إلى الأن لم أفهم سبب المشكله بعد الحلول التى أجريتها عليه كلها ..
    قمت بعمل فورمات للهاتف أكثر من مره
    وكذلك قمت بتثبيت النظام من جديد مرتين
    قمت بعمل مسح للذاكره المؤقته أكثر من مره وكذلك ظلت المشكله ..
    قمت بالبحث فى شبكه الانترنت واتبعت بعض التعليمات وأيضاً باءت بالفشل ..

فى النهايه يأست ولم أستطع عمل شىء أخر سوى بإعطاءه الجهاز ..

وعندما سألت بعض الأصدقاء والذين يحملون iphone 6 و iphone 6 plus
    كان الرد منهم ( أن أكثرهم تراودهم نفس المشكله ) ومازلت لا أعرف السر فى ذلك ولاحتى الشركه ذكرت أى تصريح وتذكر أن هذه المشكله متواجده فى أجهزتها ..
    وعندما سألنا فنيين متخصصين فى الصيانه .. ذكروا أن هذين الجهازين بهم نفس المشكله بسبب أن جميع سينسورات الجهاز متواجده فى الشاشه من الأمام عكس الأجهزه بقيه الموديلات وعندما يسخن الجهاز أو الشاشه تحديداً يقوم الجهاز بالتعليق إلى أن ترجع درجه الحراره لوضعها الطبيعى .. شخصياً لم أقتنع بهذا الرد على الرغم من أنه وارد بسبب إختلاف مواصفات هذين الجهازين وخصوصاً مع التقنيه الجديده .. 3D Touch

لكن شكى الشخصى فى هذا الأمر ... أنه ربما تكون المشكله من أخر تحديث للنظام 9.3.4 فأكثر الذين يعانون من هذه المشكله هم الذين يحملون هذا الإصدار على أجهزتهم .. وربما تنحل هذه المشكله مع الإصدار القادم الجديد IOS 10

عضوية جديدة الصورة الرمزية Muhammad7

بص انا كنت شغال على iOS 10 و حصل نفس المشكله بردو اعتقد المشكلة مش سوفت وير و رجعت ل iOS 9 علشان الجيلبريك طبعا
    و انا جربت حاجات كتير بردو لدرجة ان انا فتحت الموبايل و فى ناس كانت عندها نفس المشكلة و حطت حتة بلاستر او جومه صغيرة تخت البورده و فعلا انا جربتها و التليفون كان شغال تمام بدون تعليق بس بعد اسبوع كده المشكله ظهرت تاني فالحل ده ملهوش لازمه
    و بالنسبة للحرارة ان هى السبب , التليفون سعات بيعلق حتي لو لسه ماسكه فالحرارة ملهاش علاقه اكيد
    اتمني نعرف حل للمشكله دي

عضو

انا الموبايل معايا من 2014 اول ما نزل وعمري ما واجهت المشكله دي المهم جرب الابديت الجديد ممكن تنحل يا اما ده عيب في الموبايل اصلا

عضوية جديدة الصورة الرمزية مناريا

انا ايضا أخي لدي نفس هاتفك لكن لم اصادف فيه اي مشكل لحد الان اتمنى ان تجد اي حل اخي الكريم

المفضلات