النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: مشكلة فى Team Dark 4GBs RAM

عضو

مشكلة فى Team Dark 4GBs RAM

عندي مشكلة كانت بتحصل من فترة موصل 2 رام كل واحدة 4 جيجا بس كانت بتتقرا واحدة بس والثانية مش بتبقى شغالة لكن لما كنت بعمل ريستارت كانت بتتقرا عادي فضلت تتكرر المشكلة لحد ما بطل موضوع الريستارت يحلها ففتحت الجهاز وشيلت ال2 رام وركبتهم تاني والمفروض اتحلت المشكلة بس بعد فترة كدا طويلة تقريباً شهر او شهرين رجع المشكلة تاني ومش راضي موضوع الريستارت يحلها ولا حتى شيلهم وتركيبهم تاني مع اني لما دخلت على برنامج CPU-Z لقيته قاري ان الرام المتوصلة 8GBs لكن شغالة فى Single Channel Mode وديه صور للبرنامج وللTask Manager:
    Task Manager.png
    مواصفات الجهاز بتاعي:
    AMD A10-6790K
    Sapphire R7 265 2GBs Dual-X
    Gigabyte GA-F2A55M-DS2 rev 3.0
    Windows 8.1 64-bit

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

رد: مشكلة فى Team Dark 4GBs RAM

اخي الفاضل بغض النظر عن Single Channel / Dual Channel لان في بعض المعالجات المركزيه لا تدعم هذه التقنيه من الاساس
    وهذا الامر لا يعني ان اللوحه الام نفسها غير داعمه لتقنية Dual Channel Memory " في فرق بين المعالج المركزي واللوحه الام بخصوص هذا الامر بوجهه عام "

السؤال دلوقتي : للاسف مش قادر افهم لغة الويندوز لكن من خلال شرحك للمشكله اقترح الاتي
    تفك قطعتين الذواكر من اللوحه الام
    تجرب قطعه واحده في السوكيت الاول وتتاكد من عملها بشكل سليم = بعد التاكيد يجب ازالتها مره ثانيه
    تجرب قطعة الرام الاخرى في سوكيت اخر = بعد التاكد من عملها
    تجرب قطعتين الرام مع بعض
    اذا اتضح وجود مشكله ولم تظهر اذن هناك خلل في الذواكر او في دعم البيوس او اللوحه الام لهذا النوع من الذواكر تحديدا وغير صحيح الاعتماد عليها مع هذه اللوحه ويجب تغيير الرام

عضو تقنى - عرب هاردوير
    Hardware Expert
    الصورة الرمزية banasonic

هل قمت بتغير اماكنهم اخى الفاضل ؟ مثلا اذا كنت قد وضعتهم فى A1و A3 تقم بوضعهم فى B1 و B3 وتقم بالتجربه ؟
    حل اخى هل قمت بعمل اعاده ضبط للبايوس غالبا تكن منها المشكله بسبب فقده لبيانات dual channel فهتعمل ايه تشيل الراامات وتضع واحده ثم هتشيل البطاريه او تعمل من خلال المازر بورد clr cmos بعد ذلك تقم بتشغيل الجهاز وتتدخل على الويندوز عادى جدا ثم تقم باطفاء الجهاز و تتضع قطعه الرام الثانيه ثم تقم بالتشغيل وستعمل بأذن الله
    هذه المشكله اخى تحدث كثيرا مع معالجات amd خوصا am3 و fm2 ولا اعرف ما سببها لحد الان لا يوجد تصريح من amd لحد هذه اللحظه عن سبب مقنع عن هذه المشكله غير ان اجتهادا من بعض التقنين ان المشكله سببها الرامات الغير مشهوره زى team و crucial و transcend رغم قدم هذه المنصه الا انها لم تحل لحد الان وتم حلها بصدور اصدارات محدثه من البايوس للشركات الخاصه باللوحات الام

عضو

انا عندي فى الماذر 2 سوكيت بس وجربت كل رام فى كل سوكيت لحد ما اتاكدت ان ال2 رام وال2 سوكت شغالين مفيهمش مشكلة بس بعد تجربة كتير لقيت الجهاز لوحده قرا ال2 رام عادي بس كان فى الاول بيعمل Start up ببطئ لكن هو شغال عامةً تمام دلوقتي محتار الصراحة المشكلة فى الماذر ولا الرام ولا البورد.

عضو

انا عملت Load Optimized Default لاعدادات الBios وشلت ال2 رام كذا مرة وفى الاخر اشتغلوا فى الDual Channel Mode بس لو اتكررت نفس المشكلة هجرب اللى قلتلي عليه يا banasonic بس انا اللى مستغربه اني لما بوصل الاثنين مع بعض بيقراهم برنامج CPU-Z ولكن بيشتغلوا Single Channel Mode

عضو تقنى - عرب هاردوير
    Hardware Expert
    الصورة الرمزية banasonic

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.rko مشاهدة المشاركة
    انا عملت Load Optimized Default لاعدادات الBios وشلت ال2 رام كذا مرة وفى الاخر اشتغلوا فى الDual Channel Mode بس لو اتكررت نفس المشكلة هجرب اللى قلتلي عليه يا banasonic بس انا اللى مستغربه اني لما بوصل الاثنين مع بعض بيقراهم برنامج CPU-Z ولكن بيشتغلوا Single Channel Mode
    نعم مشكله مع amd بيقراها 8 جيجا سينجا والويندوز بيقرا 4 جيجا بس لان cpuz غير الويندوز بيقرا اى قطعه متوصله فقط انت لم بتعمل load default فبيقراها تانى dual فهتعمل clr cmos او تشيل البطاريه لمده دقيقه وتركبها تانى زى الخطوات الى تم كتابتها فى التعليقات السابقه وان شاء الله هتتحل مش هتظهر تانى (كتير انما هتظهر تانى بس بعد فتره)

الإداره الصورة الرمزية abdalhaliem

انا عندي فى الماذر 2 سوكيت بس وجربت كل رام فى كل سوكيت لحد ما اتاكدت ان ال2 رام وال2 سوكت شغالين مفيهمش مشكلة بس بعد تجربة كتير لقيت الجهاز لوحده قرا ال2 رام عادي بس كان فى الاول بيعمل Start up ببطئ لكن هو شغال عامةً تمام دلوقتي محتار الصراحة المشكلة فى الماذر ولا الرام ولا البورد.
    ياعزيزى واضح أن بوردتك لاتدعم الدوال شانيل وهذا من خلال ردك

انا عندي فى الماذر 2 سوكيت بس
    وأنا لم يصادفنى بورده ب2 سوكيت وتدعم الدوال شانيل

عضو

الصورة ديه مصورها دلوقتي وال2 رام شغالين تمام فى الDual Channel Mode ومقريا عندي 8GBs
    CPU-Z 1.png

الإداره الصورة الرمزية abdalhaliem

الصورة ديه مصورها دلوقتي وال2 رام شغالين تمام فى الDual Channel Mode ومقريا عندي 8GBs
    CPU-Z 1.png
    معك حق أخى الكريم فمن خلال موقع البورده أتضح أنها تدعم الدوال شانيل اذا فلتقم بتنظيف

بنوك الرام (سولتات) ببنزين تنظيف أعتقد أن مشكله عدم الثبات فى قرائه الرام لوجود أتربه به

فائق تحياتى

المفضلات